Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • J. Kuusisto
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 860
    • Kauhajoki, Etelä-Pohjanmaa

    Tuli lueskeltua nyt kokonaan läpi tämä threadi, mielipiteitä on kyllä monia, että vaikea on päättää mitä alkais hankkimaan.

    Moottori on nyt telineessä kansi irrotettuna, että nyt vois ruveta pikkuhiljaa tilailemaan tarvittavaa osaa.

    Olisko suositeltavaa käyttää lohkoa ja kantta oikaisussa? Toki kone oli 300tkm ajettu..
    Kanteen ajattelin laittaa kuluvat osat uusiksi, eli ohjurin kumit jne..
    Mäntien vaihdosta en nyt sitten tiedä. Männänrenkaat ainakin ajattelin vaihtaa, koska sen verran pukkasi sinistä savua..
    e21 320 -79 (M50B25 Turbo)
    e28 M535i -85

    Comment

    • KingOnTheRoad
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 573
      • Kemijärvi

      Originally posted by J. Kuusisto View Post
      m50b25 ilman vanosta, -90 e34:sta peräisin oleva. Tai siis toi 525i tuli tänään pihaan, että kone täytyisi nostella sieltä pois ja hankkia jokin moottoripukki johon päin sitä voisi alkaa rakentamaan. Ajatuksena on että talven aikana rakentaisi tuon koneen "järkevillä" osilla valmiiksi, ennenkuin alan sovittamaan sitä e21:een.

      Suurin kysymys on se että, pitääköhän tuota konetta kallistella kuinka paljon, ja miten se tapahtuu? Kun yhtäkkiä ajattelisin että jo vakiopakosarjan kanssakin voi olla ahdasta, niin miten sitten turbon kanssa?

      Tuli tuossa yhdessä setissä mukana tällänen pakosarja, että tämän kanssa tuota m50:iä pitäisi sitte sovittaa..
      Meinasitko turbon tuoda ylä- vai alapuolelle? Jos yläpuolelle haluat niin kokeileppa piruuttas tuota pakosarjaa kanteen ennenkuin lasket sen varaan mitään.. Itsellä samanlainen pakosarja ja saa muokata melko paljon, että saa turbon paikoilleen.
      E21 315 m10b20 TIC 420hp/500Nm @1.9bar
      E36 328i coupe -95 "UXI"
      Polaris RMK 800 Nordic edition-15
      Yamaha yz250 -02

      Comment

      • J. Kuusisto
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 860
        • Kauhajoki, Etelä-Pohjanmaa

        Originally posted by KingOnTheRoad View Post
        Meinasitko turbon tuoda ylä- vai alapuolelle? Jos yläpuolelle haluat niin kokeileppa piruuttas tuota pakosarjaa kanteen ennenkuin lasket sen varaan mitään.. Itsellä samanlainen pakosarja ja saa muokata melko paljon, että saa turbon paikoilleen.
        Joo mä kokeilin sitä sovitella ja olinki ollu siinä uskos että se tulis yläpuolelle. Tai ainaki ajattelin että se käy molemmin päin, mutta tosiaan alapuolellehan se vain sopii suoraan.

        Lohkolämmitin pitää napata irti jos sen laittaa pakosarjan alapuolelle. Mutta en nyt oikein vielä tiedä, että kokeilenko tuolla turbolla vai laitanko suoraan jonku "isomman".

        e21 320 -79 (M50B25 Turbo)
        e28 M535i -85

        Comment

        • saki
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 247

          Originally posted by Soiled View Post
          Miten on pelannut tuo cooperring tiiviste?
          Andreas kehui, että on paukutettu yli 1000hp rata/kiihdytyskäytössä eikä ole delannut, mutta noita ei voi vakavasti vielä ottaa, kun sälli kuitenkin myy kehumaansa tuotetta
          Hyvin se on pelannut mutten ole päässyt radalle vielä kertaakaan. Tuossa kadulla se on ihan hyvin kestänyt luonnollisesti..

