Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 vääntö/teho ongelmat (Ilmamassamittari vai imuvuoto?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ketzi
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 217
    • Pohojammaa

    #61
    Originally posted by antteri View Post
    Olen ajellut nyt pari päivää ilman separaattoria (aukko imusarjasta tukittuna luonnollisesti) eikä mitään muutosta entiseen eli eipä ollu vika separaattorissa sitten kuitenkaan. Tulipa vaihdettua myös boschin tulpat NGK BKR6EK:hon kun täältä lukenut, että ravistava alhainen tyhjäkäynti saattaisi johtua boschin tulpista, mutta edelleenkään ei mitään muutosta :(

    Nyt kaikki moottoriexpertit huomio!!!
    Tässäpä teille pähkinä ratkaistavaksi. Eli oireet seuraavat:

    - Korkea bensan kulutus etenkin taajama-ajossa
    - Heikko alavääntö (80-120kmh 4. vaihteella 10.8s, pitäisi olla 7.6s)
    - Alhainen ja ravistava tyhjäkäynti (500rpm). Kierroksia laskiessa tipahtaa ensin ~700rpm:ään josta pikkuhiljaa rupee tiputtamaan kohti 500rpm:ää.
    - Koneen laskiessa kierroksia röpöttää putkeen

    Vaihdettua/korjattua:

    - Lambda-anturit (alkup. siemens, pre-kat)
    - Nokka-akselin asentoanturi
    - Tulpat (NGK BKR6EK)
    - Bensansuodatin
    - Ilmansuodatin
    - Venttiilikopan tiiiviste
    - Haitariletku + letku tyhjäkäyntimoottorille
    - Ilmamassamittari vaihdettu 150tkm ajettuun käytettyyn
    - Tyhjäkäyntimoottori putsattu
    - Huohottimen separaattori irroitettu ja aukko imusarjasta tukittu

    Lisäksi puristukset mitattu lämpimästä koneesta ja pitäisi olla ok. Myös vikakoodit luettu pariinkin otteeseen => Ei vikakoodeja!

    Olisin todellakin kiitollinen, jos jollakin olisi heittää hyviä arvauksia missä vika voisi vielä olla? Suuttimet pitää muuten melko kovaa säksätystä ja niitä olen nyt alkanut epäilemään. Lisäksi venttiilinnostimet nakuttaa lämpimällä koneella.
    Jotain melko samaa itsella juuri paikka paikoin.. Täytyy huomenna mitata tuo 4. vaihteen kiihtyvyys. Ootko muuten mitannut polttoainepaineita? En tosin tiedä mitä ne pitäisi olla.. Itsekin olen miettinyt että onkohan puolissa tai jossain puolassa alkavaa vikaa, että ei anna kipinää kunnolla?
    Taannoin kun vaihdoin tulpat, niin kahden sylinterin (keulan puolella muistaakseni) tulpat olivat muita huomattavasti tummemmat/nokisemmat.. Muut olivat mielestäni sopivan ruskeita. Viittaisiko tämä johonkin?

    Ja sitten ainakin 95:lla bensalla moottorijarrutuksessa sutkii joskus putkeen. Tosin tuossa on catback rosteriputkisto, mutta sen ei pitäisi siihen "ampumiseen" kyllä vaikuttaa..
    Last edited by Ketzi; 10-06-2009, 22:00.
    Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

    Comment

    • Pikku bimmeristi
      Bimmer Rookie
      • Apr 2008
      • 176
      • Suur-Jämsä

      #62
      Nyt taas todella hyödyllinen postaus..mutta..Hemmetti kun tässä jostain luin että nuo puolat voisi mitata, mutta en nyt saa kiinni enkä löydä mitään kunnon infoa ks aiheesta..onko jollain tietoa?!?
      Currently no BMW VIKAKOODIN LUKUA / NOLLAUSTA..

      Comment

      • Guest's Avatar

        #63
        Voisiko olla Vanoksessa jotain häikkää? Tuli vain mieleen jos nokan ajoitukset olisivat pielessä niin voisi jotain puutumista olla havaittavissa...

