Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMF
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 149
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by jmp2002 View Post
    onko kukaan ajatellut sorvata m20 männistä mäntiä m50, mulla semmoiset olisi hylyssä mikkä jo tehty, mutta en ole ikinä edes sovittanu niitä irtolohkoon, että miten käy ruttujen laita.
    Eikös m50 männät oo huomattavasti paremmat kun m20? niin miks ei sorvais suoraan m50 männistä :think Vai miks niitä tarvi sorvata?
    1983 e21 Tbo
    1973 Ascona A
    1972 Corvette Cabriolet SBC-Myyty.
    1969 Corvette BBC
    1967 El Camino BBC
    1996 750ia Talvi käyttis.

    Comment

    • jmp2002
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 5727
      • Rovaniemi

      #17
      Originally posted by BMF View Post
      Eikös m50 männät oo huomattavasti paremmat kun m20? niin miks ei sorvais suoraan m50 männistä :think Vai miks niitä tarvi sorvata?
      m50 männissä on lakipaksuus niin pieni että niitä ei paljoa uskalla sorvata.. sen takia kai niitä sorvataan että puristukset laskee
      E30 325i Touring -89
      E30 325i touring -88 m50tbo
      G20 330e M-Sport -20

      Comment

      • Jasu
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 2110
        • Tampere / Isojoki

        #18
        Originally posted by jmp2002 View Post
        m50 männissä on lakipaksuus niin pieni että niitä ei paljoa uskalla sorvata.. sen takia kai niitä sorvataan että puristukset laskee
        Miksi puristuksia tarvitsee laskea?

        (ja jos haluaa laskea niin vanoksen männät ja vanoksettoman veivit)
        Last edited by Jasu; 01-10-2009, 15:31. Reason: muokattu
        Volvo S80 V8
        Mercedes C250d
        M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

        Comment

        • Rockford
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 8028
          • Pinsiö

          #19
          Originally posted by BMF View Post
          :think Mikä on epäselvää?j
          ...etusivullahan se lukee, jos en väärin näe - tosin näihin sainkin jo vastauksen.
          -Dodge Charger -73
          -Mercedes-Benz GLK
          -VW Transporter

          Comment

          • Vauhtivaunu
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 2714
            • P-Karjala

            #20
            Originally posted by Cell View Post
            Lisäksi nuo sun penkityksen tehot ja tunne tukehtumisesta viittaa pielessä oleviin säätöihin jos mekaanisesti kaikki oli kunnossa.
            Mä melkein uskallan väittää että tuossa hommassa nousi pakopaineet niin koviksi ettei enempää olisi voinut saada. Pakopesä oli kuitenkin to3-kokoa.

            Mörökölli saa itse kommentoida enemmän.
            sigpic


            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

            Comment

            • Mörökölli
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 1735
              • Turku

              #21
              Mistään en mitään tiedä, mutta tuossa meikäläisen kombinaatiossa oli 0,7 kellolla oleva kiinteä portti, joka oli vielä jätetty tangosta melkoisen löysälle. Näillä asetuksilla ahdot karkasi 1,2-1,3bariin hyvin nopeasti. Turbiini oli 53mm, pakopesä ja porttiläppä todella pieni.
              www.nenifab.com

              Comment

              • Noppe
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 535
                • Veneen alla

                #22
                Miten osaan valita oikean kokoisen ahtimen m50:iin sinne ~400hv tehoille. Esim. a/r luku ei kerro oikein mitään, ilmeisesti joku pesän koko tjsp.:think

                Ja onko haittaa jos ahdin on "ylisuuri", jos joskus haluaa lisää voimaa, vai onko vain hommattava uusi turbo?

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #23
                  Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                  Mä melkein uskallan väittää että tuossa hommassa nousi pakopaineet niin koviksi ettei enempää olisi voinut saada. Pakopesä oli kuitenkin to3-kokoa.

                  Mörökölli saa itse kommentoida enemmän.
                  Voepi toki olla noinkin, vaparina tuo kuitenkin pukkaa säädettynä semmoista 300nm että tuo +30nm kuulosti vähän pieneltä Mutta lieneekö hällä väliä kun rusina on jo vaihtumassa.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Janzki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 4947
                    • Lohja

                    #24
                    Originally posted by jmp2002 View Post
                    Onko joku totetuttanut öljynjäähdytyksen m50? jos on niin miten? tieten onhan se konsti, että ottaa lähdön ö-paine anturilta ja antaa valua itsekseen ö-pohjaa?? ruotsin pojilla näkyny semmoisia että lähtö ja paluu ö-filtterin kanesta.
                    Itellä on ainakin suodattimen jalassa varsin riittävästi lähtöjä ja mielestäni tulojakin ilman anturilta varastamista..Ottaa vain sen suodattimen jalan käteen siitä koneen kyljestä niin alkaa homma avautua
                    Itsellä on ollut tarkoituksena laittaa tuohon turbo rojektiin öljynjäähdytin juurikin noista lähdöistä ja turbolle ölpät menemään suodattimen jälkeen.

                    Jakopäähän lienee ei niistä M52 jne. palikoista haittaa turboissa ole..Samoin muutenkin jakopään hilut kannattaa uusia, oli sitten miten paljon hyviään ajettu. Meikäläisen projekti jutusta noista löytää lisää tietoa.

