Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 vääntö/teho ongelmat (Ilmamassamittari vai imuvuoto?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janza182
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4987
    • 013

    #46
    Juu. Eli just nuo 1 ja 6. muistaakseen ei etes maksaneet älyttömiä.

    Öljytikun reiällä meinasin tuota mihin tuo letku 6 menee. Nimittäin se ei mene samaan tilaan kun öljytikku vaan siinä on tavallaan 2 putkea sisäkkäin! Eli sisemmässä öljytikku ja tuosta valuvat öljyt tulee sitten siihen väliin joka on todella ahtaan oloinen! Itse putsailin sen paineilmalla ja ohuella ratalangalla tms. hoonasin sen.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #47
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Minäkin voin kokeilla omastani läppää heilutella, jos joku laittaa ohjeet miten se tehdään.

      EDIT: No nyt löytyi, ja täällä on myös valmiit ohjeet mistä tuon disa-pistokkeen vois irrottaa ajossa tapahtuvaa kokeilua varten: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...0&postcount=85
      On tuon läpän tarkempi testaaminen jäänyt minultakin tekemättä. Siis eihän se minulla mitään tuntunut vaikuttavan vaikka oli pakotettu tuohon huonomman väännön asentoon. Nyt taas on muutamana aamuna ollut ihan selvänä tuo sama ilmiö mistä tuossa yllä linkitetyssä viestiketjussakin (off topicina) taannoin puhuttiin, siis autossani tuntuu välillä olevan hurjasti enemmän tehoja/vääntöä kuin normaalisti. Syy tuohon eroon ei vaan ole selvinnyt. Olisi toki kiva jos auto olisi aina noin tehokkaan tuntuinen...
      E39 528iA

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7394
        • Oulu

        #48
        Originally posted by TJJ View Post
        On tuon läpän tarkempi testaaminen jäänyt minultakin tekemättä.
        Niin, mitenkähän tuota sitten pitäisi kunnolla testata? Kiihdytysmittauksia johto irti/kiinni? Pitääkö läppä olla jotenkin kiinnitetty johonkin asentoon, vai riittääkö että johto on irti?

        Entä sitten läpän toiminta johto kiinni? Pitääkö teipata joku kännykkä kuvaan videoo pellin alle ajossa jotta näkis liikkuuko se varsi siinä, vai miten?
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #49
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Niin, mitenkähän tuota sitten pitäisi kunnolla testata? Kiihdytysmittauksia johto irti/kiinni? Pitääkö läppä olla jotenkin kiinnitetty johonkin asentoon, vai riittääkö että johto on irti?

          Entä sitten läpän toiminta johto kiinni? Pitääkö teipata joku kännykkä kuvaan videoo pellin alle ajossa jotta näkis liikkuuko se varsi siinä, vai miten?
          Testasin ihan normaalia ajoa johto irti ja toinen testi niin, että läppä (tuo sille menevä varsi) oli nippusiteellä/rautalangalla kiinni toisessa asennossa. En vaan enää muista miten päin nuo läpän asennot meni. Olikos se niin, että se liikkui heti toiseen asentoon (alakierroksilla maksimivääntö) kun koneen laittaa käyntiin ja jos johdon ottaa irti, menee se toiseen asentoon (maksimiteho yli 3750-4000 kierroksella) ja siinä se pysyy ilman nippusidettäkin, mutta ei tuossa toisessa asennossa. Mutta en siis huomannut mitään eroa vaikka johto oli irti eli alakierroksien vääntö piti silloin olla huonompi. Automaatti sotkee vertailua.

          Näet läpän toiminnan paikallaankin kun kaasutat autoa eli avustaja kaasuttamaan ja katselet mitä tapahtuu.
          E39 528iA

          Comment

          • antteri
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2008
            • 222
            • Tampere

            #50
            Paljonko olette maksaneet tuosta separaattorista? Kyselin tänään jyväskylästä niin KL-varaosilla 70e ja laakkosella 69e.. sen verran paljon kuitenkin maksaa ettei ihan turhaan viittisi vaihtaa, jos vanha ei olekaan rikki. Millähän tavalla sitä vanhaa voisi testata? Ei varmaan oikein muuten kuin irroittamalla ja imusarjasta aukko umpeen ja katsoa vaikuttiko käyntiin?

            Letkut oli muuten laakkosella huohotusletku 25e ja separaattorin ja kampikammion välinen 9e. Separaattorin tiiviste 9e.

