memebuy23buy

M52 tyhjäkäynnin "notkahdus" kylmänä..

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

Joo varmistin vaan ton #5 koska Laakkosella he eivät tienneet mitään asiasta ja sanoivat että "tuskin sun tarvii tota uusia" ?
    No pistetään ens viikolla semmonen tilaukseen, varmistelen vaan eli koita TJJ ymmärtää
    Muutenkin ISO kiitos sinulle
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

Comment

• TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

Originally posted by Dani View Post
      Joo varmistin vaan ton #5 koska Laakkosella he eivät tienneet mitään asiasta ja sanoivat että "tuskin sun tarvii tota uusia" ?
      No pistetään ens viikolla semmonen tilaukseen, varmistelen vaan eli koita TJJ ymmärtää Muutenkin ISO kiitos sinulle
      OK, Laakkosen olisi kyllä pitänyt huomata tuo ETK:sta.

Kannattaa muuten samalla puhdistaa tuo DISA-purkki ja ICV (tyhjäkäynninsäätöventtiili). Oman DISA:n puhdistin (lakkabensiiniä ja hammasharja) mutta eipä se kovin likainen ollut eikä jumittanut. Olin jo toiveikas, että siinä olisi vikaa sillä sekin vaikuttaa vääntöön. Tuo tyhjäkäynninsäätöventtiili täytyy yrittää puhdistaa huomenna. Nuo on osat #6 ja #7 tuossa 6.5. viestisi kuvassa.

Tuossa pari linkkiä joissa kuvia noiden puhdistuksesta:

Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.
      E39 528iA

Comment

• Dani
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 3847
        • Espoo

Mielenkiintoista, pitääkin putsata noi.
        Ostin jo varmuuden vuoksi tuon 6.5 kuvassa olevan o-renkaan #18
        sigpic
        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

Comment

• TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

Tein taas remonttia ja nyt on tuo ICV ja myös ilmamassamittari puhdistettu, eipä tuo tietenkään mitään vaikuttanut... Nokea tuossa ICV:ssä oli, mutta ei mitenkään erityisen paljon. Mutta samalla huomasin yhden rikkinäisen kumitulpan joka kannattaa tarkistaa: se kai on tuossa 6.5. viestin kuvassa osa #19. Tein tuohon väliaikaisen korjauksen.

Tuollaiselta se minulla näytti, halkeamia oli aika monta tuon kuvassa näkyvän lisäksi:
          E39 528iA

Comment

• Slonko
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 116
            • Lappeenranta

Vois tehdä itsekkin varmuuden vuoksi vanos rempan tässä kunhan jaksaa.
            Last edited by Slonko; 25-03-2015, 08:20.
            BMW E91 325i Touring

Comment

• markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

Originally posted by Dani View Post
              Mitä osaa sä tolla "jakokappaleella" tarkoitit?
              Tänään tuli Cold Climate -osat eli:
              - #3 (uudempi jossa tuo jakoliitin jonne tulee #7)

Osa #7 meni tilaukseen, ei ollut Espoon Laakkosella hyllyssä.

Aika jännä juttu että tuossa #1 on liimattu tulppa tohon #6 eteen ettei sitä käytetä?
              Olen nyt kerännyt listaa mitä kaikkea pitää hommata jos tekee Cold Climate huohotusjärjestelmän ja aika paljonhan tuonne joutuu kaikkea hommaamaan. Ilmeisesti tässä Dani:n lainauksessa on kaikki tarvittava paitsi #5 tuosta imusarjan kuvasta vai olenko ymmärtänyt oikein? Minun auton valmistusajankohta on juuri 10/98 ja kyseessähän e39 M52B28TU moottorilla, joten tarvitsenko tuota #5? Kuinka paljon teille on tullut nämä osat maksamaan?
              BMW 530iA Touring -05

Comment

• TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

Originally posted by markok View Post
                Olen nyt kerännyt listaa mitä kaikkea pitää hommata jos tekee Cold Climate huohotusjärjestelmän ja aika paljonhan tuonne joutuu kaikkea hommaamaan. Ilmeisesti tässä Dani:n lainauksessa on kaikki tarvittava paitsi #5 tuosta imusarjan kuvasta vai olenko ymmärtänyt oikein? Minun auton valmistusajankohta on juuri 10/98 ja kyseessähän e39 M52B28TU moottorilla, joten tarvitsenko tuota #5? Kuinka paljon teille on tullut nämä osat maksamaan?
                Koska autosi on tehty tuolloin, niin kannattaa tutkia miltä imusarjan yläpuoli näyttää. Siis joudutko ostamaan vielä osan #5 vai et. Tuohan selviää kaksi muovitulppaa ja ruuvia irrottamalla. Myös tuo letku #6 kannattaa vaihtaa samalla.
                E39 528iA