          Ennakot laitoin nyt 9 asteen tasoon yli kilon ahdoilla joilla nyt ei ole naputellut tuossa motarilla ainakaan eikä silti pakopuoli lämpee kohtuuttomasti. Tietty siinä ei saa koko pakettia niin kuumaksi mitä radalla.. täytynee laittaa pieni rikastus vielä imulämpöjen kuumetessa niin ei sitten tuo kuumana tullut naulaaminen pääsisi riesaksi asti uusimaan. ja Vesi/metanoli ruiskukin on nyt käytössä.. Josko pysyis hengissä jo.


          Noi AEM puolat tuntuu kans rokkaavan loistavasti. Ei mitään tuskaa ja jaksaa räiskiä vielä super paksulla seoksellakin.. Mut infoon enempi kun oon päässyt penkkiin ja radalle.



          Hyvin sai noi puolat aseteltua tuohon imusarjan päälle. Finjectorilta sai teetettyä noi tulpan johdot.. Toi pisin Boschin tulpan hattu malli sopii mainiosti tuohon kanteen ja saa hyvin nypittyä hatut ylös jostarvii.
          BMW i3 REX

          Comment

          • Jasu
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 2110
            • Tampere / Isojoki

            9 astetta? Mikä puristussuhde ja käyttövoima?
            Volvo S80 V8
            Mercedes C250d
            M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

            Comment

            • saki
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 247

              Originally posted by Jasu View Post
              9 astetta? Mikä puristussuhde ja käyttövoima?
              Mulla oli tuossa aikaisemmin 17 astetta ennakko mutta tällä uudella setupilla nakutti ihan hulvattomasti heti pidemmässä vedossa -> otin pois sen verran et tuntuu ja uskaltaa antaa happea ilman naulaamista .. ok noin iso tiputus ennakossa tuntui heti myös vedoissa hiukan.. mutta kyl sitä edelleen tuntuu olevan.. tarveis koittaa toki hiukan nostaa.. Kadulla vaan vähän vaikee hoitaa tota.. vähän levoton ajettava täyskaasulla. -> penkkiin tarkoitus mennä pikimmiten hakemaan nakutukselle jokin kipu raja.

              Nyt rutut on se vakio Non vanos M50 ~10 + lohkoa ja kantta pari kertaa oiottu -> ehkä hiukan yli kympin.. muutenkin vakio kellari.

              Käyttövoima = Polttoaine? => 98:lla mennään.

              Ahdin on tuollainen mystinen HX35 #12 pesällä jossa tavallisen hx40:n kompura puoli. Tarkoitus ajaa 1-1,3 ahdoilla joilla voimaa on tuohon rata hommaan jo enempi kuin kädet riittää.. Kadulla tietty sais aina olla lisää..:think
              BMW i3 REX

              Comment

              • Boomster
                Bimmer Fanatic
                • May 2011
                • 571
                • Lohja

                Päiviä. Itseäni alkoi mietityttämään ks koneen "tekohengittäminen". Muutama asia mitä tuli mieleen ennenkuin alkaa enemmän suunnittelemaan.
                Elikkäs.
                - Miten tuohon on jotkut tehnyt (kiitoksia jo etukäteen jos vastailette) moottorin ohjauksen? Tarvitseeko alkaa metsästää hestecin vermeitä jne vai onnistuuko millään omalla/muunnellulla moottorinohjausboxilla? Kuten ex saabissa senkun löi töpselin kiinni ja alkoi muuntelemaan arvoja. Tehotavoite ei ole ensi alkuun mitään mahdottomia,hieman lisätehoa tuohon M50B20 vaan tekisi mieli.
                - Yksi vanha ahdin olisi lepäilemässä tallin nurkassa (garretin gt25) mutta mistä voisi saada noita pakosarjoja? Tuolla oli jotain linkkejä mutta ei toimineet mulla ainakaan. :think
                - Onko motissa miten puristuksia "vakiona" pitää varmaankin heitellä järeämpää kansipahvia koneeseen,mistä olette löytäneet?

                Prkl siellä olikin ensimmäisellä sivulla pienen pieni linkki mitä en ollut havainnut...
                Last edited by Boomster; 31-08-2011, 17:08.

                Comment

                • [Riku]
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2006
                  • 499
                  • Pirkkala

                  Moottorinohjauksia nyt on tehty monellakin lailla, maailmassa on varmasti jokaisen merkkistä aftermarket ecua m50 kokoonpanossa. Niistä voi valita minkä tahtoo, yleensä lompakko asettaa rajat.

