Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mobility
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 84
    • Oulu

    Kyselin tuossa merkkikorjaamolta asiasta. Jos oletetaan että läpät vielä ehjät, niin pelkkä alipaineletkun tulppaaminen ajaisi saman asian ja olisi nopea tehdä. Itsellä nyt on ajettu 110tkm, joten saattaa olla että menee ainoastaan letkun tulppaamiseksi. Mistähän tuon letkun löytäisi? Oisko kellään kuvaa?

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4929
      • Kotka

      Originally posted by mobility View Post
      Kyselin tuossa merkkikorjaamolta asiasta. Jos oletetaan että läpät vielä ehjät, niin pelkkä alipaineletkun tulppaaminen ajaisi saman asian ja olisi nopea tehdä. Itsellä nyt on ajettu 110tkm, joten saattaa olla että menee ainoastaan letkun tulppaamiseksi. Mistähän tuon letkun löytäisi? Oisko kellään kuvaa?
      Imusarjan takaosassa näkyy tätä ohjaava solenoidi. Musatavalkoinen alipaineletku ohjaa solenoidia.
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • Izzman
        Bimmer Rookie
        • Apr 2008
        • 97

        Originally posted by mobility View Post
        Kyselin tuossa merkkikorjaamolta asiasta. Jos oletetaan että läpät vielä ehjät, niin pelkkä alipaineletkun tulppaaminen ajaisi saman asian ja olisi nopea tehdä. Itsellä nyt on ajettu 110tkm, joten saattaa olla että menee ainoastaan letkun tulppaamiseksi. Mistähän tuon letkun löytäisi? Oisko kellään kuvaa?
        Niin siis sillä estää niiden lisäkarstoittumisen ja sitä kautta voi pienentää riskejä, mutta en sanoisi että ajaa saman asian. Letkun tulppaamisella saat myös vikakoodin kaupan päälle ja Increased Emissions varoituksen tauluun jatkuvasti. Softamuutoksella luemma pääsisi eroon, mutta kokonaisuus on sitten jo hinnaltaan mahdollisesti korkeampi kuin läppien poisto.

        Edit: ja jos haluaa kokeilla tuleeko sitä vikakoodia niin kertokaas viisaammat, sen vois kokeilla siten, että puristaa ennen starttia jollain pihdeillä tahi puristimella sen letkun täysin kasaan tai jos pituutta riittää niin taittaa jyrkälle mutkalle (mutka kiinni vaikka teipillä?) niin ei tarviis edes irrottaa tulpatakseen jos ei halua / uskalla / viitsi / jaksa?
        Last edited by Izzman; 21-10-2009, 14:45.
        BMW 135is Coupe manuaali

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          Originally posted by Izzman View Post
          Niin siis sillä estää niiden lisäkarstoittumisen ja sitä kautta voi pienentää riskejä, mutta en sanoisi että ajaa saman asian. Letkun tulppaamisella saat myös vikakoodin kaupan päälle ja Increased Emissions varoituksen tauluun jatkuvasti.
          Ei tuossa varmaan tarkoitettu EGR:n tulppaamista vaan noiden läppien ohjausventtiilin tulppausta, joka jättää läpät auki-asentoon ja ei vaikuta mitenkään moottorinohjaukseen tms missään vuosimallissa.

          Tulppaamalla alipaineen läppien ohjaukselta läpät eivät siis enää käänny ja kierrä akseliaan poikki. Moottorivaurion riski pienenee jo oleellisesti ilman imusarjan irroitustakin. Parempihan se on oman mielenterveyden kannalta avata ja vilkaista onko läpät vielä kuosissa ja kun kerran imusarja on irti niin samallahan ne poistaa pysyvästi sieltä.
          ---

          Comment

          • mobility
            Bimmer Rookie
            • Sep 2009
            • 84
            • Oulu

            Originally posted by -Tapi View Post
            Ei tuossa varmaan tarkoitettu EGR:n tulppaamista vaan noiden läppien ohjausventtiilin tulppausta, joka jättää läpät auki-asentoon ja ei vaikuta mitenkään moottorinohjaukseen tms missään vuosimallissa.

            Tulppaamalla alipaineen läppien ohjaukselta läpät eivät siis enää käänny ja kierrä akseliaan poikki. Moottorivaurion riski pienenee jo oleellisesti ilman imusarjan irroitustakin. Parempihan se on oman mielenterveyden kannalta avata ja vilkaista onko läpät vielä kuosissa ja kun kerran imusarja on irti niin samallahan ne poistaa pysyvästi sieltä.
            Juurin näin. Pahoittelut jos en osannut asiaa selkeästi ilmaista, mutta juuri alipaineletkun tulppauksesta puhuin jolloin läpät jää auki myös merkkihuollon sedän mukaan. Ja tämä letku on edelleen tuo yllä mainittu mustavalkoinen letku?? Itsellä kun ainut vaihtoehto on viedä korjaamolle auto niin toiveissa olisi että koko avaamiselta vältyttäisiin ja ainoastaan tulppaaminen riittäisi.

            Btw. kauanko tuossa avaamisessa korjaamon sedältä menee jos läppien kuntoa alettaisiin tarkistamaan?

