Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Osku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2005
    • 3324
    • Kouvola,Pilkanmaa

    TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

    Laitetaanpas tänne pieni tarina tosta perä projektista jonka kanssa tässä on pari päivää tullut painittua ja opiskeltua

    Eli homma lyhykäisyydessään.
    Sain purkuautosta omaan käyttöön sopivasti

    E34 525i Typ 188 perän 3.23 välityksellä ja 25%kitkalukkoyksiköllä.
    Perä ei ääntänyt ja lukko toimi niinkuin kuuluukin.

    Kuva E34 Perästä kun se saatiin irti autosta.



    Tietenkään kuori ei passaa E30 mallin taka-akselin kiinnityksiin suoraan vaan jouduin purkamaan osat irti tästä perästä ja perän kuoret jouduin vaihtamaan.
    Tässä kuva takakannen irrotuksen jälkeen


    Osat purettuna perästä ulos




    Myös vetolaippa pitää vaihtaa tuon pyöreän 6pulttisen tilalle neliskanttinen 4 pulttinen joka käy E30 kardaaniin.

    Uusien kuorien alkuperäiset sivulaipat oli kateissa ja ajattelin käyttää tosta E34 perästä nuo sivulaipat.

    Nyt ongelmana on se että varmuutta ei ole siitä onko hammaskosketus oikea ja välys oikea.

    Joudunko tässä vielä ettimään yhden ehjän toimivan TYP188 E30 perän johon voin kasata välityksen ja lukkoyksikön niin että hammastus sattuu oikein onko edes mahdollista siirtää nuo sisäosat vain kuorista toisiin? Mukaanlukien poskilaipat ja shimmauslevyt joita ei ole sotkettu keskenään.

    Vai pitääkö hankkia shimmauslevysarja ja alkaa pelailemaan tota kohdilleen ?

    Miten tuo rymppirengas onko pakko uusia joka kerta kun avaa ton pinioni akselin ?

    Nyt avasin akselin ja siirsin sen toisiin kuoriin kiristin akselin ja vetolaipan paikoilleen niin että laakerissa ei enää ole välystä mutta pyörii kevyesti.

    Mistä/mitä väriainetta tohon hammaskosketuksen testaukseen ?






    Alkaa puskemaan hikeä otsaan tän homman kanssa.. Ens viikolla pitäis perän olla auton alla ja luotettava että kestää kalajoen reissun ja pitempäänkin
    Last edited by Osku; 17-06-2009, 19:55.
    E30 24V 5D "Vakio"

    Originally posted by ///Make
    1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16427
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by Osku View Post
    Laitetaanpas tänne pieni tarina tosta perä projektista jonka kanssa tässä on pari päivää tullut painittua ja opiskeltua

    Eli homma lyhykäisyydessään.
    Sain purkuautosta omaan käyttöön sopivasti

    E34 525i Typ 188 perän 3.23 välityksellä ja 25%kitkalukkoyksiköllä.
    Perä ei ääntänyt ja lukko toimi niinkuin kuuluukin.

    Kuva E34 Perästä kun se saatiin irti autosta.



    Tietenkään kuori ei passaa E30 mallin taka-akselin kiinnityksiin suoraan vaan jouduin purkamaan osat irti tästä perästä ja perän kuoret jouduin vaihtamaan.
    Tässä kuva takakannen irrotuksen jälkeen


    Osat purettuna perästä ulos




    Myös vetolaippa pitää vaihtaa tuon pyöreän 6pulttisen tilalle neliskanttinen 4 pulttinen joka käy E30 kardaaniin.

    Uusien kuorien alkuperäiset sivulaipat oli kateissa ja ajattelin käyttää tosta E34 perästä nuo sivulaipat.

    Nyt ongelmana on se että varmuutta ei ole siitä onko hammaskosketus oikea ja välys oikea.

    Joudunko tässä vielä ettimään yhden ehjän toimivan TYP188 E30 perän johon voin kasata välityksen ja lukkoyksikön niin että hammastus sattuu oikein onko edes mahdollista siirtää nuo sisäosat vain kuorista toisiin? Mukaanlukien poskilaipat ja shimmauslevyt joita ei ole sotkettu keskenään.

