Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • saki
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 247

    Ihan mielenkiinnosta onkos ketään löytänyt kipupistettä tuolle muoviselle imusarjalle ahdin käytössä? Kellään poksahtanut osiin tai esimerkkejä löytynyt jostain maailmalta? Entä vakio kaasuläpän riittävyys? Onko ketään tutkinut esim. sylinteri kohtaisia pakolämpöjä/seoksia miten hyvin sarja toimii ahtopaineella?

    Itellä edelleen tuo muovinen systeemi eikä mitään huolia huomattu. Isompi kaasuläppä voisi olla josain kohtaa ok muutos ehkäpä.. vakio M50b25 läppä taitaa olla jotain alle 60mm? Joku 70mm vois olla optimi jotta ajettavuus pysyy vielä kadullakin fiksuna pienillä avauksilla? Kuutoskone tarvii ehkä suhteessa pienemmän läpän mitä esim samantehoinen nelos kone?

    Mielihän tekisi tietty tuotakin puolta hiljaksiin kehittää..

    Esim Tällainen CNC laippa:


    JA vaikka AMW "wrc" tyyppinen kaksoiskammio setti olisi kyllä makee päivitys vaikka veikkaan ettei siitä niin hirveesti oikeeta hyötyä ehkä saa paitsi hitusen tilaa ja linjakkaammat ahtoputket.. Ja siitä ilosta tuntuu taas hitusen turhalta maksaa se n.800e mitä laskin tuosta nopeesti syntyvän vaikka itse vähän askartelisikin.

    Lämpöteknisesti ja keveyden puolesta tuollainen muovinen on tietty aivan loistava. Eikä se varmaan selvästi alle 2bar ahtopaineesta ikinä tule hajoamaan.. suurin riski varmaan jos kovalla räimeellä tapahtuu joku räjähdys imusarjaan päin?
    BMW i3 REX

    Comment

    • micke_
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2008
      • 1154
      • Lojo

      Originally posted by _racing_ View Post
      Onko m50b25 vanos koneesta kannattavaa tehdä turbo kone vai kannattaisiko suoraan hommata vanokseton?
      Vanoksella tottakai.
      E:
      Originally posted by saki View Post
      Ihan mielenkiinnosta onkos ketään löytänyt kipupistettä tuolle muoviselle imusarjalle ahdin käytössä? Kellään poksahtanut osiin tai esimerkkejä löytynyt jostain maailmalta?
      Ruotsissa ainakin kestänyt monella 2,3-2,5bar ilman ongelmia.
      Last edited by micke_; 26-12-2012, 23:06.
      E24 ///M635CSI
      E61 520d LCI
      Ex: E30 1006hv/1161nm
      ig: m1ckee_

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        Originally posted by saki View Post
        Ihan mielenkiinnosta onkos ketään löytänyt kipupistettä tuolle muoviselle imusarjalle ahdin käytössä? Kellään poksahtanut osiin tai esimerkkejä löytynyt jostain maailmalta? Entä vakio kaasuläpän riittävyys? Onko ketään tutkinut esim. sylinteri kohtaisia pakolämpöjä/seoksia miten hyvin sarja toimii ahtopaineella?

        Itellä edelleen tuo muovinen systeemi eikä mitään huolia huomattu. Isompi kaasuläppä voisi olla josain kohtaa ok muutos ehkäpä.. vakio M50b25 läppä taitaa olla jotain alle 60mm? Joku 70mm vois olla optimi jotta ajettavuus pysyy vielä kadullakin fiksuna pienillä avauksilla? Kuutoskone tarvii ehkä suhteessa pienemmän läpän mitä esim samantehoinen nelos kone?

        Mielihän tekisi tietty tuotakin puolta hiljaksiin kehittää..

        Esim Tällainen CNC laippa:


        JA vaikka AMW "wrc" tyyppinen kaksoiskammio setti olisi kyllä makee päivitys vaikka veikkaan ettei siitä niin hirveesti oikeeta hyötyä ehkä saa paitsi hitusen tilaa ja linjakkaammat ahtoputket.. Ja siitä ilosta tuntuu taas hitusen turhalta maksaa se n.800e mitä laskin tuosta nopeesti syntyvän vaikka itse vähän askartelisikin.

