Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mirska
    replied
    Mites toi huohotin pitäisi oireilla jos tukkoilee tai on tukossa? Itsellä samanlaista sykliä että lyhyt ajo ja kotona auto lämpimässä tallissa. Ennen kuin ostin auton -16 kesällä oli huohotin juuri vaihdettu, mutta jostain syystä ei cold climate versioon. Majoa kerää öljykorkin alle-> https://i.imgur.com/w50mMk1.jpg aika huolella. Laitoin viime öljyn vaihdossa teboilin diamondit kun niistä öljy topicissa joku mainitsi että ei pitäis kerätä niin paljon. Onkohan vielä jotain parempaa vaihtoehtoa?

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Ei tuolla 3km matkalla kyllä öljyt lämpiä yhtään, ei ihme jos on jukurttia putkissa..

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by |makke View Post
    Väärin.

    Mun autoon uusittiin Cold Climate-versio toissa talvena ja nyt on putket aivan tukossa. Fuel trimmeissä ei tapahdu läppäriltä katottuna mitään vaikka ottaisi venttiilikoppaan tulevan huohotinputken tai öljykorkin irti.

    Menee uudelleen vaihtoon nyt.

    Oma ajo menee näin:
    Auto yön lömpöisessä tallissa, josta 3 km matka töihin.
    Töistä lähden joko kylmällä koneella tai webaston lämmittämänä (jos nyt sattuu toimimaan) ja ajan samat 3 km kotiin lämpöiseen talliin. Illalla saatan käydä 6 km päässä, jossa auto pari tuntia ulkona ja sen jälkeen taas yöksi talliin.

    Eli mun auto on kyllä suurimman osan ajasta lämpöisessä, eikä nyt kahteen talveen ole edes pitkiä ja kovia pakkasjaksoja ollut. Silti putket tukossa. Pitänee käydä kerran viikkoon(?) motarilla vetääs kone kunnolla lämpöseks.
    Pahin mahdollinen ajosykli ja lämpötilaerot.
    Kondensoi todella pahasti ja kondenssi jäätää.
    Lämmin talli edesauttaa kondensoitumista joka ei ehdi kuivaa.

    Leave a comment:


  • |makke
    replied
    Originally posted by Suorakuus View Post
    Tuosta jäätymisestä ei siis pitäisi mitään ongelmia enää jälkeenpäin tulla? Cold climate versio on autossa paikallaan nyt.
    Väärin.

    Mun autoon uusittiin Cold Climate-versio toissa talvena ja nyt on putket aivan tukossa. Fuel trimmeissä ei tapahdu läppäriltä katottuna mitään vaikka ottaisi venttiilikoppaan tulevan huohotinputken tai öljykorkin irti.

    Menee uudelleen vaihtoon nyt.

    Oma ajo menee näin:
    Auto yön lömpöisessä tallissa, josta 3 km matka töihin.
    Töistä lähden joko kylmällä koneella tai webaston lämmittämänä (jos nyt sattuu toimimaan) ja ajan samat 3 km kotiin lämpöiseen talliin. Illalla saatan käydä 6 km päässä, jossa auto pari tuntia ulkona ja sen jälkeen taas yöksi talliin.

    Eli mun auto on kyllä suurimman osan ajasta lämpöisessä, eikä nyt kahteen talveen ole edes pitkiä ja kovia pakkasjaksoja ollut. Silti putket tukossa. Pitänee käydä kerran viikkoon(?) motarilla vetääs kone kunnolla lämpöseks.

    Leave a comment:


  • Suorakuus
    replied
    Tuosta jäätymisestä ei siis pitäisi mitään ongelmia enää jälkeenpäin tulla? Cold climate versio on autossa paikallaan nyt.

    Leave a comment:


  • A^A
    replied
    Originally posted by Suorakuus View Post
    Nostellaas vähän aihetta. Tehnyt vähän kauppaa autosta, jolla oli ajettu kesämallin huohottimella talvella ja arvatenkin oli tullut öljyt mäkeen. Mitään isompaa ei ilmeisesti ollut hajonnut mutta pieni öljyn haju moottorista tuli kun kävi koeajolla. Mikä vikana ja uskaltaako tuollaista ostaa? Muuten tuntui pelittävän hyvin ja auto ollut tapahtuneen jälkeen pidemmän aikaa ajossa jo.
    Venakopan tiiviste vuotaa melkosella varmuudella. Varsinkin jos ei ole tuon huohottimen tukkeutumisen jälkeen vaihdettu. Tiputtaa pakosarjalle öljyä. Jos vaihdettu niin saattaa vanha öljykin vaan haista siinä pakosarjan suojapellin päällä. Omassa haisi pitkään vielä tiivisteen vaihdon jälkeen kunnes tajusin kunnolla putsata tuon pellin..

