Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhi$
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2009
    • 1268
    • Laukaa

    #46
    Originally posted by Schutzstaffel View Post
    1) Kuinka monta asteisen nokan olette todenneet hyväksi ? Itse ajattelin tässä miettiä jyrkemmän nokan hankkimista (venttiilijouset tulevat vaihdettua samalla) ?
    Schrick myy 282 ja 284 asteisia, hiottua saa sitten mitä haluaa. Kone itsessään pysyy vaparina, mitä nyt imu- ja pakopuolta vois parantaa.

    2) Kuinka paljon olette ottanut pois painoa vauhtipyörältä? Punnitsin omani (e28 M30B25) painoa oli vain 6,6 kiloa. Muistelisin että täällä on puhuttu m30 koneisissa olevan siinä 8-12 kiloa painavia vauhtiksia.
    1. Riippuu, minkälaiset ominaisuudet moottoriin haluat. Turhan jyrkkää, eli paljon yli 300 asteista ei kannata laittaa, jos et rakenna konetta kestämään yli 7000rpm kierroksia. Lisäksi jos auto on vähäpäästöinen, niin miedommalla nokalla pääset vielä päästöistäkin läpi. Eli valitse sen mukaan miten aiot moottorin muilta osin rakentaa ja mihin käyttöön. Venttiilijousia ei välttämättä tarvii uusia, omassa sai shimmaamalla Schrickin 284 nokan arvoihin. Moottorinohjaus ehdottomasti vaihtoon sitten myös.

    2. e34 535i alkuperäinen kaksoismassa vauhtipyörä painaa 14,7kg. Omassa autossa on 6,2kg tilaustavarana tehty teräs vauhtis eikä ole yhtään "liian kevyt". Noista vanhoista, alkuperäisistä valurauta vauhtipyöristä en lähtisi paljoa sorvaamaan, ettei käy hassusti.
    Last edited by Juhi$; 07-10-2012, 20:42.

    Comment

    • Schutzstaffel
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 345
      • Lounais-Suomi

      #47
      Originally posted by Juhi$ View Post
      1. Lisäksi jos auto on vähäpäästöinen, niin miedommalla nokalla pääset vielä päästöistäkin läpi. Eli valitse sen mukaan miten aiot moottorin muilta osin rakentaa ja mihin käyttöön. Venttiilijousia ei välttämättä tarvii uusia, omassa sai shimmaamalla Schrickin 284 nokan arvoihin. Moottorinohjaus ehdottomasti vaihtoon sitten myös.

      2. Noista vanhoista, alkuperäisistä valurauta vauhtipyöristä en lähtisi paljoa sorvaamaan, ettei käy hassusti.
      Joo kiitos noista.

      Tosiaan auto on vuoden -85 e28. Mulla on tossa pari konetta irti ja ajattelin M30B28 heittää keulille vaparina ns. kevyesti viritettynä. Ei ole siis vähäpäästöinen.
      Ajattelin laittaa läppärungot jostain, säädettävän ruiskun ja pakopuolta myös avarammaksi. Kanteen en nyt ajatellut koskea muuten kuin nokan osalta. Mitään osia ei vielä ole valmiina, nokan saisi nopeiten. Tuo 284-asteinen osuu vastaan useiten eri foorumeilla. En viitsis lähteä pyörää keksimään uudestaan, kun lähes kaikkea on jo varmaan kokeiltu.

      Joo tuo vauhtis kuulosti minustakin tosi kevyeltä ja miettisin jo, onko sitä sorvattu mutta tuo on alkuperäinen, kytkinkin oli vuodelta 81.. Annan sen siis olla.