        Comment

        • antteri
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 222
          • Tampere

          #64
          Semmonen huomio ainakin, että MAFin johto irrotettuna bensan kulutus sama, kiihtyvyys 0-100kmh jotakuinkin sama ja vääntö (kiihdytys 4. vaihteella 80-120kmh) jopa aavistuksen parempi :think. Tyhjäkäynti tosin on hieman aaltoileva, mutta sama 500rpm kuin piuha kiinnikin. Voiko tässä olla mitään muuta vaihtoehtoa kuin viallinen MAF / imuvuoto vai voiko silti olla jokin toinen vika jonka vuoksi olisi vikatila päällä tjsp?

          Te jotka olette kokeilleet tyhjäkäyntiä MAFin piuha irrotettuna niin paljonko on olleet kierrokset ja miten muuten käynti?

          Sellaisenkin huomion tuossa tein, että hieman korotetulla tyhjäkäynnillä tuntee aivan selvästi kun moottori tärähtää epäsäännöllisesti eli ilmeisesti jää bensaseos silloin syttymättä.. ja huohotus ilmassa haisee bensa. Niin ja kokeilin myös vuoronperään irroittaa puolien johdot ja käynti huononi jokaisen kohdalla todella paljon.

          Comment

          • bmw e34
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2002
            • 633
            • raahe

            #65
            Originally posted by Simo View Post
            Voisiko olla Vanoksessa jotain häikkää? Tuli vain mieleen jos nokan ajoitukset olisivat pielessä niin voisi jotain puutumista olla havaittavissa...
            tuskin, eihän vanos vaikuta tyhjäkäynillä vaan ala- ja keskikieros alueella. oliko jotain 1500-2500 rpm se alue missä se vaikuttaa (ulkomuistista, varmana en väitä). bensanpaineet ?!, suuttimet ?!.

            Comment

            • Ketzi
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 217
              • Pohojammaa

              #66
              Originally posted by Simo View Post
              Voisiko olla Vanoksessa jotain häikkää? Tuli vain mieleen jos nokan ajoitukset olisivat pielessä niin voisi jotain puutumista olla havaittavissa...
              Omassa ainakin INPA:n tietojen mukaan kaikki toimii, vanoksen toiminnasta lähtien. Tosin esimerkiksi tuon ilmamassamittarin arvoja en tiedä, mutta loogisesti sekin tuntui toimivan.

              Aion silti tehdä myös omaan tuon separaattorihomman.

              Puolien mittaamisesta olisin myös kiinnostunut saamaan lisätietoa!
              Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

              Comment

              • Tenhis
                Bimmer Rookie
                • Jun 2006
                • 44
                • Jyväskylä

                #67
                Originally posted by Tenhis View Post
                Minulla on ollut samaa oireilua e38:n kanssa (M52b28TU). Tosin tyhjäkäynti on ollut ok. Automaatti, joten kick downilla saa sen jotenkin liikkumaan kun kierrokset nousee yli 4000.

                Tänään löytyi vikakoodeista nokka-anturin vika. Vikakoodit ilmeisesti ei aina näytä anturivikaa kun aiemmin ei ole näkynyt. Mutta CMP-anturi eli asentotunnistin kuulemma pitää vaihtaa. Ilmeisesti tuo #18 on imupuoli?
                http://bmwfans.info/parts/catalog/E3..._head_vanos-2/

                Toisessa threadissa sanottiin, että imu hajoaa yleisemmin.

                Mistä noita antureita kannattaa tilata? Orkkikset ilmeisesti ainoat kunnolla toimivat?
                Tänään puhdistin tuon #18 anturin -> ei vaikutusta. Mutta anturin johto häviää näkymättömin imusarjan alle. Mihin se menee ja kuinka siihen pääsee käsiksi?
                728 iA orkkis facelift 99' :think
                A2 1,4 TDi kauppakassi

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  #68
                  Originally posted by Tenhis View Post
                  Tänään puhdistin tuon #18 anturin -> ei vaikutusta. Mutta anturin johto häviää näkymättömin imusarjan alle. Mihin se menee ja kuinka siihen pääsee käsiksi?
                  Ainakin vanhemmassa M52:ssa riittää kun ottaa öljynsuodatinkotelon kannen pois ja käsi mahtuu sinne imusarjan alle. Siellä jossain puolessa välissä on liitin josta klipsiä painamalla irtoaa liittimestään. Onnistuu kyllä ihan käsikopelolla.
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • Tenhis
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2006
                    • 44
                    • Jyväskylä