                    Muutoin itse ainakin menen kaavalla, tasot hiottu/oikaistu, kansi mulkattu läpi sekä huollettu, arp-pultit ja mls-tiivistettä väliin.
                    Katsotaan miten kauan kestää sitten kun koriin saadaan paikalleen ja tulille.
                    Sähköposti.
                    IG: janzki_

                    Comment

                    • Mörökölli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 1735
                      • Turku

                      #25
                      Originally posted by Cell View Post

                      Mitä tuohon mörököllin autoon tulee, niin jätä nuo koneen kokomuutokset siksi että satuit saamaan ahtimen x halvalla joka pitää kovista painesuhteista, vaihda se ahdin. Tulee kalliiksi lähteä teettämään mittatilauskankia tuollaiseen pienennysprojektiin (sopivia orkkiksia ei ole) ja mäntiä, kun joudut nostamaan paineita jolloin nousee rasituksetkin ja palikkaa alkaa paukkumaan vakiolla yrittäessä.
                      En toki ole tällaista pyöritellyt mielessä minkään yhden ahtimen takia. Tämä ajatus on ollut kauan mielessä, jos tekisin koneen ns. kunnon romuilla, niin luultavasti valitsisin lyhytiskuisemman akselin esim. B28-akselin sijaan. Esim. 66mm isku ja n. 140mm kiertokanki(kankisuhde olisi yli 2) jos ajatellaan moottorista otettavan reilusti tehoa, eli tehtäisiin ns. voimamoottori, jota ajetaan kovilla ahtopaineilla joka tapauksessa. Noh, mun toisinajattelijahenkisyys tuskin saa kovin suurta kannattajajoukkoa taakseen.. Ja saattaa olla että pitäytyisin itsekin silti B25 akselissa, esim. juuri osien saatavuuen takia.


                      Omalla kohdalla noilla nykyisillä tehotavoitteilla koneeseen tuskin tehdään kovin suuria mekaanisia muutoksia..

                      Mitäs ollaan yleisesti mieltä noista paksummista pahveista? Esim. kasvattaisi pahvin paksuutta 3-3,5mm MLS:llä? Paljerako kasvaa.. Miten merkitsevää tämä on tuollaisella ns. "hyvällä" neliventtiilisen palotilalla, kun tuntuu moni ainakin näin menettelevän.
                      www.nenifab.com

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #26
                        Nojoo, tietty jos isoa woimaa lähtee hakemaan niin voisihan tuo olla ihan hyödyllistä ettei lohko notkuis niin paljoa. Liekö kukaan kokeillutkaan, M10 kanssahan tuollaisia on, mutta m50 ei oo näkynyt :think
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Mica
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 689
                          • Häme

                          #27
                          No, mitkähän nyt sitten olisivat hyviä mäntiä ja kankia? Olisikohan järkeä etsiä/teettää matalampia mäntiä ja sitten vastaavasti sen millin pari pidempiä kankia?
                          Itsellä olisi s50 moottoriin sisuskalujen valinta edessä ja kai siinä pätee monet samat asiat kuin m50.
                          Last edited by Mica; 02-10-2009, 12:38.
                          e36 M3 -97 "katukilpuri"
                          e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448

                          Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140

                          Comment

                          • Rockford
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 8028
                            • Pinsiö

                            #28
                            Originally posted by Mica View Post
                            No, mitkähän nyt sitten olisivat hyviä mäntiä ja kankia? Olisikohan järkeä etsiä/teettää matalampia mäntiä ja sitten vastaavasti sen millin pari pidempiä kankia?
                            Itsellä olisi s50 moottoriin sisuskalujen valinta edessä ja kai siinä pätee monet samat asiat kuin m50.
                            Tuota on tullut itsekin haeskeltua eli jos Wisecot ovat huttua, niin mitkä männät M50:iin, jos orginaaleja ei haluta käyttää? Sama pätee kankiin, kun tuntuu olevan paljon erilaisia kokemuksia. Pakosarjojakaan ei löydy mistään, lukuunottamatta näitä kaikilla olevia look-a-like-rosterisia, jotka kaiken lisäksi näyttääkin tyhmältä, kun primaarit täysin erilaisia ja räitty vaan toistensa kylkiin, eikä yhdistetty kollektoriin.
                            -Dodge Charger -73
                            -Mercedes-Benz GLK
                            -VW Transporter

                            Comment

                            • Mörökölli
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 1735
                              • Turku

                              #29
                              Maza taitaa markkinoida M50 pakosarjaa, ja varmaan Kallekin sellaisen on halukas tekemään.

                              Niin, ja tietty Ruåtsistakin saa alapuolelle tulevaa mallia.
                              E30:ssä vaan ei kovin paljoa ole tilaa sillä osastolla M50-moottorin kanssa.

                              Last edited by Mörökölli; 02-10-2009, 13:41.
                              www.nenifab.com

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                #30
                                Varmaan saa aika pitkään hakea equal lenght pakosarjaa turbolle. Tämmönen löytyi ekalla haulla:



                                Kyllä noikin jossain hevon perseessä tehdään, mutta laatu noissa obx sarjoissa on sentään ollut parempaa kuin perus ebay kiinasarjoissa.

                                Tossaolis laippoja jos itse innostuu tekemään...


                                Kunnon kollektoreita ja putkea saa www.burnsstainless.com Löytyy valmiita turbokollektoreitakin. Hintaa on jonkinverran, mutta jälki on aivan jumalaista. Samalla kun tilaa kollektorin/kollektorit, kannattaa kyytiin ottaa U-mutkia ja solar fluxia hitsausta varten. Asiakaspalvelun suhteen toi on aivan loistava putiikki. Itse tilasin motskarin pakosarja/putkiprojektiin tarvikket tuolta.

                                Linkki suoraan tubokollektoreihin:
                                Last edited by Juppe; 02-10-2009, 13:48.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