                  Rivien välistä olin lukevinani että budjetilla mennään, eli sulle megaruutta sitten. Ahdetussa ihan turha leikkiä vakio eculla. Jos et osaa sitä kytkeä, ota privalla yhteyttä niin katsotaan että saataisiinko sulle sovittua joku diili sen asennuttamisesta.

                  Pakosarjoja nyt saa mistä tahansa, googlella löytyy jo aika näppärästi suomalaisia nettikauppoja, foorumilla Maza nimimerkki ainakin kolvailee niitä myös kasaan, ja ebaytäkin voi käyttää? Helpottaisi myös vastausta jos tietäsi mistä kopasta puhutaan, se nyt sanelee 75% pakosarjan ehdoista kuitenkin.

                  Puristuksia on 10,0 pintaan, se nyt riippuu muistaakseni siitä onko vanosta jne. Tarkemmat speksit kun laitteesta olisi mistä kyselet, niin voisi saada tarkempia vastauksiakin.

                  Googlella nyt voisit koittaa vaikka alkuun, ei ole kovin mahdoton juttu.

                  Voi vakio pahvillakin ajaa, painetta se ei kuulemma juuri kestä, koska puristussuhde on jo kova muutenkin ahdettuun. Pahvin valintakin riippuu ihan siitä että mitä ollaan hakemassa. 200hv matalapaine "ahdettu" vai 900hv settiä. Nuo kun sanelevat ne ehdot, toki kunkin oman maksukyvyn rajoissa. Niitä saa nettikaupoista, ebaysta, jne. Jälleen palaan tähän googleen.

                  Ohjeita toki hyvä kysyä, mutta noihinkin kysymyksiin pienellä netin tonkimisella saatavissa vastaukset.

                  Kaikki nuo asiat ovat jokaisen tapauskohtaisia valintoja, ja aina kompromissejä. Yhtä oikeaa vastausta ei oikeastaan ole.

                  Comment

                  • Make H.
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 1278
                    • Kokkola

                    Millä korkeudella tuos m50-mosas on öljyntaso öljypohjas? Täs ku mietin et tekiskö ahtimen öljynpaluun öljypohjan pahkaan sivulle vai lohkon kylkeen:think. Tulee joskus radallaki käytyä että heiluuko ne öljyt siä niin paljo et tukkis öljynpaluun? Mitäs haittaa tuosta on sit jos näin käy, turbo päästää (polttaa) öljyä läpi tms.?

                    Auto siis e30 ja turbo tulossa näin aluksi vissiin ainaki alapuolelle. Asiantuntevat ja omakohtaset kokemukset ja tietty kaikki muutkin ehdotukset tervetulleita et tohtiiko tehä öljypohjaan paluuta vai suosiolla lohkoon:think. Nopeempi ois tehä varmaan tuohon öljypohjaan ettei tarvi koko konetta kammeta pois tuosta korista...

                    Comment

                    • J. Kuusisto
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 860
                      • Kauhajoki, Etelä-Pohjanmaa

                      Allekirjoittanut on myös kiinnostunut edellisen kysymyksen vastauksesta.
                      e21 320 -79 (M50B25 Turbo)
                      e28 M535i -85

                      Comment

                      • Maza
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 4321
                        • Kannus/Kokkola

                        Originally posted by Make H. View Post
                        Millä korkeudella tuos m50-mosas on öljyntaso öljypohjas? Täs ku mietin et tekiskö ahtimen öljynpaluun öljypohjan pahkaan sivulle vai lohkon kylkeen:think. Tulee joskus radallaki käytyä että heiluuko ne öljyt siä niin paljo et tukkis öljynpaluun? Mitäs haittaa tuosta on sit jos näin käy, turbo päästää (polttaa) öljyä läpi tms.?