            Comment

            • Arnolds
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3311
              • Kajjjaani

              Originally posted by mobility View Post

              Btw. kauanko tuossa avaamisessa korjaamon sedältä menee jos läppien kuntoa alettaisiin tarkistamaan?
              Ihan rauhassa EI ammatilaiseten tehden läppien poisto n2h.
              Oulusta löytyy Clavu&kummpanit jotka tuon tekee varmaan nopeemmin.
              Turha sitä on vaan katsoa kun samalla ottaa ne pois.

              Ja jos Oulun pojilla ei ole aikoja jäljellä niin ajelle tänne.
              F26 xDrive20d TwinPower

              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

              Comment

              • mrjani
                Bimmer Rookie
                • Feb 2004
                • 31
                • Vantaa

                Imusarjan läpät bmw 120d -2004

                Onko mulla noi läpät autossa. ??? Autoni on Bmw 120D 2004

                Comment

                • peltone
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 8091
                  • Willähde

                  Mikäs moottorimalli tuossa oli?

                  E30 316 -87
                  E91 325i -06
                  E61 530d -06
                  F10 520d -14
                  ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                  Comment

                  • tanttu-
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 43
                    • Kirkkonummi

                    Rahulle kiitokset myös täältä. Erittäin nopealla aikataululla hoitui ja varsin sujuvasti

                    Comment

                    • Bullitt
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 2786
                      • Turku

                      Jokin aikaa sitten kaivoin yhden läpän, joka oli jumittunut kannen imukanavaan mutkan taakse siten, että sitä ei sieltä silmällä edes nähnyt. Läppä oli 5. sylinterin imukanavasta irronnut, mutta kulkeutunut kuitenkin 6. sylinterin kanavaan. Läppä oli enää sentin parin päässä imuventtiilistä, mutta onneksi kiilautunut paikoilleen siihen. Läppä ja akselinpätkä saatiin pois. Pieni läpän ruuvi oli hävinnyt jonnekin, mutta hyvällä tuurilla se voi mennä koneesta läpikin tekemättä sen suurempaa tuhoa. Toisaalta se on voinut jäädä imusarjan sisälle, mutta autoon oli vaihdettu uusi imusarja jo aiemmin, eli jos se siellä vanhassa imusarjassa on, niin ei se sieltä enää koneeseen pääse.

                      Melkoinen tuuri kävi tuon kanssa, ja oli varmaan asiakkaallakin melkein lottovoittajan olo, kun näki miten läppä kaivettiin imukanavasta kokonaisena pois.

                      Ovat muuten luvattoman heikkoja nuo läppien akselit. Mulla on tallissa yksi imusarja, mikä on yksi puhtaimmista mitä olen nähnyt, ja siitäkin oli läppä irronnut. Tässä tapauksessa läpät eivät siis ole pyörineet karstassa, eivätkä ainakaan siitä syystä ole joutuneet alttiiksi ylimääräiselle rasitukselle.


                      Comment

                      • Simba
                        Newbiemmer
                        • Oct 2005
                        • 2

                        E65 745d 06/2006 M67N

                        Löytyykö tästä moottorista myöskin nuo läpät ja onko niissä ollut vastaavia ongelmia ?

                        Comment

                        • Rahu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 6464
                          • Tuusula

                          Originally posted by Simba View Post
                          Löytyykö tästä moottorista myöskin nuo läpät ja onko niissä ollut vastaavia ongelmia ?
                          Vaikuttais siltä että siinä ei ole läppiä mutta varmaksi en voi sanoa.
                          BMW Service
                          P.o4oo925441
                          [email protected]
                          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9126
                            • Oulu

                            Originally posted by Rahu View Post
                            Vaikuttais siltä että siinä ei ole läppiä mutta varmaksi en voi sanoa.
                            Tuo onkin aika paha, kun osakaavioissa ei näy mitään läppiin liittyvää. Kuitenkin WDS:ssä oli kyseisen motin DDE 6.3:n kohdalla seuraavaa.

                            In the case of the M57 TU with exhaust emission stage EURO 4 and the M67 TU, an electric motor activates the control rod to close the swirl flaps. The control rod is up against the rear stop when the swirl flaps are open.

                            The swirl flaps are sealed when closed in the tangential ducts with rubber gaskets.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Simba
                              Newbiemmer
                              • Oct 2005
                              • 2

                              Kiitos vastauksista. Pitänee koittaa asia selvittää kun käyn seuraavan kerran paikallisella maahantuojalla huollossa täällä tallinnassa.

                              Comment

                              • jms1601
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2006
                                • 338
                                • P-Pohjanmaa

                                Läpät poistettu E61 7/04 ja DPF:llä. Akselien paksuus oli 4,5mm ja läppien reunat kumipäällysteiset. Kaikki oli kunnossa ja mitään väsymisen merkkejä ei läpissä/akseleissa ollut. Autolla rullattu nyt 140tkm.

                                Selvä vaikutus minkä huomasin oli että moottorijarrutus hävisi kokonaan siis se vähäinenkin mikä automaagissa on. Ja jotenkin tuntuu että vääntöä kans katosi johonkin tai sitten vain kuvittelen Autoossa Karalan ohjelma.
                                530e G30 M-Sport -21
                                ***********************
                                Ex Audi A6 allroad -17
                                Ex X5 xd30 M-Sport -14
                                Ex 530dA F11 M-Sport -11
                                Ex E61 530xD M-Sport -08
                                Ex 530DAT E61
                                Ex E39 M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