Nyt on taas yksi 530dA huolia vailla (ainakin joksikin aikaa...).
Laitatin eilen Laakkosella uuden imusarjan. Näin siksi, että mielestäni ne läpät pitää siellä olla, kun kerran moottori on niin suunniteltu.
Homma kustansi jossakin 600:n hujakoilla (en muista tarkkaan).
Mutta: varasin autolle alunperin aikaa ihan muihin hommiin ja aikaa varatessa sanottiin suoraan, että autoni kuuluu "vaaravyöhykeeseen" = 3/2004 ja ajettu 100 tkm.
Uutta tietoa läpistä: jossakin vaiheessa imusarjan on tullut "iskunvaimennus" kanavan reunaan. Siis siihen kohtaan mihin läppä osuus kiinni mennessään. Tarkoitus ilmeisesti vaimentaa tärähdystä. Itsellä oli ne jopa poisotetussa (joka oli muutenkin suhteellisen puhdas). Uudessa ne toki oli myös.
OT: autoon vaihdettiin myös kattoluukin tiiviste. Suhinat häipyi 99,99%!!!!! Suosittelen ehdottomasti toimenpidettä. Ainakin näin paljon ajettuun tuli selvä muutos.
Nyt on taas yksi 530dA huolia vailla (ainakin joksikin aikaa...).
Laitatin eilen Laakkosella uuden imusarjan. Näin siksi, että mielestäni ne läpät pitää siellä olla, kun kerran moottori on niin suunniteltu.
Homma kustansi jossakin 600:n hujakoilla (en muista tarkkaan).
Mutta: varasin autolle alunperin aikaa ihan muihin hommiin ja aikaa varatessa sanottiin suoraan, että autoni kuuluu "vaaravyöhykeeseen" = 3/2004 ja ajettu 100 tkm.
Uutta tietoa läpistä: jossakin vaiheessa imusarjan on tullut "iskunvaimennus" kanavan reunaan. Siis siihen kohtaan mihin läppä osuus kiinni mennessään. Tarkoitus ilmeisesti vaimentaa tärähdystä. Itsellä oli ne jopa poisotetussa (joka oli muutenkin suhteellisen puhdas).
Täytyy sen verran kommentoida että jos ne läpät siellä periaatteessa pitää olla niin kyllä on kohtuullista että ne eivät myöskään tipahda sieltä sylinteriin. Ja jos niin käy niin se on kyllä suunnitteluvirhe eikä muuta. En ole kuullut että yleisesti moottoreissa vaihdeltaisiin imusarjoja 100 000 km (tai mikä se matka nyt on) välein. Tässä on kyseessä aivan sama farssi kuin näissä nokkahihnojen vaihdoissa ja niiden kestävyyksissä joidenkin autojen kohdalla - pahimpana esimerkkina ehkä Alfa 156 jonka hihna ei tuntunut kestävän edes 60tkm vaikka alkuperäinen tehtaan idea oli muistaakseni 120tkm. Väitän että saksalainen insinöörikin on vaan ihminen eikä avaruudesta tullut olio ja hänelle on myöskin ominaista tehdä virheitä kuten meille kaikille. Businekseen taas kuuluu olennaisena osana se että mitään virheitä ei myönnetä kunnes on riittävän pakko se tehdä tai se alkaa laskemaan liikevaihtoa - vrt vaikkapa Kiinan melamiini-maito-me-tiedämme-kaikki ilmiö. Yksi Suomi ei paljon ehkä siinä mittakaavassa paina - ei ainakaan kovin helposti.
Hauskaa että Suomen huollossa todetaan että jonkun auto kuuluu "vaaravyöhykkeeseen" jota ei virallisesti tehtaan mukaan ole siis olemassa .