    Leave a comment:


  • Suorakuus
    replied
    Nostellaas vähän aihetta. Tehnyt vähän kauppaa autosta, jolla oli ajettu kesämallin huohottimella talvella ja arvatenkin oli tullut öljyt mäkeen. Mitään isompaa ei ilmeisesti ollut hajonnut mutta pieni öljyn haju moottorista tuli kun kävi koeajolla. Mikä vikana ja uskaltaako tuollaista ostaa? Muuten tuntui pelittävän hyvin ja auto ollut tapahtuneen jälkeen pidemmän aikaa ajossa jo.

    Leave a comment:


  • 325E
    replied
    E46 325ti Compact....

    Kyseinen E46 325ti Compact 2002 220th ajettu tuotu syksyllä Sakasasta. Tulee mieleeni kun moottorin alta puuttuu alumiini keulanvahvike tuennan jossa on suorakaiteen muotoinen öljypohjan moottoriöljyn luukku ja sekä täysin siitä syylärin välinen muovisuoja, joka on nimeltään lämpösuoja ja juuri nämähän moottorin koko lämpötilaa alentavat. Ongelma ei ole pelkästään munuaisten ilmantulon ongelma joka on faktaa. Muuta huomioitavaa on toki putkien eristykset jotka on Gold malleissa sekä itse separaattoreissa, täytyy muistaa myöskin separaattorin vaihdon etuudeksi tulee se ,että sen sisällä kovettunut muovikalvo remontissa uusiutuu. Näin kovettunut kalvo usein muistuttaa jopa muovia ja siksi se ei toimi enää joustavalla tavalla ja säätöä tekevän kalvon tavoin. Tuohon kalvoon myös tulee öljy pinttymää, joissakin on kalvon pinta suorastaan pikimäinen ja kova joka ei enää toimi vaikka olis ehdä ns. kalvoltaan. Ostin imusarjan tiivisteet ja koko kaikki eristetyt putket separaattori myöskin. Imusarjassa päällä oleva huohotin osa irroituttu ja sen o-renkaat vaihtoon ja koko osa putasten tinnerissä jossa ilmeni yhden pillin tukkeutuma jonka sain liuotettua auki ja tinneri putsaus useaan kertaan ja kuivaus paineilmalla lopuksi. Tuossa samalla kannattaa vaihtaa venakopan tiiviste ja tasapäämeisselillä kammeten tiivisteen suuntaisesti. Kammeten sitä tiivistettä irroittaen, ja ei missään tapauksessa saa kumpaankaan reunaan kammeta kun ventiilikopan reunat on herkästi lohkeavia osaa venttiilikopaa. Tuossa ed. huomaa todellakin miksi venttiilikoppa vuotaa öljyä pakosarjalle, koska kumi on muuttunut muoviksi joka rapsahtelee kuin spaketti makaroni poikki. Uusikaa 6mm muttereiden kumiprikat ja muttereiden tiukkuus on niin paljon kunnes ne pohjaa holkkiin asti ja jos on orginaalia tiivistettä käytetty tuo em. kiristys menee vakion mukaan oikein, kun tuntee mutterin pohjaavan niin enää hieno kiristys ja se on siinä oikeassa tiukkuudessaan. Kysynkin moneltako puuttuu juuri tuo tärkeä lämösuoja muovi syylärin ja etupalkin välistä, tuomastani em. autosta puuttui makso uusi alle satasen joka on tärkeä. Koska konehuoneen jäähdytys flektin suuntaama ilmavirta jatkuu koneen läpi vaihdelaatikolle ja sen takaa vasta ulos.