    Vai pitääkö hankkia shimmauslevysarja ja alkaa pelailemaan tota kohdilleen ?

    Miten tuo rymppirengas onko pakko uusia joka kerta kun avaa ton pinioni akselin ?

    Nyt avasin akselin ja siirsin sen toisiin kuoriin kiristin akselin ja vetolaipan paikoilleen niin että laakerissa ei enää ole välystä mutta pyörii kevyesti.

    Mistä/mitä väriainetta tohon hammaskosketuksen testaukseen ?






    Alkaa puskemaan hikeä otsaan tän homman kanssa.. Ens viikolla pitäis perän olla auton alla ja luotettava että kestää kalajoen reissun ja pitempäänkin
    188 osat pystyy siirtämään toiseen 188 kuten olet tehnytkin, mitä vielä yksi e30 188:n hankinta auttaisi ? Tosin mulla olis sellanen ilman takakantta...
    Vaihdoitko myös pinioniakselin laakereiden ulkokoolit perästä toiseen kuten poskilaipat ja shimmit niinkuin pitääkin ? Hammasvälys ja -kosketus osuus teoriassa kohdalleen mutta perän kuorien koneistuksessa on tod. näk. jonkinlainen toleranssi joten 100 % varmuutta ei ole.

    Comment

    • racing02
      BTCF Member
      • Nov 2004
      • 2027
      • Riihimäki

      #3
      Kyllä tuossa tapauksessa ainoa oikea tapa on laittaa uusi krymppirengas ja shimmailla kosketukset kohdilleen. Vähän on tiukka aikataulu opetella sitä hommaa. Muuten on aika tuurin kauppaa miten kestävä ja ääntämätön siitä tulee. Löytyiskö nurkilta ketään kokeneempaa apuun?

      Comment

      • Osku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2005
        • 3324
        • Kouvola,Pilkanmaa

        #4
        Originally posted by jr66 View Post
        188 osat pystyy siirtämään toiseen 188 kuten olet tehnytkin, mitä vielä yksi e30 188:n hankinta auttaisi ? Tosin mulla olis sellanen ilman takakantta...
        Vaihdoitko myös pinioniakselin laakereiden ulkokoolit perästä toiseen kuten poskilaipat ja shimmit niinkuin pitääkin ? Hammasvälys ja -kosketus osuus teoriassa kohdalleen mutta perän kuorien koneistuksessa on tod. näk. jonkinlainen toleranssi joten 100 % varmuutta ei ole.
        Näin itekin asian näkisin,ei tullut tota pinionin laakerin ulkokoolia vaihdettua joten ei satu pinioniakseli kohdalleen.
        Tiedä sitten olisiko auttanut jos tästä kyseisestä Perästä josta käytän kuoria olisi siirtänyt myös krymppirenkaan ja laakerin sisäkehän/laakerin tohon "uuteen" pinioniakseliin ja kasannut nämä kaikki osat nykyisen perän sisään nykyisen poskilaipoilla.

        Ton laakerikehän ja rymppirenkaan jos vaihtaa tosta toisesta perästä vielä ja tarkistaa hammastuksen niin silloin saattaa käydä tuuri ja kaikki sattuu kohilleen tai sitten ei

        Eli ei siis onnistu ilman uutta krymppiä toi pinioniakselin pituus-suunnan asettaminen.

        Originally posted by racing02 View Post
        Kyllä tuossa tapauksessa ainoa oikea tapa on laittaa uusi krymppirengas ja shimmailla kosketukset kohdilleen. Vähän on tiukka aikataulu opetella sitä hommaa. Muuten on aika tuurin kauppaa miten kestävä ja ääntämätön siitä tulee. Löytyiskö nurkilta ketään kokeneempaa apuun?
        Ja tota krymppirengastahan ei varmaan saa kun merkkiliikkeestä tilaamalla.

