Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skarpa
    replied
    Originally posted by airovaurio View Post
    Okei aivan, kiitos.

    Tuohon taitaa pitää perän tumpit laittaa paikolleen että voi pyörittää ja mitata tuota pyörintävastusta. Onko tuo ohjearvo ilman stefoja vai stefojen kanssa?

    Millaisella mittarilla ootte mittaillu pyörintänyyttöneitä?
    Koitin kaivella tarkkoja suositusarvoja laakerien esijännitykselle muistiinpanoistani, mutta enpä nyt löytänyt. Jos pilkkua viilataan, niin ne on vielä laakerimerkkikohtaisia. Mutta jos esijännitys, eli pyörintävastus osuu välille 100-200 Ncm (ilman stefoja), ei homman pitäisi olla pahasti pielessä. Uudet stefat lisäävät vastusta n. 20 Ncm/kappale. Tämä siis, kun pyöritetään pelkkää tasauspyörästöä ilman pinionia. Pelkälle pinionialselille vastaava arvo. Mittasin itse näin:



    Eli pienellä jousivaa'alla koitin pyörittää perää tunnetun pituisen vipuvarren päästä tasaisesti pyörien. Arvon saa aika hyvin luettua vaa'asta, vaikka samalla pyörittää. Sitten vaan laskee vääntömomentin.


    PS. Vanhasta perästä vanhoilla tiivisteillä mittasin 90 Ncm sekä tasauspyörästölle, että pinioniakselille.
    Last edited by Skarpa; 25-02-2021, 05:55.

    Leave a comment:


  • airovaurio
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Tuossa suunnassa liikettä ei pitäisi olla yhtään ja laakerien pitäisi olla sen verran puristuksella, että kun lukkoyksikköä pyörittää ilman pinionia tuntuu pieni vastus. (pyöritysvastus n. 150 Ncm)
    Okei aivan, kiitos.

    Tuohon taitaa pitää perän tumpit laittaa paikolleen että voi pyörittää ja mitata tuota pyörintävastusta. Onko tuo ohjearvo ilman stefoja vai stefojen kanssa?

    Millaisella mittarilla ootte mittaillu pyörintänyyttöneitä?

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by airovaurio View Post
    Moi.

    Ensimmäistä kertaa e36 188 perää pitäs shimmailla. Tulee täysin uusi aftermarket lukkoyksikkö ja uusi välitys.
    Yritän laittaa kuvan tähän alle/liitteeksi, katotaan onnistuuko.
    Eli pitääkö tuon lukkoyksikön liikkua nuolien suuntaisesti sivusuunnassa ollenkaan? Hammaskosketushan ilmeisesti sitten säädetään lyömällä toiselle puolen lisää ja toiselta puolelta samanverran pois mutta onko lähtötilanne että tuo ei liiku sivusuunnassa yhtään?

    [ATTACH]160938[/ATTACH]

    Tuossa suunnassa liikettä ei pitäisi olla yhtään ja laakerien pitäisi olla sen verran puristuksella, että kun lukkoyksikköä pyörittää ilman pinionia tuntuu pieni vastus. (pyöritysvastus n. 150 Ncm)

    Leave a comment:


  • airovaurio
    replied
    Moi.

    Ensimmäistä kertaa e36 188 perää pitäs shimmailla. Tulee täysin uusi aftermarket lukkoyksikkö ja uusi välitys.
    Yritän laittaa kuvan tähän alle/liitteeksi, katotaan onnistuuko.
    Eli pitääkö tuon lukkoyksikön liikkua nuolien suuntaisesti sivusuunnassa ollenkaan? Hammaskosketushan ilmeisesti sitten säädetään lyömällä toiselle puolen lisää ja toiselta puolelta samanverran pois mutta onko lähtötilanne että tuo ei liiku sivusuunnassa yhtään?

    Click image for larger version

Name:	188peräshimmaus.png
Views:	1
Size:	98.3 KB
ID:	4838848

    Leave a comment:


  • -jacko-
    replied
    Onko kenellekään jäänyt ylimääräiseksi 188K perän shimmi lukkorenkaita ?

    Asensin tänään pinionin paikoilleen takaisin ja asensin laakerit tasauspyörästöön paikoilleen.

    Homma meni tosi hyvin omasta mielestä. Toi spaceri mistä tuli 4,4mm riitti hyvin tonne lautaspyörän alle ja lautaspyöräkin sai hyvän ohjauksen edelleen.

    Oikean puolen Shimmillä mikä oli 3,72mm hammasvälys jäi 0.2mm. Eli sinne kun saisi pienemmän shimmin niin hammasvälys tulis kuntoon. Ohje taisi antaa että 0.08mm. Samaten tarvitsisi saada vasemmalle puolelle pienempi shimmi, alkuperäisillä shimmeillä 3.84mm ja 3.72mm ei saanut lukkorenkaita paikoilleen asennettua. mutta ei jäänyt hirveän kauas.