        Lämpöteknisesti ja keveyden puolesta tuollainen muovinen on tietty aivan loistava. Eikä se varmaan selvästi alle 2bar ahtopaineesta ikinä tule hajoamaan.. suurin riski varmaan jos kovalla räimeellä tapahtuu joku räjähdys imusarjaan päin?
        Soiled ainakin tiesi kertoa, että kestää ongelmitta 2bar. Kalakukkolandiassa ilmeisesti testattu kestävyys.
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          ...surströmming-landiassa. Siitä länteen on vino rakfiske-landia.

          Comment

          • saki
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 247

            Originally posted by O-Peksi View Post
            Soiled ainakin tiesi kertoa, että kestää ongelmitta 2bar. Kalakukkolandiassa ilmeisesti testattu kestävyys.
            En ole kans mistään löytänyt mainintaa revenneestä pöntöstä. Se lienee hyvä siis vielä ainakin seuraavan kesän vaikka jonkin verran voimaa saisikin lisää.

            Arvioita tuosta kaasuläpän riittävyydestä? Mikä tuo läppä mahtoi olla kooltaan tarkalleen noissa? ja voisikohan sen jotenkin laskea mihin teho sillä rajautuu. Ainakin ahtimen imupuolellahan noi "luokitusrajoittimet" rajaa tehon aika tarkkaan tiettyyn tasoon.. Rallissa taitaa olla jotain 34mm? Mutta se menee ehkä ahtimen imupuolella vähän eri tavalla?

            Ahtoputketkin on mulla kyllä osin 60mm että paljoa siitä isompi kaasuläppä olisi ehkä hitusen hukkaan heitettyä rahaa/vaivaa taas..

            Ongelmahan mulla oli tuossa että jokin meni melko lailla tukkoon tuossa vajaan 550hv tasossa.. Ennakkoa kun lisäsi laski ahdot edelleen vaikkei ohjausta ollut lainkaan paikalla enää ja teho pysyi ~samassa.. se että ongelma tuli selkeesti esiin vasta e85 litkulla viittaa pakopuolen tukkeutumiseen oletettavasti. Pakopainetta en mittaillut(Siis katsonut.. mittari on kyllä..) mutta nyt pitäisi talven pimeinä iltoina keksiä millä saadaan paketti laulamaan kivasti hitusen pidemmälle.. vaikka on tuollakin ehtinyt jollain tavalla toki.

            Reseptinä aatellut seuraavia muutoksia: pakopesä pykälää isommaksi tuossa HX40Superissa = 14# -> 16#.. pakoputki niin isoksi alusta kun pystyy.. nyt melko litistettyä 3" putkea (RHD autossa on vähän tila ongelmia ohjaus akselin liepeillä) ja hukkis menee nyt heti ahtimen jälkeen varsinaiseen putkeen kiinni.. sen voisi kans viedä erillisenä pitkälle auton alle ja siellä vasta putkeen niin saisi sen kaasut pois tuosta kuitenkin kovin ahtaasta Downpipestä.. tai jopa jättää hukkis ilmaankin.. vaikka ääni on kyllä ärsyttävä tuollaisessa "screamerissa" ja peittää helposti kaikki nakutukset ym. kilistelyt liiaksikin.. ei fiksua. Hukkiksen ohjaus pitää myös tehdä paremmaksi vastapaineella ja jäykemmällä jousella jotta saisi ahdot sinne n.1,7bar tasoon milloin arvailisin että toi Holsetti rupee oleen nappi alueella.

            Imu puolelle en nyt ajatellut tehdä muuta(Jos ei isompaa kaasuläppää) kuin rakentaa ilmanpuhdistimelle jonkun fiksun muotoputken jotta tuon Bilteman "väliaikais" suodattimen saa korvattua tuollaisella jättiläis K&N:llä joka joskus tuli jo tilattua mutta laiskuuttaan saanut mitenkään asennettua.

            Koneeseen tarkoitus laittaa varakoneesta imunokka pakopuolelle myös. Josko siitä saisi hitusen extraa kans.. PPF:llä oli jokin ajoitus ohjekin siihen joskus.. tarvii metsästää.

            Kuulostaa suunnitelmalta? Bulletproof +650hv ja 800nm
            BMW i3 REX

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11131
              • Oulu

              Jos se kaasuläpän pienuus ahdistaa, niin seuraappa tän ebay myyjän tarjontaa. sillä on aina aika-ajoin tarjolla m50 ja m52 kaasuläppäkoteloita porattuna isompaan kokoon.