        Tänään olisi tulossa kaverin kaveri joka on muutamia kilpabemujen periä kasannut tutkiskelemaan että mitenkäs tän saisi kasaan,pitäis kuulemma jonkun näköstä työkalua löytyä ja kokemusta tästä perän passailusta
        Sitten lisää tarinaa ja kuvia hommasta.
        Last edited by Osku; 18-06-2009, 10:27.
        E30 24V 5D "Vakio"

        Originally posted by ///Make
        1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16427
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by Osku View Post
          Näin itekin asian näkisin,ei tullut tota pinionin laakerin ulkokoolia vaihdettua joten ei satu pinioniakseli kohdalleen.
          Tiedä sitten olisiko auttanut jos tästä kyseisestä Perästä josta käytän kuoria olisi siirtänyt myös krymppirenkaan ja laakerin sisäkehän/laakerin tohon "uuteen" pinioniakseliin ja kasannut nämä kaikki osat nykyisen perän sisään nykyisen poskilaipoilla.

          Ton laakerikehän ja rymppirenkaan jos vaihtaa tosta toisesta perästä vielä ja tarkistaa hammastuksen niin silloin saattaa käydä tuuri ja kaikki sattuu kohilleen tai sitten ei

          Eli ei siis onnistu ilman uutta krymppiä toi pinioniakselin pituus-suunnan asettaminen.



          Ja tota krymppirengastahan ei varmaan saa kun merkkiliikkeestä tilaamalla.

          Tänään olisi tulossa kaverin kaveri joka on muutamia kilpabemujen periä kasannut tutkiskelemaan että mitenkäs tän saisi kasaan,pitäis kuulemma jonkun näköstä työkalua löytyä ja kokemusta tästä perän passailusta
          Sitten lisää tarinaa ja kuvia hommasta.
          Rymppirengas ei vaikuta pinioniakselin paikkaan vaan ne shimmilevyt jotka on takimmaisen ulkokoolin alla. Uudella rympillä saadaan uuusien laakereiden esijännitys oikeaksi, vanhat osat uudessa perässä vaatii osaajaa eli minusta ei ole paljon apua, omaan perään uskaltaisin kokeilla.

          Comment

          • Osku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2005
            • 3324
            • Kouvola,Pilkanmaa

            #6
            Originally posted by jr66 View Post
            Rymppirengas ei vaikuta pinioniakselin paikkaan vaan ne shimmilevyt jotka on takimmaisen ulkokoolin alla. Uudella rympillä saadaan uuusien laakereiden esijännitys oikeaksi, vanhat osat uudessa perässä vaatii osaajaa eli minusta ei ole paljon apua, omaan perään uskaltaisin kokeilla.
            Mittailtu hammasvälys ja katottu hammaskosketusta.

            Välys vaikutti ihan hyvältä 0.1-0.2 väliin jäi niinku tarkoituskin.
            Hammaskosketus tasainen ja koko matkalta otti kiinni ei hammastuksen pohjaan eikä harjaan, ei ulko eikä sisäsyrjään..

            Tarvii nyt kasata takakansi kiinni ja vetarin tumpit paikoilleen öljyt sisään perä kii autoon ja ajaa niin tietää jääkö se ääntämään vai onko ns "iihan hyvä".
            Kyllä se kertoo että onko jotain vialla vai onnistuinko

            Ei tosta mee muutakun välitys paskaksi jos ei oo kohillaan..
            Tyhmää mutta pakko pelata riskillä ja kokeilla miltä se tuntuu ei tässä muu auta.

            Jos välitys särkyy niin sitten se särkyy ei tässä ole ammattimiestä joka ton kasais puolessa päivässä niin että on varmasti hyvä,hajoaa jos hajoaa.
            E30 24V 5D "Vakio"

            Originally posted by ///Make
            1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

            Comment

            • racing02
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2027
              • Riihimäki

              #7
              Noin mäkin tekisin :-) Kyllä se äänellä ilmoittelee jos jotain on kovasti vialla.
              Ja jos laakerit tai välitys pitemmällä matkalla ottaa ittensä niin se ei ole iso menetys.

              Comment

              • 325E
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1227
                • LAHTI

                #8
                Tarkennusta...jr66 tekstiin..