    Originally posted by Iltsu View Post
    Tuo compactini on suomiauto ja siis 842 COLD CLIMATE VERSION löytyy.
    Letkut ei kuitenkaan ole eristettyjä, mitenkäs näin?
    Ei ole huohotinjärjestelmää tullut purettua, mutta hyvin tuo on näillä pakkasilla pelannut ja öljyä menee litra/10tkm eli aika pientä on. Munuaisiin voisi suojat kyllä laittaa.
    Last edited by 325E; 22-04-2017, 22:54.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Oma näkemys tuosta on, että nuo ylimääräiset käyttämiset ja lämmittelyt kesken päivää simuloi lähinnä ylimääräistä pätkäajoa, mikä tuo koneeseen lisää kylmälimaa ja kosteutta. Käytännössä tuota limaa alkaa aina joka startin jälkeen muodostua siihen saakka, kunnes kone ja öljyt on todella lämpöiset ja sen jälkeen tuo kosteus lähtee poistumaan ajamalla reippaasti tai pitkää matkaa. Jos kyseessä pätkäajoa, niin parempi ajaa normi siirtymien loppumatkat hieman reippaammin aina kun kone tarpeeksi lämmennyt, esim. käyttäen pienempää vaihdetta jne. ja sammuttaa auton sitten päiväksi kylmään ns. "puhtaalla koneella". Käynnistää sitten kylmästä, mutta huohottimessa ei juuri silloin pitäisi olla vielä mitään jäätynyttä, jos vehkeet on pelanneet edes suht. normaalisti, mutta eihän tuosta systeemin toimivuudesta tai tilasta oikein pysty varmaksi sanomaan, kun ei sinne sisälle näe irroittamatta kaluja. Eli tuo lämmittely päivällä voi auttaa yleiseen käynnistyvyyteen tai moottorin / öljyjen lämpötilaan, ettei ole ihan siellä -20 C sitten, kun lyö taas tulille, mutta voi toisaalta olla pahempi huohottimelle. Itse en käyttele kesken päivää, vaan käynnistän sitten kylmästä jos lämmitystä ei ole saatavilla.
    Last edited by Bomb5; 06-01-2017, 11:21.

    Leave a comment:


  • e30_M-tech1
    replied
    Käynnistelyt roikan sijaan??

    Ei ole säteilijää lohkon kupeessa vielä..
    Joten olen käyttänyt pari kertaa lämpöseksi 10 tunnin työpäivän aikana ja -20c pakkasta.
    Onko enemmän haittaa kun hyötyä, kone ei kerkee sinne -20c:hen jäähtyä.. Eikä tosin tulikuumaks lämmetä käynnistäessä kesken työpäivän.. Cold country löytyy, mutta kysymys kuuluu et saanko sen jäähän näillä käynnistyksillä?:think
    Ja 3 litranen bensa kyseessä.

    Leave a comment:


  • mika83
    replied
    Moikka, onko kellään mennyt / alkanut herjaan seosarvoja sen jälkeen kun on öljyt tullut pakoputkesta ulos, syynä tuo huohotin vika (ccv) ?

    Itsellä valittaa lambda anturia.

    Leave a comment:


  • World L
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Kyllä se ns. repair kit kannattaa ottaa minkä olen tässä ketjussa jo aiemmin postannut. Säästää mukavasti rahaa. Sopi ainaski omaan 2003 2.5i hyvin.
    http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=341
    Erikoista, ETK:n mukaan tuota ei käytetä missään autossa, sisältää kuitenkin samat osanumerot, mitkä myydään erikseen. :think

    Noh, hyvä että tuli täällä vastaan. On näköjään tarvikkeitakin halvempi.

    Thanks!

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Kyllä ne läpät kannattaa laittaa jos ne vaan saa sopimaan.

    Leave a comment:


  • Iltsu
    replied
    Tuo compactini on suomiauto ja siis 842 COLD CLIMATE VERSION löytyy.
    Letkut ei kuitenkaan ole eristettyjä, mitenkäs näin?
    Ei ole huohotinjärjestelmää tullut purettua, mutta hyvin tuo on näillä pakkasilla pelannut ja öljyä menee litra/10tkm eli aika pientä on. Munuaisiin voisi suojat kyllä laittaa.

    Leave a comment:


  • Jesse93
    replied
    Originally posted by e36coupe View Post
    Mulla on sama osa #8 sekä avossa, että sedanissa. Myydään vain sedaniin sopivana, mutta on laitettavissa hyvin pienellä muokkauksella myös avoon ja coupeen. Viimasuojien tapeille löytyy kyllä reiät muistakin ku sedanista. Varmistuksenhan saa kun kurkkaan oman autonsa munuaisten taakse ja jos näkyy pienet neliömäiset reiät niin passaa.

    Repsikan puolelle tais sujahtaa suoraan, mutta kuskin puolelta tarvitsee vähän veistellä että istuu edestä katsottuna oikeasta ylänurkasta. Onnistuu asennus keneltä vain ilman ressiä.

    Omani olen hakenut KL-varaosista.
    Hyvä kun mainitsit! itse just selailin realoemia ja huokaisin syvään kun ei näyttänyt coupeen olevan mutta nyt varmaan uskaltaa ostaa sedaniin sopivat jos kerta pienellä työllä istuvat

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