Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR-termostaatin vaikutus lämpöihin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    EGR-termostaatin vaikutus lämpöihin?

    Moi,

    Kaverilla 530dA -01, jossa lämmöt ei nouse. Kävi vaihtamassa päätermarin, mutta ei tullut kuntoon. Ilmeni, että autossa on toinen termostaatti, jolla silläkin voi olla vaikutusta lämpöihin.

    Katoin realoem:sta, niin löysin coolingista erillisen EGR-termostaatin.

    Voisiko joku nyt selittää, että mitä tämä surullisenkuuluisa EGR tuossa automaattilootallisessa moottorissa oikein tekee (toimintaperiaate), ja miksi sille pitää olla oma termostaatti? Onko tämä ko. termari siis sarjassa samassa nestekierrossa tuon päätermostaatin kanssa?

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9146
    • Oulu

    #2
    Originally posted by teropa View Post
    Moi,

    Kaverilla 530dA -01, jossa lämmöt ei nouse. Kävi vaihtamassa päätermarin, mutta ei tullut kuntoon. Ilmeni, että autossa on toinen termostaatti, jolla silläkin voi olla vaikutusta lämpöihin.

    Katoin realoem:sta, niin löysin coolingista erillisen EGR-termostaatin.

    Voisiko joku nyt selittää, että mitä tämä surullisenkuuluisa EGR tuossa automaattilootallisessa moottorissa oikein tekee (toimintaperiaate), ja miksi sille pitää olla oma termostaatti? Onko tämä ko. termari siis sarjassa samassa nestekierrossa tuon päätermostaatin kanssa?

    Tero
    Onhan täällä palstallakin tapauksia, joissa lämpenemisongelma on johtunut tuosta EGR:n termostaatista. Olen kyllä ymmärtänyt, että molemmat termarit ovat rinnan. EGR:n termostaatille menevät letkun voi kokeeksi puristaa linttaan. Jos EGR:n tulppaa, myös sen vesikierron voi sulkea. Näin termostaatin mahdollista vikaantumista ei tarvi miettiä. Tiedä sitten, miksi EGR:n kiertoa ei ole tehty vasta päätermostaatin jälkeen.

    Ihan samaa se EGR tekee voimansiirtotavasta huolimatta. EGR:n jäähdytys vähentää ainakin turhaa lämpökuormaa imuilmasta.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • harossi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 619
      • Haukipudas

      #3
      Mulla oli juuri tuossa EGR termarissa vika kun ei lämmennyt.
      e39 M5

      Comment

      • jbu
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 70

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Onhan täällä palstallakin tapauksia, joissa lämpenemisongelma on johtunut tuosta EGR:n termostaatista. Olen kyllä ymmärtänyt, että molemmat termarit ovat rinnan. EGR:n termostaatille menevät letkun voi kokeeksi puristaa linttaan. Jos EGR:n tulppaa, myös sen vesikierron voi sulkea. Näin termostaatin mahdollista vikaantumista ei tarvi miettiä. Tiedä sitten, miksi EGR:n kiertoa ei ole tehty vasta päätermostaatin jälkeen.

        Ihan samaa se EGR tekee voimansiirtotavasta huolimatta. EGR:n jäähdytys vähentää ainakin turhaa lämpökuormaa imuilmasta.
        Itse totesin juuri tuolla letkun litistämisellä, että EGR:n termari on viallinen. "Väliaikainen" litistys näytti sitten jäävän paikoilleen. Tuli jälkeenpäin mieleen että kun vaihtaa jäähdytysnesteen niin miten sieltä EGR:stä saa ilmat pois, jos kierto on suljettu?
        EGR-kierto on laitettu omaksi kierroksi varmaankin sen takia, että egr tarvitsee jäähdytystä omaan tahtiinsa. Riippumatta moottorin termarin asennosta ja moottorin lämpötilasta.

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9146
          • Oulu

          #5
          Originally posted by jbu View Post
          Itse totesin juuri tuolla letkun litistämisellä, että EGR:n termari on viallinen. "Väliaikainen" litistys näytti sitten jäävän paikoilleen. Tuli jälkeenpäin mieleen että kun vaihtaa jäähdytysnesteen niin miten sieltä EGR:stä saa ilmat pois, jos kierto on suljettu?
          EGR-kierto on laitettu omaksi kierroksi varmaankin sen takia, että egr tarvitsee jäähdytystä omaan tahtiinsa. Riippumatta moottorin termarin asennosta ja moottorin lämpötilasta.
          Pelkkää spekulaatiota, mutta mahdollisesti EGR:n termostaatti aukeaa pienemässä lämpötilassa kuin päätermari. Pakokaasujen lämmittäessä EGR:n lämmönvaihtimen vesitilan EGR-termarin aukeaminen saattaa nopeutua.