                    #69
                    Eipä mahdu tässä uudemmassa. Siihen jää vain parin sentin rako...:think
                    728 iA orkkis facelift 99' :think
                    A2 1,4 TDi kauppakassi

                    Comment

                    • Tenhis
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2006
                      • 44
                      • Jyväskylä

                      #70
                      Nyt löyty! Mutta en minä saa kättäni mahtumaan tuonne! Varsinkaan johtonippuja avaamaan... prr... pajalle ja 150€?

                      http://danzee.org/cars/Cam_Sensor/M5...placement.html
                      728 iA orkkis facelift 99' :think
                      A2 1,4 TDi kauppakassi

                      Comment

                      • antteri
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2008
                        • 222
                        • Tampere

                        #71
                        Originally posted by bmw e34 View Post
                        tuskin, eihän vanos vaikuta tyhjäkäynillä vaan ala- ja keskikieros alueella. oliko jotain 1500-2500 rpm se alue missä se vaikuttaa (ulkomuistista, varmana en väitä). bensanpaineet ?!, suuttimet ?!.
                        Eikös, jos bensanpaineissa olisi vikaa niin se puutuminen pitäisi tapahtua yläkierroksilla eikä alhaalla? Suuttimia vähän epäilen itsekin, mutta voiko alhainen tyhjäkäynti sitten taas niistä johtua??

                        Comment

                        • Tenhis
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2006
                          • 44
                          • Jyväskylä

                          #72
                          Nonythänmähokasin!

                          Oisko sulla väärät tulpat? Katsopas tätä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=95095 ja muita juttuja tulpista.

                          Ainakin huomasin, että sun tyyppi ei ole NGK BKR6EQUP.
                          728 iA orkkis facelift 99' :think
                          A2 1,4 TDi kauppakassi

                          Comment

                          • antteri
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2008
                            • 222
                            • Tampere

                            #73
                            Joo no niin luulin minäkin hokasseeni niinkuin niin monta kertaa aiemminkin, mutta ei se nyt ole niissä tulpissa vika. Ja noi NGK BKR6EQUP on tarkotettu vissiin lähinnä tohon M52B28TU:hun eli E46 jne. Ainakin realoemin mukaan NGK BKR6EK on oikea tulppa M52B28:iin (E36) http://www.realoem.com/bmw/showparts...25&hg=12&fg=05

                            mut kiitoksia kuitenkin yrityksestä auttaa

                            Kyllä se nyt taitaa olla niin ettei tämä ongelma ratkea.. mikä tuohon seoksen säätöön enää voi vaikuttaa, jos vika ei ole MAFissa, imuvuodossa, lambdoissa, moottorinlämpötila-anturissa eikä nokka-akselin asentoanturissa? No onhan siellä tietty vielä kampiakselin anturi, imuilman lämpötila-anturi ja kaasuläpän asentoanturi ainakin.. voisiko joku näistä olla ongelmien aiheuttaja?

                            Comment

                            • Tenhis
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2006
                              • 44
                              • Jyväskylä

                              #74
                              Kampuran anturia on tarjottu jossain muuallakin. Kokeilepa se seuraavaksi?

                              Niin ja tuohon tulppa-asiaan: sorry, sekoitin TU:hun, siinä on tuo EQUP.
                              Last edited by Tenhis; 12-06-2009, 13:11.
                              728 iA orkkis facelift 99' :think
                              A2 1,4 TDi kauppakassi

                              Comment

                              • bmw e34
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2002
                                • 633
                                • raahe

                                #75
                                Originally posted by Tenhis View Post
                                Kampuran anturia on tarjottu jossain muuallakin. Kokeilepa se seuraavaksi?
                                ninhän tuo alkaisi vaikuttamaan tuolta kammenanturilta, jos tuossa seoksen säädössä olisi jotain vikaa pitäisi sen näkyä vikakoodina tyyliin
                                "addittiivinen seoskorjaus - yli säätöalueen" tai vastaavaa.
                                omasta rouskustani joka on M52B25 -koneella kun aikanaan vaihdoin tuon kammenanturin ei siitä mitään vikakoodia tullut mutta oireet oli : sai sahata välillä pitkään käyntiin, joskus tyhjäkäynti oli "rynkyttävää", tehot hävöksissä satunnaisesti. uusi anturi paikalleen ja kaikki ongelmat tipotiessään.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