Oma mielipiteeni on että kaikki tuollaiset vaimennus ja muut "rautalankaviritykset" on ihan syvältä ja ainoa oikea ratkaisu on tehdä
- riittävän vahvat akselit ja varsinkin läppien kiinnitys niihin (kestää käytännössä moottorin iän eli vähintään vaikkapa 300 000 km)
- varmistaa että paskaa ei kerry kanaviin (EGR ja muut ratkaisut)
- tiedottaa avoimesti asiasta ettei asiakkaat turhaa riko kalliita venttiileitä ja mäntiä koneistaan
- ottaa huomioon erilaiset käyttöympäristöt (etelä-euroopan munchenin ilmasto vs pohjolan talvi)
- kuunnella suomen maahantuojaa jos se nyt sitten ylipäätään on antanut palautetta ja on nähnyt asian ongelmana
- jos pieni virhe on päässyt suunnitteluun niin myöntää se avoimesti ja kantaa vastuu
Olisi ihan hieno asia ihan merkinkin kannalta että sillä voisi ajaa myöskin muut kuin ne joilla on varaa vaihtaa kottero aina kun matkamittari näyttää 50 tkm ihan vaan sen vuoksi ettei ajaminen tule vielä kalliimmaksi.
Itse poistin läpät about 120 000 km kohdalla enkä huomannut käytännön ajossa juuri mitään muutosta eli kyllä niiden funktio siellä taitaa aika marginaalinen loppujen lopuksi olla.
- riittävän vahvat akselit ja varsinkin läppien kiinnitys niihin (kestää käytännössä moottorin iän eli vähintään vaikkapa 300 000 km)
Ainoa ongelmahan näissä on tosiaan se, että aksilan materiaali on jotain luokatonta seosmetallia tai liian karkaistua terästä. Vahvuutta niissä on yllinkyllin tarpeeksi. EGR, karsta ja akselin vahvuus ei varsinaisesti ole ongelma. Käsin vääntämällä nuo aksilat saa katkeamaan. Jos nuo aksilat tehtäisiin tarkoitukseen sopivasta teräksestä niitä ei saisi poikki käsivoimin puhumattakaan että ne katkeisivat koneessa.
Niiden merkitys on selitetty tällä moneen kertaan. Suomeksi: mitätön. Ja sekin vaikutus ihan muualla kuin suorituskyvyssä.
Kiteyttäisin omalta osaltani asian niin, että siinä vaiheessa kun minulle olisi yhdentekevää heittää uuden imusarjan hinta kankkulan kaivoon, en todellakaan ajaisi diesel-Bemarilla. Mutta kukin kuten itselleen parhaiten sopii.
- Ack, samaa mieltä kirjoituksen kanssa. Eli joku muu syy kuin säästö on hyvä löytää jos ja kun kiisselipuimuritomaattilaatikon hommaa - ja tämä siis koskee E39 ainakin. En ihan ymmärrä mitä tarkoitit mutta jos sanotaan nyt niin että BMW ei ole köyhän auto niin ei ole ollut koskaan. Eli jos haluat ajaa tehtaan pelisäännöillä niin ostat kansia yms ylimääräistä roinaa siinä tahdissa kuin munchenissä se nähdään hyväksi.
Ainoa ongelmahan näissä on tosiaan se, että aksilan materiaali on jotain luokatonta seosmetallia tai liian karkaistua terästä. Vahvuutta niissä on yllinkyllin tarpeeksi. EGR, karsta ja akselin vahvuus ei varsinaisesti ole ongelma. Käsin vääntämällä nuo aksilat saa katkeamaan. Jos nuo aksilat tehtäisiin tarkoitukseen sopivasta teräksestä niitä ei saisi poikki käsivoimin pujumattakaan että ne katkeisivat koneessa.
Jep, ja kun itse ne poistin niin samalla kun niitä ehjiä sellaisia käsin väänsin niin täytyy sanoa että ei ne kovin paljon voimaa tarvinneet katkeatkseen eli ei kovin hyvä. Eli kuten totesit niin ei noilla kyllä mitään tee jos niitatut läpät saa käsin irti akselista.