      EDIT: Aloitin tuossa irroittamalla vauhtiksen niin se ja nokka tuli ekana mieleen. Tuota jossain puhuttua M5 pakosarjojen muokkausta en löydä mistään, semmosta ajattelin näin alkuun jos se on todettu hyväksi. Autohan tulee ihan normi katukäyttöön, eli ns. hyvät katuominaisuudet olis se mitä haetaan, vakiota parempana vain.
      Last edited by Schutzstaffel; 08-10-2012, 21:08.
      Monta 80-luvun autoa

      Comment

      • Juhi$
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2009
        • 1268
        • Laukaa

        #48
        Originally posted by Schutzstaffel View Post
        Tuota jossain puhuttua M5 pakosarjojen muokkausta en löydä mistään, semmosta ajattelin näin alkuun jos se on todettu hyväksi. Autohan tulee ihan normi katukäyttöön, eli ns. hyvät katuominaisuudet olis se mitä haetaan, vakiota parempana vain.
        Minulla on omassa autossa ämmän sarjoista muokatut.. ei niistä mitään sen kummempaa tarinaa täällä olekkaan. Ainakin e34 koppaan m30 moottoriin nuo sarjat saa melko pienillä töillä sopimaan. esim. KKD Motorsportilta löytyy pakosarjan laippoja M30 koneeseen.

        Comment

        • Joma
          BTCF Member
          • Feb 2011
          • 1320
          • Masku

          #49
          Noniin, nyt tulikin heti hankittua se ahdin ja mega.

          Vähän pienehkö, holset H1C (ilmeisesti 54 imu ja 60 pako) mut pitäis vissiin riittää vallan mainiosti m30b34? Johonkin +400 mitä se nyt vakio avaamattomana kestää.

          Hyötyykö kannen hiplailuista mitään, eli loppuuko alakerrasta kesto? Kannattaako tämä suosiolla jättää stage 2?

          Re85 tarkotus ajella ja motti e34 motronic, joten puristukset lienee sopivat?
          Puristusten laskeminen lienee turhaa?

          Kantta en ota pois, mutta onko jotain hyötyä vaihtaa kk laakereita?

          Paineet ois tarkotus siihen 1barin hujakoille.

          Onko n600cc suuttimet liian pienet etanolilla?

          Yhden 044 luulis riittävän, mut miten jytky pa-linjan pitäis olla?

          Voimansiirrossa kevennetty kakskasin orkkis vauhtis, 765- asetelma ja jousitettu massalevy, luulis pitävän? Sekä orkkis laatikon kestävän, nämäkin siis löytyy jo.

          Taas tyhmiä kysellään, koittakaa kestää.
          E30 M52b28 M122h Amme
          E28 x monta
          E23 728i Ministeri
          E10 1600-2 Garret

          VW LT50 Huoltoajoneuvo
          HD lapio jätskikruiseri

          Comment

          • Bimmero
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 343
            • Harjavalta

            #50
            Originally posted by Joma View Post
            Noniin, nyt tulikin heti hankittua se ahdin ja mega.

            Vähän pienehkö, holset H1C (ilmeisesti 54 imu ja 60 pako) mut pitäis vissiin riittää vallan mainiosti m30b34? Johonkin +400 mitä se nyt vakio avaamattomana kestää.

            Hyötyykö kannen hiplailuista mitään, eli loppuuko alakerrasta kesto? Kannattaako tämä suosiolla jättää stage 2?

            Re85 tarkotus ajella ja motti e34 motronic, joten puristukset lienee sopivat?
            Puristusten laskeminen lienee turhaa?

            Kantta en ota pois, mutta onko jotain hyötyä vaihtaa kk laakereita?

            Paineet ois tarkotus siihen 1barin hujakoille.

            Onko n600cc suuttimet liian pienet etanolilla?

            Yhden 044 luulis riittävän, mut miten jytky pa-linjan pitäis olla?

            Voimansiirrossa kevennetty kakskasin orkkis vauhtis, 765- asetelma ja jousitettu massalevy, luulis pitävän? Sekä orkkis laatikon kestävän, nämäkin siis löytyy jo.