                        Auto siis e30 ja turbo tulossa näin aluksi vissiin ainaki alapuolelle. Asiantuntevat ja omakohtaset kokemukset ja tietty kaikki muutkin ehdotukset tervetulleita et tohtiiko tehä öljypohjaan paluuta vai suosiolla lohkoon:think. Nopeempi ois tehä varmaan tuohon öljypohjaan ettei tarvi koko konetta kammeta pois tuosta korista...
                        Mulla on kaikissa turbokamppeissa paluu mennyt öljypohjan ylälaitaan. Myös nykyisessä M50 turbossa (jossa ahdin alapuolella takana). Öljynpaluu kiertää moottorin etulaitaan välillä laskien välillä nousten. Ei pölläytä missään tilanteessa yhtään öljykäryä. Ainoana yhdistävänä kaikissa on ollut _riittävän_ iso paluuputken halkaisija. Oon käyttäny aina minimissään 18mm sisähalk. putkea.

                        Comment

                        • Juzbe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1066
                          • Pori

                          Originally posted by Maza View Post
                          Mulla on kaikissa turbokamppeissa paluu mennyt öljypohjan ylälaitaan. Myös nykyisessä M50 turbossa (jossa ahdin alapuolella takana). Öljynpaluu kiertää moottorin etulaitaan välillä laskien välillä nousten. Ei pölläytä missään tilanteessa yhtään öljykäryä. Ainoana yhdistävänä kaikissa on ollut _riittävän_ iso paluuputken halkaisija. Oon käyttäny aina minimissään 18mm sisähalk. putkea.
                          Eikö tässäkin ole sellainen pääsääntönä että minimissään öljynpaluun reijän kokoinen putki/letku sisämitaltaan,itsellä ei koskaan ole tämän kanssa ollut minkäänlaista ongelmaa

                          Comment

                          • Make H.
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 1278
                            • Kokkola

                            Originally posted by Maza View Post
                            Mulla on kaikissa turbokamppeissa paluu mennyt öljypohjan ylälaitaan. Myös nykyisessä M50 turbossa (jossa ahdin alapuolella takana). Öljynpaluu kiertää moottorin etulaitaan välillä laskien välillä nousten. Ei pölläytä missään tilanteessa yhtään öljykäryä. Ainoana yhdistävänä kaikissa on ollut _riittävän_ iso paluuputken halkaisija. Oon käyttäny aina minimissään 18mm sisähalk. putkea.
                            Kiitos tästä. Tulee varmaan laitettu sit tuohon öljypohjan sivulle ylälaitaan tuo paluu. Onko tuosta isosta paluulinjasta (+18mm) sit mitään hyötyy ku turbon öljynpaluulaipan reikä oli jotain 13-14mm?

                            Comment

                            • e30tampio
                              Banned
                              • Feb 2012
                              • 216
                              • Seinäjoki

                              nonii ny pääs vihdoin oma rojekti alulleen ku moneen kertaan tuli jo vaihdettua tekniikkaa ja vaikka mitä

                              Tarkoitus olis pukissa rakennella pikkuhiljaa mutta kuitenkin mahdollisimman "helposti" toimiva m50b25 mosa.. joka sitten menee melko varmaa e30 nokalle mutta saapa nähdä mihin se löytää itsensä loppujen lopuksi.. tai sitten jos löydän halavalla jostain e24 635csi 82 tai uudemman niin sit se menee sinne :think..

                              ajatuksena vaihdella siihen ensi laakerit yms.. mutta jos männät jne on hyvännäköistä kamaa ajattelin pitää vakioina (rengastaa voi) jos mitään järkeä vakioilla mennä (tämän topicin mukaan ihan ok) kannen ehkä siistin ja venttiilit myös jos siltä näyttää... mutta käsittääkseni tämän motin siis pystyy trubottamaan ilman mitään mäntä / kanki yms hankintojakin melko kestävästi..

                              hommailtuna siihen olis

                              -Garret GT40 ahdin
                              -HKS GTII hukkis 60mm
                              -Fuelabin bensapumppu 1300hv asti piisaavaa mallia
                              -mallory bpaineen säädin
                              -mega v2.2 (ehkä menee vaihtoon mutta eipä tiedä)
                              -plx laajakaista
                              -m5 suuttimet 315cc

                              Tilaukseen menossa:
                              -kaasuläpän saatan vielä hommata 80mm ja imusarjan ehkä b28 tms...
                              -cometicin tiiviste 3,5mm jos vakio hiluilla mennään ja arp pultit
                              -an putkea ja liittimiä..
                              -bensapainemittari


