Kuskin puolella sijaitseva lappopumppu ahdistaa paluuta. Täytyy koittaa dremelillä varovasti suurentaa pumpun "suutinta" ja katsoa auttaako mitään.
Edit. Jos joku joskus painii saman ongelman kanssa, niin itse tein seuraavasti.
Lappopumpusta isompi kova muoviletki irti varovasti lämmittämällä. Sitten avautuu näkymä vaaleaan muoviseen mutkaan. Tässä mutkassa on aukko sivulle ja ns suutin keskellä. Tuo suutin on juurikin se mikä vastustaa ja ainakin omassa reikä oli luokkaa 2 mm. Porasin pitkällä terällä noin 4 milliin ja löin vehkeet nippuun. Nyt säätö toimii 2 baarista ylöspäin.
Täytyy seurata, että tankin puoliskot tyhjenevät samaa tahtia.
M50-turbo keskustelua osista 2021
Collapse
X
-
E34 vakiolinjoilla ainaki 700hv on puskettu mun tietojen mukaan.
Tutki se tankin pää oisko paluussa joku ahdas kohta siellä.
Mä en tota e36 niin tunne
Leave a comment:
-
Painemittari on letkussa ennen tukkia. Kokeilin vetää säätimeltä letkun kanisteriin ja paine reagoin säätöön. Onkos näissä joku vakiopaikka mikä ahdistaa? Käsittääkseni useampi m50 turbo tälläkin foorumilla on vastaavalla pumpulla ja vakiopaluulla.
Leave a comment:
-
Normaalisti alipaine vaikuttaa niin että tyhjäkäynnillä paine n. 0,5bar vähemmän kuin kaasuläppä avattuna.
Jos paine nousee jännitteen noustessa akkujännitteestä latausjännitteeseen se tahtoo sanoa että paluupuoli ahdas. Jos paineen mittaus siis tukissa. Jos paineensäätö tökkii myös niin se viittaa samaan ongelmaan.
Leave a comment:
-
Kytkin tuli viimein kuntoon. Levyksi vaihtui jousitetulla keskiöllä oleva massalevy missä ei ole kitkapintojen välissä jousta, tai se on liikematkaltaan minimaalinen. Vauhtipyörä koneistettiin suoraksi ja passattiin esijännitys uudelle levylle noin 3 mm. Samalla vaihdoin vähemmän kuluneen kytkinhaarukan ja varmuudeksi vielä uuden painelaakerin. Tällä setupilla työsylinterin tankoa ei tarvinnut jatkaa. Kytkin on nyt oikein mukavan tuntuinen, eikä edes tolkuttoman jäykkä. Esijännitys oli vanhalla setupilla vähän reilu 2 mm. Näin ollen esijännitys vaikuttaa merkittävästi polkimen jäykkyyteen.
Jotain huonoakin sitten. Hommasin aem säädettävän bensanpaineensäätimen sekä adapterin suutintukkiin. Adapterilta tulee letku säätimelle. Auto sammuksissa säätimestä saa säädettyä paineet kohdilleen, mutta käynnissä painetta on 4 bar. Pumppuna wallbro 450 ja linjat ovat vakiot. Tilanne on käytännössä identtinen kuin alkuperäisellä säätimellä. Alkavatko linjat muka ahdistamaan? Sammuksissa akun jännite 12,4 v ja käynnissä 14,2.
Leave a comment:
-
Kun kytkin luistaa, yleensä asetelma menee kupille melko nopeasti. Ja tommonen ohut vauhtis tekee näköjään saman.
tarkastahan asetelma myös.
Kyllä tossa on jo hyvinkin ainakin osasyy ettei irrota.
Leave a comment:
-
Kytkimen kanssa taistelu jatkuu. Pudotin tänään vaihteeksi laatikon ja huomiot ovat seuraavat. Vauhtipyörä on jonkin verran kupera.

Mitään muuta en keksi miksi kytkin ei irrottaisi. Asetelma tuskin voi olla mitenkään mekaanisesti rikki ilman että se näkyisi. Vauhtipyörää on nyt jokatapauksessa käytettävä sorvarilla, joten taidan hankkia levyn jossa ei ole kitkapuntojen välissä jousia.
