M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kinkeri
    Newbiemmer
    • Apr 2018
    • 2
    • Seinäjoki

    #1051
    Noniin elikkäs, nyt tarttis vähä jeesiä ja informaatiota.

    Kyseessä M50B25 NV moottori ja tarkoitus olisi iskeä takokamat kellariin.
    Tällä hetkellä löytyy Wisecon M50B25 2.5L 24V Nonvanos Turbo 8.8:1 Männät ja FCP 140mm h-veivit. Nyt sen verta asiaa tutkineena tämä kombo ei tule toimimaan.

    Mutta mitä laitetaan vaihtoon? Saako noita 140mm kankia pelaamaan millään custom männillä järkevästi?
    Nopeella googlauksella en ainakaan löytänyt mitään järkevää infoa asiasta...

    Wisecon männistä myös kuullut juttua että ei olisi mitkään parhaat, Kannattaako nämäkin vaan suosiolla skipata?

    Mites sitten kannattaako myös suosiolla unohtaa B25 kampura ja laittaa suoraan vaan B28 kampura?
    Paremmin sillä varmaan sitä tehoa saisi.

    Puristus suhde olisi tarkoitus mitottaa jonnekkin 10-11 tms.Olisi kuulemma mukava ajella kadulla.
    tekniikka tulossa kadulle, Tehotavoitekkin olisi jossain n.~700hp paikkeilla.

    Ja joo kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta tällä hetkellä mietitään vasta mitä palikkaa laitetaan alakertaan.

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5410
      • Pirkkala

      #1052
      Ensinnäkin älä ahnehdi sen puristussuhteen kanssa. 700hv on jo m50 koneesta niin paljon että pysyisin kyllä visusti siinä reilu 9 max.
      kovapuristeisessa säätöjen täytyy olla just eikä melkeen muuten ongelmia on tiedossa 100% varmasti. Moottorinohjauksessa sais olla suojatoiminnot seokselle ja bensanpaineelle jne.

      Mikä noissa männissä on puristuskorkeus? Sehän sen kangen mitan määrittää.

      Kyllä kai wiseco ihan hyvä mäntä on?!

      Kankisarjahan ei oo kovin kallis niin passaako nuo sitten 135mm kanssa nuo wisecot?


      Tärkein asia on kunnollinen moottorinohjaus ja kunnolliset säädöt.

      Esim. Maxxecu race täyttää tuon määritelmän.

      Minä tuhosin useita tuhansia maksaneen moottorin kun en uskonut yllä olevia ohjeita.

      Mutta nyt kumia on poljettu tiehen ilman mitään murheita pari kesää yllä olevalla kaavalla, kunnon moottotinohjaus, suojatoiminnot käytössä ja ~9 puristus
      Last edited by Urpo_rotta; 14-11-2025, 21:57.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • _ville
        BTCF Member
        • Sep 2013
        • 279
        • Pirkanmaa

        #1053
        Kysymys suuttimista. Autossa on tällä hetkellä Boschin 957 cc suuttimet, säädettävä paineensäädin 3 bar paineella. Alunperin piti hommata pykälää pienemmät suuttimet, mutta Finjectorilla ei löytynyt hyllystä. Ongelmana epätasainen ja hieman pätkivät tyhjäkäynti kun lambda on 1. Rikkaammalla seoksella (lambda 0,92-0,95) käy huomattavasti paremmin. Ajossa toimii moitteettomasti. Moottorissa käytännössä kaikki uutta ja kiinalainen ohivuotomittari näytti 6-11% ohivuotoa jokaiselle pytylle. Mekaanisesti pitäisi siis olla kunnossa. Moottorinohjaimena toimii ecumaster jos sillä nyt on jotain merkitystä. Ovatko suuttimet liian suuret? Tyhjäkäynnillä suuttimien DC 1,0 % ja PW 1,47 ms. Polttoaineena 98.

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5410
          • Pirkkala

          #1054
          Tuo satunnainen pätkiminen tyhjäkäynnillä on lähes m50 koneen ominaisuus. Lähinnä aftermarket ecujen kanssa.

          Oma mielipide on että säätämällä sen saa pois. Vakio ohjauksella en ole moista huomannut.

          Pazi88 tais joskus kirjottaa että jos kone on täysin tikissä, venat ei vuoda jne. Niin pätkiminen vähenee tai häviää.



          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1824
            • Pk-seutu

            #1055
            M52 vakio-ohjaimella on palamiskatkoja vain kylmänä eli katin lämmitysvaihessa kun on vanos päällä ja sytkä myöhäsellä.

            Isoilla suuttimilla on se ongelma että niillä ei polttoaineensyöttö toimi lineaarisesti pienillä pulssinleveyksillä mutta monissa aftermarket-moottorinohjaimissa on toimintoja tuon ongelman selättämiseksi, itse en tästä aiheesta enempää tiedä. Kaippa joku osaavampi säätäjä vielä lukee tätä foorumia.
            Last edited by naikou; 16-11-2025, 21:35.
            E39 523i Turbo

            Comment

            Working...
            X