Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #16
    Originally posted by muggo View Post
    Ja alkuperäiseen kysymykseen, eikös Maza pähkäillyt joskus vuosia sitten että S38 kampuralla ja sopivilla hiluilla 3,8X litraa vois saada maamoottorista pihalle, tosin veivien kulmat kait oli jotain ei-niin-hyvää ja olikohan jotain muita ongelmia.


    Search!

    Comment

    • mukko
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 5965
      • Uleåborg

      #17
      ........
      Last edited by mukko; 30-10-2007, 18:09.
      -- Official member of BTCF-Sauna Team --

      Save the World, Fuck The Fuel Economy
      Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #18
        Originally posted by muggo View Post
        Mulla oo aikaa duunissa searchia käyttää
        En nyt sua tarkoittanut, vaan topicin alussa jo sanoin, että m30 virityksestä on juttua vaikka kuinka.

        Comment

        • Guest's Avatar

          #19
          Originally posted by muggo View Post
          Mutta, onko se nyt sen fiksumpi seiskassa joku kiertävä 'isolohko' vai turbo? 3,5l alakerta b30 kannen kaveriksi ja remmiä kylkeen, lienee se kaikista tyyliin sopivin tasasesti vääntävä herrasmies-paketti.
          Originally posted by BmwPunisher View Post
          jossa olisi enemmän munaa kuin uudessa M5:ssa!
          niin... Remissä olisi munaa ika melkoisesti... No täytyy ruveta käytännön toteutusta miettimään. Toinen vaihtoehto, vakio p-sarjat käntää ja tupla turbo, kaksi mandariiniä sinne, ei tehoa, mutta hmm... mielenkiintoista. Mutta remiiä jo pitkään haaveillut.

          Ja eikös 745i turbo yullut vasta "feisliftin" yhteydessä? Korjatkaa jos olen väärässä? Ei siis käytännössä vaikuta, muta pieniä imagoa juttuja....

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1651
            • Pk-seutu

            #20
            Originally posted by Terno View Post
            Ja eikös 745i turbo yullut vasta "feisliftin" yhteydessä? Korjatkaa jos olen väärässä? Ei siis käytännössä vaikuta, muta pieniä imagoa juttuja....
            Ei kyllä se tuli jo vuonna 1980, facelift tuli vasta 1983 ja samalla sitten kone kasvoi 3,4-litraiseksi, mutta jostain syystä mallimerkintää ei kuitenkaan korjattu - senhän "kuuluisi" olla 748i.

            Munakkain kone seiskaan on IMO Etelä-Afrikan M88/3-moottorilla varustettu 745i, jota sai myös sport-manuaaliaskilla. Tämän mallin historia kai oli, että turbo ei mahtunut yhdessä oikeanpuoleisen ohjauksen kanssa konehuoneeseen, jolloin "jouduttiin" käyttämään M1:sestä lainattua 286 heppaista vapaasti hengittävää moottoria.

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #21
              Originally posted by SledgeHammer82 View Post
              Munakkain kone seiskaan on IMO Etelä-Afrikan M88/3-moottorilla varustettu 745i, jota sai myös sport-manuaaliaskilla. Tämän mallin historia kai oli, että turbo ei mahtunut yhdessä oikeanpuoleisen ohjauksen kanssa konehuoneeseen, jolloin "jouduttiin" käyttämään M1:sestä lainattua 286 heppaista vapaasti hengittävää moottoria.
              Eikä ollut tosiaan hassumpi valinta.

              Kuva SA E23 745:n käyttöohjekirjasta:

              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • Guest's Avatar

                #22
                Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                Ei kyllä se tuli jo vuonna 1980, facelift tuli vasta 1983 ja samalla sitten kone kasvoi 3,4-litraiseksi, mutta jostain syystä mallimerkintää ei kuitenkaan korjattu - senhän "kuuluisi" olla 748i.

