Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16418
    • Asikkala

    #46
    Originally posted by JJT View Post
    Nyt olis sellainen tilanne että e36 m3 perään pitää vaihtaa normi e36 kardaanin laippa. Molempiin periin merkkasin laipan, pinjoniakselin ja mutterin keskinäiset asennot. Laipan "korkeus" vastinpinnasta toiseen on molemmissa sama työntömitalla mitattuna. Toimiiko tuo nyt jos vaan siirrän toisesta laipan toiseen ja kiristän merkit kohdalleen?

    Yhdessä korjausoppaassa oli tuosta jotain, ja hirveitä momentteja mut noista molemmista peristä aukes laipan mutteri yhdellä kevyellä napautuksella. Normia?
    Työntömittalukema taitaa vaan valitett. olla liian epätarkka perähommissa, teoriassahan homma taitaa kyllä toimia. Olisko Oskun peräprojektista apua ? Miten isoja momentteja ja mille osille ?
    Niin ja ei se laipan mutteri ole jatkovarrella kiristetty, eihän perä pyörisi siten ollenkaan.

    E: Tämähän on se Oskun topikki...
    Last edited by jr66; 18-11-2009, 18:28.

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      #47
      Originally posted by jr66 View Post
      Työntömittalukema taitaa vaan valitett. olla liian epätarkka perähommissa, teoriassahan homma taitaa kyllä toimia. Olisko Oskun peräprojektista apua ? Miten isoja momentteja ja mille osille ?
      Niin ja ei se laipan mutteri ole jatkovarrella kiristetty, eihän perä pyörisi siten ollenkaan.
      No töissä saa tarkemmin mitattua vielä jos tarvis.
      Korjausoppaassa vaan maksimi momentit kardaanin laipan mutterille, tais olla 175 tai 185nm, kuulostaa vähän kovalta.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        #48
        Niin ja osaako kukaan sanoa miten tarkkaan noiden laippojen pitäs olla saman mittaisia? Eli joku satkun heitto jos on niin tuskin merkitystä?
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • baku
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 346
          • Kausala

          #49
          Originally posted by JJT View Post
          No töissä saa tarkemmin mitattua vielä jos tarvis.
          Korjausoppaassa vaan maksimi momentit kardaanin laipan mutterille, tais olla 175 tai 185nm, kuulostaa vähän kovalta.
          Rymppiholkki ei vielä noilla momenteilla rypisty minnekkään. Itse vetäisin pelkän laipan vaihdossa vajaaseen 200nm. Jos haluaa varman päälle tehdä, niin sitten tasauspyörästö irti ja mittailemaan pinionin laakerikitkaa...
          F20 116d
          E63 645
          E28 528
          F30 320d x-drive
          F31 335d x-drive

          ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

          KTM 1290 Super Adventure
          K1200S
          ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6694
            • .......

            #50
            Ai. Mietin vaan kun mutterin avaukseen ei varmasti tarvinnut edes 50nm voimaa:think

            e: Ja tuo oppaan ohje koski vain laipan irrotusta stefan vaihtoa varten. Siinä tehtiin merkit mutteriin ja akseliin, ja takaisin laitto piti tehdä niin että momenttiavaimeen tuo 175/185 ja vedetään, jos merkit kohtaa jo ennen tuota momenttia niin jätetään siihen, jos ei niin sitten kiristetään tuohon annettuun.
            Last edited by JJT; 18-11-2009, 21:37.
            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              #51
              Laipat mitattu, sadasosamillin tarkkuudella samanpituiset. Vedän vaan merkit kohdalleen, sittenpähän tuon näkee toimiiko.
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • racing02
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 2025
                • Riihimäki

                #52
                Juuri noin olen minäkin tehnyt. Ei ole ollut ongelmia, tosin kokemusta vain kisakäytöstä.

                Comment

                • JJT
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6694
                  • .......

                  #53
                  Originally posted by racing02 View Post
                  Juuri noin olen minäkin tehnyt. Ei ole ollut ongelmia, tosin kokemusta vain kisakäytöstä.
                  Joo, pitää vaan toivoo parasta. Kun nyt on tällanen hieno perän rassaus topic niin pari kysymystä vielä, m3 vetarien tumpit oli keskenään saman pituiset mut normi e36 perässä oli muutaman millin ero, miksi?
                  Laitoin kyllä samoille puolille missä alunperinkin oli.

                  Ja onko tuossa m3 lukkoyksikössä muuta eroa kuin m14 kiinn. pultit? Tyyppilätkässä lukee XS 3.15
                  Last edited by JJT; 20-11-2009, 20:44.
                  Myyn:
                  M10/20/52 E30-E36 osia

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #54
                    Tällainen havainto tuli tehtyä että 323i/328i vetarit ei sovi 325i vetarintumppeihin. Huomasin vasta kun perä oli jo paikallaan, onneks ne tumpit on helppo vaihtaa.
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • Calypsocoupe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 2932
                      • Vihti

                      #55
                      Originally posted by JJT View Post
                      Tällainen havainto tuli tehtyä että 323i/328i vetarit ei sovi 325i vetarintumppeihin. Huomasin vasta kun perä oli jo paikallaan, onneks ne tumpit on helppo vaihtaa.
                      Hö? Mikä mättää? Ainakaan netti-ETK ei tunne tumppien välillä muuta eroa kuin ennen joulukuuta ´90 valmistetut 325i:t vs. 325i/323i/328i.
                      - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        #56
                        Originally posted by Calypsocoupe View Post
                        Hö? Mikä mättää? Ainakaan netti-ETK ei tunne tumppien välillä muuta eroa kuin ennen joulukuuta ´90 valmistetut 325i:t vs. 325i/323i/328i.
                        Mistähän perästä lie ne laipat sitten. Se "kuoppa" oli reunoilta liian matala. Pulttijako sama, mutta vetarin ja laipan väliin jäi joku n.5mm rako. Samat näköjään pitäs realoem mukaan olla.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • marko84
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2008
                          • 1489
                          • Pori

                          #57
                          Tuli hommattua 4.10 välitteienen typ-188 viskolukko perä, entinen omistaja kerto et perä hieman vonkui, mut ei ollu varma tuliko ääni pyörän laakereista, elikkäs nyt ku perä on irti ni pystyykö näkemään/kokeilemaan mitenkään onko perästä laakerit menossa? tai muutenkaan toteamaan onko perässä vikaa?
                          E34 535 twincharged 709hv & 851Nm

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #58
                            Ainakaa noissa mitä itse tehnyt ja ollut laakerivikaa pinjonin laakereissa, ei ole pystynyt irtoperästä vikaa toteamaan kuin purkamalla, niin että näkee laakeripinnat.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • marko84
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2008
                              • 1489
                              • Pori

                              #59
                              no kai se pitää kokeilla ajamalla sitten, itellä olis kyllä toinen typ188 3,73 normi perä joka on täysin kunnossa, jos ny oikein olen ymmärtäny ni sen lukkoyksikön voi vaihtaa tuohon normiperään suht helposti ilman mitään shimmailuja ja laakereiden vaihtoja?
                              E34 535 twincharged 709hv & 851Nm

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #60
                                Jos noista nyt välitykset sopii ristiin, niin todettakoon että jotkut niitä ovat tehneet, mutten itse niin tekisi. Voipi tulla lyhytikäinen.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