M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • _ville
    replied
    Kytkinlevy putistuneena näyttäisi olevan noin 9,3 mm paksu, joten esijännitys tasaisella vauhtipyörällä pitäisi olla kunnossa. Painelaakerin ja asetelman välinen välys oli 4 mm jatkamattomalla työsylinterin tapilla. Täytyy tehdä nyt tuo säädettävä tappi muovitapin tilalle ja passata sillä välys sopivaksi. Kiitoksia neuvoista kaikille.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Oksasella hyvät ohjeet.

    Minäkin olen monta kertaa tälle foorumille nämä samat asiat laittanu.

    Sitä kytkinsylkän tappia ei tarvii jatkaa milliäkään kun teet sen säädettävän vastanännin sinne.

    Ja työsylinteri on mulla ollu se hiukan yli 20mm männällä oleva. Bmw fans yms. Sivustot näyttää männän koon.

    Ja jos kytkin ei irrota, työsylinterin mäntää pitää PIENENTÄÄ ei suurentaa kuten olen täälläkin foorumilla monesti nähnyt että on tehty.

    Haarukka suoraan, ylimääränen välys pois (tai jopa alkutilanne vähän takaviistoon) 20mm työsylkkä niin -765 irrottaa aivan 100% varmasti.

    -765 Sre asetelman esijännitykset olen myös joskus mitannut niin ulkomuistista 1,8-2,4mm. Jos haluat ettiä mun vanhan postauksen jossa prässissä mitatut puristusvoimat on, niin jostain vuodelta -13 -14 tai -15 ne on.

    Esijännityksen määrä vaikuttaa poljintuntumaan todella paljon.

    Last edited by Urpo_rotta; 13-06-2025, 14:47.

    Leave a comment:


  • Oksanen
    replied
    Mulla on juurikin samaisella vauhtiksella 765-asetelma ja ACT:n massalevy. Se oli kanssa mulla ekat 3v sellainen että otti heti kiinni ku lattiasta poljinta vähän nosti ja aivan helvetin jäykkä. Jatkoin sillon siis kasatessa sitä sylinterin tappia niin kauan että sain ylipäätään irroittaan jotenkin sen asetelman. Ajelin noin tosiaan muutaman vuoden ja sitten kun piti kone tehdä uusiksi niin aloin perehtymään enemmän. Otin sen muovinännin mäkeen sieltä vastapuolelta ja tein jengan nännin reikään ja pultti tilalle muotoilulla päällä. Sitä nännin puolta piti jatkaa ihan helvetisti, että sai haarukan sopivaan kulmaan. Optimi tilanne omasta mielestäni on että nännin puoli haarukkaa on lähempänä kytkinasetelmaa kuin sylinterin puoli lepotilanteessa, ja kytkin pohjassa se on sitten saman verran se sylinterin puoli sielä kytkimen puolella. Eli silloin vipuvarsi on mahdollisimman pitkä koko ajan ja painelaakeria painetaan maksimivoimalla mitä sylinteristä saadaan ja vipuvarren pituus muuttuu minimimäärän.

    Ainoa tapa millä itse sain kytkimen ilmattua täysin oli letkun vetäminen etusatulan ilmausnipasta kytkinsylkän ilmausnippaan ja sitten vain jarrun pumppaaminen. On myös siitä kätevä ettei neste voi loppua säiliöstä.

    Mutta siis jatka ihan rohkeasti sitä muovinännin puolta. Muistikuvani on jossain 15millin tienoilla. En tietenkään ole ottanut yhtäkään valokuvaa aiheesta. Itse tein niin että laatikon ollessa irti laitoin haarukan ja painelaakerin siihen kohtaan missä se on laatikon ollessa kiinni jotta laakeri on paineasetelman iholla, sitten katsoin missä asennossa se haarukka on, ja mittailin paljonko sitä nänniä pitää jatkaa. Sitten kun se puoli oli kunnossa laitoin laatikon autoon, ja työnsin varttituuman jatkovarren kytkinsylkän reijästä sisään jolla painoin haarukan niin sisään kuin se menee ja siitä sitten merkkasin kohdan. Sitten painoin sylkän tapin pohjaan ja mittasin paljonko se tulee pihalle, ja katkoin/jatkoin tapin siten että sinne jää muutaman millin välys sinne laakerille (välys on hyvin liki puolet siitä laakerilla mitä se on siitä tapista mitaten)

    Leave a comment:


  • Maikkeli
    replied
    Jatka sitä työsylinterin tappia vielä lisää, vaikka niin paljon kun on mahdollista että saa vielä sylinterin paikalleen.