                Munakkain kone seiskaan on IMO Etelä-Afrikan M88/3-moottorilla varustettu 745i, jota sai myös sport-manuaaliaskilla. Tämän mallin historia kai oli, että turbo ei mahtunut yhdessä oikeanpuoleisen ohjauksen kanssa konehuoneeseen, jolloin "jouduttiin" käyttämään M1:sestä lainattua 286 heppaista vapaasti hengittävää moottoria.
                Ookke... Kiitokset tuosta tarkennuksesta. HArmittaavaa van kun tuo oma auto 78 vuotta vanhempi, niin sais unohtaa päästömittaukset... Noh, se nyt varmaan on pienin huoli. Katsotaan kun huomenna pääsen lempäälän-ekspertin kanssa puheille asiasta remmi ja sen ihanuus, niiin olen paljon viiseempi. Se nyt noita on tosin tehtaillu jenkki kaseihin, mutta loistavaa perustietoa saa....

                Ja lekalle kittoksdet kuvista....

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #23
                  Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                  Munakkain kone seiskaan on IMO Etelä-Afrikan M88/3-moottorilla varustettu 745i, jota sai myös sport-manuaaliaskilla. Tämän mallin historia kai oli, että turbo ei mahtunut yhdessä oikeanpuoleisen ohjauksen kanssa konehuoneeseen, jolloin "jouduttiin" käyttämään M1:sestä lainattua 286 heppaista vapaasti hengittävää moottoria.
                  Ootkos varma, että se lainattiin M1:stä? Eikös siinä ollut 277hv ja e28 M5 koneessa tuo 286hv. Minä vuosina ne teki noita SA:ssa?

                  Comment

                  • SledgeHammer82
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1651
                    • Pk-seutu

                    #24
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Ootkos varma, että se lainattiin M1:stä? Eikös siinä ollut 277hv ja e28 M5 koneessa tuo 286hv. Minä vuosina ne teki noita SA:ssa?
                    Olet oikeassa. Kun tarkemmin tutkin arkistoja, niin autossa oli M88/3-moottori eli sama kuin e24 M635CSi:ssä ja e28 M5:ssä. Perusmoottorihan toki on sama kuin M1:n katuversiossa (M88/1), mutta tässä hieman edelleenkehitettynä versiona (M88/3). Jossain lähteissähän e28 m5:den moottoria kutsutaan s38:ksi, mutta parissa lähteessä taas kerrotaan, että s38-moottori on M88/3:n kattiversio ja katiton moottori olisi nimenomaan M88/3.

                    SA 745i:tä tehtiin 1/84-5/86 välisenä aikana.

                    Comment

                    • Erich
                      BTCF Member
                      • Apr 2005
                      • 783
                      • Hämeenkyrö

                      #25
                      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                      Kun tarkemmin tutkin arkistoja, niin autossa oli M88/3-moottori eli sama kuin e24 M635CSi:ssä ja e28 M5:ssä. Perusmoottorihan toki on sama kuin M1:n katuversiossa (M88/1), mutta tässä hieman edelleenkehitettynä versiona (M88/3).
                      Rauta taisi olla aika pitkälti sama, erot lähinnä ruokintapuolella? Ykkösessä Kugelfischeri, kolmosessa Motronic, tai DME...

                      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                      Jossain lähteissähän e28 m5:den moottoria kutsutaan s38:ksi, mutta parissa lähteessä taas kerrotaan, että s38-moottori on M88/3:n kattiversio ja katiton moottori olisi nimenomaan M88/3.
                      Muistan lukeneeni saman, taisi olla jotain jenkkikotkotusta. Siellä ehkä noin, kai täällä voidaan puhua ihan rehellisistä katittomista ässistä.

                      Mun mielestä E23 turbottamisessa ei ole mitään pahaa. Enemmän pakokaasuahdin oli tuon aikakauden juttu, kuin joku remmi... Turboahtaminen kevyessä kalustossa oli kuitenkin kovassa nosteessa juuri E23 aikoihin!
                      6 - E24 635
                      7 - E38 740
                      8 - E31 850

                      Comment

                      • _racing_
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 296
                        • Inkoo

                        #26
                        ..........
                        Last edited by _racing_; 21-11-2012, 00:44.

