Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • e36coupe
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Olet oikeassa. Ainoastaan E46 Sedan/Touring ja Compact saa viimasuojat, tai siis niissä on kiinnitykset niille, onkohan muoto edes sama...
    Mulla on sama osa #8 sekä avossa, että sedanissa. Myydään vain sedaniin sopivana, mutta on laitettavissa hyvin pienellä muokkauksella myös avoon ja coupeen. Viimasuojien tapeille löytyy kyllä reiät muistakin ku sedanista. Varmistuksenhan saa kun kurkkaan oman autonsa munuaisten taakse ja jos näkyy pienet neliömäiset reiät niin passaa.

    Repsikan puolelle tais sujahtaa suoraan, mutta kuskin puolelta tarvitsee vähän veistellä että istuu edestä katsottuna oikeasta ylänurkasta. Onnistuu asennus keneltä vain ilman ressiä.

    Omani olen hakenut KL-varaosista.

    Leave a comment:


  • fexor
    replied
    Lasikuitunauhalla eristys

    Kerron tänne oman tarinani M54B30 huohotinjärjestelmän suhteen. Ehkä siitä on joskus jollekulle hyötyä.

    Motiiveja huohotinjärjestelmän läpikäymiseen olivat moottorin suuri öljynkulutus (1 L / 1000-1500 km), sekä pelko huohotinjärjestelmän jäätymisestä. Pelkotiloja aiheuttivat eri foorumeilta luetut kauhutarinat huohottimeen liittyen.

    Suoritin huohottimen putkien eristyksen autooni (E46 330Ci vm.-01) pakosarjan eristykseen tarkoitetulla lasikuitukomposiittinauhalla. Ajattelin, että käytetäänhän lasikuitua taloissakin eristeenä niin miksi se ei toimisi tässäkin kohteessa.

    Irrottelin huohotinputket, ja tarkistin että ovat kunnossa. Kieritin eristämättömien letkujen ympärille kerroksen pakosarjanauhaa ja kiristin nauhojen päät metallisilla nippusiteillä. Jätin itse separaattorin kuitenkin eristämättä, sillä eristysnauhaa ei oikein saanut pysymään sen ympärillä kunnolla. Kun olin saanut auton kasaan, halkaisin vanhan separaattorin mielenkiinnosta. Se oli täysin ehjä. Kalvo oli hieman öljyinen, mutta ehjä ja joustava.

    Tein koko homman imusarja paikallaan. Se ei ollut loppujen lopuksi niin hankalaa kuin foorumeita lukemalla olin olettanut. Kun kohteen ympäriltä purki pois suurimmat osat niin homma onnistui hienosti kopeloiden.

    Homma ei tuonut auton toimintaan minkäänlaista muutosta. Öljynkulutus on edelleen suhteellisen korkea. Separaattori ei ole jäätynyt auton talvikäytösta huolimatta. En käytä ajoviimaa estäviä kilpiä auton keulassa. Ajoni koostuu päivittäisestä työmatkasta pääkaupunkiseudun kehäteillä ja kaupunkialueilla. Välillä esilämmitettynä ja välillä ilman.

    Mitään mittauksia en ole tehnyt huohotinjärjetelmän toimintalämpötilojen muutoksista, mutta voin elää vähän rauhallisemminmielin pakkaskeleillä kun tiedän, että huohottimen putket on vuorattu 1-2 mm paksuisella lasikuitueristeellä.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Sen repair kitin saa melko todennäköisesti tilattua miltä tahansa merkkiliikkeeltä kun pyytää #11617534237 tilaamaan. Tässä vielä kuva mitä tuo paketti sisältää: https://www.ecstuning.com/b-genuine-...t/11617534237/

    Oman kokemuksen perusteella sanoisin CCV rempan olevan tehtävissä imusarja paikallaan, toki vaatii pieniä käsiä ja malttia .. + tietoa miten eri komponentit ovat yhdistetty toisiinsa. Tästä youtube videosarjasta osat 1-3 on todella paljon apua.


    Oman auton kohdalla meni noin 3h, kasausvaiheessa minulla oli kaveri apuna kuka noita on enempi tehnyt ja se toki nopeutti projektia.

