Unlock Horsepower by replacing your clogged dirty injectors with our professionally 100% rebuilt Flow matched fuel injectors, your engine will run smooth and balanced for maximum performance
[QUOTE=Juho_;4130321]Nyt uskaltaisin ehkä jotain mutuilla kansista enemmän kun on kokemusta väärän merkkisestä koneesta jo vähän enemmän.. vaikka sekin kutoskone ja tilavuutta 2922cc.
Linkki projutopikkiin jos sattuu kiinnostamaan, vaikka ei liity siis millään m52b28 viritykseen.
Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Sama perusajatus ollut mm. M50B25 vanos ja M50B20 nv (B25 päällä) kansissa mitä kairannu.
Mielellään tekisin jonkun B25/B28 hatun, mut vaan reilummille vaparitehoille, että kanavakokoa on jotain järkeä kasvattaa vähän lähtötilanteesta ilman negatiivisia vaikutuksia.
Sillä ajatuksella, että sitä imukanavaa pystyisi oikeasti muuttamaan omasta mielestä fiksumpaan suuntaan.
Toki täyttö epoksilla olisi vaihtoehto, mut ei tosiaan riitä luottamus sen kestoon.
Omat kokemukset kertoo ettei kestä.. pitäis saada öljy pois kannen valusta.
Ajatuksena on siis ollut tehdä venttiilin 'ohi' mahdollisimman iso virtauspinta-ala.
Tarkoittaen käytännössä esim. epäkeskeisesti hiottuja seetirenkaita imupuolella.
Kanavan katto on liki suora.
Läppärungon läpi näkee imuventtiilin ollessa täysin auki vähän pakoventtiiliä.
Jälki ei mitään kovin siistiä ole.. tuohon kanteen uhrattuna jo vähintään 60h töitä, ja en uskonut tuon kestävän muutamaa vetoa pidempään niin "turha" hipistely sai jäädä.
Tossa koneessa on todella paljon erilaisia muuttujia aiempaan, mut kieltämättä vetoalue on aika raju nokkien kokoon nähden.
Vakio nokat tossa koneessa on n. 208*@0.050" ja max nosto n. 9mm.
33 / 29,6mm venttiilit
Nyt käppyrät näyttää siltä, et on aika jäätävä piikki vääntökäyrässä siellä n. 4000rpm kieppeillä.
Aiemmalla koneella huippuvääntö oli n. 60nm pienempi.
Ja suurimmillaan ero väännössä jopa yli 90nm - mikä on ihan älyttömältä kuulostava, mut koneen toiminta ajossa on ollut varsin vakuuttavaa et jonkinlainen luottamus löytyy.
Uskoisin tuon älyttömän väännön selittyvän pitkälti myös rajulla dynaamisella puristussuhteella + viinalla.. tuskinpa hattukaan kovin huono on kun voimaa riittää vielä tuonne yli 7000rpm.
Tarkoituksena olisi jatkaa nokkien ajoituksella leikkimistä, ja toki myös karttoja säätämällä hakea voimaa lisää.
Sen mitä "kadulla" saa irti, ja sit penkkiin koittamaan.
Toivottavasti kestää edessä häämöttävän rääkin vielä, kunhan ensin teen vähän korjauksia ettei sotke öljyllä konetta enempää tai pahimmassa tapauksessa polta koko autoa.
Huippukierroksia olis sit tarkoitus hakea, et mihin asti tuo kone hengittää.
Nyt tuntuu vetävän rajoittimelle (7300rpm) mukisematta eikä huomaa penkissä et tehot lähtisi ainakaan selkeästi laskuun.
Eiköhän se siinä viimeistään hajoa, mut aivan sama oikeastaan kunhan nyt edes vielä tankillisen ehtii ajamaan.
Seuraavasta koneesta sit tämän pohjalta kestävä, ja isoilla nokilla jos ei tämä kestä nipussa siihen asti et pääsee isompia nokkia koittamaan.
Tässä on nyt vaan jotkut peltitötteröt läppärunkojen jatkeena n. 130mm mittaisina ja hatusta heitettynä oli 270-280mm luokkaa imukanavan pituus..taas yks aika oleellinen mitta kadonnut kun ollut vaan paperille laitettuna muistiin.
Käytännössä siis "3 aallolle" mitoitettu. Ei mahdu pidemmät, nytkin kutosen tötterö kiinni jarrutehostimessa (lähtee mäkeen samantien kun saan pedalboxin hankittua).
Ja tötteröiden kaverina ainut käypänen suodatinratkaisu, eli ns. sukkaputsarit.
Ne rajoittaa "aika merkittävästi" ilman virtausta (nimim. kokemusta on).