Tarkoitin sitä, että minun mielestä uusi imusarja 600 euron hintaisena on kallis, erityisesti suhteutettuna siihen mitä se tarjoaa. Minun mielestäni se uusi imusarja kun ei tarjoa mitään muuta kuin epävarmuuden jatkumista, koska uuden ostaminen ei edes sisällä mitään järjellistä takuuta sen uuden imusarjan läppien vaurioitumisen suhteen. Täällä on raportoitu merkittävästi alle 100tkm:n kohdalla sattuneista vaurioista. Sitten kun vaihdettu imusarja porsii vaikka 160t kokonaiskilometrin kohdalla, saattaa parhaassa tapauksessa maahantuoja tulla 50% vastaan merkkiliikkeessä tehdyssä koneenvaihdossa. Hmmm, kuulostaa huonolta diililtä...:think
No ok, 600e on 600e ja toisesta se voi olla mitätön summa. Omalta kohdaltani summasin asian vaan lopuksi niin, että siinä vaiheessa kun viitsisin heittää 600e mielestäni haaskuuseen ihan vain huvin ja urheilun vuoksi, olisinkin jo sen verran varoissani etten taitaisi diesel-Bemarilla edes ajella.
Jeps, kiteytettynä about just näin... Kuten sanoin BMW ei ole köyhän kulkine - vaikka hyvä onkin.
Nyt on taas yksi 530dA huolia vailla (ainakin joksikin aikaa...).
Laitatin eilen Laakkosella uuden imusarjan. Näin siksi, että mielestäni ne läpät pitää siellä olla, kun kerran moottori on niin suunniteltu.
Homma kustansi jossakin 600:n hujakoilla (en muista tarkkaan).
Minkätakia yleensä vaihdatit koko imusarjan jos kerran luotat tuohon läppäimusarjaan ? Miten mielestäsi moottorin toiminta häiriintyy ilman läppiä ? Onko se mutua ? Myytkö vanhan imusarjan ?
Kyselyikä
1. Tarkoitin sitä, että minun mielestä uusi imusarja 600 euron hintaisena on kallis, erityisesti suhteutettuna siihen mitä se tarjoaa.
2. koska uuden ostaminen ei edes sisällä mitään järjellistä takuuta sen uuden imusarjan läppien vaurioitumisen suhteen. Täällä on raportoitu merkittävästi alle 100tkm:n kohdalla sattuneista vaurioista. Sitten kun vaihdettu imusarja porsii vaikka 160t kokonaiskilometrin kohdalla, saattaa parhaassa tapauksessa maahantuoja tulla 50% vastaan merkkiliikkeessä tehdyssä koneenvaihdossa. Hmmm, kuulostaa huonolta diililtä...:think
3. sen verran varoissani etten taitaisi diesel-Bemarilla edes ajella.
1. Autossani on myös DPF ja kukaan ei ainakaan vielä ole voinut vakuuttaa, että tuo ei voisi vaikuttaa sen toimintaan. Todennäköisesti ei vaikuta, mutta en ole varma. Edelleen, tuo on kuitenkin sen verran monimutkainen systeemi (=kallis valmistaa), että sitä ei tasan huvin vuoksi ole sinne laitettu.
2. Tämä onkin se epävarma kohta. Kysyin asiaa BMW Suomelta, ja en itsekään tullut juuri viisammaksi. No, elämä on riskejä täynnä...
3. Ehkä asioilla on yhteys. Ajaa dieselillä, niin on varaa korjata sitä
Toisaalta, jos imusarjan vaihta 100 tkm:n välein, taitaa tulla maksamaan 0,6 sent/km, onko paljon?
Nyt on taas yksi 530dA huolia vailla (ainakin joksikin aikaa...).
Laitatin eilen Laakkosella uuden imusarjan. Näin siksi, että mielestäni ne läpät pitää siellä olla, kun kerran moottori on niin suunniteltu.
Homma kustansi jossakin 600:n hujakoilla (en muista tarkkaan).
Mutta: varasin autolle alunperin aikaa ihan muihin hommiin ja aikaa varatessa sanottiin suoraan, että autoni kuuluu "vaaravyöhykeeseen" = 3/2004 ja ajettu 100 tkm.
Uutta tietoa läpistä: jossakin vaiheessa imusarjan on tullut "iskunvaimennus" kanavan reunaan. Siis siihen kohtaan mihin läppä osuus kiinni mennessään. Tarkoitus ilmeisesti vaimentaa tärähdystä. Itsellä oli ne jopa poisotetussa (joka oli muutenkin suhteellisen puhdas). Uudessa ne toki oli myös.
