M30 viritys
Collapse
X
-
-
-
Terno
Originally posted by muggo View PostMutta, onko se nyt sen fiksumpi seiskassa joku kiertävä 'isolohko' vai turbo? 3,5l alakerta b30 kannen kaveriksi ja remmiä kylkeen, lienee se kaikista tyyliin sopivin tasasesti vääntävä herrasmies-paketti.niin... Remissä olisi munaa ika melkoisesti... No täytyy ruveta käytännön toteutusta miettimään. Toinen vaihtoehto, vakio p-sarjat käntää ja tupla turbo, kaksi mandariiniä sinne, ei tehoa, mutta hmm... mielenkiintoista. Mutta remiiä jo pitkään haaveillut.Originally posted by BmwPunisher View Postjossa olisi enemmän munaa kuin uudessa M5:ssa!
Ja eikös 745i turbo yullut vasta "feisliftin" yhteydessä? Korjatkaa jos olen väärässä? Ei siis käytännössä vaikuta, muta pieniä imagoa juttuja....
Comment
-
Ei kyllä se tuli jo vuonna 1980, facelift tuli vasta 1983 ja samalla sitten kone kasvoi 3,4-litraiseksi, mutta jostain syystä mallimerkintää ei kuitenkaan korjattu - senhän "kuuluisi" olla 748i.Originally posted by Terno View PostJa eikös 745i turbo yullut vasta "feisliftin" yhteydessä? Korjatkaa jos olen väärässä? Ei siis käytännössä vaikuta, muta pieniä imagoa juttuja....
Munakkain kone seiskaan on IMO Etelä-Afrikan M88/3-moottorilla varustettu 745i, jota sai myös sport-manuaaliaskilla. Tämän mallin historia kai oli, että turbo ei mahtunut yhdessä oikeanpuoleisen ohjauksen kanssa konehuoneeseen, jolloin "jouduttiin" käyttämään M1:sestä lainattua 286 heppaista vapaasti hengittävää moottoria.
Comment
-
Eikä ollut tosiaan hassumpi valinta.Originally posted by SledgeHammer82 View PostMunakkain kone seiskaan on IMO Etelä-Afrikan M88/3-moottorilla varustettu 745i, jota sai myös sport-manuaaliaskilla. Tämän mallin historia kai oli, että turbo ei mahtunut yhdessä oikeanpuoleisen ohjauksen kanssa konehuoneeseen, jolloin "jouduttiin" käyttämään M1:sestä lainattua 286 heppaista vapaasti hengittävää moottoria.
Kuva SA E23 745:n käyttöohjekirjasta:
Comment
-
Terno
Ookke... Kiitokset tuosta tarkennuksesta. HArmittaavaa van kun tuo oma auto 78 vuotta vanhempi, niin sais unohtaa päästömittaukset... Noh, se nyt varmaan on pienin huoli. Katsotaan kun huomenna pääsen lempäälän-ekspertin kanssa puheille asiasta remmi ja sen ihanuus, niiin olen paljon viiseempi. Se nyt noita on tosin tehtaillu jenkki kaseihin, mutta loistavaa perustietoa saa....Originally posted by SledgeHammer82 View PostEi kyllä se tuli jo vuonna 1980, facelift tuli vasta 1983 ja samalla sitten kone kasvoi 3,4-litraiseksi, mutta jostain syystä mallimerkintää ei kuitenkaan korjattu - senhän "kuuluisi" olla 748i.
Munakkain kone seiskaan on IMO Etelä-Afrikan M88/3-moottorilla varustettu 745i, jota sai myös sport-manuaaliaskilla. Tämän mallin historia kai oli, että turbo ei mahtunut yhdessä oikeanpuoleisen ohjauksen kanssa konehuoneeseen, jolloin "jouduttiin" käyttämään M1:sestä lainattua 286 heppaista vapaasti hengittävää moottoria.
Ja lekalle kittoksdet kuvista....
Comment
-
Ootkos varma, että se lainattiin M1:stä? Eikös siinä ollut 277hv ja e28 M5 koneessa tuo 286hv. Minä vuosina ne teki noita SA:ssa?Originally posted by SledgeHammer82 View PostMunakkain kone seiskaan on IMO Etelä-Afrikan M88/3-moottorilla varustettu 745i, jota sai myös sport-manuaaliaskilla. Tämän mallin historia kai oli, että turbo ei mahtunut yhdessä oikeanpuoleisen ohjauksen kanssa konehuoneeseen, jolloin "jouduttiin" käyttämään M1:sestä lainattua 286 heppaista vapaasti hengittävää moottoria.
Comment
-
Olet oikeassa. Kun tarkemmin tutkin arkistoja, niin autossa oli M88/3-moottori eli sama kuin e24 M635CSi:ssä ja e28 M5:ssä. Perusmoottorihan toki on sama kuin M1:n katuversiossa (M88/1), mutta tässä hieman edelleenkehitettynä versiona (M88/3). Jossain lähteissähän e28 m5:den moottoria kutsutaan s38:ksi, mutta parissa lähteessä taas kerrotaan, että s38-moottori on M88/3:n kattiversio ja katiton moottori olisi nimenomaan M88/3.Originally posted by Bmw Master View PostOotkos varma, että se lainattiin M1:stä? Eikös siinä ollut 277hv ja e28 M5 koneessa tuo 286hv. Minä vuosina ne teki noita SA:ssa?
