Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rockford
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 8028
    • Pinsiö

    M50-turbo keskustelua osista 2013



    Ajattelin aloittaa hieman uudemman topicin aiheesta, jota on toki paljon käsitelty, mutta tuonkin linkin takaa löytyy jotain iänikuisia theardeja ja muutamassakin taso "saax laittaa turpo" - tyyliin.
    Esim. männistäkään keskustelua ei ole syntynyt, kuin muutama postaus. Lisäksi mainostetut firmat lienevät kaikki jo konkurssissakin, kun kanki-keskustelukin vuodelta -05.

    Eli jos tästä syntyisi laadukas keskustelu, joka kattaisi KAIKEN M50:in ahtamiseen tarvitun tiedon, neuvot, vinkit ja kysymykset tarvittaessa. Mikä parasta, theard olisi ajan tasalla vrt. vuosia vanhoihin. Myös firmat ja vinkit osien haalimiseen sopii tähän.
    Soveliasta olisi, että tyhmät ja turhat kysymykset jäisivät pois sotkemasta theardia, varsinkin henkilöiltä jotka "joskus meinaavat" "ehkä" "turpottaa" eli koko moottoria, autoa, rahaa, työkaluja, tiloja tai perustietoja ei ole edes käden ulottuvilla. Mahdollisesti koskaan.
    Suomi24:selta löytyy varmasti näille huolto-asemien "pulttaan turpon tänäää" - tyypeille ihan omat osa-alueet.

    Henk.koht. ajattelin heittää ilmoille kysymyksiä, joista en löytänyt ensimmäistäkään keskustelua eli M50B25:

    -Mitä/mikä öljypumpulle vai millainen orginaalin riittävyys? Esim. M20:ssähän käytetään usein dieselin pumppua ja kuten omassa 2TGTT-projektissa hieman 18R:n modattua - eli mikä sen kohtalo?

    -Myöskään kannesta ei ole keskusteltu eli mitä ahto-käyttöön normaalin koneistuksen ohessa kannattaa juuri M50:in yläkerralle tehdä? Vakio-nokat?
    -Dodge Charger -73
    -Mercedes-Benz GLK
    -VW Transporter
  • Mörökölli
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 1735
    • Turku

    #2
    Itseäkin kiinnostaa aihe, ja ei ole mielestäni ollenkaan turhaa aloittaa threadia puhtaalta pöydältä.

    Onko rokkarilla jotain visioita omista tehotavoitteista? Omassa ei ollut kuin n. 280hv, mutta siellä ainakin ahisti joku muu kuin kansi, ja taitaa olla täällä foorumillakin todisteita yli 400hv tehoista ilman kanteen koskemista. Kannen kaivamisen tarpeesta sekä kannen liikkuvien päivittämisestä voi kaikin puolin joku asiaan enemmän perehtynyt kertoa tietoa.. En ota enempää kantaa, kun en ole perehtynyt.

    Itseä kiinnostaa erityisesti alakertapolitiikka n. 400-500hv tehoille, sekä järkevästi valittu puristussuhde ja nokka-akselit ns. käyttömoottoriin. Käyttääkkö vakioita nokkia, kahta imunokkaa vai viriviriä?

    Hommaa voisi suhteuttaa vielä normaalin työssäkäyvän ihmisen kukkarolle, ainakin omalla kohdalla.

    EDIT:

    Mitä ollaan mieltä siitä, että rakentaisi koneen esim. 2-litraisen akselilla, eli vastoin kaikkia trendejä pienentäisi kuutiotilavuutta. Itse olen tätä miettinyt, M50 porauksella ja 2-litraisen iskunpituudella tulisi koneetsa luokkaa 2,2litraa. Saisi kankisuhteet ainakin teoriassa paremmiksi. Eipä nuo suhteet kyllä taida huonot olla M50 moottorissa alunperinkään. Saisi omassa tapauksessa vielä super-ahtimen paremmin kartalle, jos puhutaan noista teholuokista.. Tarkoitus on siis herättää keskustelua.
    Last edited by Mörökölli; 01-10-2009, 13:05.
    www.nenifab.com

    Comment

    • Rockford
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 8028
      • Pinsiö

      #3
      Originally posted by Mörökölli View Post
      Itseäkin kiinnostaa aihe, ja ei ole mielestäni ollenkaan turhaa aloittaa threadia puhtaalta pöydältä.