    Vaikeimmat kohdat ja muutama vinkki:
    Varaa kunnon valoja, että näet mitä teet. Endoskoopista voi olla myös hyötyä kuten aiemmin kirjoitettiin. Pitkävartinen peili on myös hyvä.
    Purkaminen oli aika simppeliä kun seurasi tuon videon ohjeita. Vanhat separaattorin letkut voi olla aika hauraat ne kannattaa kaikki uusia, lisäksi ne on kohtuu haastavia saada ehjänä irti imusarjan alta.
    Uusia kun kasaa kannattaa putken ja separaattorin liitoksiin laittaa silikoonispreitä tai vastaavaa, menevät helpommin paikalleen. Kannattaa huomioida että se 90 asteen lyhyt putki mikä menee separaattorilta imusarjaan työnnetään ensin paikalleen separaattoriin ja sitten käännetään että se lukittuu, kts. youtube video.. Kannattaa tutustua miten osat menevät paikalleen kun ne ovat vielä pöydällä. Helpottaa imusarjan alla sitten niitten sovittelua keskenään. Muut menevät tosiaan ihan painamalla ja naksahtavat kun lukittuvat paitsi tuo lyhyt putki on eri lailla kiinni.
    Öljytikun putki kannattaa kokonaan purkaa irti ja putsata se brakecleanerilla ja paineilmalla.

    Leave a comment:


  • |makke
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Kyllä se ns. repair kit kannattaa ottaa minkä olen tässä ketjussa jo aiemmin postannut. Säästää mukavasti rahaa. Sopi ainaski omaan 2003 2.5i hyvin.
    http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=341
    Niin. jostain syystä mulle kaupattiin niitä osia erikseen, vaikka tuolla repair kitin osanumerolla toi setti löytyikin. Tosin hintaa en vissiin hoksannut kysyä.
    No samapa tuo, repair kit tulossa muita reittejä halvemmalla kuin osat erikseen ostettuna merkkiliikkeestä.
    Originally posted by Cunttory View Post
    Ei tarvitse, jos kohtuu selvinpäin olet sen irrottanu.
    Itellä onkin näköjään erilainen öljyputki tuossa, niin hyvä ettei tullut tilattua turhaan.

    Originally posted by Dualfun View Post
    Osa #7 ei ole olemassa erikseen ns. Cold Country versiota, on jo vakiona eristettyä mallia. Aikoinaan vaihdoin siksi vain #1, #2, #3, #4 ja puhdistin #7.

    Huohotinpäivityksen lisäksi suosittelen hankkimaan peitelevyt munuaisten taakse E46 malliin, sillä kylmä ilmavirta on pahin vihollinen huohottimelle.
    http://2009.bmwfans.info/parts/catal...trim/air_duct/
    Osanumero #8 vasen ja oikea, eli 51718199699 ja 51718199700, n. 11€ kpl marmorilta.
    Tarkista kuitenkin ensin, että niille on kiinnitykset, kuuleman mukaan aina ei ole.
    Itellä siis ESS-remmiahdin autossa niin tuosta huohotinputkien vaihdosta voi tulla aika mielenkiinoinen operaatio
    Sitten löytyy lisäpitkät munuaisten takaa, niin ei nuo peitelevyt oikeen sovi mun tapauksessa. Muuten kyllä hommaisin. Toisaalta omassa käytössä ajan 2-4 km matkoja, mutta toisessa päässä on aina lämpöisessä tallissa, niin en usko tuon ajoviiman vaikuttavan omassa käytössä niin paljoa.

    Leave a comment:


  • peltone
    replied
    Tuosta o-renkaasta, tilasin viikolla sen tamperelaisesta autotarvikeliikkeestä kun oli hyllyssä. Menin ostoskoriin ja kun painoin
    "Maksa", tuli nettimaksufirman tms "error". Annoin asian olla ja kaikesta huolimatta perjantaina o-rengas oli postilaatikossa Mielenkiintoista.


    Mutta, huohottimeen ja sen letkuihin. Kaikki on vaihdettu ja auto pelaa kuin unelma.
    Itse synnytys kesti verkkaisesti tehtynä muutama ölssi nautiskellen normityöpäivän verran lauantaina sekä nelisen tuntia sunnuntaina
    Aivan jäätävä hedari iski lauantain iltapäivästä ja työtahti hidastu merkittävästi.

    Optimistisesti lähdin hommaa tekemään ilman että irrotan imusarjaa mutta muutaman rohkaisukommentin
    jälkeen päädyin siihen että revin imusarjan pois. Kaiken tuon jälkeen nostan kyllä hattua
    sille joka haluaa/jaksaa/viitsii turata tota huohotinta ja letkuja irti alakautta sieltä imusarjan sisältä
    Jos joudun joskus tämän tekemään uudestaan, en todellakaan mieti että otanko imusarjan irti, kyllä otan.

