M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • _ville
    replied
    Originally posted by Freak View Post

    "Helppo" ratkaisu on siirtyä etanoliin. Silloin suutinten aukioloaikaa täytyy suurentaa jonkin verran.

    Tokihan sulla on seqentaalinen ruiskutus käytössä?
    Juu, on käytössä. Täytyy vielä koittaa hieman pelata ruiskutuksen ajoituksen kanssa ja vaikka koittaa vakio suuttimilla josko tyhjäkäynti muuttuisi.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by _ville View Post
    Kysymys suuttimista. Autossa on tällä hetkellä Boschin 957 cc suuttimet, säädettävä paineensäädin 3 bar paineella. Alunperin piti hommata pykälää pienemmät suuttimet, mutta Finjectorilla ei löytynyt hyllystä. Ongelmana epätasainen ja hieman pätkivät tyhjäkäynti kun lambda on 1. Rikkaammalla seoksella (lambda 0,92-0,95) käy huomattavasti paremmin. Ajossa toimii moitteettomasti. Moottorissa käytännössä kaikki uutta ja kiinalainen ohivuotomittari näytti 6-11% ohivuotoa jokaiselle pytylle. Mekaanisesti pitäisi siis olla kunnossa. Moottorinohjaimena toimii ecumaster jos sillä nyt on jotain merkitystä. Ovatko suuttimet liian suuret? Tyhjäkäynnillä suuttimien DC 1,0 % ja PW 1,47 ms. Polttoaineena 98.
    "Helppo" ratkaisu on siirtyä etanoliin. Silloin suutinten aukioloaikaa täytyy suurentaa jonkin verran.

    Tokihan sulla on seqentaalinen ruiskutus käytössä?

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    M52 vakio-ohjaimella on palamiskatkoja vain kylmänä eli katin lämmitysvaihessa kun on vanos päällä ja sytkä myöhäsellä.

    Isoilla suuttimilla on se ongelma että niillä ei polttoaineensyöttö toimi lineaarisesti pienillä pulssinleveyksillä mutta monissa aftermarket-moottorinohjaimissa on toimintoja tuon ongelman selättämiseksi, itse en tästä aiheesta enempää tiedä. Kaippa joku osaavampi säätäjä vielä lukee tätä foorumia.
    Last edited by naikou; 16-11-2025, 21:35.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Tuo satunnainen pätkiminen tyhjäkäynnillä on lähes m50 koneen ominaisuus. Lähinnä aftermarket ecujen kanssa.

    Oma mielipide on että säätämällä sen saa pois. Vakio ohjauksella en ole moista huomannut.

    Pazi88 tais joskus kirjottaa että jos kone on täysin tikissä, venat ei vuoda jne. Niin pätkiminen vähenee tai häviää.



    Leave a comment:


  • _ville
    replied
    Kysymys suuttimista. Autossa on tällä hetkellä Boschin 957 cc suuttimet, säädettävä paineensäädin 3 bar paineella. Alunperin piti hommata pykälää pienemmät suuttimet, mutta Finjectorilla ei löytynyt hyllystä. Ongelmana epätasainen ja hieman pätkivät tyhjäkäynti kun lambda on 1. Rikkaammalla seoksella (lambda 0,92-0,95) käy huomattavasti paremmin. Ajossa toimii moitteettomasti. Moottorissa käytännössä kaikki uutta ja kiinalainen ohivuotomittari näytti 6-11% ohivuotoa jokaiselle pytylle. Mekaanisesti pitäisi siis olla kunnossa. Moottorinohjaimena toimii ecumaster jos sillä nyt on jotain merkitystä. Ovatko suuttimet liian suuret? Tyhjäkäynnillä suuttimien DC 1,0 % ja PW 1,47 ms. Polttoaineena 98.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Ensinnäkin älä ahnehdi sen puristussuhteen kanssa. 700hv on jo m50 koneesta niin paljon että pysyisin kyllä visusti siinä reilu 9 max.
    kovapuristeisessa säätöjen täytyy olla just eikä melkeen muuten ongelmia on tiedossa 100% varmasti. Moottorinohjauksessa sais olla suojatoiminnot seokselle ja bensanpaineelle jne.

    Mikä noissa männissä on puristuskorkeus? Sehän sen kangen mitan määrittää.

    Kyllä kai wiseco ihan hyvä mäntä on?!

    Kankisarjahan ei oo kovin kallis niin passaako nuo sitten 135mm kanssa nuo wisecot?


    Tärkein asia on kunnollinen moottorinohjaus ja kunnolliset säädöt.

    Esim. Maxxecu race täyttää tuon määritelmän.

    Minä tuhosin useita tuhansia maksaneen moottorin kun en uskonut yllä olevia ohjeita.