            Taas tyhmiä kysellään, koittakaa kestää.
            Kyllähän kannen hiplailusta hyötyä on, virtaukset paranee ja tulee samalla paineella enemmän tehoa. Alakerta kestää, riippuen tietysti mitä teho tavoitteita tuo sinun stage 2 sisältää
            Puristuksille ei tarvetta tehdä mitään. Kk-laakereitten vaihto nyt on lähinnä sinust itsestä kiinni, halpa hinta silti mielenrauhasta kun tietää että on uudet.
            Jos meinaat joskus enemmänkin tehoa ottaa niin kannattanee hommata kunnon löpölinjat, ei tartte kahta kertaa sitä letkua ostaa.
            Suuttimista en osaa varmaksi sanoa, mutta aika kintaalle ainakin menee tuo 600cc. Kytkimen pitäisi noi tehot kestää kyllä.
            Ja sitten se surullisen kuuluisa oma mielipide,ota vaan se kansi pois ja vaihda se pahvi ja laita ARP:n pultit, joudut luultavasti sen kuitenkin jossain kohtaa kesää tekemään
            "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

            e90 335i

            Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

            Comment

            • Joma
              BTCF Member
              • Feb 2011
              • 1320
              • Masku

              #51
              Yksi bosch 044 ja 8mm bensalinjat? Riittää n600hp?

              Eli se on se ahtopaine eikä "teho" mikä noita alakertoja enemmän syö?

              Cometicciä en laita, niin turha mun mielestä niitä pulttejakaan heti on vaihtaa menee vaan pahvi pilalle?

              Joo tiedetään rikki se kuitenkin menee.
              E30 M52b28 M122h Amme
              E28 x monta
              E23 728i Ministeri
              E10 1600-2 Garret

              VW LT50 Huoltoajoneuvo
              HD lapio jätskikruiseri

              Comment

              • Bimmero
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 343
                • Harjavalta

                #52
                Originally posted by Joma View Post
                Yksi bosch 044 ja 8mm bensalinjat? Riittää n600hp?

                Eli se on se ahtopaine eikä "teho" mikä noita alakertoja enemmän syö?

                Cometicciä en laita, niin turha mun mielestä niitä pulttejakaan heti on vaihtaa menee vaan pahvi pilalle?

                Joo tiedetään rikki se kuitenkin menee.
                Epäilen tota boschin tuottoa tohon 600hp, an8 tuloon ja vaikka an6 paluuseen.
                Se on se vääntö joka sen alakerran rikkoo loppujenlopuksi.
                Pultteja pelkästään ei kyllä varmaan kannatakkaan alkaa vaihtelemaan, ja ei välttämättä myöskään cometicciä... on niitä muitakin pahveja mitkä saa helpommin pitämään
                Mutta hyvä kun on tiedossa että joskus se hajoaa kuitenki
                "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

                e90 335i

                Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

                Comment

                • pope
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2007
                  • 687
                  • Harjavalta

                  #53
                  Minkään keston arviointiin en ota mitään kantaa kun kaikki saa kuitenkin rikki kun oikeen yritetään

                  Täältä apuja suuttimien kokojen arviointiin --> http://www.finjector.com/fi/suuttimen-valintatyokalu/

                  Tosiaan voipi olla, että 044 pumpusta loppuu tuotto jos yritetään saada 600hp. Mä voin myydä käyttämättöman Aeromotiven missä tuottoa riittää

                  Ja hyväksi todettu kannentiiviste --> http://server.pure-pf.com/webshop/pp...88f9f9461aaa81

                  Toi kannentiiviste tais olla edullisempi tilata jostain suomesta. En vaan kuollaksenikaan muista mistä.

                  Kuten bimmero mainitsikin niin kyllä kannen virtauksien parantamisesta hyötyä on. Lisäksi vielä turbonokka niin kyllä sitä tehoa tulee samoilla paineilla enemmän verrattuna vakio kanteen.
                  Last edited by pope; 21-11-2012, 08:55.
                  e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                  Comment

                  • Bimmero
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 343
                    • Harjavalta

                    #54
                    Originally posted by pope_ View Post
                    Toi kannentiiviste tais olla edullisempi tilata jostain suomesta. En vaan kuollaksenikaan muista mistä.
                    Tommosesta puljusta http://www.proengines.fi/

                    Aeromotivella piisais kyllä soppa
                    "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

                    e90 335i

                    Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

                    Comment

                    • Schutzstaffel
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2006
                      • 345
                      • Lounais-Suomi

                      #55
                      S36B36/38 pakosarjojen modaus ->M30 koneeseen, onko siitä jossain enempää tietoa? Pakosarjan laippa on M5 koneessa nelikulmioinen ja M30 ei.