    Leave a comment:


  • _ville
    replied
    Originally posted by Meldoz View Post
    Miten olet ilmannut työ sylinterin? Ite ainaki huomasin että sen saa parhaiten toimimaan kun irrallaan vaa painelee vaihdelaatikkoa vasten tappia, nostaa ilman säiliöön ja pelaa.
    Ruiskulla painettu ilmausnipasta nesteet. Alkuun oli käytössä auton alkuperäinen työsylinteri, jota ei ole ikinä irroitettu. Sillä oli samat oireet. Ei tässä oikein jää muuta vaihtoehtoa kuin pielessä oleva esijännitys.

    Leave a comment:


  • Meldoz
    replied
    Miten olet ilmannut työ sylinterin? Ite ainaki huomasin että sen saa parhaiten toimimaan kun irrallaan vaa painelee vaihdelaatikkoa vasten tappia, nostaa ilman säiliöön ja pelaa.

    Leave a comment:


  • _ville
    replied
    Päivitystä tilanteeseen, työsylinterin tapin jatkaminen noin 3 millillä auttoi hieman tilanteeseen. Nyt painelaakerin ja asetelman välys pitäisi olla hyvin lähellä 2 mm. Samoin teki teräspunosletku ja uusi työsylinteri. Mutta edelleen poljin irroittaa aivan lattiassa, eikä pykälät meinaa mennä sisään. Mitähän helkkaria tämän kanssa oikein vielä tekis?

    Leave a comment:


  • _ville
    replied
    Ei tullut mitattua, mutta MS-koneistuksen pyörä, joten uskoisin olevan kunnossa.

    Leave a comment:


  • Meldoz
    replied
    Paljonko sulla on asetelman esijännitys?

    Leave a comment:


  • _ville
    replied
    Originally posted by Meldoz View Post
    Jotku joutunut tekemään säädettävän tapin sen haarukan muovitapin tilalta ja toisilla riittäny korkeampi painelaakeri/ käpälään hitsattu tavaraa.

    Oma 765/sintteri/vauhtipyörä setti toimi suoraan normi haarukalla,tapilla, 328 sylinterillä ja teräspunoletkulla. Mutta en tiedä kenen tekele se vauhti pyörä oli, tuossa ne tallin lattialla makaa ku vaihdoin 8hp
    Painelaakeri ja asetelman välykseksi mitattu noin 3,2 mm, joten sen puolesta pitäisi olla ok. Täytynee koittaa vaihtaa se teräspunos ja vaikka hieman jatkaan työsylinterin tappia.

    Leave a comment:


  • Meldoz
    replied
    Jotku joutunut tekemään säädettävän tapin sen haarukan muovitapin tilalta ja toisilla riittäny korkeampi painelaakeri/ käpälään hitsattu tavaraa.

    Oma 765/sintteri/vauhtipyörä setti toimi suoraan normi haarukalla,tapilla, 328 sylinterillä ja teräspunoletkulla. Mutta en tiedä kenen tekele se vauhti pyörä oli, tuossa ne tallin lattialla makaa ku vaihdoin 8hp
    Last edited by Meldoz; 09-06-2025, 22:51.

    Leave a comment:


  • _ville
    replied
    Tupla

    Leave a comment:


  • _ville
    replied
    Koitin haulla etsiä, mutta ei tuntunut kukaan laittaneen ratkaisua. Autossa on m50 + zf s5d 320z sekä ms-koneistuksen tekemä kova vauhtipyörä sre765 asetelmalla ja jousitetulla massalevyllä. Ongelmana on, että kytkin ei irrota, eli vaihteita ei saa silmään koneen käydessä. Pää ja työsylkkä ovat vakiot ja polkimessa on pienoinen välys. Millä olette saaneet kytkimen irroittamaan?

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Kyllä tuo pelaa. Ja on jopa hyvä mutta kytkimen kuluessa saattaa alkaa hieman kantaa.
    Oma mielipide että vetoja vaan

    Tee säädettävä vastanappula niin saat silläki pelattua sitä. Eli kierre läpi, ja pultti siitä missä se muovinappula on ja muotoilet sen pään jotta se rautalankapidike passaa. Sitte ulkopuolelta voit sitä säätää
    Last edited by Urpo_rotta; 22-05-2025, 19:10.

    Leave a comment:


  • _ville
    replied
    Nopeaa apua kaivattaisiin. M50 perässä MS-koneistuksen kova vauhtipyörä ja sre 765 jousitetulla massalevyllä. Mittasin painelaakerin ja asetelman välyksen hyvin kuluneella kytkinhaarukalla ja tulos oli noin 1,6 mm työsylkkä pohjaan painettuna. Suositus lienee 2-4 mm. Onkos muut törmänneet vastaavaan?

    Leave a comment:

Working...
X