-----
Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan
Collapse
X
-
Näitä läppiä on muissakin saksalaisissa laatudieseleissä. Lieneekö jo ehtinyt niitä hajota? Audin V6:sen osalta TM:ssä "Hienouksia ovat sähköisesti säätyvät pakokaasuahtimen siivet ja imukanavistoon sijoitetut läpät, joilla tehostetaan imuilman pyörteilyä ja palotilan huuhtelua". Että semmoisia hienouksia ja tehostimia te hassut revitte koneistanne ulos
E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.
Comment
-
Noista E39 530dA / X5 laatikko-ongelmista mainitsin esimerkkinä siksi, koska kysymyksessä on 2000-luvun puolella valmistetut autot, eli ei kovin vanhoja tapauksia.Originally posted by jussi_r View PostÄsken se oli useita alle 200tkm ajettuja autoja (E39, X5), ja nyt se on yksittäinen 15-vuotias.
Nuo 90-luvun surullisen kuuluisat esimerkiksi E34 540 ja E38 740 malleista tutut vaihdelaatikot muovikuulineen oli taas esimerkkinä kertomassa siitä, ettei nämä erikoiset kestävyysongelmat ole mikään uusi asia. Vaan 90-luvun alkupuolen tuotannostakin löytyy noita kyseenalaisia ratkaisuja, joista yksi esimerkki on nuo automaattivaihteiston venttiilikoneistossa käytetyt muovikuulat.
Itse kirjoitit kuitenkin seuraavaa:
Johon kommentoin, että ei taida nuo 1990-luvun alkupuolella vaihteistoissa käytetyt muovikuulat paljoa puolueettomia instansseja kiinnostaa enää vuonna 2009. Sen sijaan nuo dieselmallien imusarjaviritykset ja tuoreempien automaattilaatikoiden kestävyysongelmat saattaisivat kiinnostaakin.Originally posted by jussi_rPäinvastoin, myös tuollaiset älyttömät muovikuulakonstruktiot pitäisi saattaa jonkun BMW:tä puolueettomamman instanssin syynättäväksi, ja sitä kautta BMW:n korvattaviksi.
Kyllä, tästä olemme periaatteessa samaa mieltä. Otin automaattivaihteiston esimerkiksi, koska tässä keskustelussa on tullut usein sellainen kuva, että nuo imusarjan läpät olisivat ainutlaatuinen ongelma. Olen yrittänyt esittää muita vastaavanlaisia ongelmia, joista yksi esimerkki oli juuri nuo automaattilaatikoiden kestävyysongelmat.Originally posted by jussi_rJa kyllä, olen sitä mieltä että koska automaattivaihteisella kuljettaja ei enää taida oikeastaan omilla toimillaan voida vaihteistoa edes rikkoa, on senkin kestettävä normaalia käyttöä, eikä hajottava ennenaikaisesti.
Ja jos siirrytään tekniikkapuolelta hieman sivuun, niin onhan BMW:llä surullisen kuuluisia irti repeytyviä taka-akseliston kiinnityspisteitä mm. E36, erityisesti E46 mallisarjassa ja myös jonkin verran Z3 malleissa.
Mutta näitä ongelmia kyllä riittää myös muilla valmistajilla.Last edited by Juhis; 12-02-2009, 15:35.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
hmm..mites tuo läppien hajoominen on sitten omaa syytä?Originally posted by jussi_r View PostAina olen selvinnyt konevaurioista rahalla ja/tai työllä. Joka kerta ovat olleet myös aivan omia/kuljettajan vikoja, ja niistä on otettu oppia. Sen sijaan tuoreehkon ja ehjän auton "rikkominen" sen pienimmän riesan tien periaatteen mukaan otti luonnon päälle.
Työn mottonakin voin sanoo: Jos se haijjoo, niin se haijjoo heikkouttaan.
Kuten esim. nämä läpät.
Itse olen repinyt noita pois ja mielummin sen teen, kun ei maksa mitään ja työ osuus on huomattavasti pienempi kone remppaan verrattuna.Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella
Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi
Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT
EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i
Comment
-
Kyllähän noita imusarjoja on MBn vanhempiin CDI koneisiin tullut vaihdeltua, niissä tosin läpät vaan yleensä karstoittu jumiin tms. ainakaan ei ole vastaan tullut kuin yksi tapaus missä läppä on irronnut mutta jäänyt imukanavaan jumiin.Originally posted by TFV View PostNäitä läppiä on muissakin saksalaisissa laatudieseleissä. Lieneekö jo ehtinyt niitä hajota?
Comment
-
hah hahOriginally posted by TFV View PostAudin V6:sen osalta TM:ssä "Hienouksia ovat sähköisesti säätyvät pakokaasuahtimen siivet ja imukanavistoon sijoitetut läpät, joilla tehostetaan imuilman pyörteilyä ja palotilan huuhtelua". Että semmoisia hienouksia ja tehostimia te hassut revitte koneistanne ulos
Comment
-
no siis tämähän on tosiaan ihan makuasia et jos ei taho tätä toimenpidettä tehdä. Itse aattelen sitä tältä kantilta. Nuo kilometrimäärät kuulostaa minun korvaan hirviän pieniltä. Ei sieltä nyt noissa metreissä pitäs mitään osia lähteä irti jotka aiheuttaa periaatteessa hyvin totaalisen tuhon.Originally posted by jussi_r View PostAina olen selvinnyt konevaurioista rahalla ja/tai työllä. Joka kerta ovat olleet myös aivan omia/kuljettajan vikoja, ja niistä on otettu oppia. Sen sijaan tuoreehkon ja ehjän auton "rikkominen" sen pienimmän riesan tien periaatteen mukaan otti luonnon päälle.
