Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Magirus
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 876
    • Keski-Suomi und Sawo

    #91
    Originally posted by Valtsi View Post
    Juu tietysti riippuu. Mutta jos otetaan m106 tai mikä tahansa vanha m30 kansi, niin pienen palotilan kanssa saa kaupanpäällisiks aina -1mm imuventtiilin. Sekään ei välttämättä huononna konetta, riippuu mitä ollaan rakentamassa
    Minun tapauksessa tarkoitus siis hyrskytin lisätä kylkeen. Tänään jumppasin koneen laatikkoineen päivineen kärrin kyytiin e34 nokilta, kyllä se vaan painaa noinkin yksinkertaiseksi palaksi malmia. Tämä tullaan siis purkamaan ja laakeroimaan. Yläkerta tietysti käy koneistuksessa ja saa x-määrän uusia osia kuluneiden tilalle. Mitään sen kummempaa vahvistusta sille ei varmaan tarvitse tehä jos pysytään maltillisesti siellä 400-500hv tienoilla.

    Tarkoitus ennen talvea hakea yksi 528i e28 -81 pihaan lisäksi. Siitä hyödynnetään alkuun kardaani ja perä (typ188). Katsotaan mitä loppu rohjolle keksitään..

    EDIT: Tietysti kovan vauhtipyöränhän voisi napata tuosta 528:sta..

    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


    O: E24 osasia

    Comment

    • Valtsi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 241
      • Harjavalta

      #92
      Juu siinä tapauksessa vaan koneen omilla männillä ja kannella nippuun. Tollasen 500 ja vielä paljon enemmänki on otettu ja jopa ajettu vakio alakerralla. Keinut kannattaa vaihtaa parempiin heti ja kunnollinen kansipahvi säästää helposti turhilta kannen avauksilta.

      Comment

      • BBBimmer
        BTCF Member
        • Mar 2006
        • 477
        • Nivala

        #93
        Hei!

        Pystyisikö joku mittaamaan alkuperäisen M30B34 koneen kiertokangen paksuuden. Ala laakerin kohdalta.

        Kiitos
        Lelu: Supra MKIV TT 6spd JDM
        Käyttis: E91 320DA M-Sport Touring
        Projekti: E34 535 Ac Schnitzer S5 Silhouette


        ex. E46 318IA Touring, E39 525tds Touring, Civic 1,6 VTEC-e , E34 530IA M60 Touring, E32 730i->735i, E34 525i, E32 724TDSA, E28 518i, E30 325i,

        Comment

        • Jigsaw
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2007
          • 420
          • Haapajärvi

          #94
          Originally posted by BBBimmer View Post
          Hei!

          Pystyisikö joku mittaamaan alkuperäisen M30B34 koneen kiertokangen paksuuden. Ala laakerin kohdalta.

          Kiitos

          Tönärilla mitattuna 23.75mm

          Löytyy hyvänkuntoiset ylim. jos tarttet
          E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

          Comment

          • Vauhtivaunu
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 2714
            • P-Karjala

            #95
            Alkoi tuossa ajatus itää kun kaverini sanoi ettei sahata S38-kantta kun sen saa kunnostettua ja muutenkin on harvinaistuvaa tavaraa.

            Niin. Olenko hakoteillä ajatuksessa että hommaisi M30B35-lohkon (92mm poraus) M30B30-kampiakselin (80mm isku) ja laittaisi päälle S38-kannen (92mm palotilan reunasta-reunaan/tönärillä). Tuloksena omavalmisteinen n. 3.2 l (?) kone S38-kannella jonka siten voisin saada laillisesti leimattua e30-koppaan :think

            Asiaa varmaan on jo käsitelty mutta foorumin haku on hieman huono niin en ainakaan äkkiä löydä aiheesta keskustelua (tai sitten en vaan osaa).
            sigpic


            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

            Comment

            • marko84
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2008
              • 1489
              • Pori

              #96
              Oliko täällä jollain kuvaa tai tietoa miten m30 kampuran päähän saa tehtyä varmistuksen jottei kiila petä?
              Tämän topicin 8 sivulla ollut kuva aiheesta,mut ei enää näy...
              E34 535 twincharged 709hv & 851Nm

              Comment

              • Neppo
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 721
                • Laihia

                #97
                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                Alkoi tuossa ajatus itää kun kaverini sanoi ettei sahata S38-kantta kun sen saa kunnostettua ja muutenkin on harvinaistuvaa tavaraa.

                Niin. Olenko hakoteillä ajatuksessa että hommaisi M30B35-lohkon (92mm poraus) M30B30-kampiakselin (80mm isku) ja laittaisi päälle S38-kannen (92mm palotilan reunasta-reunaan/tönärillä). Tuloksena omavalmisteinen n. 3.2 l (?) kone S38-kannella jonka siten voisin saada laillisesti leimattua e30-koppaan :think

                Asiaa varmaan on jo käsitelty mutta foorumin haku on hieman huono niin en ainakaan äkkiä löydä aiheesta keskustelua (tai sitten en vaan osaa).
                Aika ales saat viedä tilavuuden, koska muistaakseni kannen vaihdossa verrataan tehoja alkuperäisen ja vaihtokannen koneen tilavuuksien mukaan. Eli jos 3.8L 24v on 335hv, ja kansi otetaan siitä, niin silloin 204 hv saisi olla maksimissaan 2.3L M30 alakerta. Tietty tuohan olisi toisaalta jo omavalmiste tms.

