Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jussi_r
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1655
    • Nurmijärvi

    -----
    Last edited by jussi_r; 30-12-2009, 23:47.
    M3 Cabrio Individual
    530d GT xDrive
    GL420 CDI
    ZX-12R

    Comment

    • teddy
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 120
      • Espoo

      ihme juupas - eipäs - väittelyä. kannattaa verrata sitä autoa esim. pesukoneisiin, ei se virhevastuu ole pääpiirteittäin millään tavalla erilainen. Ja niissä ei ole varsinaista huolto-ohjelmaa.

      Comment

      • TFV
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 3080
        • Nurmijärvi

        Näitä läppiä on muissakin saksalaisissa laatudieseleissä. Lieneekö jo ehtinyt niitä hajota? Audin V6:sen osalta TM:ssä "Hienouksia ovat sähköisesti säätyvät pakokaasuahtimen siivet ja imukanavistoon sijoitetut läpät, joilla tehostetaan imuilman pyörteilyä ja palotilan huuhtelua". Että semmoisia hienouksia ja tehostimia te hassut revitte koneistanne ulos
        E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          Originally posted by jussi_r View Post
          Äsken se oli useita alle 200tkm ajettuja autoja (E39, X5), ja nyt se on yksittäinen 15-vuotias.
          Noista E39 530dA / X5 laatikko-ongelmista mainitsin esimerkkinä siksi, koska kysymyksessä on 2000-luvun puolella valmistetut autot, eli ei kovin vanhoja tapauksia.

          Nuo 90-luvun surullisen kuuluisat esimerkiksi E34 540 ja E38 740 malleista tutut vaihdelaatikot muovikuulineen oli taas esimerkkinä kertomassa siitä, ettei nämä erikoiset kestävyysongelmat ole mikään uusi asia. Vaan 90-luvun alkupuolen tuotannostakin löytyy noita kyseenalaisia ratkaisuja, joista yksi esimerkki on nuo automaattivaihteiston venttiilikoneistossa käytetyt muovikuulat.

          Itse kirjoitit kuitenkin seuraavaa:

          Originally posted by jussi_r
          Päinvastoin, myös tuollaiset älyttömät muovikuulakonstruktiot pitäisi saattaa jonkun BMW:tä puolueettomamman instanssin syynättäväksi, ja sitä kautta BMW:n korvattaviksi.
          Johon kommentoin, että ei taida nuo 1990-luvun alkupuolella vaihteistoissa käytetyt muovikuulat paljoa puolueettomia instansseja kiinnostaa enää vuonna 2009. Sen sijaan nuo dieselmallien imusarjaviritykset ja tuoreempien automaattilaatikoiden kestävyysongelmat saattaisivat kiinnostaakin.

          Originally posted by jussi_r
          Ja kyllä, olen sitä mieltä että koska automaattivaihteisella kuljettaja ei enää taida oikeastaan omilla toimillaan voida vaihteistoa edes rikkoa, on senkin kestettävä normaalia käyttöä, eikä hajottava ennenaikaisesti.
          Kyllä, tästä olemme periaatteessa samaa mieltä. Otin automaattivaihteiston esimerkiksi, koska tässä keskustelussa on tullut usein sellainen kuva, että nuo imusarjan läpät olisivat ainutlaatuinen ongelma. Olen yrittänyt esittää muita vastaavanlaisia ongelmia, joista yksi esimerkki oli juuri nuo automaattilaatikoiden kestävyysongelmat.

          Ja jos siirrytään tekniikkapuolelta hieman sivuun, niin onhan BMW:llä surullisen kuuluisia irti repeytyviä taka-akseliston kiinnityspisteitä mm. E36, erityisesti E46 mallisarjassa ja myös jonkin verran Z3 malleissa.

          Mutta näitä ongelmia kyllä riittää myös muilla valmistajilla.
          Last edited by Juhis; 12-02-2009, 15:35.
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Harrison
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 1529
            • Iisalmi

            Originally posted by jussi_r View Post
            Aina olen selvinnyt konevaurioista rahalla ja/tai työllä. Joka kerta ovat olleet myös aivan omia/kuljettajan vikoja, ja niistä on otettu oppia. Sen sijaan tuoreehkon ja ehjän auton "rikkominen" sen pienimmän riesan tien periaatteen mukaan otti luonnon päälle.
            hmm..mites tuo läppien hajoominen on sitten omaa syytä?
            Työn mottonakin voin sanoo: Jos se haijjoo, niin se haijjoo heikkouttaan.
            Kuten esim. nämä läpät.
            Itse olen repinyt noita pois ja mielummin sen teen, kun ei maksa mitään ja työ osuus on huomattavasti pienempi kone remppaan verrattuna.
            Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
            Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
            Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

            Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

            Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

            EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

            Comment

            • 1502
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 238
              • Ylöjärvi

              Originally posted by TFV View Post
              Näitä läppiä on muissakin saksalaisissa laatudieseleissä. Lieneekö jo ehtinyt niitä hajota?
              Kyllähän noita imusarjoja on MBn vanhempiin CDI koneisiin tullut vaihdeltua, niissä tosin läpät vaan yleensä karstoittu jumiin tms. ainakaan ei ole vastaan tullut kuin yksi tapaus missä läppä on irronnut mutta jäänyt imukanavaan jumiin.

              Comment

              • teddy
                Bimmer Rookie
                • Jul 2004
                • 120
                • Espoo

                Originally posted by TFV View Post
                Audin V6:sen osalta TM:ssä "Hienouksia ovat sähköisesti säätyvät pakokaasuahtimen siivet ja imukanavistoon sijoitetut läpät, joilla tehostetaan imuilman pyörteilyä ja palotilan huuhtelua". Että semmoisia hienouksia ja tehostimia te hassut revitte koneistanne ulos
                hah hah

                Comment

                • beemers
                  BTCF Member
                  • Oct 2005
                  • 5136
                  • Oulunsalo/Oulu

                  Originally posted by jussi_r View Post
                  Aina olen selvinnyt konevaurioista rahalla ja/tai työllä. Joka kerta ovat olleet myös aivan omia/kuljettajan vikoja, ja niistä on otettu oppia. Sen sijaan tuoreehkon ja ehjän auton "rikkominen" sen pienimmän riesan tien periaatteen mukaan otti luonnon päälle.
                  no siis tämähän on tosiaan ihan makuasia et jos ei taho tätä toimenpidettä tehdä. Itse aattelen sitä tältä kantilta. Nuo kilometrimäärät kuulostaa minun korvaan hirviän pieniltä. Ei sieltä nyt noissa metreissä pitäs mitään osia lähteä irti jotka aiheuttaa periaatteessa hyvin totaalisen tuhon.

                  Originally posted by Juhis View Post
                  Alkaa kuulostaa pikku hiljaa siltä, että jokaisessa autossa pitäisi tulla 10 v / 200 000km takuu. Onko kukaan näitä korvausvaatimuksia esittänyt ajatellut, mitä tämä kaikki tulee maksamaan ja kuka sen laskun loppupelissään maksaa? Luuletko lisäksi todella, että esimerkiksi jonkun 1993 vuosimallin eli yli 15 vuotta vanhan auton vaihteiston muovikuulat kiinnostaa enää vuonna 2009 mitään instanssia?

                  Omasta mielestäni ongelmia on alkanut tulla autoihin entistä enemmän sen myötä, kun autoista on pitänyt väkisellä tehdä vähäpäästöisempiä, taloudellisempia, turvallisempia ja samaan aikaan ominaisuuksia täytyy löytyä joka mallista enemmän kuin kilpailijalta. Yritetään siis tehtä kaikesta liian hienoa ja nykyaikaista. Perinteisellä ja luotettavalla perustekniikalla ei näitä lastentauteja olisi läheskään yhtä paljoa.

                  Mutta elämä on sarja valintoja. Eipä ole BMW:n bensamallien kanssa tarvinnut tuskailla noiden imusarjan läppien tai muiden dieselmalleja vaivaavien ongelmien kanssa. Mielummin olen maksanut joka tankkauksen yhteydessä hieman enemmän siitä, että on edes muutama ongelma vähemmän.
                  Tämä oli kyllä mainiosti kiteytetty olen täysin samaa mieltä.

                  E36Ticompact -95 HELLROT
                  -: orava : connection-

                  EX:E30///M3 replica Tic
                  EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

                  Comment

                  • jussi_r
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 1655
                    • Nurmijärvi

                    -----
                    Last edited by jussi_r; 30-12-2009, 23:47.
                    M3 Cabrio Individual
                    530d GT xDrive
                    GL420 CDI
                    ZX-12R

                    Comment

                    • Anzafin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 3747
                      • Kajaani

                      No niin...

                      Eli juttelin erään portugalilaisen 2005 535d:n omistajan kanssa, ja hänen autostaan oli hajonnut neljä läppää. Vaurioita ei ollut kuitenkaan ehtinyt tulla, ja läpät oli poistettu.