Tallissa pyörii ison kotelon puolikas, eli ei tarvitsisi tehdä kuin toinen puolikas sitten kun jarrutehostin ja pääsylkkä on poissa tieltä et mahtuu... sit voikin imukanavan pituutta testailla.
Jotain 265mm~ pitäis olla jos 7000rpm huipputeholle ja 3. aallolle mitoittaa imukanavan pituuden.. tässä koneessa.
Mielenkiintoisia ajatuksia 3:lle aallolle mitoittamisesta...
M50 / M52B20 tehty 360 Hv / 13 mm nostoa. M50B25 / 450 Hv 13 mm nostolla. Nämä suoraan virtauspenkin tuloksista .
Sama perusajatus ollut mm. M50B25 vanos ja M50B20 nv (B25 päällä) kansissa mitä kairannu.
Mielellään tekisin jonkun B25/B28 hatun, mut vaan reilummille vaparitehoille, että kanavakokoa on jotain järkeä kasvattaa vähän lähtötilanteesta ilman negatiivisia vaikutuksia.
Sillä ajatuksella, että sitä imukanavaa pystyisi oikeasti muuttamaan omasta mielestä fiksumpaan suuntaan.
Toki täyttö epoksilla olisi vaihtoehto, mut ei tosiaan riitä luottamus sen kestoon.
Omat kokemukset kertoo ettei kestä.. pitäis saada öljy pois kannen valusta.
Ajatuksena on siis ollut tehdä venttiilin 'ohi' mahdollisimman iso virtauspinta-ala.
Tarkoittaen käytännössä esim. epäkeskeisesti hiottuja seetirenkaita imupuolella.
Kanavan katto on liki suora.
Läppärungon läpi näkee imuventtiilin ollessa täysin auki vähän pakoventtiiliä.
Jälki ei mitään kovin siistiä ole.. tuohon kanteen uhrattuna jo vähintään 60h töitä, ja en uskonut tuon kestävän muutamaa vetoa pidempään niin "turha" hipistely sai jäädä.
Tossa koneessa on todella paljon erilaisia muuttujia aiempaan, mut kieltämättä vetoalue on aika raju nokkien kokoon nähden.
Vakio nokat tossa koneessa on n. 208*@0.050" ja max nosto n. 9mm.
33 / 29,6mm venttiilit
Nyt käppyrät näyttää siltä, et on aika jäätävä piikki vääntökäyrässä siellä n. 4000rpm kieppeillä.
Aiemmalla koneella huippuvääntö oli n. 60nm pienempi.
Ja suurimmillaan ero väännössä jopa yli 90nm - mikä on ihan älyttömältä kuulostava, mut koneen toiminta ajossa on ollut varsin vakuuttavaa et jonkinlainen luottamus löytyy.
Uskoisin tuon älyttömän väännön selittyvän pitkälti myös rajulla dynaamisella puristussuhteella + viinalla.. tuskinpa hattukaan kovin huono on kun voimaa riittää vielä tuonne yli 7000rpm.
Tarkoituksena olisi jatkaa nokkien ajoituksella leikkimistä, ja toki myös karttoja säätämällä hakea voimaa lisää.
Sen mitä "kadulla" saa irti, ja sit penkkiin koittamaan.
Toivottavasti kestää edessä häämöttävän rääkin vielä, kunhan ensin teen vähän korjauksia ettei sotke öljyllä konetta enempää tai pahimmassa tapauksessa polta koko autoa.
Huippukierroksia olis sit tarkoitus hakea, et mihin asti tuo kone hengittää.
Nyt tuntuu vetävän rajoittimelle (7300rpm) mukisematta eikä huomaa penkissä et tehot lähtisi ainakaan selkeästi laskuun.
Eiköhän se siinä viimeistään hajoa, mut aivan sama oikeastaan kunhan nyt edes vielä tankillisen ehtii ajamaan.
Seuraavasta koneesta sit tämän pohjalta kestävä, ja isoilla nokilla jos ei tämä kestä nipussa siihen asti et pääsee isompia nokkia koittamaan.
Tässä on nyt vaan jotkut peltitötteröt läppärunkojen jatkeena n. 130mm mittaisina ja hatusta heitettynä oli 270-280mm luokkaa imukanavan pituus..taas yks aika oleellinen mitta kadonnut kun ollut vaan paperille laitettuna muistiin.
Käytännössä siis "3 aallolle" mitoitettu. Ei mahdu pidemmät, nytkin kutosen tötterö kiinni jarrutehostimessa (lähtee mäkeen samantien kun saan pedalboxin hankittua).
Ja tötteröiden kaverina ainut käypänen suodatinratkaisu, eli ns. sukkaputsarit.