    Mutta nyt kumia on poljettu tiehen ilman mitään murheita pari kesää yllä olevalla kaavalla, kunnon moottotinohjaus, suojatoiminnot käytössä ja ~9 puristus
    Last edited by Urpo_rotta; 14-11-2025, 21:57.

    Leave a comment:


  • Kinkeri
    replied
    Noniin elikkäs, nyt tarttis vähä jeesiä ja informaatiota.

    Kyseessä M50B25 NV moottori ja tarkoitus olisi iskeä takokamat kellariin.
    Tällä hetkellä löytyy Wisecon M50B25 2.5L 24V Nonvanos Turbo 8.8:1 Männät ja FCP 140mm h-veivit. Nyt sen verta asiaa tutkineena tämä kombo ei tule toimimaan.

    Mutta mitä laitetaan vaihtoon? Saako noita 140mm kankia pelaamaan millään custom männillä järkevästi?
    Nopeella googlauksella en ainakaan löytänyt mitään järkevää infoa asiasta...

    Wisecon männistä myös kuullut juttua että ei olisi mitkään parhaat, Kannattaako nämäkin vaan suosiolla skipata?

    Mites sitten kannattaako myös suosiolla unohtaa B25 kampura ja laittaa suoraan vaan B28 kampura?
    Paremmin sillä varmaan sitä tehoa saisi.

    Puristus suhde olisi tarkoitus mitottaa jonnekkin 10-11 tms.Olisi kuulemma mukava ajella kadulla.
    tekniikka tulossa kadulle, Tehotavoitekkin olisi jossain n.~700hp paikkeilla.

    Ja joo kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta tällä hetkellä mietitään vasta mitä palikkaa laitetaan alakertaan.

    Leave a comment:


  • MR_piikki
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post

    Onko se hukkis varmasti todettu pitäväksi? Aika monta noita kiinanhukkiksia tullu vastaan, missä venttiilinvarsi on liian lyhyt ja jää selvästi auki.
    Ei ole, pitää avata paluu ja katsoa mitä touhuaa

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by MR_piikki View Post
    Morjesta, alkaa loppuu ideat iteltä kesken. Ei ahda millään yli 0.5 bar tuo laite nyt tuolla uudel setillä. Ahdin on uus hx40 superi 16 pesällä, 60mm hks kopio kiinan hukkis ja se on availtu, laiteltu jäykempää jousta ja koitettu kalvon päällekkin vaan paine.
    Ei mitään näkyviä vuotoja missään, käyty bräkliinillä kaikki läpi imusarjaa myöten ja kompura kotelolta mitattuna ahtopaineet, imusarjalta sama pl et näyttää tietysti alipainetta ennen kuin kaasuläppä aukeaa.
    Onko noi kiinahukkikset holoja vai mitä helvettiä, tuntunu muilla pelaavan ja purettaessa aikalailla jämti oli.
    Putkesta lens tänää katalysaattorin sisuskalutki sit loppujen lopuks ku koitettu polkee.
    Ahdin ei savuta eikä pidä mitään ääntä, öljy kiertää ja pyörii nätisti.

    Moottori siis M50B25nv. 8:8:1 wisecon mäntäsatsilla ym lisillä…
    Onko se hukkis varmasti todettu pitäväksi? Aika monta noita kiinanhukkiksia tullu vastaan, missä venttiilinvarsi on liian lyhyt ja jää selvästi auki.

    Leave a comment:


  • MR_piikki
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Paineista nyt systeemi paineilmalla laittamalla joku tulppa turbon imuun jossa venttiili niin näät pysyykö paine vai ei. Toki jos nokissa on overlappia niin tämä ei toimi.

    Mutta eniten epäilen pakopuolta, yleensä jos turbo pyörii normaalisti niin ahdot kyllä nousee lopulta mutta viiveellä.

    Vedä hukkis mekaanisesti kiinni ja käy varovasti koittamassa nouseeko ahdot vai ei.
    Ellei nouse niin tutkisin kyllä turbon että ei ole väärillä osilla kasattu tms. älytöntä

    Eihän ole pakosarja jostain halki?
    Pitää koittaa tämä.
    ja kyllä järjellä ajattelee niin ei tän pitäis olla edes mahdollista.
    Koitin porttia kyllä paineilmalla ja liikkuu, mut sitä en tiedä vuotaako se perkele siellä ”kiinni” asennossa.. onko noissa kiinan hks 60mm kopio porteissa ollu ongelmaa, kalvoista joskus lukenut mut en lautasen ongelmasta.