Comment

• markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

Originally posted by TJJ View Post
                  Koska autosi on tehty tuolloin, niin kannattaa tutkia miltä imusarjan yläpuoli näyttää. Siis joudutko ostamaan vielä osan #5 vai et. Tuohan selviää kaksi muovitulppaa ja ruuvia irrottamalla. Myös tuo letku #6 kannattaa vaihtaa samalla.
                  Tuossa kuva oman auton imusarjan päältä. Ilmeisesti kyseessä on vanhemmalla jakokappaleella oleva moottori ja tuokin on ostettava. En kyllä RealOEM:stä löytänyt mille tuo uudempi malli näyttää, mutta eikös sen letkun liitoksen pitänyt tässä etuosassa olla ja tässä ei kyllä näy sellaista? Auto siis valmistettu 10/98, joten muutos varmaan tapahtuu seuraavan kuun vaihteessa.
                  Last edited by markok; 06-12-2008, 19:39.
                  BMW 530iA Touring -05

Comment

• TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

Tuossa kuva oman auton imusarjan päältä. Ilmeisesti kyseessä on vanhemmalla jakokappaleella oleva moottori ja tuokin on ostettava. En kyllä RealOEM:stä löytänyt mille tuo uudempi malli näyttää, mutta eikös sen letkun liitoksen pitänyt tässä etuosassa olla ja tässä ei kyllä näy sellaista? Auto siis valmistettu 10/98, joten muutos varmaan tapahtuu seuraavan kuun vaihteessa.
                    Vanhempi tuo on, joten pitää ostaa. Tuossa kuva minun moottorista, siitä näkee tuon liitoskappaleen. Tuo kyllä oli jo aikaisemminkin tässä viestiketjussa...
                    E39 528iA

Comment

• markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

Vanhempi tuo on, joten pitää ostaa. Tuossa kuva minun moottorista, siitä näkee tuon liitoskappaleen. Tuo kyllä oli jo aikaisemminkin tässä viestiketjussa...
                      http://img146.imageshack.us/my.php?image=letkuko7.jpg
                      Tuostahan sen hyvin näkee. Kirjottelit TJJ tuolla toisessa topicissa, että vaihdat myös öljyn mittatikun putken uudenmalliseen. Oletko vaihtanut tuota ja oliko uusi erilainen? Nyt on kahlattu foorumia läpi aika pitkään tietoa hakien ja suunnilleen alkaa olemaan palikat kasassa. Välillä tekisi mieli työntää huohotushöyryt talven ajan ulkoilmaan, mutta en tiedä onko sekään järkevää. Onhan tässä sentään vielä vähän aikaa tehdä tuo homma ennen talvea. Mietityttää vaan, että kuinka pieni riski uudella eristetyllä järjestelmällä on huohottimen tukkeutumiseen? Jonkinasteinen riski kuitenkin taitaa olla olemassa.
                      BMW 530iA Touring -05

Comment

• TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

Tuostahan sen hyvin näkee. Kirjottelit TJJ tuolla toisessa topicissa, että vaihdat myös öljyn mittatikun putken uudenmalliseen. Oletko vaihtanut tuota ja oliko uusi erilainen? Nyt on kahlattu foorumia läpi aika pitkään tietoa hakien ja suunnilleen alkaa olemaan palikat kasassa. Välillä tekisi mieli työntää huohotushöyryt talven ajan ulkoilmaan, mutta en tiedä onko sekään järkevää. Onhan tässä sentään vielä vähän aikaa tehdä tuo homma ennen talvea. Mietityttää vaan, että kuinka pieni riski uudella eristetyllä järjestelmällä on huohottimen tukkeutumiseen? Jonkinasteinen riski kuitenkin taitaa olla olemassa.
                        Vaihdoin putken, mutta se oli kyllä turha ostos. Ainakin minulle toimitettu putki oli ihan samanlainen kuin vanha. Putkesssa olevassa kaapelikiinnikkeessä taisi olla joku pieni ero (ylimääräinen reikä) mutta muuta eroa en huomannut.

Riski tukkeutumiseen on yhä olemassa vaikka nuo onkin eristetty. Minulla oli vakio-osat 5 talvea eikä huohotin mennyt tukkoon vaikka majoneesia oli öljykorkissa. Ajot oli melkein kokonaan 2-10km pätkäajoa, auto oli lohkolämmittimessä kotona ja töissä.

Tiedä sitten miten hyvin tuo yleensäkään huohotti/tuuletti venttiilikoppaa sillä putket ja erotin olivat kyllä aika karstaisia ja tuo yläletkukin oli halki, joten sinänsä huolto oli ajankohtainen. Mutta luultavasti tuo nyt sitten meneekin talvella tukkoon noilla uusilla eristetyillä osilla...
                        E39 528iA

Comment

• markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

Vaihdoin putken, mutta se oli kyllä turha ostos. Ainakin minulle toimitettu putki oli ihan samanlainen kuin vanha. Putkesssa olevassa kaapelikiinnikkeessä taisi olla joku pieni ero (ylimääräinen reikä) mutta muuta eroa en huomannut.