                              pakosarja tulee varmaan tehtyä itse.. laippoja on tullut piirreltyä cadilla ennenki ja yhessä hyvässä paikassa saa laserleikattua mistä vaan aineesta...
                              mutta toki valmiita saa tarjota

                              Tässä nyt kysymyksenä siis, että mites tämän kanssa mahtaa käydä.. nuo suuttimet lienee pienet :think mites tuon megan kanssa kun alun perin meinasin m20b25 mosaa tehdä ja siihen hukkakipinä puolan yms hommasin mutta kun m50b25 on AIVAN eri asia sen suhteen.. niin varmaan hyvin pärjäis ilmankin... ja paljon helpommalla siis pääsisi...

                              Mitä kannattaa tehdä ja mitä ei :think

                              (voi helve*** ku tuli taas sepitettyä niin vaikeesti että kukaa ei varmaa kässänny)
                              Last edited by e30tampio; 15-03-2012, 20:52.

                              Comment

                              • myöhänen
                                Newbiemmer
                                • Apr 2010
                                • 8
                                • finland

                                Originally posted by e30tampio View Post
                                nonii ny pääs vihdoin oma rojekti alulleen ku moneen kertaan tuli jo vaihdettua tekniikkaa ja vaikka mitä

                                Tarkoitus olis pukissa rakennella pikkuhiljaa mutta kuitenkin mahdollisimman "helposti" toimiva m50b25 mosa.. joka sitten menee melko varmaa e30 nokalle mutta saapa nähdä mihin se löytää itsensä loppujen lopuksi.. tai sitten jos löydän halavalla jostain e24 635csi 82 tai uudemman niin sit se menee sinne :think..

                                ajatuksena vaihdella siihen ensi laakerit yms.. mutta jos männät jne on hyvännäköistä kamaa ajattelin pitää vakioina (rengastaa voi) jos mitään järkeä vakioilla mennä (tämän topicin mukaan ihan ok) kannen ehkä siistin ja venttiilit myös jos siltä näyttää... mutta käsittääkseni tämän motin siis pystyy trubottamaan ilman mitään mäntä / kanki yms hankintojakin melko kestävästi..

                                hommailtuna siihen olis

                                -Garret GT40 ahdin
                                -HKS GTII hukkis 60mm
                                -Fuelabin bensapumppu 1300hv asti piisaavaa mallia
                                -mallory bpaineen säädin
                                -mega v2.2 (ehkä menee vaihtoon mutta eipä tiedä)
                                -plx laajakaista
                                -m5 suuttimet 315cc

                                Tilaukseen menossa:
                                -kaasuläpän saatan vielä hommata 80mm ja imusarjan ehkä b28 tms...
                                -cometicin tiiviste 3,5mm jos vakio hiluilla mennään ja arp pultit
                                -an putkea ja liittimiä..
                                -bensapainemittari


                                pakosarja tulee varmaan tehtyä itse.. laippoja on tullut piirreltyä cadilla ennenki ja yhessä hyvässä paikassa saa laserleikattua mistä vaan aineesta...
                                mutta toki valmiita saa tarjota

                                Tässä nyt kysymyksenä siis, että mites tämän kanssa mahtaa käydä.. nuo suuttimet lienee pienet :think mites tuon megan kanssa kun alun perin meinasin m20b25 mosaa tehdä ja siihen hukkakipinä puolan yms hommasin mutta kun m50b25 on AIVAN eri asia sen suhteen.. niin varmaan hyvin pärjäis ilmankin... ja paljon helpommalla siis pääsisi...

                                Mitä kannattaa tehdä ja mitä ei :think

                                (voi helve*** ku tuli taas sepitettyä niin vaikeesti että kukaa ei varmaa kässänny)
                                suuttimet kannattaa vaihtaa kyl isompiin, nälkä kasvaa syödessä..
                                niin ei jää heti ekana niistä kiinni.

                                megan saa aika helposti ohjaamaan noita m50 omia puolia

                                ei tarvi mitään erillisiä hukkakipinä puolia ja johto viidakoita viritellä sinne konehuoneeseen.

                                vakio kaasuläppä ja imusarja riittää hyvin jos meinaat vakio alakerralla ajella.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