              Itte ostin (kylläkin vapariin) tollasen m52 version ja ihan asialliselta vaikutti. En kyllä oo jaksanu kokeilla paikalleen, kun onhan se niin vaativa homma

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • saki
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 247

                Originally posted by Pazi88 View Post
                Jos se kaasuläpän pienuus ahdistaa, niin seuraappa tän ebay myyjän tarjontaa. sillä on aina aika-ajoin tarjolla m50 ja m52 kaasuläppäkoteloita porattuna isompaan kokoon.

                Itte ostin (kylläkin vapariin) tollasen m52 version ja ihan asialliselta vaikutti. En kyllä oo jaksanu kokeilla paikalleen, kun onhan se niin vaativa homma

                Joo niin näitä sorvattujakin oli. Tuossa m50b25 koneessa on nähtävästi 65mm läppä jo tehtaalta joten se lienee varmasti riittävä mihin vaan. Pienemmälläkin läpällä oli ainakin audeista saatu liki 1000hv lukemia.. Tullee sitten bemun koneestakin varmaan.
                BMW i3 REX

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  Originally posted by saki View Post
                  En...

                  (turinointia)

                  ...metsästää.

                  Kuulostaa suunnitelmalta? Bulletproof +650hv ja 800nm
                  Entäs, jos teet apparin jalkatilan kohdalle tulipeltiin pikkasen tunnelia pakoputkelle, niin hammastankokaan ei häirihe enää? Ite tein silleen, ja nyt menis alas asti 4,5" downpipe. Miulla tosin pystysuoralla osuudella nyt joku 30cm pitkä 4,5"---> 3" supistus ja loppuputki 3". Saa nähdä, miten pitkälle toi hönkii.

                  Hukkiksen ohjausputkeen kuulajousiventtiili väliin? Sillä systeemillä taitaa suurin osa tehokkaistakin peleistä toimia täysin moitteetta.

                  Mie laitoin pakonokkana olevalle imunokalle nyt aluksi 0.74mm aukioloa @ykk, koska lueskelin, että porukalla ollut 0.5-1.0mm. Tuosta sit helppo lähteä säätämään suuntaan taikka toiseen, kun penkkiin pääsee.

                  Sitä en osaa varmaks sanoa, riittääkö toi vakio imunokka miten pitkälle, mutta eiköhän sillä vielä tuo 650hp irtoa.
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • saki
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 247

                    Originally posted by O-Peksi View Post
                    Entäs, jos teet apparin jalkatilan kohdalle tulipeltiin pikkasen tunnelia pakoputkelle, niin hammastankokaan ei häirihe enää? Ite tein silleen, ja nyt menis alas asti 4,5" downpipe. Miulla tosin pystysuoralla osuudella nyt joku 30cm pitkä 4,5"---> 3" supistus ja loppuputki 3". Saa nähdä, miten pitkälle toi hönkii.

                    Hukkiksen ohjausputkeen kuulajousiventtiili väliin? Sillä systeemillä taitaa suurin osa tehokkaistakin peleistä toimia täysin moitteetta.

                    Mie laitoin pakonokkana olevalle imunokalle nyt aluksi 0.74mm aukioloa @ykk, koska lueskelin, että porukalla ollut 0.5-1.0mm. Tuosta sit helppo lähteä säätämään suuntaan taikka toiseen, kun penkkiin pääsee.

                    Sitä en osaa varmaks sanoa, riittääkö toi vakio imunokka miten pitkälle, mutta eiköhän sillä vielä tuo 650hp irtoa.
                    Niin Tää moottori on siis oikeelta ohjattavassa autossa -> siinä on vähän ohjainlaitteita, jarrutehostinta ym. edessä ja toi nissanin koppa on muutenkin hitusen ahdas/kapea tuosta välistä. Konettakin on nostettu nyt ehkä 15 astetta pystympään jotta sinne tulisi hitusen tilaa.. huonosti on silti. Mutta juu oon aatellut että ehkäpä teen sille reitin tuonne tavalla tai toisella peltiä muokkaamalla.. kuskin jalkatilaa ei vaan voi hirveesti muuttaa ilman muita ongelmia. Ehkä kaksi 3" putkea voisi saada jotenkin kiemurtelemaan tuolta kyllä.
                    Myös jos putken kääntäisikin eteenpäin ja toisi etufillarin edestä ulos saisi homman toteutettua isolla piipulla.. sitten taas vaimennus on vaikea toteuttaa vähääkään siedettävästi -> helposti aivan liikaa mekkalaa suhteessa kulkuun.