OT: autoon vaihdettiin myös kattoluukin tiiviste. Suhinat häipyi 99,99%!!!!! Suosittelen ehdottomasti toimenpidettä. Ainakin näin paljon ajettuun tuli selvä muutos.
Nyt on ihan pakko kommentoida sillä joku tuossa lauseessa särähti korvaani, ja uudelleen luettuani se oli selvästikin seuraava:
Laitatin eilen Laakkosella uuden imusarjan. Näin siksi, että mielestäni ne läpät pitää siellä olla, kun kerran moottori on niin suunniteltu.
Tuo vaan kuullostaa siltä että kyky ajatella itse on aika olematonta tai sitten vaan ollaan niin henkeen ja vereen original henkisiä että vaikka alkuperäisessä suunnittelussa on virhe niin se vika pitää olla siellä loppuun asti vaikka vähän maksaisikin... -Tai vaikka vähän enemmänkin.:think
Ihmettelen myös tuota merkkiliikkeen kommenttia että:
Wtf? Mikä auto ei sitten kuulu missä on läpät? Taitaa maailmalla olla jo kuitenkin tarpeeksi esimerkkejä kaikista malleista missä on läpät että ne ei aina välttämättä pysy siellä omilla paikoillaan mihin ne on asennettu.
BMW Service P.o4oo925441 [email protected] Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
1. alkuperäisessä suunnittelussa on virhe niin se vika pitää olla siellä loppuun asti vaikka vähän maksaisikin... -Tai vaikka vähän enemmänkin.:think
2. Ihmettelen myös tuota merkkiliikkeen kommenttia että:
Wtf? Mikä auto ei sitten kuulu missä on läpät? Taitaa maailmalla olla jo kuitenkin tarpeeksi esimerkkejä kaikista malleista missä on läpät että ne ei aina välttämättä pysy siellä omilla paikoillaan mihin ne on asennettu.
1. Et joko halua tai ymmärrä eroa: läppien tarkoitus tai läppien kesto. Ne on kaksi täysin eri asiaa. Se, että läpät ei kestä (siis ennen kuin niitä on paranneltu) ei tee niistä silti turhia.
2. Läppädesign:ssähän on alunperin virhe = siis se. että ne ei kestä. Se, että tehdas ei sitä tunnusta on tietysti väärin. Jos maahantuoja olisi tullut edes vastaan tuossa osan hinnassa, olisi jo jotain. Itse asennus ei kovin kallis ollut. Jäljelle jää kaksi vaihtoehtoa, joko poistaa ne tai vaihtaa uusiin = pitää auto alkuperäisenä. Eiköhän jokainen saa tehdä autolleen ihan mitä haluaa.
Pistää kyllä hieman hieman hymyillyttämään. Täällä jengi ruuvaa milloin mitäkin ylikoko vannetta, persereikästereoita, "kisaalustoja" jne katuautoihin ja muuta paskaa ja upottaa niihin monta kertaa tuon naurettavan 600. Sitten, kun joku pitää auton sellaisena, kun se on alun perin suunniteltu, alkaa ihme kuittailu. Siksi en ole, enkä tule koskaan olemaan tämän tuuninkiklupin jäsen
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Pistää kyllä hieman hieman hymyillyttämään. Täällä jengi ruuvaa milloin mitäkin ylikoko vannetta, persereikästereoita, "kisaalustoja" jne katuautoihin ja muuta paskaa ja upottaa niihin monta kertaa tuon naurettavan 600. Sitten, kun joku pitää auton sellaisena, kun se on alun perin suunniteltu, alkaa ihme kuittailu. Siksi en ole, enkä tule koskaan olemaan tämän tuuninkiklupin jäsen
Ns. Herneet?
Asenteesi tuossa kirjoituksessa on kuin pikkulapsella, itse poistatan kyllä ne läpät sieltä enkä silti luettele itseäni käyttämäsi termin Persereikästereoiden asentajaksi. Mielenkiintoinen termi kyllä tosin?
Comment