          Tuo ilmauskysymys olikin mielenkiintoinen. Ei kai sitä kiertoa saa mitenkään suljettuna ilmattua, mutta onko tarvettakaan, kun se lenkki on pysyvästi pois kierrosta?
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            #6
            Kiitoksia tiedosta, hyvää shittiä .

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • Lallevihtinen
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 690
              • Tampere

              #7
              Mulla oli todenäkösesti syynä kans lämpenemis ongelmaan toi EGR-termari, lämpis hitaasti ja motarilla saatto lämmöt hiukan tippuakkin normaalista. Vaihdoin sen just eilen mutta en oo viä autolla ajanu varsinaisesti joten täys varmuus asiasta puuttuu. Mutta tulppasin vanhan termarin ja sen jälkeen auto kyllä lämpis nopeemmin ja piti lämmöt.

              Osahan ei ole kallis että ite en ainakaan viitti patentteja paljo rakennella, oli meinaan metrossa 35€.
              sigpic
              BMW E93 335i & BMW M550Dx
              EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
              XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

              Comment

              • Laxa
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2004
                • 1363
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Lallevihtinen View Post
                lämpis hitaasti ja motarilla saatto lämmöt hiukan tippuakkin normaalista.
                Täällä oli myös aikoinaan vikana EGR:n jäähdytyspiirin termostaatti ja oireet olivat samat kuin yllä.
                Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                EX: E61 530xdAT -07
                EX: E60 520dA Sedan -08
                EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                EX: E39 530dAT -02
                EX: E36 320iA -91
                EX: R1150RT -03

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #9
                  Siis EGR termari 35e ?

                  Kaverille sanoivat Kust-carista Kokkolasta, jotta 85e.

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • Rahu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 6464
                    • Tuusula

                    #10
                    Tuntuu kyllä jokseenkin vika alttiilta tuo egr termostaatti, nähneenä ja kuulleena en varmaan valehtele paljoa jos sanon että "lämpö" ongelmaisissa autoissa(siis missä lämmöt ei nouse terpeeksi)niin 8/10:stä vika on egr termarissa eikä "oikeassa"termarissa.
                    BMW Service
                    P.o4oo925441
                    [email protected]
                    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                    Comment

                    • Lallevihtinen
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 690
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by teropa View Post
                      Siis EGR termari 35e ?

                      Kaverille sanoivat Kust-carista Kokkolasta, jotta 85e.

                      Tero
                      Kyllä......
                      sigpic
                      BMW E93 335i & BMW M550Dx
                      EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                      XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                      Comment

                      • junkkri
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2007
                        • 664
                        • Järvenpää

                        #12
                        -98 728:ssa

                        kesällä lämmön nousu ok mut näin kylmillä/talvella kestää tosi pitkään ennen kuin viisari normaalilla? Olisikohan tuo EGR vika ja miten testata? Missä se fyysisesti on? Onko paha vaihtaa?

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          #13
                          Ihme homma, että voi yhdessä bemarihuollossa olla 50e kalliimpi tommonen osa.

                          Olivat vielä sanoneet, että termarin vaihto kestää 2h (sen olivat laskuttaneet sen päätermarin vaihdosta!), ja että EGR-termarin vaihto on kinkkisempi homma, johon menee enemmän aikaa. Eihän se nyt helkkari soikoon voi olla noin, jos ne rakkineet on kerran rinnan tuolla koneessa???

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • sirkus
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 2195
                            • kaustinen

                            #14
                            Kyllä se on 35e kust car:ssakin
                            Chrysler 300c crd touring 2010
                            Daily driver
                            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                            Man cave on wheels
                            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                            Built not bought
                            V8, only juice&milk come in 2 litres

                            Kawasaki zzr1100 fighter


                            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by sirkus View Post
                              Kyllä se on 35e kust car:ssakin
                              Ai kappas.

                              No sitten minä olen saanut väärää tietoa ... .

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