                    Mulla on nyt tuollainen sähköinen ahtopaineen ohjain(Greddyn profec) mikä toimii siis vähän kuulajousi tyyppisesti mutta "hitusen" fiksummin ja hallitummin vielä. Tämä Lokalahden penkittäjä Saarinen oli vaan vahvasti sitä mieltä että vastapaine ohjaus kannattaa j pitää ehdottomasti laittaa niin kaikki maailman murheet poistuu ja vääntöä on heti 200nm enempi ja alempaa. Myyntipuhe oli niin vakuuttava että täytyy melkein kokeilla kun se tavallaan tuollaiseen ulkoiseen hukkikseen on niin helppo tehdä vaikka varmaan hitusen vaatii säätöä taas alkuun.

                    Oliko sulla vakio imunokka myös ja millaisella ajoituksella olet sen laittanut?
                    BMW i3 REX

                    Comment

                    • O-Peksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 2775
                      • Joensuu

                      Originally posted by saki View Post
                      Niin Tää moottori on siis oikeelta ohjattavassa autossa -> siinä on vähän ohjainlaitteita, jarrutehostinta ym. edessä ja toi nissanin koppa on muutenkin hitusen ahdas/kapea tuosta välistä. Konettakin on nostettu nyt ehkä 15 astetta pystympään jotta sinne tulisi hitusen tilaa.. huonosti on silti. Mutta juu oon aatellut että ehkäpä teen sille reitin tuonne tavalla tai toisella peltiä muokkaamalla.. kuskin jalkatilaa ei vaan voi hirveesti muuttaa ilman muita ongelmia. Ehkä kaksi 3" putkea voisi saada jotenkin kiemurtelemaan tuolta kyllä.
                      Myös jos putken kääntäisikin eteenpäin ja toisi etufillarin edestä ulos saisi homman toteutettua isolla piipulla.. sitten taas vaimennus on vaikea toteuttaa vähääkään siedettävästi -> helposti aivan liikaa mekkalaa suhteessa kulkuun.

                      Mulla on nyt tuollainen sähköinen ahtopaineen ohjain(Greddyn profec) mikä toimii siis vähän kuulajousi tyyppisesti mutta "hitusen" fiksummin ja hallitummin vielä. Tämä Lokalahden penkittäjä Saarinen oli vaan vahvasti sitä mieltä että vastapaine ohjaus kannattaa j pitää ehdottomasti laittaa niin kaikki maailman murheet poistuu ja vääntöä on heti 200nm enempi ja alempaa. Myyntipuhe oli niin vakuuttava että täytyy melkein kokeilla kun se tavallaan tuollaiseen ulkoiseen hukkikseen on niin helppo tehdä vaikka varmaan hitusen vaatii säätöä taas alkuun.

                      Oliko sulla vakio imunokka myös ja millaisella ajoituksella olet sen laittanut?
                      Aa, okei. Nyt ymmärrän tilanahtauden.

                      Imunokkana on vakio M50B25 Vanoskoneen nokka ja siinä vena auki ykk:ssa 0.7mm. Vanos päällä 3.5mm. Mitään teho-/käyttödataa ei noista ole vielä heittää, kun auto seisoo vielä pukeilla ja odottaa vielä muutamaa pikkunippeliä. Turbona HX50 #22 pakopesällä. Josko noilla eväillä sen 550hp sais.
                      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                      Comment

                      • Vinki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1048
                        • Seinäjoki

                        Tarkoituksena olis ahtaa vanoksellinen M50b20, ahtimeksi ajattelin HX35 16# pakopesällä, vai mahtaisko 14# olla parempi vaihtoehto? Tarkoituksena ei siis ole mitään älyttömiä tehoja hakea, toki joku 350hp ylitys olis mukava. Koneen ajattelin pitää vakiona, mutta toki laakeroida, rengastaa, tasapainottaa jne. Mahtaa tuo b20 painetta kestää suunnilleen samalla lailla kuin 25:nkin? MLS tiiviste on ainakin tarkoitus laittaa, ja sille kaveriksi ARP:in pultit. Mistäs nämä löytyis halvimmalla? Onkos noissa sama kytkin kuin b25:ssa, mikä olisi tehokas budjettiratkaisu kytkimeksi, M5:sen rojut, vai jotain muuta?
                        Last edited by Vinki; 27-12-2012, 21:43.
                        F31 320i

                        e36 325tic

                        e30 330tic

                        Comment

                        • mazajns
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2007
                          • 511
                          • Joensuu

                          Originally posted by Vinki View Post
                          Onkos noissa sama kytkin kuin b25:ssa, mikä olisi tehokas budjettiratkaisu kytkimeksi, M5:sen rojut, vai jotain muuta?
                          535:sen kovavauhtipyörä ja vakio kytkin. Tai Teräspyörä vaikka blingfactorystä ja vaikka e28 535 kytkinsarja n.140-160 euroa tarvikkeena. Mulla oli omassa viime kesän tuollainen setti. Oma valmiste pyörä 0e ja kytkin 140euroa. Tuon oman m50b25 turbon voimat piti kohtuullisesti.