Leave a comment:
-
Mites kun mulla ollu tuos vuosia rakenteilla (rahapulan takia) M54b30 turbo, mulla on siihen M54 mallin arp kampiakselin pinnapultit, mutta enemmän rakennelleet sano, että laita vakiopultit, kun ei se kestä tiheälläkierteellä vetää momenttiin. Onko tässä perää? Kysyn ennen kuin tilaan vakiopultitkin hyllyyn
Leave a comment:
-
Kytkinhaarukan kulma pitää tosiaankin olla niin että haarukka on poikittain tai korkeintaan ehkä aavistuksen ”yli” silloin kun poljin lattiassa, tällä lailla poljintuntuma on niin kevyt kun voi olla, mulla taitaa olla vähän korkeempi vauhtipyörä(blingfactory) kun on pelannut vakio 22millisellä työsylkällä ja vakiosta noin 3-4mm lyhennetyllä vastapuolen muovitapilla, vapaaliikettä mulla on ehkä millin verran tuossa kun kokeillut haarukan päästä kaikki rojut paikallaan. Kytkimen liikerata on pitkä eli irrottaa täysin vasta kun poljin on noin 2cm lattiasta.
Leave a comment:
-
mites, oliko työsylinteri ilmatessa hommaan tarkoitetulla(tai vastaavalla itse tehdyllä) kalulla sisään painettuna?Originally posted by _ville View Post
Eipä tuota tunnu saavan järkeväksi käytännössä millään. Kytkin irrottaa aivan lattiassa kun työsylinteri pohjaa. Jos säädettävää nippaa säätää tästä pisteestä vielä pidemmäksi, irrottaa kytkin muutaman sentin lattiasta. Mutta eipä tuota jatkuvaan pänninkiin voi oikein jättää. Tässä välissä on vaihdettu pääsylinteri uuteen ja ilmattua painesysteemillä sekä sen perään puristelemalla työsylinteriä irroitettuna laatikosta ja avaamalla ilmausnippaa. Ilmaa järjestelmästä ei enää tule.
eli tuommoisella tuossa näkyvällä:
Leave a comment:
-
Jotakin tossa on päin peetä. Eihän se kytkinletku pullistu palloksi kun poljetaan kytkintä?
Minun auto on e34 ja pääsylinterinä vakio. Työsylinterinä 20,6mm ja on ollut jousitetulla levyllä sekä kovalla käytössä ja molemmilla se on toiminut. Ja nyt puhun niistä peltilisuista siellä massaosan takana. Eli se vaatii tosiaan hieman enemmän liikettä irrottaakseen kokonaan.
Paljonko sinulla sitä esijännitystä on milleinä? Eli paljonko asetelma on reunoista irti vp pinnasta ennen kuin asetat sen siihen levyn päälle?
Leave a comment:
-
Eipä tuota tunnu saavan järkeväksi käytännössä millään. Kytkin irrottaa aivan lattiassa kun työsylinteri pohjaa. Jos säädettävää nippaa säätää tästä pisteestä vielä pidemmäksi, irrottaa kytkin muutaman sentin lattiasta. Mutta eipä tuota jatkuvaan pänninkiin voi oikein jättää. Tässä välissä on vaihdettu pääsylinteri uuteen ja ilmattua painesysteemillä sekä sen perään puristelemalla työsylinteriä irroitettuna laatikosta ja avaamalla ilmausnippaa. Ilmaa järjestelmästä ei enää tule. Pääsylinteri on e36 vakiomitalla noin 19 mm ja työsylinteri 20,6 millinen. Onko oikeasti niin, että jousitettua levyä ei vain saa toimimaan, vai pitäisikö esijännitystä olla enemmän? Alkaa huumori loppua tämän leikin kanssa. Mikähän mahtaisi olla vauhtipyörä ja kytkinsetti mikä toimisi suoriltaan ilman jumalatonta viritystä?Originally posted by _ville View PostKytkinlevy putistuneena näyttäisi olevan noin 9,3 mm paksu, joten esijännitys tasaisella vauhtipyörällä pitäisi olla kunnossa. Painelaakerin ja asetelman välinen välys oli 4 mm jatkamattomalla työsylinterin tapilla. Täytyy tehdä nyt tuo säädettävä tappi muovitapin tilalle ja passata sillä välys sopivaksi. Kiitoksia neuvoista kaikille.
Leave a comment:
Leave a comment: