Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 vääntö/teho ongelmat (Ilmamassamittari vai imuvuoto?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ketzi
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 217
    • Pohojammaa

    M52 vääntö/teho ongelmat (Ilmamassamittari vai imuvuoto?)

    Auto e36 323i m52b25 97.

    Nyt on vahvasti ilmaantunut ongelma, että lämpimänä tehot aivan hukassa ja aivan kuin vähän röpöttäis täysikaasukiihdytyksessä. Pintakaasulla vaikea löytää sopivaa kohtaa.

    Auto menossa koodilukuun vasta reilun viikonpäästä. Kokeilin ottaa lämpimällä koneella öljykorkin pois, silloin kone alkaa vähän kakomaan välillä.. Mutta, nyppäsin ilmamassamittarin johdon pois. Ei mitään vaikutusta.

    Onkohan imuvuoto vai mikä? Starttiapua suihkuttelin vähän jokapaikkaan, mutta ei löytynyt mitään sillä..

    Mitenhän separaattori?
    Last edited by Ketzi; 27-05-2009, 23:06.
    Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98
  • Lopaka
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 407

    #2
    eip mitään.

    Comment

    • Nixon777
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 416
      • Finland

      #3
      Suuttimet, ota ulos ja vie puhdistettavaksi. Jos muutamassa liikaa likaa tekee juuri tuonlaista ongelmaa, tosin öljykorkin poisottamiseen ei vaikuta...
      Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

      Comment

      • TFV
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 3080
        • Nurmijärvi

        #4
        Kun se kuitenkin osoittautuu kammen/nenän asentoanturiksi.
        Eipä silti, mulla oli samat oireet kun kansipahvi oli palanut kolmosen ja nelosen väliltä. Sitä vikaa haettiin hartaasti. Jos ei siis tokene antureiden uusimisella, mittaa puristukset. Eihän sitä tiedä jos sullakin olisi pahvi mennyt.
        E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

        Comment

        • Ketzi
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 217
          • Pohojammaa

          #5
          Ei auta kun odotella, että saa vikakoodin lukuun.. Jos ilmamassamittarin piuha oli irti kun käynnistin auton, niin syttyi luistoneston valo.
          Tulpat on vaihdettu jokunen aika sitten venttiilikopan tiivisteen vaihdon yhteydessä. 4 oli aivan hyvää, 2 vähän tummempia. Siihen aikaan auto toimi kuitenkin normaalisti ja jonkin aikaa vaihdon jälkeenkin.

          Öljykorkin kun ottaa pois ja laittaa käden päälle, niin pieni imu tuntuu. Katoaako imu, jos jossain muualla on ilmavuoto?

          En tiedä kuuluuko asiaan, mutta täysikaasukiihdytyksessä kaasua nostettaessa hetkellisesti vetää paremmin. Tyhjäkäynti on ihan hyvä ja tasainen, mutta vain 500rpm. Ilmeisesti kuitenkin pitäisi olla enemmän.

          Taidan seuraavaksi vaihtaa sekä nokan että kammen anturit..


          EDIT: TEKEEKÖ MOTONETIN KYSEISILLÄ ANTUREILLA MITÄÄN?
          Last edited by Ketzi; 20-05-2009, 19:48.
          Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

          Comment

          • Ketzi
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 217
            • Pohojammaa

            #6
            Dialogi jatkuu, nyt tosiaan alkaa väännöt katoilemaan enenevissä määrin. Jenkaa ku antaa niin ylhäältä vetää kohtuullisesti. Mutta väännöt on niin että ei juuri tunnu tapahtuvan mitään kiihdytyksessä 5. vaihteella esim. 90->, sama onko puoli vai täysikaasu jne.

            Pitääkö vikamuisti nollata anturien vaihdon jälkeen, jos vika niissä? Voi "korjaantuuko" itsestää, jos vika noissa.
            Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Ei tee motonetin antureilla mitään ja jos haluat että kurkataan koodeja huomenna pikaisesti niin pistä privaa, pitäis olla kaapelit mukana.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • EM^
                Bimmer Rookie
                • May 2005
                • 65
                • Oulu

                #8
                Itellä ei motonetistä ostetut anturit (olikohan valmistajana Vemo) toimineet ollenkaan, orkkikset wetteriltä niin heti pelasi.
                E36 323i -98

                Comment

                • Ketzi
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 217
                  • Pohojammaa

                  #9
                  Originally posted by EM^ View Post
                  Itellä ei motonetistä ostetut anturit (olikohan valmistajana Vemo) toimineet ollenkaan, orkkikset wetteriltä niin heti pelasi.

                  Nojoo. Motonetistähän noi olis yhteensä noin 100e. Laakkonen tai Autokeskus, Hintaa tulisi noin 210e molemmilta antureilta. Joten enpä taida alkaa molempia vaihtamaan ennen koodien lukua.