                      Muutenhan nuo näyttää hyvin samalle, lukuunottamatta ilmeisesti takaisinkierrätys systeemiä.

                      Eli suomeksi S36b36/38 laippa vaihtoon ?
                      Monta 80-luvun autoa

                      Comment

                      • Juhi$
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2009
                        • 1268
                        • Laukaa

                        #56
                        Originally posted by Schutzstaffel View Post
                        S36B36/38 pakosarjojen modaus ->M30 koneeseen, onko siitä jossain enempää tietoa? Pakosarjan laippa on M5 koneessa nelikulmioinen ja M30 ei.

                        Muutenhan nuo näyttää hyvin samalle, lukuunottamatta ilmeisesti takaisinkierrätys systeemiä.

                        Eli suomeksi S36b36/38 laippa vaihtoon ?
                        M30 pakosarjan laippa esim. KKD Motorsportista. Lisäksi joutuu tekemään muutaman sentin jatkopalat laipan ja sarjojen väliin että saa putket oikeaan asentoon.

                        Comment

                        • Joma
                          BTCF Member
                          • Feb 2011
                          • 1320
                          • Masku

                          #57
                          Jaaha, nyt on sitten vakio m30b28 hajonnut jo perä ja loota.......

                          Milläs laatikko peräyhdistelmillä porukat on ajanu, ahdetuissa vehkeissä?

                          Getrag ja typ 188 ei oikeen tän perusteella taida olla se vaihtoehto......

                          Tai typ188 oli kyllä kemppiperä...

                          E: ja siis muita vaihtoehtoja kuin ämmäläisen loota?
                          Last edited by Joma; 15-12-2012, 14:42.
                          E30 M52b28 M122h Amme
                          E28 x monta
                          E23 728i Ministeri
                          E10 1600-2 Garret

                          VW LT50 Huoltoajoneuvo
                          HD lapio jätskikruiseri

                          Comment

                          • Bimmero
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2010
                            • 343
                            • Harjavalta

                            #58
                            Originally posted by Joma View Post
                            Jaaha, nyt on sitten vakio m30b28 hajonnut jo perä ja loota.......

                            Milläs laatikko peräyhdistelmillä porukat on ajanu, ahdetuissa vehkeissä?

                            Getrag ja typ 188 ei oikeen tän perusteella taida olla se vaihtoehto......

                            Tai typ188 oli kyllä kemppiperä...

                            E: ja siis muita vaihtoehtoja kuin ämmäläisen loota?
                            260/6 getrag vaan ja typ210 perä...
                            Last edited by Bimmero; 21-12-2012, 19:45.
                            "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

                            e90 335i

                            Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

                            Comment

                            • PPmotor
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 725
                              • E-Pohjanmaa

                              #59
                              Originally posted by Bimmero View Post
                              260/6 getrag vaan ja typ210 perä...
                              Ei ole hirveän pitkäikäinen toi 260 getrag ahdetuissa. Kyllä se 280 getrag ja typ210 taitaa olla alkuun ainoat. Sitten jos tehoa tyyliin +700hv niin dieselien laatikot tulee kuvioihin..
                              Ex: E34 535i (S38) Turbo Drift 1009Hp.
                              Ex: 325i Turbo Drift, jne..
                              Power2Drift Team

                              Comment

                              • Bimmero
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2010
                                • 343
                                • Harjavalta

                                #60
                                Originally posted by c0200325 View Post
                                Ei ole hirveän pitkäikäinen toi 260 getrag ahdetuissa. Kyllä se 280 getrag ja typ210 taitaa olla alkuun ainoat. Sitten jos tehoa tyyliin +700hv niin dieselien laatikot tulee kuvioihin..
                                Eikö tuo 260/5 ole se mikä on porsinut helposti mutta 260/6 kestäisi :think
                                Tietysti 280 olisi aina parempi, mutta m5 laatikkoa ei saanut tarjota
                                "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

                                e90 335i

                                Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