    Venakopan tiivisteet olivat muuttuneet täysin muoviksi, mikään kohta ei joustanut ja tulpanreikien tiivisteet piti kairata koloistaa palasina

    Nyt on hyvä mieli vaikka selkä rikki konehuoneen päällä ja kädet verillä vitutti vkl, se on ohi

    Jos joku yhtä tyhmä kuin minä tarvitsee maalaisjärkisiä neuvoja tossa hommassa ni multa niitä saa

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by Muppe View Post
    Onneksi tämän kokoisessa tuppukylässä on kaksi marmoria, niin mahdollisuus paranee, että löytyisi heti. Jatkona jälkipolville: myös muut voi myydä ei oota. Ja uusavuttomille mainitakoon, että sillä puhelimella pystyy myös soittamaan ja kysymään löytyykö mahdollista osaa heti varastosta.
    No se nyt vaan on valitettava tosiasia että monet pikkunippelit ovat marmorilla tilaustavaraa, eli vaikka sitä suosiikin hankintapaikkana niin joskus joutuu rahamiehetkin tyytymään tarviketiivisteisiin että saa remontin heti tehtyä

    Laskeehan siinä toki mittaamattoman arvokkaan Suomiauton arvo jos sinne joutuu yleismallin o-renkaan vaihtamaan, mutta joskus sitä vaan joutuu elämässä ottamaan riskejä.

    Leave a comment:


  • Muppe
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Onneksi on tuo koko mainittu myös jälkipolville niin voi hakea sen muualta kun marmori myy ei oota..
    Onneksi tämän kokoisessa tuppukylässä on kaksi marmoria, niin mahdollisuus paranee, että löytyisi heti. Jatkona jälkipolville: myös muut voi myydä ei oota. Ja uusavuttomille mainitakoon, että sillä puhelimella pystyy myös soittamaan ja kysymään löytyykö mahdollista osaa heti varastosta.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by Muppe View Post
    Jälkipolville merkinnäksi, ettei tuo tiivistemaksu kuin 2,5€ marmorilla, joten kannattaa hommata orkkis kun ei tuon suurempia kustanna.
    Onneksi on tuo koko mainittu myös jälkipolville niin voi hakea sen muualta kun marmori myy ei oota..

    Leave a comment:


  • Jasuuu
    replied
    Originally posted by Jani_88 View Post
    Onko noita peitelevyjä e39siin?
    On!

    Edit/ Otetaan käsky takaisin, ei ole.
    Last edited by Jasuuu; 28-01-2016, 20:55.

    Leave a comment:


  • Jani_88
    replied
    Onko noita peitelevyjä e39siin?

    Leave a comment:


  • Muppe
    replied
    Originally posted by peltone View Post
    Kun kerran toi öljytikku pitää ottaa irti ja uusia tiiviste, saako tollasta 19,5x3 tivaria jostain ilman orkkiksen tilaamista?

    Kannattaako alkaa tekemään jos ei tota tiivistettä ole?

    Nimim: remontti huomenna

    e: ETRA:sta 19,2x3 löytyy, eiköhän tuo sinne mene
    Jälkipolville merkinnäksi, ettei tuo tiivistemaksu kuin 2,5€ marmorilla, joten kannattaa hommata orkkis kun ei tuon suurempia kustanna.

    Leave a comment:


  • MPV
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Olet oikeassa. Ainoastaan E46 Sedan/Touring ja Compact saa viimasuojat, tai siis niissä on kiinnitykset niille, onkohan muoto edes sama...
    Vois tutkia asiaa kotona, mutta muistinvaraisesti väittäisin että coupessa tuo aukko on isompi kuin touringissa.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by MPV View Post
    Eikös se viimasuoja ole tuo osa numero 8:


    Coupeen ei tuota näytä saavan, "front air duct" eli osa nro 2, on coupessa eri.
    Olet oikeassa. Ainoastaan E46 Sedan/Touring ja Compact saa viimasuojat, tai siis niissä on kiinnitykset niille, onkohan muoto edes sama...

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Originally posted by MPV View Post
    Eikös se viimasuoja ole tuo osa numero 8:


    Coupeen ei tuota näytä saavan, "front air duct" eli osa nro 2, on coupessa eri.
    Sepä hyvinkin, ja olisiko tosiaan niin että coupessa ei ole niitä kiinnikkeitä valmiina sille..

    Leave a comment:


  • MPV
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Voin tsekata osanumerot Laakkosen laskulta kunhan pääsen kotiin. -04 on minunkin autoni, ja vaikka suoraan ei meinannutkaan löytyä, niin kun oli oikeat osanumerot etsinyt etukäteen netistä niin hyvinhän ne pystyi tilaamaan ja jopa istuivat paikalleen.

    German Auto Solutions muuten näköjään puuhaa paranneltua versiota huohottimesta: http://www.germanautosolutions.com/b...ct_m54_ccv.php
    Eikös se viimasuoja ole tuo osa numero 8:


    Coupeen ei tuota näytä saavan, "front air duct" eli osa nro 2, on coupessa eri.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