    Vaikka ei nyt saanut valmista tuotetta, niin omaa mieltä ainakin nostatti että kaikki palikat on ok kunhan saa shimmattua kuntoon. Eli täysin tehtävissä

    Leave a comment:


  • -jacko-
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Kysykääpä piruuttanne muutama ihan normaali laakeriliike jos kerta koko ja tyyppimerkintä on selvillä.

    Esim. Tässä Tampereen alueella kysyisin Top-osasta, ja Vuorenmaalta
    Kuudesta paikkaa kysyin joista kolme oli ihan laakeriliikkeitä pelkästään. Niihin painelin heti ensimmäisenä ja eivät pystyneet toimittamaan. Tärkeintä että lopulta sai

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Kysykääpä piruuttanne muutama ihan normaali laakeriliike jos kerta koko ja tyyppimerkintä on selvillä.

    Esim. Tässä Tampereen alueella kysyisin Top-osasta, ja Vuorenmaalta

    Leave a comment:


  • Vibex
    replied
    Originally posted by -jacko- View Post
    Kyselin laakereiden perään niin racingdiffs ei toimita 188k perään laakereita ollenkaan. Koko perän laakerit ja tiivisteet löytyi Bearing4you kautta virosta 252€ ja toimitus 24h sisällä tilauksesta. Huonosti tuntuu olevan tarjontaa noista poskilaakereista, pinionin laakereita olis löytynyt helposti vaikka mistä. KL varaosien kautta lopulta löytyi toimittaja suomesta joka olisi ottanut 249€/kpl poskilaakereista.

    Jep vahvistan nämä tiedot.. Erittäin huono saatavuus.

    Leave a comment:


  • -jacko-
    replied
    Originally posted by -jacko- View Post
    Hei,

    Mistä olette hankkinut 188K perän poskilaakereita ? Ebaysta tietysti saa mutta ajatus oli jos saisi tällä kertaa nopeampaa/lähempää. Yritin KL varaosien kautta hakea laakereita ja parin laakeri liikkeen kautta myös mutta ei ainakaan heti onnistunut.

    BMW omaa numeroa sille ei taida olla. 188K perän poskilaakeri olis ilmeisesti
    F-801298-TR1P-H79-T29.

    Olisi kiva saada aika nopeastikin että saisi mitattua spacerin lautaspyörän alle. Oon sovittamassa 188perän lukkoa ton 188K sisään.

    Niinkuin kuvassa näkyy niin siellähän se on jo sisällä. Meni aika kivuttomasti, Vasen laakeripesä ei ole kuvassa shimmi lukkorengasta päin niin näyttää että olisi enemmänkin jyrsitty tavaraa.

    Kyselin laakereiden perään niin racingdiffs ei toimita 188k perään laakereita ollenkaan. Koko perän laakerit ja tiivisteet löytyi Bearing4you kautta virosta 252€ ja toimitus 24h sisällä tilauksesta. Huonosti tuntuu olevan tarjontaa noista poskilaakereista, pinionin laakereita olis löytynyt helposti vaikka mistä. KL varaosien kautta lopulta löytyi toimittaja suomesta joka olisi ottanut 249€/kpl poskilaakereista.

    Leave a comment:


  • -jacko-
    replied
    Hei,

    Mistä olette hankkinut 188K perän poskilaakereita ? Ebaysta tietysti saa mutta ajatus oli jos saisi tällä kertaa nopeampaa/lähempää. Yritin KL varaosien kautta hakea laakereita ja parin laakeri liikkeen kautta myös mutta ei ainakaan heti onnistunut.

    BMW omaa numeroa sille ei taida olla. 188K perän poskilaakeri olis ilmeisesti
    F-801298-TR1P-H79-T29.

    Olisi kiva saada aika nopeastikin että saisi mitattua spacerin lautaspyörän alle. Oon sovittamassa 188perän lukkoa ton 188K sisään.

    Niinkuin kuvassa näkyy niin siellähän se on jo sisällä. Meni aika kivuttomasti, Vasen laakeripesä ei ole kuvassa shimmi lukkorengasta päin niin näyttää että olisi enemmänkin jyrsitty tavaraa.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by airovaurio View Post
    Mistä ootte tilaillu laakereita perään? schmiedmanilla 80e kpl pinjonin laakerit ja kl varaosalla 90e.
    Ja pinjonin pyörintävastus 20ncm=0,2nm, uudella krympillä ilmeisesti sillon kiristysnyyttönit jossain 180nm luokkaa?
    No mulla on edullinen hankintakanava perän laakereille, samaan kasaan saa poskilaakerikansien O-renkaat, akselistefat ja krympin. Uuden krympin kanssa mutterin lopullinen kiristymomentti ei ole itsessään merkitsevä arvo. Laita yvtä.
    Jarno

    Leave a comment:


  • andhu
    replied

    Tuolta omaani tilasin

    Leave a comment:


  • airovaurio
    replied
    Mistä ootte tilaillu laakereita perään? schmiedmanilla 80e kpl pinjonin laakerit ja kl varaosalla 90e.
    Ja pinjonin pyörintävastus 20ncm=0,2nm, uudella krympillä ilmeisesti sillon kiristysnyyttönit jossain 180nm luokkaa?