                      Hän oli vienyt auton huoltoon käryävän hajun vuoksi. Huollossa oli huomattu, että kolme läppää oli jumiutunut päästään kotelon perälle, ja mekanismin yhä yrittäessä kääntää läppiä, oli akseli mennyt loppupäästään poikki. Eli läpät kuitenkin näin ollen vielä olivat pysyneet paikallaan, akselin ollessa vielä ehjä tyvestään. Neljäs oli kiertynyt keskeltä, mutta ei kuitenkaan ollut katkennut.

                      Ja hänellä on hiukkassuodatin ja nimenomaan "uudemmat", kumipäällysteiset, erillisessä kotelossa olevat läpät. Ei voi luottaa siis niihinkään. Ei tullut kysyttyä, oliko hänellä alipainepumpun sijasta sähkömoottori kääntämässä läppiä, sillä kuvittelisi, ettei sillä alipainekellolla ole voimia niin paljon että akseli menee solmuun :think. No, lopputulos yhtä surkea jokatapauksessa.
                      Last edited by Anzafin; 12-02-2009, 19:57.

                      Comment

                      • Izzman
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2008
                        • 97

                        Originally posted by TFV View Post
                        Näitä läppiä on muissakin saksalaisissa laatudieseleissä. Lieneekö jo ehtinyt niitä hajota?
                        Kyllä varmasti on hajonnutkin, kun kerran Audikin järjesti takaisinkutsun. "Puolisukulaisen" A4 2.0 kiisseli vm 2008 kutsuttiin heti tuoreeltaan takaisin ko. ongelman takia. Tuossa on kun asiaa googlailin, ympyrä sulkeutui ja löysin takaisin tämän kyseisen threadin ensimmäiseen viestiin (Mikkoman72) jossa asiasta olikin maininta.. heh.

                        Linkki oli: http://www.autoliitto.fi/@Bin/302539...utsut_2008.pdf

                        ja teksti ko. dokumentista:

                        "A4 2.0 TDI, mallivuodet 2008-2009, Pakokaasunkierrätysjäähdyttimen säätöläppä saattaa irrota, mikä voi johtaa moottorivaurioon. Huolto tarkastaa valm.numerot osan numeron ja vaihtaa tarvittaessa alipainerasian, joka ohjaa säätöläppää."

                        Edit: Mainittiin ohimennen Tynninharjun Autohuollossa (jossa autoni alkuun oli tutkittavana), että myös Mersussa irtoillut. Yhtään tarkemmin en ole siihen perehtynyt.
                        BMW 135is Coupe manuaali

                        Comment

                        • b mutteri kasa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 1461
                          • Area 03

                          Originally posted by Juhis View Post
                          Mutta elämä on sarja valintoja. Eipä ole BMW:n bensamallien kanssa tarvinnut tuskailla noiden imusarjan läppien tai muiden dieselmalleja vaivaavien ongelmien kanssa. Mielummin olen maksanut joka tankkauksen yhteydessä hieman enemmän siitä, että on edes muutama ongelma vähemmän.
                          Hyvin kiteytetty...itse en päivääkään ole katunut että vaihdoin E60 diisseli pelin pois...
                          BMW F11 530 dA VOLL
                          Carbon-schwarz Metallic

                          BMW E30 325i Sport

                          Comment

                          • ekiaalto
                            Newbiemmer
                            • Jan 2009
                            • 18
                            • Janakkala

                            Originally posted by b mutteri kasa View Post
                            Hyvin kiteytetty...itse en päivääkään ole katunut että vaihdoin E60 diisseli pelin pois...
                            Miten itse tulkitset viestisi yhteydessä olevan animaation?
                            Jos saan ehdottaa. Go to see your shrink.

                            Comment

                            • pexodus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2009
                              • 1577
                              • Leppävirta/Oravikoski

                              minulle tulee torstaina 330d touring m-sport man. vm. 03. mittarilukema 184tkm.
                              tulee siis saksan tuliaisina, onko jotain nopeaa keinoa tarkistaa joko nuo läpät poistettu Gerhardin toimesta vai pitääkö heti ruveta itse paskaamaan näpit? :think
                              BMW F11 LCI 530da x-drive
                              Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                              Comment

                              • jussi_r
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 1655
                                • Nurmijärvi

                                -----
                                Last edited by jussi_r; 30-12-2009, 23:48.
                                M3 Cabrio Individual
                                530d GT xDrive
                                GL420 CDI
                                ZX-12R

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