      Onko rokkarilla jotain visioita omista tehotavoitteista? Omassa ei ollut kuin n. 280hv, mutta siellä ainakin ahisti joku muu kuin kansi, ja taitaa olla täällä foorumillakin todisteita yli 400hv tehoista ilman kanteen koskemista. Kannen kaivamisen tarpeesta sekä kannen liikkuvien päivittämisestä voi kaikin puolin joku asiaan enemmän perehtynyt kertoa tietoa.. En ota enempää kantaa, kun en ole perehtynyt.

      Itseä kiinnostaa erityisesti alakertapolitiikka n. 400-500hv tehoille, sekä järkevästi valittu puristussuhde ja nokka-akselit ns. käyttömoottoriin. Käyttääkkö vakioita nokkia, kahta imunokkaa vai viriviriä?

      Hommaa voisi suhteuttaa vielä normaalin työssäkäyvän ihmisen kukkarolle, ainakin omalla kohdalla.
      Jep, ajattelin, että jotenkin olisi mukava, kun koko aiheeseen liittyvä keskustelu olisi yhdessä theardissa, eikä monen eri linkin takana tai searchilla haettavissa, joka ei edes toimi koskaan.

      Itsellä ei sinällään mitään tehotavoitteita, mutta uskon ihan mukavasti tulosta syntyvän, kun käyttää laadukkaita osia ja ajan kanssa tekee. Ei viitsi kiireellä sohia vakiopalikoista mitään kummajaista tuohon e30:iin.
      Wisecon mäntiä tuossa katselin yhdestä paikasta ja tontun maksaisi. Kanget liikkuu yleensä noin satkun kappalehinnoissa. Onko hinnat yleensä tuota luokkaa tähän moottoriin?
      Käsittääkseni kansi nokkineen on erittäin hyvin soveltuva isommankin teholuokan laitteisiin eli yläkerta sinällään ei ihmeempiä vaadi :think
      -Dodge Charger -73
      -Mercedes-Benz GLK
      -VW Transporter

      Comment

      • Vauhtivaunu
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 2714
        • P-Karjala

        #4
        Mä väitän että M50-pataan ei ensimmäisenä tarvitse mäntiä tai kankia vaihtaa turbokäyttöä varten. Tietysti jos seokset on laihalla ja sytytysennakot perseellään niin romua tulee. Nakutusta kun ei kestä mitkään osat.
        sigpic


        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

        Comment

        • Rockford
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 8028
          • Pinsiö

          #5
          Originally posted by Vauhtivaunu View Post
          Mä väitän että M50-pataan ei ensimmäisenä tarvitse mäntiä tai kankia vaihtaa turbokäyttöä varten. Tietysti jos seokset on laihalla ja sytytysennakot perseellään niin romua tulee. Nakutusta kun ei kestä mitkään osat.
          Niinhän nuo väittää. Uskon silti, että laadukkailla männillä ja kangilla saadaan aivan eri-tasoinen paketti - ellei nyt M50 ole kuuluisaa rakettitiedettä, jonka alakertakin kestää vakiona vaikka sen ~400-500hv Helpoinhan se noin tietenkin olisi. Kokemuksia toki otetaan vastaan tästäkin!

          Koneistuksen hintoja, sekä kokemuksia voisi myös hieman heitellä, että tietää valita oikean paikan - näissä kun eroja on tajuttomasti.
          -Dodge Charger -73
          -Mercedes-Benz GLK
          -VW Transporter

          Comment

          • Vauhtivaunu
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 2714
            • P-Karjala

            #6
            Originally posted by Rockford View Post
            ellei nyt M50 ole kuuluisaa rakettitiedettä, jonka alakertakin kestää vakiona vaikka sen ~400-500hv
            Taitaapa vaan ollakkin niin että kestää: tässä yksi esimerkki

            Toki yhdestä tapauksesta ei voi paljon johtopäätöksiä repiä, mutta kyllä tuo suuntaa antaa sen motin kestävyydestä. Luonnollisesti joku puoli miljoonaa ajettu pata ei tule kestämään, mutta kunnossa oleva M50 varmasti kestää ne tehot jotka normivirittäjä siitä saa kaivettua.

            Paljon enemmän kannattaa uhrata aikaa ja rahaa sen ahtimen ja polttoaineensyötön kanssa.
            sigpic


            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Sääntö numero 1: perusasiat kuntoon! Kaikki kohdalleen ja 400hp tulee avaamattomalla koneella helposti ihan järkiahdoilla.