                  Jos jollain on tampereella luppoaikaa nyt viikonloppuna vilasta koodit autosta "pullakahvipalkalla", niin saa vapaasti laittaa YV tai vaikka txt/pirauttaa. 0407004092....
                  Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

                  Comment

                  • Ketzi
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 217
                    • Pohojammaa

                    #10
                    Ei vikakoodin vikakoodia ja muutenkin kaikki näyttää pelaavan tietokoneen mukaan hyvin. Hmmmh.. Nollattiin myös "muistit", jahka tuo oppii uudestaan.. Nyt on tuntunut pelaavan pari päivää taas ok.. Taidan seuraavaksi vaihtaa polttoainesuodattimen ja kesällä separaattorin ja putsata paikat...

                    Välillä tehojen puute on saattanut johtua viskoflektin päälle pärähtämisestä, mutta kaikkea se ei selitä. Menee nyt seurantaa, mutta noita antureita on turha lähteä vaihtelemaan...
                    Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

                    Comment

                    • EM^
                      Bimmer Rookie
                      • May 2005
                      • 65
                      • Oulu

                      #11
                      Joo, tuttua tämän M52-koneen kanssa että joku päivä saattaa vääntöjä löytyä, jokupäivä taas tuntuu että puolet tehoista kadonneina. Itellä varattu huoltoaika ens perjantaille, vaihtavat siellä imusarjan tiivisteitä, separaattorin ja huohotinletkut ja puhistavat tyhjäkäyntiventtiilin. Ilmanputsarikotelon välistä näyttää öljyäkin tulleen, joten vissiin saattaa ilmamassamittari melko heikolla hapella sekin olla... Pitää kattoa tuon huollon jälkeen että onko vaikutusta mihinkään ja sen mukaan sitte kehitellä jatkotoimia.
                      E36 323i -98

                      Comment

                      • Ketzi
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 217
                        • Pohojammaa

                        #12
                        Originally posted by EM^ View Post
                        Joo, tuttua tämän M52-koneen kanssa että joku päivä saattaa vääntöjä löytyä, jokupäivä taas tuntuu että puolet tehoista kadonneina. Itellä varattu huoltoaika ens perjantaille, vaihtavat siellä imusarjan tiivisteitä, separaattorin ja huohotinletkut ja puhistavat tyhjäkäyntiventtiilin. Ilmanputsarikotelon välistä näyttää öljyäkin tulleen, joten vissiin saattaa ilmamassamittari melko heikolla hapella sekin olla... Pitää kattoa tuon huollon jälkeen että onko vaikutusta mihinkään ja sen mukaan sitte kehitellä jatkotoimia.

                        Sanoppa muuta..

                        Ilmoittelehan kun veheje on tullu huollosta, että tapahtuiko mitään muutosta.
                        Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

                        Comment

                        • antteri
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2008
                          • 222
                          • Tampere

                          #13
                          Mulla on kanssa ollu jo pitkään 328:in (m52b28) ongelmaa, että vetää vähän laiskanlaisesti ja kuluttaa paljon. Lisäks toi sama, että tyhjäkäyntikierrokset lämpimällä koneella vain 500rpm. Konehuoneesta imusarjan takakulmasta kuuluu sellasta kihinää, että epäilen kuitenkin imuvuotoa vaikkei starttisprayllä tutkiessa mitään löytynytkään. Nyt olen testannut sellasta, että olen ajellut MAFin piuha irrotettuna jolloin kulutus näyttäisi olevan jonkinverran pienempi (seoksen säätö tapahtuu lambda-arvojen mukaan jotka huomaa palamattoman hapen).

                          Vaihdettua:

                          - lambda-anturit
                          - MAF (käytetty)
                          - ilmansuodatin
                          - bensansuodatin
                          - haitariletku

                          Osaako joku sanoa, että missä se imuvuoto yleisimmin näissä koneissa on, imusarjan tiivisteissä, separaattorissa vaiko huohotinletkuissa?

                          Pitää vissiin ottaa projekti tässä kesän aikana ja irrottaa imusarja ja vaihtaa tiivisteet, tarkastaa huohotinletkut ja separaattori..

                          Comment

                          • herja
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 1649

                            #14
                            Vähän samaa vikaa täälläkin, moottorina siis M52B28. Muuten toimii ihan normaalisti mutta tyhjäkäynti aika matala ~500rpm, vetoja puuttuu satunnaisen vaihtelevasti ja joutuu sahaamaan käyntiin normaalia pitempään. Ei mitään viittä sekuntia vaan ehkä sekunnin mutta pitempään kuin normaalisti.

                            Vaihdetut osat:
                            Nokan ja kampuran asentotunnistimet

                            edit. imuvuotoja täytyy etsiä jossain vaiheessa kun pääsee tallille ja onhan tuohon uutta osaakin nurkissa aika paljon joita täytyy samalla laitella kiinni, bensansuodatin, vanoksen tiivistesarja, venakopan tivarit ym.

                            edit2. vielä tarkennukseksi, että kierroksilla kulkua on ihan ok, ehkä vähän puuttuu mutta alavääntö on mun mielestä enemmän kateissa, vedot palautuvat noin 3500rpm kohdalla.
                            Last edited by herja; 26-05-2009, 20:25.
                            Retard Member

                            Comment

                            • Dunky
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 4929
                              • Kotka

                              #15
                              Joku ruttuputki halki
                              Tuntuu olevan joka keväinen ongelma etenkin 328:n kohdalla
                              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