                Edit: olihan siellä se "....ELLEI"

                "... 2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin....."
                Last edited by Neppo; 08-01-2014, 16:43.

                Comment

                • micke_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2008
                  • 1155
                  • Lojo

                  #98
                  Originally posted by marko84 View Post
                  Oliko täällä jollain kuvaa tai tietoa miten m30 kampuran päähän saa tehtyä varmistuksen jottei kiila petä?
                  Tämän topicin 8 sivulla ollut kuva aiheesta,mut ei enää näy...
                  Tämmöset löysin mistä näkee varsin hyvin miten se tehdään:



                  Melko yleistä että vedetään 6mm poralla ja sitten katkaistaan poran päädystä sopivan mittainen pätkä.
                  E24 ///M635CSI
                  E61 520d LCI
                  Ex: E30 1006hv/1161nm
                  ig: m1ckee_

                  Comment

                  • marko84
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2008
                    • 1489
                    • Pori

                    #99
                    Originally posted by micke_ View Post
                    Tämmöset löysin mistä näkee varsin hyvin miten se tehdään:



                    Melko yleistä että vedetään 6mm poralla ja sitten katkaistaan poran päädystä sopivan mittainen pätkä.
                    Kiitoksia, homma selkes
                    E34 535 twincharged 709hv & 851Nm

                    Comment

                    • marko84
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2008
                      • 1489
                      • Pori

                      E:Väärä topic...
                      Last edited by marko84; 09-01-2014, 14:45.
                      E34 535 twincharged 709hv & 851Nm

                      Comment

                      • tero_v
                        BTCF Member
                        • Sep 2006
                        • 972
                        • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                        olisi kans tuo kiilan teko edessä ennen koneistus reissua. mitäs tuo lisäkiilan pituus on? kuvasta päätellen joku 15mm?

                        mikäs olisi paras paikka turbon öljynpaluulle, lohkoon vai öljypohjaan?
                        E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                        650hp/850nm 1.8bar
                        1/4m 11.48s/208km/h
                        100-150km/h 2.01s
                        100-200km/h 6.99s


                        EX jatkeet:
                        e39 528 M-Sport -99
                        e36 318is "M-sport" -92

                        Comment

                        • billy
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2012
                          • 1052
                          • Finland

                          [QUOTE=tero_v;3258877]olisi kans tuo kiilan teko edessä ennen koneistus reissua. mitäs tuo lisäkiilan pituus on? kuvasta päätellen joku 15mm?

                          mikäs olisi paras paikka turbon öljynpaluulle, lohkoon vai öljypohjaan?[/QUOTE

                          Eikait sillä mitään merkitystä kuinka pitkä se poranterän kiila siellä on ja pystyyhän tuon kampura lohkossa kiinnikin tekemään, kuhan et nyt ihan tappiin sitä poraa paluu öljypohjaan.

                          Comment

                          • 2bar..ahhh
                            BTCF Honorary Member
                            • Nov 2004
                            • 3351
                            • haapavesi

                            Originally posted by micke_ View Post
                            Tämmöset löysin mistä näkee varsin hyvin miten se tehdään:



                            Melko yleistä että vedetään 6mm poralla ja sitten katkaistaan poran päädystä sopivan mittainen pätkä.
                            oottako painotellu ku poranteriä kiilaksi ?
                            €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                            Comment

                            • Tonton
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 9101
                              • Raisio

                              Tarviiko, kun yhtäpaljon tavaraa menee tilalle
                              sigpic
                              M-B Vito -22
                              Transit Custom -18
                              Yamaha vx ho cruiser -22
                              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                              [email protected]

                              Comment

                              • sierra4x4tbo
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 2098
                                • Lappeenranta

                                Laitetaas tännekin tuolta projektitopicista:

                                Ajattelin tilata jenkeistä kytkinlevyn tähän, kun en Suomesta löytänyt sintterilevyjä jousitetulla keskiöllä.

                                ClutchNet.com myy soppelin näköistä kuusilapaista sintteriä jousitetulla keskiöllä.

                                Asetelmaksi tuli SRE:n -765:nen. Vauhtipyörä M30:sen orggis kova pyörä. Painelaakeri myös orggis, tai no ei ole vielä ostettu..
                                Otanko tuolta clutch netin valikoimasta E28 535:sen levyn vai E34 M5:sen levyn? Onkohan edes mitään eroa..
                                Vaihtoehdot:





                                -Timo
                                M535i BiTurbo -85
                                740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                                --=MushroomMotorsport=--
                                --=MaxTuned.com=--

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