Ne rajoittaa "aika merkittävästi" ilman virtausta (nimim. kokemusta on).
Tallissa pyörii ison kotelon puolikas, eli ei tarvitsisi tehdä kuin toinen puolikas sitten kun jarrutehostin ja pääsylkkä on poissa tieltä et mahtuu... sit voikin imukanavan pituutta testailla.
Jotain 265mm~ pitäis olla jos 7000rpm huipputeholle ja 3. aallolle mitoittaa imukanavan pituuden.. tässä koneessa.
Onko tämä tekstin/kuvien kansi tehty B20 vai B25/28 pohjalta?
Tuo on ihan eri koneen kansi eikä siten sinäänsä liittynyt millään tapaa bmw m5x koneiden viritykseen.
Volvo B6304S.
Olis tarkotuksena lähi kuukausina tehdä valmiiks M52B20TU kansi 33mm imuventtiileillä ja 28mm pakoventtiileillä.
Kanavat tehty aika pitkälle jo.
Homma tyssäs siihen kun seetirenkaitten työstökone hajos.. ja vasta hiljattain löytyi uusi (käytetty).
2.8 koneen kaveriks tuo hattu.
Pitäisi toimia kohtuu hyvin.. sen näkee sitte miten käytännössä toimii kun on muuten sit vähän erikoinen ratkaisu...
Koittanut netin syövereistä etsiä tietoa, mutta aika vähän huonolla menestyksellä! Onko kellään tietoa paljonko on tuollaisen m54b22 sylinterikannen palotilojen tilavuus vs. m52tub28? Saisko tuollaisesta tehtyä jotain vai onko kuolleena syntynyt ajatus?
Erehtymisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
M54b22 on 80mm porauksella ja pienemmillä venttiileillä kuin 84mm porauksella olevat että huono vertata. Toki jos laittaa holsetin kylkeen, niin eiköhän se johonkin liiku.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
On noita M50B25 koneita ainakin kasattu B20 kannella jokunen mitä ite tiiän.
Ja itekkin joskus laitoin M50B25NV koneesee B20 hatun.
Toki portattuna koska "miksei siinä samalla."
Veti pirteämmin kuin vakio B25.
Varsinkin pienemmillä kierroksilla.
Että periaatteessa voi laittaa sen M54B22 hatun B28TU alakerran päälle.
Todennäköisesti ei paljoo tehotkaan laske vaikka ihan koskemattoman hatun laittaisi päälle.. mut ei ole tullut kokeiltua.
Tiiä vaikka toimisikin paremmin. Mut se selvii vaa kokeilemalla.
Niin olen silmäillyt, että m50 koneisiin on noita pienempien kutosten kansia laitettu! Ainakaan pipemaxilla antaa samat teho olettamat 33mm vs. 30mm imuventtiilillä. Ja tosiaan tarkoitus olisi tehdä kanaville jotain siinä samalla! Hiotut tai "ZHP" nokat siinä sivussa. Joskus mittailin, niin tuota m52tub kantta pitäisi kanavia pikemminkin täyttää ja muotoilla, kuin kairata yhtään isommaksi. Pitää koittaa jostain kaivaa molemmat kannet, niin saisi vertailla? Jos tuolla b22 kannella saisi noita puristuksia ylös purkamatta alakertaa... Ja vaparina siis tulossa!
Erehtymisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Tupla vanos koneen nokat on onttoja ei varmaa kannata hioo niitä
Tästä on vähän kahden laista tietoa olemassa, myös täällä foorumilla. Olisiko lopputulemana se, että vähän voisi hioa? Yleinen konsesus lienee kuten olevan non-vanos ja single-vanos nokkien kannalla parempana hionta-aihiona ainakin jyrkempiä profiileja käytettäessä.
Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Niin olen silmäillyt, että m50 koneisiin on noita pienempien kutosten kansia laitettu! Ainakaan pipemaxilla antaa samat teho olettamat 33mm vs. 30mm imuventtiilillä. Ja tosiaan tarkoitus olisi tehdä kanaville jotain siinä samalla! Hiotut tai "ZHP" nokat siinä sivussa. Joskus mittailin, niin tuota m52tub kantta pitäisi kanavia pikemminkin täyttää ja muotoilla, kuin kairata yhtään isommaksi. Pitää koittaa jostain kaivaa molemmat kannet, niin saisi vertailla? Jos tuolla b22 kannella saisi noita puristuksia ylös purkamatta alakertaa... Ja vaparina siis tulossa!
Periaatteessa pitäisi riittää jopa ~250hv asti b20/b22 hatun.
Riippuu kanavista paljon.
Comment