                        Comment

                        • Joma
                          BTCF Member
                          • Feb 2011
                          • 1320
                          • Masku

                          #27
                          Noniin, nyt olisi aiheellista kakskasissa koneenvaihto.

                          Autona nyt e28 528 ja autoon olisin laittamassa e34 535 m30b34.

                          Pari kysymystä m30b34 ajatellen.

                          Onko "2,5-2,8" imusarja sama kuin "3.0-3,5" pl tekstit tietenkin

                          Nokan hioututtaminen, kannattaako? Vai ostetaanko sitä vain joku toinen nokka, tälle ehdotuksia? Auto 84 joten vanhat päästöt...

                          Kun nokan vaihtaa, tarviiko venajousia vaihtaa kanssa. Vai mihin asti riittävät vakio jouset/vakio keinut?

                          Vai pitäisikö keinuvipuja vaihtaa ensin?

                          Kdfi, kuinka hyödyllinen. Mihin asti pärjää vakio motronicilla?

                          Toinen vaihtoehto msd sytkäboksi, eikös tässä olisi vähän enemmän järkeä?
                          E30 M52b28 M122h Amme
                          E28 x monta
                          E23 728i Ministeri
                          E10 1600-2 Garret

                          VW LT50 Huoltoajoneuvo
                          HD lapio jätskikruiseri

                          Comment

                          • Heiska
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 2024
                            • Mikkeli

                            #28
                            Originally posted by Joma View Post
                            Noniin, nyt olisi aiheellista kakskasissa koneenvaihto.

                            Autona nyt e28 528 ja autoon olisin laittamassa e34 535 m30b34.

                            Pari kysymystä m30b34 ajatellen.

                            Onko "2,5-2,8" imusarja sama kuin "3.0-3,5" pl tekstit tietenkin

                            Nokan hioututtaminen, kannattaako? Vai ostetaanko sitä vain joku toinen nokka, tälle ehdotuksia? Auto 84 joten vanhat päästöt...

                            Kun nokan vaihtaa, tarviiko venajousia vaihtaa kanssa. Vai mihin asti riittävät vakio jouset/vakio keinut?

                            Vai pitäisikö keinuvipuja vaihtaa ensin?

                            Kdfi, kuinka hyödyllinen. Mihin asti pärjää vakio motronicilla?

                            Toinen vaihtoehto msd sytkäboksi, eikös tässä olisi vähän enemmän järkeä?
                            Turbotus vai vapari? Vaikuttaa aikapaljon siihen mitä koneelle kannattaa ruveta tekemään

                            Harraste e34 -89 M30 HUUDATETTU

                            Comment

                            • Joma
                              BTCF Member
                              • Feb 2011
                              • 1320
                              • Masku

                              #29
                              Originally posted by Heiska View Post
                              Turbotus vai vapari? Vaikuttaa aikapaljon siihen mitä koneelle kannattaa ruveta tekemään
                              Vaparia. :think Saa nyt noi ahtamiset jäädä leluautosta.
                              E30 M52b28 M122h Amme
                              E28 x monta
                              E23 728i Ministeri
                              E10 1600-2 Garret

                              VW LT50 Huoltoajoneuvo
                              HD lapio jätskikruiseri

                              Comment

                              • Heiska
                                BTCF Member
                                • Sep 2003
                                • 2024
                                • Mikkeli

                                #30
                                Originally posted by Joma View Post
                                Vaparia. :think Saa nyt noi ahtamiset jäädä leluautosta.
                                Siinä tapauksessa puristuksia lisää, kannen porttaus, venttiilien seetit kuntoon, uusi nokka-akseli (esim schrick 284) samalla shimmaa venttiilijouset, parempi pakosarja... Siinä nyt alkuun jotain pientä ja tietysti suositeltavaa on moottorinohjaus uusia, kuten suuremmat suuttimetkin koska vakiot on auttamatta liian pienet

                                Harraste e34 -89 M30 HUUDATETTU

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