              Mitä tuohon mörököllin autoon tulee, niin jätä nuo koneen kokomuutokset siksi että satuit saamaan ahtimen x halvalla joka pitää kovista painesuhteista, vaihda se ahdin. Tulee kalliiksi lähteä teettämään mittatilauskankia tuollaiseen pienennysprojektiin (sopivia orkkiksia ei ole) ja mäntiä, kun joudut nostamaan paineita jolloin nousee rasituksetkin ja palikkaa alkaa paukkumaan vakiolla yrittäessä. Lisäksi nuo sun penkityksen tehot ja tunne tukehtumisesta viittaa pielessä oleviin säätöihin jos mekaanisesti kaikki oli kunnossa.

              Aina kannattaa pyrkiä mahdollisimman alhaisiin ahtopaineisiin. Pulloon puhaltaminen ja ylenmääräinen ahdonkerääminen rikkoo paikat ja saa aikaan vain suhteellisen heikkoja penkkilappuja.

              Kannen parantelusta on aina hyötyä, mutta yleismaailmallinen port&polish ei kerro lopputuloksesta yhtään mitään eikä ole automaattisesti parempaan suuntaan. Siinä kannessa on hyvät lähtökohdat kyllä, mutta sarjatuotantona niitä on tehty ja parannettavaa on. Se ei kuitenkaan ole missään nimessä ensimmäinen sijoituskohde.

              Wisecot on aika huttua 99% tapauksista. Vakiomännillä kestää kyllä hyviä palopaineita, vrt. suutarin remmi, mutta se alue pitäis jatkaa ylös asti että tulis tehoa.

              Öljypumppu kyllä riittää, kunhan se on kunnossa että paineet nousee äkkiä eikä 5000rpm kohdalla vasta. Turbon öljynkulutus on aika minimaalinen loppujenlopuksi.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Rockford
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 8028
                • Pinsiö

                #8
                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                Taitaapa vaan ollakkin niin että kestää: tässä yksi esimerkki

                Toki yhdestä tapauksesta ei voi paljon johtopäätöksiä repiä, mutta kyllä tuo suuntaa antaa sen motin kestävyydestä. Luonnollisesti joku puoli miljoonaa ajettu pata ei tule kestämään, mutta kunnossa oleva M50 varmasti kestää ne tehot jotka normivirittäjä siitä saa kaivettua.

                Paljon enemmän kannattaa uhrata aikaa ja rahaa sen ahtimen ja polttoaineensyötön kanssa.
                Oma M50 on hyväkuntoinen ja erittäin vähän ajettu, tästä ei epäilystä. Siltikin tuntuu jotenkin oudolta kasata ahdettua moottoria vakiopalikoilla.
                Aikaa ja käteistä on uhrattavissa niin paljon kuin tarve vaatii - ei näitä ole mietitty muutenkaan e30:ini kanssa, kunhan tuloksesta tulee laadukasta ja omaan silmään sopivaa.
                Uusi Schwitzerin ahdin on hankittuna jo, jos sitä käytän tässä ja polttoaine-muutokset mietittyinä. Uusilla osilla mennään, niin ei viitsi haalia jotain kaverin kaverin naapurin vanhoja osia tähän laitteeseen. Siksi tuo vakiopalikoilla kasailu tai moottoria avaamatta paikalleen laitto, sekä ahtaminen tuntuu turhan hutaistulta hommalta.
                -Dodge Charger -73
                -Mercedes-Benz GLK
                -VW Transporter

                Comment

                • Rockford
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 8028
                  • Pinsiö

                  #9
                  Originally posted by Cell View Post

                  Kannen parantelusta on aina hyötyä, mutta yleismaailmallinen port&polish ei kerro lopputuloksesta yhtään mitään eikä ole automaattisesti parempaan suuntaan. Siinä kannessa on hyvät lähtökohdat kyllä, mutta sarjatuotantona niitä on tehty ja parannettavaa on. Se ei kuitenkaan ole missään nimessä ensimmäinen sijoituskohde.

                  Wisecot on aika huttua 99% tapauksista. Vakiomännillä kestää kyllä hyviä palopaineita, vrt. suutarin remmi, mutta se alue pitäis jatkaa ylös asti että tulis tehoa.