SA 745i:tä tehtiin 1/84-5/86 välisenä aikana.
Comment
-
Rauta taisi olla aika pitkälti sama, erot lähinnä ruokintapuolella? Ykkösessä Kugelfischeri, kolmosessa Motronic, tai DME...Originally posted by SledgeHammer82 View PostKun tarkemmin tutkin arkistoja, niin autossa oli M88/3-moottori eli sama kuin e24 M635CSi:ssä ja e28 M5:ssä. Perusmoottorihan toki on sama kuin M1:n katuversiossa (M88/1), mutta tässä hieman edelleenkehitettynä versiona (M88/3).
Muistan lukeneeni saman, taisi olla jotain jenkkikotkotusta. Siellä ehkä noin, kai täällä voidaan puhua ihan rehellisistä katittomista ässistä.Originally posted by SledgeHammer82 View PostJossain lähteissähän e28 m5:den moottoria kutsutaan s38:ksi, mutta parissa lähteessä taas kerrotaan, että s38-moottori on M88/3:n kattiversio ja katiton moottori olisi nimenomaan M88/3.
Mun mielestä E23 turbottamisessa ei ole mitään pahaa. Enemmän pakokaasuahdin oli tuon aikakauden juttu, kuin joku remmi... Turboahtaminen kevyessä kalustossa oli kuitenkin kovassa nosteessa juuri E23 aikoihin!6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
Noniin, nyt olisi aiheellista kakskasissa koneenvaihto.
Autona nyt e28 528 ja autoon olisin laittamassa e34 535 m30b34.
Pari kysymystä m30b34 ajatellen.
Onko "2,5-2,8" imusarja sama kuin "3.0-3,5" pl tekstit tietenkin
Nokan hioututtaminen, kannattaako? Vai ostetaanko sitä vain joku toinen nokka, tälle ehdotuksia? Auto 84 joten vanhat päästöt...
Kun nokan vaihtaa, tarviiko venajousia vaihtaa kanssa. Vai mihin asti riittävät vakio jouset/vakio keinut?
Vai pitäisikö keinuvipuja vaihtaa ensin?
Kdfi, kuinka hyödyllinen. Mihin asti pärjää vakio motronicilla?
Toinen vaihtoehto msd sytkäboksi, eikös tässä olisi vähän enemmän järkeä?E30 M52b28 M122h Amme
E28 x monta
E23 728i Ministeri
E10 1600-2 Garret
VW LT50 Huoltoajoneuvo
HD lapio jätskikruiseri
Comment
-
Turbotus vai vapari? Vaikuttaa aikapaljon siihen mitä koneelle kannattaa ruveta tekemäänOriginally posted by Joma View PostNoniin, nyt olisi aiheellista kakskasissa koneenvaihto.
Autona nyt e28 528 ja autoon olisin laittamassa e34 535 m30b34.
Pari kysymystä m30b34 ajatellen.
Onko "2,5-2,8" imusarja sama kuin "3.0-3,5" pl tekstit tietenkin
Nokan hioututtaminen, kannattaako? Vai ostetaanko sitä vain joku toinen nokka, tälle ehdotuksia? Auto 84 joten vanhat päästöt...
Kun nokan vaihtaa, tarviiko venajousia vaihtaa kanssa. Vai mihin asti riittävät vakio jouset/vakio keinut?
Vai pitäisikö keinuvipuja vaihtaa ensin?
Kdfi, kuinka hyödyllinen. Mihin asti pärjää vakio motronicilla?
Toinen vaihtoehto msd sytkäboksi, eikös tässä olisi vähän enemmän järkeä?
Harraste e34 -89 M30 HUUDATETTU
Comment
-
Vaparia. :think Saa nyt noi ahtamiset jäädä leluautosta.Originally posted by Heiska View PostTurbotus vai vapari? Vaikuttaa aikapaljon siihen mitä koneelle kannattaa ruveta tekemäänE30 M52b28 M122h Amme
E28 x monta
E23 728i Ministeri
E10 1600-2 Garret
VW LT50 Huoltoajoneuvo
HD lapio jätskikruiseri
Comment
-
Siinä tapauksessa puristuksia lisää, kannen porttaus, venttiilien seetit kuntoon, uusi nokka-akseli (esim schrick 284) samalla shimmaa venttiilijouset, parempi pakosarja... Siinä nyt alkuun jotain pientä ja tietysti suositeltavaa on moottorinohjaus uusia, kuten suuremmat suuttimetkin koska vakiot on auttamatta liian pienetOriginally posted by Joma View PostVaparia. :think Saa nyt noi ahtamiset jäädä leluautosta.
Harraste e34 -89 M30 HUUDATETTU
Comment
Comment