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            Originally posted by Vinki View Post
                            Tarkoituksena olis ahtaa vanoksellinen M50b20, ahtimeksi ajattelin HX35 16# pakopesällä, vai mahtaisko 14# olla parempi vaihtoehto? Tarkoituksena ei siis ole mitään älyttömiä tehoja hakea, toki joku 350hp ylitys olis mukava. Koneen ajattelin pitää vakiona, mutta toki laakeroida, rengastaa, tasapainottaa jne. Mahtaa tuo b20 painetta kestää suunnilleen samalla lailla kuin 25:nkin? MLS tiiviste on ainakin tarkoitus laittaa, ja sille kaveriksi ARP:in pultit. Mistäs nämä löytyis halvimmalla? Onkos noissa sama kytkin kuin b25:ssa, mikä olisi tehokas budjettiratkaisu kytkimeksi, M5:sen rojut, vai jotain muuta?
                            Entäs, jos tuolla tehotavoitteella unohdat MLS-tiivisteen ja ARP:n pultit ja käytät nekin rahat johonkin muuhun? Vakiotiivisteellä ja orkkispulteilla pärjäät varmasti mainiosti reilusti pidemmällekin, kun säädöt vaan kohdallaan.
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            • saki
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2006
                              • 247

                              Originally posted by O-Peksi View Post
                              Entäs, jos tuolla tehotavoitteella unohdat MLS-tiivisteen ja ARP:n pultit ja käytät nekin rahat johonkin muuhun? Vakiotiivisteellä ja orkkispulteilla pärjäät varmasti mainiosti reilusti pidemmällekin, kun säädöt vaan kohdallaan.
                              Otettava silti huomioon että tässä on 2,0 kone kyseessä.. ei siitä nyt hirveesti enempää välttämättä irtoo ilman hyvin nopeeta pahvi vauriota.. Säätö on kyllä ratkaisevaa. Mutta vaatinee jonkinverran yli kilon ahtopaineen jos kaikki muu on kunnossa.. -> täysilllä rutuilla oleva kone on silloin jo melko naulaamis herkkä bensalla. Mut juu ei toi MLS tiiviste sitä ongelmaa poista. Kovat pultit voi hiukan helpottaa muttei niiden takia kannata kantta pois nostaa.

                              Tuohon 2,0 koneeseen ei ehkä kannata mitään cooperring tiivistettä muutenkaan ostaa.. Ajaa tuon koneen ensin harjoitus kappaleena rikki vakio osilla ja hankkii sitten sen 2,5 koneen.. Siihen sitten tiiviste ja pultit.. hetken päästä kuitenkin huomaa kampeevansa sellaista tai jotain 2,8 sovellusta koneesta keulille jolloin tuo pienemmällä porauksella oleva tiiviste menee hukkaan.

                              Itellä on kytkimenä foorumilta saatu zJarkin kova vauhtis(Ei taida enää tehdä?) ja siihen -765 Sachs asetelma + 4 lapainen ClutchMasters jousittamaton sintteri levy. Pitää hienosti ja tuntuu kestävän kivasti kytkin potkuja nelosella ym. muuta fiksua... aina lähtee hienosti piirteleen. Ihan ok ajettavakin.
                              BMW i3 REX

                              Comment

                              • mazajns
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2007
                                • 511
                                • Joensuu

                                Tuo 765 asetelmahan olisi paljon parempi kuin vakio mutta jos tiukalla budjetilla tekee niin ajattelin tuota vakiota siinä mielessä. Kovavauhtipyörä 240mm kytkimelle kannattaa joka tapauksessa hankkia.

                                Tosissaan ei kannata 2 litraiseen ihmeitä tehdä. Mä menin ostaa m20b20:piin cometicin pahvin ja eihän sitä saa hävitettyä kellekkään kuin ilmaiseksi antamalla. Sama homma m50b20 koneen kanssa... Vakio moottorin rikot ensin ja etsit samalla 2.5:sta tilalle.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