                  Öljypumppu kyllä riittää, kunhan se on kunnossa että paineet nousee äkkiä eikä 5000rpm kohdalla vasta. Turbon öljynkulutus on aika minimaalinen loppujenlopuksi.
                  Kiitos tästä infosta! Ja ei sillä, voihan sen M50:in vakionakin toki heittää - jos ja kun leviää, niin onpahan taas tekemistä
                  -Dodge Charger -73
                  -Mercedes-Benz GLK
                  -VW Transporter

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Sellainen vielä, että öljynjäähdytystä noi kaipaa. Vaparistakin menee öljyt vedeksi jos vetää syheröä tai korttelirallia hetken. Öljyruiskut männille noissa jo onkin, mutta viileämmällä öljyllä tietty enemmän efektiä. Mäntien lämpötila kun nousee tarpeeksi alkaa alsan lujuus mennä alamäkeä kovaa kyytiä...
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • visa e36
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 753
                      • Järvenpää

                      #11
                      Eikös nuo M50b25 männät ole vakionakin mahlen takoset, vai olenko kuullut ihan bs:ää.
                      Nykyiset
                      -63 Pontiac Catalina convertible
                      -05 E53 X5 3.0d

                      Comment

                      • Rockford
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 8028
                        • Pinsiö

                        #12
                        Originally posted by Cell View Post
                        Sellainen vielä, että öljynjäähdytystä noi kaipaa. Vaparistakin menee öljyt vedeksi jos vetää syheröä tai korttelirallia hetken. Öljyruiskut männille noissa jo onkin, mutta viileämmällä öljyllä tietty enemmän efektiä. Mäntien lämpötila kun nousee tarpeeksi alkaa alsan lujuus mennä alamäkeä kovaa kyytiä...
                        Jep, tuota ihmettelinkin kun purin tuon 525:sen, niin ei näyttänyt olevan lauhdutinta lainkaan - tehostimen öljyt kyllä oli jäähdytetty ihan hämärällä putkistolla maskin takaa. Suunnitelmissa käyttää jotenkin tuota 325:sen omaa lauhdutinta.
                        -Dodge Charger -73
                        -Mercedes-Benz GLK
                        -VW Transporter

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Originally posted by visa e36 View Post
                          Eikös nuo M50b25 männät ole vakionakin mahlen takoset, vai olenko kuullut ihan bs:ää.
                          Bs:ää, valetut ne on, kontrolloidulla laajenemisella (teräsinsertti). Valutekniikka vaan on hiukka parempaa mitä kuramännissä. Takominen ei sinänsä ole mikään itseisarvo ja noissa on katukäytössä perustellusti parempia featureita.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • BMF
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2005
                            • 149
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Rockford View Post
                            Aikaa ja käteistä on uhrattavissa niin paljon kuin tarve vaatii - ei näitä ole mietitty muutenkaan e30:ini kanssa, kunhan tuloksesta tulee laadukasta.

                            :think Mikä on epäselvää?Jos asia on näin niin parasta mitä rahalla saa ja mikä on parasta niin se selviää kokeilemalla


                            Asiaan itse jos tekisin m50 konetta jättäisin alakerran mäntiä vaille vakioks ja satsaisin kanteen/mäntiin/ruuttaan ja sytkään....jälkimmäisiin etenkin....
                            1983 e21 Tbo
                            1973 Ascona A
                            1972 Corvette Cabriolet SBC-Myyty.
                            1969 Corvette BBC
                            1967 El Camino BBC
                            1996 750ia Talvi käyttis.

                            Comment

                            • jmp2002
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 5727
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Onko joku totetuttanut öljynjäähdytyksen m50? jos on niin miten? tieten onhan se konsti, että ottaa lähdön ö-paine anturilta ja antaa valua itsekseen ö-pohjaa?? ruotsin pojilla näkyny semmoisia että lähtö ja paluu ö-filtterin kanesta.

                              Itellä ainakin on peruskone ihan vakio ja annan viellä ollakkin, kun siinä vaiheessa kun on se 400-500hp mitä toi kone kestää. vaatii jo alustaakin pitkän pennin, että tehoista on hyötyä...

                              onko kukaan ajatellut sorvata m20 männistä mäntiä m50, mulla semmoiset olisi hylyssä mikkä jo tehty, mutta en ole ikinä edes sovittanu niitä irtolohkoon, että miten käy ruttujen laita.
                              E30 325i Touring -89
                              E30 325i touring -88 m50tbo
                              G20 330e M-Sport -20

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