Tämä oli kyllä mainiosti kiteytettyOriginally posted by Juhis View PostAlkaa kuulostaa pikku hiljaa siltä, että jokaisessa autossa pitäisi tulla 10 v / 200 000km takuu. Onko kukaan näitä korvausvaatimuksia esittänyt ajatellut, mitä tämä kaikki tulee maksamaan ja kuka sen laskun loppupelissään maksaa? Luuletko lisäksi todella, että esimerkiksi jonkun 1993 vuosimallin eli yli 15 vuotta vanhan auton vaihteiston muovikuulat kiinnostaa enää vuonna 2009 mitään instanssia?
Omasta mielestäni ongelmia on alkanut tulla autoihin entistä enemmän sen myötä, kun autoista on pitänyt väkisellä tehdä vähäpäästöisempiä, taloudellisempia, turvallisempia ja samaan aikaan ominaisuuksia täytyy löytyä joka mallista enemmän kuin kilpailijalta. Yritetään siis tehtä kaikesta liian hienoa ja nykyaikaista. Perinteisellä ja luotettavalla perustekniikalla ei näitä lastentauteja olisi läheskään yhtä paljoa.
Mutta elämä on sarja valintoja. Eipä ole BMW:n bensamallien kanssa tarvinnut tuskailla noiden imusarjan läppien tai muiden dieselmalleja vaivaavien ongelmien kanssa. Mielummin olen maksanut joka tankkauksen yhteydessä hieman enemmän siitä, että on edes muutama ongelma vähemmän.
olen täysin samaa mieltä.

E36Ticompact -95 HELLROT-: orava : connection-
EX:E30///M3 replica Tic
EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi
Comment
-
No niin...
Eli juttelin erään portugalilaisen 2005 535d:n omistajan kanssa, ja hänen autostaan oli hajonnut neljä läppää. Vaurioita ei ollut kuitenkaan ehtinyt tulla, ja läpät oli poistettu.
Hän oli vienyt auton huoltoon käryävän hajun vuoksi. Huollossa oli huomattu, että kolme läppää oli jumiutunut päästään kotelon perälle, ja mekanismin yhä yrittäessä kääntää läppiä, oli akseli mennyt loppupäästään poikki. Eli läpät kuitenkin näin ollen vielä olivat pysyneet paikallaan, akselin ollessa vielä ehjä tyvestään. Neljäs oli kiertynyt keskeltä, mutta ei kuitenkaan ollut katkennut.
Ja hänellä on hiukkassuodatin ja nimenomaan "uudemmat", kumipäällysteiset, erillisessä kotelossa olevat läpät. Ei voi luottaa siis niihinkään. Ei tullut kysyttyä, oliko hänellä alipainepumpun sijasta sähkömoottori kääntämässä läppiä, sillä kuvittelisi, ettei sillä alipainekellolla ole voimia niin paljon että akseli menee solmuun :think. No, lopputulos yhtä surkea jokatapauksessa.Last edited by Anzafin; 12-02-2009, 19:57.
Comment
-
Kyllä varmasti on hajonnutkin, kun kerran Audikin järjesti takaisinkutsun. "Puolisukulaisen" A4 2.0 kiisseli vm 2008 kutsuttiin heti tuoreeltaan takaisin ko. ongelman takia. Tuossa on kun asiaa googlailin, ympyrä sulkeutui ja löysin takaisin tämän kyseisen threadin ensimmäiseen viestiin (Mikkoman72) jossa asiasta olikin maininta.. heh.Originally posted by TFV View PostNäitä läppiä on muissakin saksalaisissa laatudieseleissä. Lieneekö jo ehtinyt niitä hajota?
Linkki oli: http://www.autoliitto.fi/@Bin/302539...utsut_2008.pdf
ja teksti ko. dokumentista:
"A4 2.0 TDI, mallivuodet 2008-2009, Pakokaasunkierrätysjäähdyttimen säätöläppä saattaa irrota, mikä voi johtaa moottorivaurioon. Huolto tarkastaa valm.numerot osan numeron ja vaihtaa tarvittaessa alipainerasian, joka ohjaa säätöläppää."
Edit: Mainittiin ohimennen Tynninharjun Autohuollossa (jossa autoni alkuun oli tutkittavana), että myös Mersussa irtoillut. Yhtään tarkemmin en ole siihen perehtynyt.BMW 135is Coupe manuaali
Comment
-
Hyvin kiteytetty...itse en päivääkään ole katunut että vaihdoin E60 diisseli pelin pois...Originally posted by Juhis View PostMutta elämä on sarja valintoja. Eipä ole BMW:n bensamallien kanssa tarvinnut tuskailla noiden imusarjan läppien tai muiden dieselmalleja vaivaavien ongelmien kanssa. Mielummin olen maksanut joka tankkauksen yhteydessä hieman enemmän siitä, että on edes muutama ongelma vähemmän.
BMW F11 530 dA VOLL
Carbon-schwarz Metallic
BMW E30 325i Sport
Comment
-
minulle tulee torstaina 330d touring m-sport man. vm. 03. mittarilukema 184tkm.
tulee siis saksan tuliaisina, onko jotain nopeaa keinoa tarkistaa joko nuo läpät poistettu Gerhardin toimesta vai pitääkö heti ruveta itse paskaamaan näpit? :thinkBMW F11 LCI 530da x-drive
Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana
Comment
Comment