            Comment

            • Ketzi
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 217
              • Pohojammaa

              #51
              Originally posted by antteri View Post
              Paljonko olette maksaneet tuosta separaattorista? Kyselin tänään jyväskylästä niin KL-varaosilla 70e ja laakkosella 69e.. sen verran paljon kuitenkin maksaa ettei ihan turhaan viittisi vaihtaa, jos vanha ei olekaan rikki. Millähän tavalla sitä vanhaa voisi testata? Ei varmaan oikein muuten kuin irroittamalla ja imusarjasta aukko umpeen ja katsoa vaikuttiko käyntiin?

              Letkut oli muuten laakkosella huohotusletku 25e ja separaattorin ja kampikammion välinen 9e. Separaattorin tiiviste 9e.

              Mikä toi separaattorin tiiviste on ja mihin väliin tulee? Tarviiko myös sellaisen jos uusii koko separaattorin?
              Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

              Comment

              • antteri
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2008
                • 222
                • Tampere

                #52
                Se on tuo kuvassa näkyvä nro 3. Ei sitä varmaan tartte välttämättä uusia sen verran vahvaa tekoa on. Tuo separaattorilta kampikammioon menevä kumiletku (nro 6) on muuten ihan vehkeestä kun koitin sitä kiskoa irti niin sehän vaan venyy. Separaattorista se lähti meisselin avustuksella, mutta tuosta öljynmittatikun putkesta ei millään vaikka kuinka kiskoi ja nitkutti.



                Eilen tosiaan irrotin separaattorin. Avasin sen yläosan jossa kalvo ja ihan ehjältä se kalvo kyllä näytti, mutta paskaa ja karstaa oli melkoisesti. Separaattorin alaosa oli tukossa paskasta ettei siellä paljon öljy ole vähään aikaan virrannut.

                Tietääkö joku minkälainen rakenne siinä separaattorin alaosassa on, että saako sieltä paskat pois kopistelemalla vai onko siellä jotain ahtaita paikkoja jotta olisi pakko ostaa uusi?

                Comment

                • UPI
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2006
                  • 115
                  • Oulu

                  #53
                  TIS sanoo näihin kulkuongelmiin, että pitää tarkistaa bensansaanti. Kuten:
                  - bensan paineet
                  - pensapumppu

                  Eipä muuta, kunhan vaan kommentoin...

                  Comment

                  • antteri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2008
                    • 222
                    • Tampere

                    #54
                    Olen ajellut nyt pari päivää ilman separaattoria (aukko imusarjasta tukittuna luonnollisesti) eikä mitään muutosta entiseen eli eipä ollu vika separaattorissa sitten kuitenkaan. Tulipa vaihdettua myös boschin tulpat NGK BKR6EK:hon kun täältä lukenut, että ravistava alhainen tyhjäkäynti saattaisi johtua boschin tulpista, mutta edelleenkään ei mitään muutosta :(

                    Nyt kaikki moottoriexpertit huomio!!!
                    Tässäpä teille pähkinä ratkaistavaksi. Eli oireet seuraavat:

                    - Korkea bensan kulutus etenkin taajama-ajossa
                    - Heikko alavääntö (80-120kmh 4. vaihteella 10.8s, pitäisi olla 7.6s)
                    - Alhainen ja ravistava tyhjäkäynti (500rpm). Kierroksia laskiessa tipahtaa ensin ~700rpm:ään josta pikkuhiljaa rupee tiputtamaan kohti 500rpm:ää.
                    - Koneen laskiessa kierroksia röpöttää putkeen

                    Vaihdettua/korjattua:

                    - Lambda-anturit (alkup. siemens, pre-kat)
                    - Nokka-akselin asentoanturi
                    - Tulpat (NGK BKR6EK)
                    - Bensansuodatin
                    - Ilmansuodatin
                    - Venttiilikopan tiiiviste
                    - Haitariletku + letku tyhjäkäyntimoottorille
                    - Ilmamassamittari vaihdettu 150tkm ajettuun käytettyyn
                    - Tyhjäkäyntimoottori putsattu
                    - Huohottimen separaattori irroitettu ja aukko imusarjasta tukittu

                    Lisäksi puristukset mitattu lämpimästä koneesta ja pitäisi olla ok. Myös vikakoodit luettu pariinkin otteeseen => Ei vikakoodeja!