    Ahdin tosiaan normi hx40 super 16” pesällä ja nämä kyllä pitäis olla aikalailla perus varmoja.
    pakosarja ei vuoda, nämä näkis jo silmällä, ku tuossa on bäkeä suihkittu

    Leave a comment:


  • MR_piikki
    replied
    Originally posted by naikou View Post

    Mitkä nokat/ajoitukset? Ahdin on tuohon koneeseen kookas, varsinki jos vakionokat ja ajoitus niin painetta saa odotella mut kyllähän se kolmosvaihteella viimeistää pitäisi ahtaa täydet.
    Vakio nokat ja ajoitus, ihan tähän virallisella työkalulla katsottu paikalleen. Jakopää ym osat uudet.
    Mun mielestä tuo on jopa viel vähä pieni ahdin
    ja ei tosiaan ei ykkösellä ei kakkosella kolmosella ahda enempää ja aika vaivalloisesti, auto käyttäytyy tyyliin kuin vapari. Äänimaailma kuulostaa kyllä siltä et alkais kerää painetta mut ei ni ei..

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Paineista nyt systeemi paineilmalla laittamalla joku tulppa turbon imuun jossa venttiili niin näät pysyykö paine vai ei. Toki jos nokissa on overlappia niin tämä ei toimi.

    Mutta eniten epäilen pakopuolta, yleensä jos turbo pyörii normaalisti niin ahdot kyllä nousee lopulta mutta viiveellä.

    Vedä hukkis mekaanisesti kiinni ja käy varovasti koittamassa nouseeko ahdot vai ei.
    Ellei nouse niin tutkisin kyllä turbon että ei ole väärillä osilla kasattu tms. älytöntä

    Eihän ole pakosarja jostain halki?

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Originally posted by MR_piikki View Post
    Morjesta, alkaa loppuu ideat iteltä kesken. Ei ahda millään yli 0.5 bar tuo laite nyt tuolla uudel setillä. Ahdin on uus hx40 superi 16 pesällä, 60mm hks kopio kiinan hukkis ja se on availtu, laiteltu jäykempää jousta ja koitettu kalvon päällekkin vaan paine.
    Ei mitään näkyviä vuotoja missään, käyty bräkliinillä kaikki läpi imusarjaa myöten ja kompura kotelolta mitattuna ahtopaineet, imusarjalta sama pl et näyttää tietysti alipainetta ennen kuin kaasuläppä aukeaa.
    Onko noi kiinahukkikset holoja vai mitä helvettiä, tuntunu muilla pelaavan ja purettaessa aikalailla jämti oli.
    Putkesta lens tänää katalysaattorin sisuskalutki sit loppujen lopuks ku koitettu polkee.
    Ahdin ei savuta eikä pidä mitään ääntä, öljy kiertää ja pyörii nätisti.

    Moottori siis M50B25nv. 8:8:1 wisecon mäntäsatsilla ym lisillä…
    Mitkä nokat/ajoitukset? Ahdin on tuohon koneeseen kookas, varsinki jos vakionokat ja ajoitus niin painetta saa odotella mut kyllähän se kolmosvaihteella viimeistää pitäisi ahtaa täydet.

    Leave a comment:


  • MR_piikki
    replied
    Morjesta, alkaa loppuu ideat iteltä kesken. Ei ahda millään yli 0.5 bar tuo laite nyt tuolla uudel setillä. Ahdin on uus hx40 superi 16 pesällä, 60mm hks kopio kiinan hukkis ja se on availtu, laiteltu jäykempää jousta ja koitettu kalvon päällekkin vaan paine.
    Ei mitään näkyviä vuotoja missään, käyty bräkliinillä kaikki läpi imusarjaa myöten ja kompura kotelolta mitattuna ahtopaineet, imusarjalta sama pl et näyttää tietysti alipainetta ennen kuin kaasuläppä aukeaa.
    Onko noi kiinahukkikset holoja vai mitä helvettiä, tuntunu muilla pelaavan ja purettaessa aikalailla jämti oli.
    Putkesta lens tänää katalysaattorin sisuskalutki sit loppujen lopuks ku koitettu polkee.
    Ahdin ei savuta eikä pidä mitään ääntä, öljy kiertää ja pyörii nätisti.

    Moottori siis M50B25nv. 8:8:1 wisecon mäntäsatsilla ym lisillä…

    Leave a comment:


  • Visa57
    replied
    Onko muilla ollut ongelmaa? m52 imusarja ja 1200cc ev14 suuttimet 61mm pitkät, uppoo liikaa imusarjaan ja vuotaa... Edit: oma asennusmoka... Pulsar g30-770 0.83 pesällä oikeen passeli ahdin m52b28 kylkeen, lähtee heräilee 2500 paikkeil vaste melkeenpä välitön, aivan kun joku tehdas turboauto heräävyydeltä.
    Last edited by Visa57; 23-08-2025, 21:18.

    Leave a comment:

Working...
X