                Originally posted by jr66 View Post
                Rymppirengas ei vaikuta pinioniakselin paikkaan vaan ne shimmilevyt jotka on takimmaisen ulkokoolin alla. Uudella rympillä saadaan uuusien laakereiden esijännitys oikeaksi, vanhat osat uudessa perässä vaatii osaajaa eli minusta ei ole paljon apua, omaan perään uskaltaisin kokeilla.
                Poskilaakereiden laipat ja simmilevyt seuraa AINA..ns.
                peränkuoria ja on näin ollen parina tässä se muuttuva tekijä on osat on taas koneistettu (pinioni ja lautaspyörä mittoihinsa) ja ainoa missä on isompia heittoja on se Perän runko ja näin tosiaan poskilaakereiden runko ja simmilevyt on AINA PAREJA peränrungon kanssa eli ns. peränkuorien....sisuskalut vain muutavat ns. uuteen kehoon.

                Rymppirenkaan esijännitys asia on sileen että ,sen esijännitys tulee oikeaksi VAIN UUDELLA LAAKERILLA ja vanhaan laakeriin sen veto ns. oikeaan momenttiin voi olla väärä eli liian kireä koska laakerit ovat kuluneet eikä näin ollen kestä uudelle laakerille asetettuja esijännityksiä...
                Last edited by 325E; 19-06-2009, 12:54.

                Comment

                • Osku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2005
                  • 3324
                  • Kouvola,Pilkanmaa

                  #9
                  Originally posted by 325E View Post
                  Poskilaakereiden laipat ja simmilevyt seuraa AINA..ns.
                  peränkuoria ja on näin ollen parina tässä se muuttuva tekijä on osat on taas koneistettu (pinioni ja lautaspyörä mittoihinsa) ja ainoa missä on isompia heittoja on se Perän runko ja näin tosiaan poskilaakereiden runko ja simmilevyt on AINA PAREJA peränrungon kanssa eli ns. peränkuorien....sisuskalut vain muutavat ns. uuteen kehoon.

                  Rymppirenkaan esijännitys asia on sileen että ,sen esijännitys tulee oikeaksi VAIN UUDELLA LAAKERILLA ja vanhaan laakeriin sen veto ns. oikeaan momenttiin voi olla väärä eli liian kireä koska laakerit ovat kuluneet eikä näin ollen kestä uudelle laakerille asetettuja esijännityksiä...
                  Elikäs tässä on menty perse edellä puuhun kun on otettu "väärät" poskilaipat ja shim levyt,jotka ei ole samaa paria kuorien kanssa alunperin.

                  Tämän takia kysyinkin että kannattaako vielä ottaa yksi E30:sen ehjä äänetön perä ja kasata siihen sen omilla poskilaipoilla ja shim levyillä sisuskalut ?

                  Ilmeisesti ei koska silti tuo pinioniakselin taaempi laakerin ulkokehä tulee eri akselista ja silloin eivät ole keskenään pari.
                  Tiedä sitten onnistuisiko tuon laakerikehän vaihto perästä toiseen niin että tulisi samaan kohtaa kuin vanha :think

                  20v pyörineitä laakereitahan ei voi naittaa keskenään niin että lopputulos on kestävä.

                  Kokeillaan ja hommataan sitten uus välitys jos hajoaa.
                  Tämän perän ei tarvitse kestää kun kouvola-kalajoki-kouvola matka ja paikanpäällä yksi 600metrin lappu lattiassa kiihdytys

                  Tässähän on kaksi vaihtoehtoa joko se ääntää tai sitten ei.. jos ääntää niin sitten ei ajeta enempää kun testilenkki

                  Jos joku laakeri tästä nyt kasatusta kokoonpanosta hajoaa niin se on juurikin tuo pinioniakseli taaempi laakeri.

                  E30 malliset kuoret jollain 3.23 tai 3.15 välityksellä pitäisi saada jos/kun tuo nykyinen kokoonpano hajoaa.
                  Pessimistihän ei pety

                  Parhaimpaan lopputulokseen päästäisiin jos vaihtaa kaikki laakerit uutta ja ammattimies kasaa/shimmaa kaikki kohdilleen uuden rymppirenkaan kanssa.
                  Amatööri menetelmillä ja ilman erikoistyökaluja voi olla parempi antaa olla ettei mene uudet osat piloille.

                  Samalla sitten tuon uuden "kehon" voisi entrata viimeisen päälle.

                  Ei onnistu 0€ budjetilla ja alle viikossa
                  E30 24V 5D "Vakio"

                  Originally posted by ///Make
                  1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                  Comment

                  • 325E
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1227
                    • LAHTI

                    #10
                    Kyllä sinä siinä onnistut...

                    Originally posted by Osku View Post
                    Elikäs tässä on menty perse edellä puuhun kun on otettu "väärät" poskilaipat ja shim levyt,jotka ei ole samaa paria kuorien kanssa alunperin.

                    Tämän takia kysyinkin että kannattaako vielä ottaa yksi E30:sen ehjä äänetön perä ja kasata siihen sen omilla poskilaipoilla ja shim levyillä sisuskalut ?

                    Ilmeisesti ei koska silti tuo pinioniakselin taaempi laakerin ulkokehä tulee eri akselista ja silloin eivät ole keskenään pari.
                    Tiedä sitten onnistuisiko tuon laakerikehän vaihto perästä toiseen niin että tulisi samaan kohtaa kuin vanha :think

                    20v pyörineitä laakereitahan ei voi naittaa keskenään niin että lopputulos on kestävä.

                    Kokeillaan ja hommataan sitten uus välitys jos hajoaa.
                    Tämän perän ei tarvitse kestää kun kouvola-kalajoki-kouvola matka ja paikanpäällä yksi 600metrin lappu lattiassa kiihdytys

                    Tässähän on kaksi vaihtoehtoa joko se ääntää tai sitten ei.. jos ääntää niin sitten ei ajeta enempää kun testilenkki

                    Jos joku laakeri tästä nyt kasatusta kokoonpanosta hajoaa niin se on juurikin tuo pinioniakseli taaempi laakeri.

                    E30 malliset kuoret jollain 3.23 tai 3.15 välityksellä pitäisi saada jos/kun tuo nykyinen kokoonpano hajoaa.
                    Pessimistihän ei pety

                    Parhaimpaan lopputulokseen päästäisiin jos vaihtaa kaikki laakerit uutta ja ammattimies kasaa/shimmaa kaikki kohdilleen uuden rymppirenkaan kanssa.
                    Amatööri menetelmillä ja ilman erikoistyökaluja voi olla parempi antaa olla ettei mene uudet osat piloille.

                    Samalla sitten tuon uuden "kehon" voisi entrata viimeisen päälle.

                    Ei onnistu 0€ budjetilla ja alle viikossa
                    Olet hyvin tilanteen tasalla ja homma on näköjään enemmän kuin hanskassa...sen vaan muistaa ettei vanhoja laakereita eli välyksiä yli kirraa liian tiukalle niin se kestää sun reissus ja muutamat lähdötkin ja jos se sen kestää kestää se vaikka huutaiskin...tuollainen reissu kertoo jo keston jos se nipussa pysyy sitten teet huolella ajan kanssa uuden perän ns. uusilla laakreilla ja rymppirenkailla..
                    Minulta löytyy kaikenlaisia koppia ja välityksiä jotka on ehjiä....

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by 325E View Post
                      .Rymppirenkaan esijännitys asia on sileen että ,sen esijännitys tulee oikeaksi VAIN UUDELLA LAAKERILLA ja vanhaan laakeriin sen veto ns. oikeaan momenttiin voi olla väärä eli liian kireä koska laakerit ovat kuluneet eikä näin ollen kestä uudelle laakerille asetettuja esijännityksiä...
                      Tehtaan korjausoppaassa on ohjeet sekä uusille pinjonin laakerille, että käytetyille laakerille ja jopa sen mukaan uusitaanko stefa.

                      Varminta on tientenkin uusia laakeri.

                      Itselläni olisi lähitulevaisuudessa edessä vähän samat hommat, pitäisi kardaanin laippia vaihtaa 518i typ 188 perään, houkutus vaihtaa pelkkä laippa on suuri, mutta arveluttaa tehdä tuo, koska perä on 40tkm sitten kokenut täydellisen remontin ja nuo palikat rupeavat pian käymään jo harvinaiseksi.

                      Vinkkejä otetaan vastaan, kuinka säädän pinjonin laakereiden esijännityksen irroittamatta pinjoniakselia...
                      Olli.

                      Comment

                      • Osku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2005
                        • 3324
                        • Kouvola,Pilkanmaa

                        #12
                        Originally posted by Rocla View Post
                        Tehtaan korjausoppaassa on ohjeet sekä uusille pinjonin laakerille, että käytetyille laakerille ja jopa sen mukaan uusitaanko stefa.