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    No ne pinjonin laakerit on just ne jotka on ensimmäisenä entiset

    Leave a comment:


  • kno1
    replied
    Pinionin laakereiden esijännitys...

    Kommentoisin hieman tätä pinionin laakereiden kanssa puuhailua.

    Jousikrymppi on hyvin yleisesti käytetty tapa autotehtailla rakentaa perät nopeasti valmiiksi. Sen tarkoitus on saada pinionin laakereihin sopiva esijännitys. Pinionin mutterilla krymppi puristetaan tarkalleen sellaiseen mittaan, jolla näiden kahden kartiorullalaakerin esijännitys on oikea. Se mitataan hyvin herkällä momenttiavaimella. Mutteri ei siis KOSKAAN saavuta mitään tiettyä momenttia, koska jokainen krymppi on hieman erilainen toisiinsa nähden. Tästä syystä pinionin muttereissa nähdään yleisesti tehtaan jäljiltä lukitsevia prikkoja sekä kierreliimaa.

    Toinen tapa tehdä sama esijännitys kyseisille laakereille on kiinteä sovite (solid spacer). Tässä tavassa laakereiden väliin sovitetaan tarkasti oikean mittainen kiinteä holkki, jolla laakereiden esijännitys saadaan juuri oikeaksi. Tapa on hyvin aikaa vievä, mutta yleisesti käytössä lähes kaikissa kilpa-autoissa. Tässä tapauksessa mutteri kiristetään haluttuun momenttiin. Momentti välittyy molemman laakerin sisäskoolin ja kiinteän holkin kautta pinionin hammasrattaan päätyyn. Tämä on ainoa tapa saada mutteri esim 120nm momenttiin, jota itse olen käyttänyt esim typ188 perien kasauksessa (endurance autoihin). Tässä tavassa laakereiden sovitus pinionin kaulalle hiotaan nollaan, jotta holkin teko ja sovitus onnistuu helposti laakereita vaurioittamatta. Tämä on myös välttämätön toimenpide, jotta mutterin momentti saadaan kohdistumaan oikeaan vastinpintaan. Laakerit eivät pyörähdä kaulalla, koska ne kiristetään kovaan momenttiin pinionin mutterilla.

    Holkin (solid spacer) teko vaatii mielestäni sorvin ja hiontapöydän magneetilla, jotta se saadaan sovitettua juuri oikean mittaiseksi. Materiaalina olen käyttänyt tässä työkaluterästä. Viimeisimmät perät on tehty kahdella spacerillä niin, että mutterin puristava voima välittyy oikeasti hammaspyörän päätyyn molemman laakerin sisäskoolin kautta. Ensimmäiset tehtiin niin, että spacer holkki nojasi krympille tarkoitettuun olkapäähän pinionin akselilla. Silloin ratasta lähimpänä olevaa laakeria ei hiottu sovitteeltaan nollaan, vaan jätettiin alkuperäiseen puristussovitteeseen.

    Liitteenä kuva kahden holkin (spacerin) paketista. Kyseessä typ188 perän kalikat. Tässä tapauksessa näiden kahden holkin kokonaismitta määrittää laakereiden esijännityksen. Hyvä asia tässä tavassa on se, että perävälityksen vaihto samaan kuoreen onnistuu todella helposti varsinkin pinionin suhteen. Jos kaula on hiottu samalla tavalla kuin aiempi pinionin kaula, sen voi vaihtaa paikoilleen ottamatta edes tiivisteen alla olevaa laakeria irti. Ainoa(t) asiat jotka jää tehtäväksi on hammaskuvion, välyksen ja poskilaakereiden esijännityksen sovitus. Hammaskuvio (pinionin syvyys lautaspyörään nähden) on pysynyt tähän mennessä hyvin tarkasti kohdallaan, vaikka itse välitys on vaihdettu edellä kuvatulla tavalla.

    Kuvassa olevat holkit ovat sekä sisä, että ulkomitoiltaan erilaiset. Syy näkyy suoraan kuvassa. Pinionin kaulan halkaisija muuttuu keskiosassa. Holkin paksuus (ulkohalkaisija) tehdään maksimi mittaan, jotta se on mahdollisimman jäykkä. Myös välys pinionin kaulaan nähden pidetään miniminä, ollen kuitenkin muutamia satkuja.
    Last edited by kno1; 07-12-2020, 18:30.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