                    Olisin todellakin kiitollinen, jos jollakin olisi heittää hyviä arvauksia missä vika voisi vielä olla? Suuttimet pitää muuten melko kovaa säksätystä ja niitä olen nyt alkanut epäilemään. Lisäksi venttiilinnostimet nakuttaa lämpimällä koneella.
                    Last edited by antteri; 10-06-2009, 20:03. Reason: Tieto vikakoodien lukemisesta lisätty

                    Comment

                    • peltone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 8092
                      • Willähde

                      #55
                      Tyhmä kysymys; Olet varmaankin vikakoodit luetuttanut?
                      E30 316 -87
                      E91 325i -06
                      E61 530d -06
                      F10 520d -14
                      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                      Comment

                      • Pikku bimmeristi
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2008
                        • 176
                        • Suur-Jämsä

                        #56
                        röpöttämisestä vois kyllä päätellä että ei oikein palaminen tapahdu hyvin, mitenköhän puolat eli ne tulpan päällä olevat mötikät..
                        Currently no BMW VIKAKOODIN LUKUA / NOLLAUSTA..

                        Comment

                        • antteri
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2008
                          • 222
                          • Tampere

                          #57
                          En tiedä puolista... voiko niitä testata mitenkään muuten kuin yhdellä/useammalla ehjällä? Jotenkin en vaan usko sytkäpuolella ongelman olevan vaan ennemmin bensapuolella / seoksen säädössä..

                          Comment

                          • janne1974
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 405
                            • Kuopio

                            #58
                            Itse täytyy taas liittyä tähän seuraan..Autona e39 tourinki m52b28TU Eli autosta puuttuu alavääntö, bensaa menee ihan tolkuttoman paljon.. matka-ajossakin 1,5-2 litraa enempi kuin ennen. Kylmänä tyhjäkäynti vaeltaa, lämmetessään käy suht tasaisesti. Liikkeelle lähtö on ollut autossa jo pitkään hankalaa, joutuu liiraamaan kytkintä ettei sammu.. Kylmänä ollessa otin IMM:n piuhan irti niin auto sammu kun avaimesta ois kääntäny. Eli ei menny/päässy ollenkaan "vikasieto" tilaan.

                            Autosta tarkastettu/korjattu:

                            - Kaikki huohotin letkut+separaattori
                            - Venttiilikopan tiiviste
                            - Tyhjäkäyntimoottoria putsattu moneen otteeseen
                            - IMM -> Kaasuläpän väliset putket uusittu
                            - Tulpat uusittu (merkkiliike: NGK nelikärkiset)
                            - Yksi puola uusittu
                            - Disa tutkittu
                            - Polttoaine suodatin vaihdettu

                            Jos nyt ajankohtaa mietin kun tuo oireilu alkoi, niin se oli juuri sen jälkeen kun käytin tulppien+öljynvaihdossa... Oisko siellä menny jotain pieleen..?

                            Itse en ole keksinyt yhtään mitään mistä tuo vika voisi johtua.. Vikakoodit luettu, ei koodeja. (INPALLA)

                            Mistähän päästä osais lähteä vikaa etsimään?
                            -Janne-

                            F10 535iX sedan -11
                            ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                            ex. E39 528i touring -99
                            ex. E36 325ia coupe -93

                            Comment

                            • Tenhis
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2006
                              • 44
                              • Jyväskylä

                              #59
                              Minulla on ollut samaa oireilua e38:n kanssa (M52b28TU). Tosin tyhjäkäynti on ollut ok. Automaatti, joten kick downilla saa sen jotenkin liikkumaan kun kierrokset nousee yli 4000.

                              Tänään löytyi vikakoodeista nokka-anturin vika. Vikakoodit ilmeisesti ei aina näytä anturivikaa kun aiemmin ei ole näkynyt. Mutta CMP-anturi eli asentotunnistin kuulemma pitää vaihtaa. Ilmeisesti tuo #18 on imupuoli?
                              http://bmwfans.info/parts/catalog/E3..._head_vanos-2/

                              Toisessa threadissa sanottiin, että imu hajoaa yleisemmin.

                              Mistä noita antureita kannattaa tilata? Orkkikset ilmeisesti ainoat kunnolla toimivat?
                              Last edited by Tenhis; 10-06-2009, 19:49.
                              728 iA orkkis facelift 99' :think
                              A2 1,4 TDi kauppakassi

                              Comment

                              • antteri
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2008
                                • 222
                                • Tampere

                                #60
                                Niin tämä unohtuikin mainita eli itselläni oli alkujaan nokka-akselin asentoanturi rikki ja se näkyi ihan vikakoodeissakin. Sen vaihdon jälkeen vääntö parani huomattavasti, mutta ei edelleenkään silti ole ihan sitä mitä pitäisi olla. Ostin KL-varaosista ja maksoi jotain 70e.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