Riski tukkeutumiseen on yhä olemassa vaikka nuo onkin eristetty. Minulla oli vakio-osat 5 talvea eikä huohotin mennyt tukkoon vaikka majoneesia oli öljykorkissa. Ajot oli melkein kokonaan 2-10km pätkäajoa, auto oli lohkolämmittimessä kotona ja töissä.

Tiedä sitten miten hyvin tuo yleensäkään huohotti/tuuletti venttiilikoppaa sillä putket ja erotin olivat kyllä aika karstaisia ja tuo yläletkukin oli halki, joten sinänsä huolto oli ajankohtainen. Mutta luultavasti tuo nyt sitten meneekin talvella tukkoon noilla uusilla eristetyillä osilla...
                          Itse omistin ennen e36 325:n M50B25TU moottorilla ja senkin kanssa oli jo riittävästi ongelmia huohottimen kanssa. Auto oli minulla neljä vuotta ja ensimmäisen kahden vuoden aikana, kun työmatka oli noin 20km suuntaansa, mitään ongelmia ei ollut. Kun muutin lähemmäs työpaikkaa niin molempina kahtena talvena tuli öljyt ulos vaikka ko. autossa on pelkkä putki venttiilikopasta MAF:n jälkeen olevaan haitariputkeen. Ensimmäisen kerran heitti öljyt pakosarjan päälle ja toisena talvena kampiakselin etupäästä. Tuossa välissä huohottimen putkikin oli vaihdettu eristettyyn, mutta eipä sekään näyttänyt auttavan. Työmatkaa nykyisin tulee 5 tai 10 km riippuen kumpaa reittiä ajaa. Talvella olen aina ajanut pidemmän kautta, mutta eipä sekään ole auttanut. Vähän pelottaa jo valmiiksi voiko tuon nykyisen M52B28TU:n kanssa pärjätä talvella, missä on tiedostettu huohotinongelma, kun ei pärjännyt edes sellaisen mallin kanssa, missä mitään ongelmaa ei pitänyt olla. Huolestuttavaa sekin, että työpaikalla viereisen autopaikan Opel kuskilta tulee kommenttia BMW:n alla olevasta öljyläikästä aina talven jälkeen.

Edellisen auton kanssa pärjäsi aina lopputalven hyvin kun johti huohotushöyryt ulkoilmaan. Tuossa tosin koko huohotusjärjestelmä oli paljon yksinkertaisempi, enkä tiedä toimisiko nykyisessä autossa yhtä hyvin. Ainoan ongelman minä tuossa näen siinä, että venttiilikopasta häviää alipaine kun huohotushöyryt menevät ulkoilmaan. Tiedä sitten onko silläkään juuri käytännön merkitystä.
                          BMW 530iA Touring -05

Comment

• Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

Tiedä sitten onko silläkään juuri käytännön merkitystä.
                            Ei ole.

Onkos kukaan ajatellut varaventtiilin tekoa venttiilikoppaan, päästäisi liian paineet ulos kun huohotin jäätyy?

Comment

• markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

Yksi kysymys vielä tuli esiin, kun olen osatilausta näpyttelemässä. Putken numero 7 alta löytyy "Connecting Line", jolla ei ole varaosanumeroa ollenkaan eikä ole kuvaan merkattu. Mikä tämä on ja tarvitseeko minun tilata tätä?

Tässä vielä linkki mistä puhutaan http://www.realoem.com/bmw/showparts...94&hg=11&fg=15

edit: Siis varaosanumerohan tuolla on, mutta kuvaan viittaavaa numeroa ei ole.
                              BMW 530iA Touring -05

Comment

• TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

Yksi kysymys vielä tuli esiin, kun olen osatilausta näpyttelemässä. Putken numero 7 alta löytyy "Connecting Line", jolla ei ole varaosanumeroa ollenkaan eikä ole kuvaan merkattu. Mikä tämä on ja tarvitseeko minun tilata tätä?

Tässä vielä linkki mistä puhutaan http://www.realoem.com/bmw/showparts...94&hg=11&fg=15

edit: Siis varaosanumerohan tuolla on, mutta kuvaan viittaavaa numeroa ei ole.
                                Tuossahan on eri 7. osa 11/1998-1/2000 autoille ja tuota uudemmille. Tuo tekstihän on uudemman osan alla. Joten tilaa oikea osa... Connecting line on tuo osa #3.

Laita tänne kaikki osanumerot jotka aiot tilata, niin etsin omat kuitit ja katson täsmääkö ne.
                                E39 528iA

Comment

Working...
                                X