                        Varminta on tientenkin uusia laakeri.

                        Itselläni olisi lähitulevaisuudessa edessä vähän samat hommat, pitäisi kardaanin laippia vaihtaa 518i typ 188 perään, houkutus vaihtaa pelkkä laippa on suuri, mutta arveluttaa tehdä tuo, koska perä on 40tkm sitten kokenut täydellisen remontin ja nuo palikat rupeavat pian käymään jo harvinaiseksi.

                        Vinkkejä otetaan vastaan, kuinka säädän pinjonin laakereiden esijännityksen irroittamatta pinjoniakselia...
                        Nyt ei sitten kannata ottaa mallia miten ite ton tein
                        Itehän vedin pulttimopolla vanhan laakerin tiukkaan niin että se vielä pyörii mutta ei oo klappia
                        Maanantaina selkiää ääntääkö tuo meikäläisen "karkeasti simmattu perä"


                        Mutterin kun avaa niin akselihan jää siihen kohtaa mihin se on kiristetty,itellä ainakin jäi
                        Tuo pinioniakselin irrotus oli melkoisen naputtelun takana.

                        Ongelmaksi muodostuu siis se että tuota kiristyskohtaa ei voi merkitä koska laippa vaihtuu,tiedä sitten onnistuuko jos merkkaa pelkän mutterin asennon akseliin nähden.
                        Jos laipoissa ei ole mittaeroa yhtään niin en näe mitään ongelmaa tuossa etteikö onnistuisi
                        E30 24V 5D "Vakio"

                        Originally posted by ///Make
                        1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                        Comment

                        • Osku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2005
                          • 3324
                          • Kouvola,Pilkanmaa

                          #13
                          Originally posted by 325E View Post
                          Olet hyvin tilanteen tasalla ja homma on näköjään enemmän kuin hanskassa...sen vaan muistaa ettei vanhoja laakereita eli välyksiä yli kirraa liian tiukalle niin se kestää sun reissus ja muutamat lähdötkin ja jos se sen kestää kestää se vaikka huutaiskin...tuollainen reissu kertoo jo keston jos se nipussa pysyy sitten teet huolella ajan kanssa uuden perän ns. uusilla laakreilla ja rymppirenkailla..
                          Minulta löytyy kaikenlaisia koppia ja välityksiä jotka on ehjiä....
                          Kyllä ton joutuu testaamaan maanantaina että kestääkö vai ei.. muutaman sata metriä ajelee rauhallisesti että öljyt pääsee joka puolelle ja kuuntelee viheltääkö jos ei niin sitten lämä tiskiin joko kestää tai hajoaa
                          Yksinkertaista!

                          Tuo ois kyllä nyt pirun hyvä välitys tähän mun vehkeesen tuo 3.23 mutta jos se hajoaa niin sitten tarvii ettiä uusi tilalle.

                          Ja talven aikana kasailla sitten vimosen päälle uusilla romppeilla koko perä.
                          E30 24V 5D "Vakio"

                          Originally posted by ///Make
                          1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            #14
                            Kyllä ite väittäisin, että noinkin huolellisella työllä, mitä Osku oot tehnyt, se perä kestää ihan normaalisti. Vaihdoin tuossa vuosi-pari sitten tohon omaan lukolliseen TYP188-perään uuden sisemmän pinjoniakselin laakerin ja kiristin sen tuolleen samalla tavalla pulttikoneella ihan perstuntumalla. Vanhaa rymppirengasta naputeltiin vasaralla akselin ympärillä "pidemmäksi", koska uutta ei ollut siihen hätään tarjolla. Nyt perällä on ajettu ainakin 30tkm ongelmitta, eikä ulise yhtään sen enempää, kuin ehjänä ennen laakerivikaa.
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            • Rocla
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 7692
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by Osku View Post
                              Tuo pinioniakselin irrotus oli melkoisen naputtelun takana.
                              Niin itsehän en aikoinut edes irroittaa tasauspyörästöäkään, mutta taitaa se olla pakko. Eiköhän onnistune tuo jos samoihin kuoriin kasaa samoilla shimmeillä ja oikeilla momenteilla.
                              Olli.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