Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11131
    • Oulu

    Originally posted by anttiviis View Post
    Tuohon tulppajuttuun en osaa kuin ihmetellä miten niitä menee ja miksi käytätte jotain ihmetulppia?
    Tässä Keski-Pohjanmaan alueella kymmenkunta turbovehettä ja mitään ongelmia ei oo kenelläkään ollu normaalitulppien kanssa (BCP7ES) M50 ja (BP7ES) M20/M30.
    Ainoa muutos on kärkivälit naputeltu ~0,5mm tuntumaan ja nyttemmin osa siirtyny kylmempään 8 lämpöarvolla oleviin.
    Näillä tulpilla kuitenkin ajettu etanolilla vuosia/+100tkm, 500-1000hp (Hukkakipinä, suorasytkä, jakaja) kokoonpanoissa.

    Oisko teillä nyt kuitenki sielä säätöpuolella jotain, kun ette saa pelaan ja tulppia hajoaa?
    Käykö muka tyhjää tolla 0,5 kärkivälillä? Mulla on ihan hirveetä rötkimistä tyhjäkäynti jos naputtelee noin pieneksi. 0.8 kärkivälillä käy tyhjää silkin pehmeästi. Yläpään pätkiminen korjautuu kyllä joo 0.5 kärkivälillä.

    Säätöpuolesta, niin olen tosiaan koittanut seoksia välillä 11 -13,5 ja ennakoita 13-20 välillä, eikä ole vaikutusta pätkintään. Se vaan tekee sitä randomina jostain 4k ylöspäin, kun on kunnolla ahdoilla.

    EDIT pistän nyt kyllä tommosen bcpr7es tulpat kokeiluun, vaikka ero aikaisempiin bkr7es tulppiin on lähes mitätön.
    Last edited by Pazi88; 30-05-2016, 12:17.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      Millä puolilla te ajatte joilla on ongelmia tulppien kanssa?
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11131
        • Oulu

        Originally posted by Supra^ View Post
        Millä puolilla te ajatte joilla on ongelmia tulppien kanssa?
        Vakio puolat. Olen vaihtanut uudet puolat, mutta ei ollu vaikutusta.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Agua
          BTCF Member
          • Jan 2013
          • 310
          • Kainuu/Oulu

          Originally posted by anttiviis View Post
          Tuohon tulppajuttuun en osaa kuin ihmetellä miten niitä menee ja miksi käytätte jotain ihmetulppia?
          Tässä Keski-Pohjanmaan alueella kymmenkunta turbovehettä ja mitään ongelmia ei oo kenelläkään ollu normaalitulppien kanssa (BCP7ES) M50 ja (BP7ES) M20/M30.
          Ainoa muutos on kärkivälit naputeltu ~0,5mm tuntumaan ja nyttemmin osa siirtyny kylmempään 8 lämpöarvolla oleviin.
          Näillä tulpilla kuitenkin ajettu etanolilla vuosia/+100tkm, 500-1000hp (Hukkakipinä, suorasytkä, jakaja) kokoonpanoissa.

          Oisko teillä nyt kuitenki sielä säätöpuolella jotain, kun ette saa pelaan ja tulppia hajoaa?

          Mulla kans vakio m50 turbossa noi bcpr7es tulpat kärki väli 0.5mm, e85 tankissa. Seokset on 12.2-12.7 täyskaasu vedossa. Matka ajussa 16-17 tyhjäkäynti myos 17 tuntumassa.
          Alkuun ajoin 1bar paineilla sillon tulppia meni useita.. Viimeiset kaksi kesää ollut 0.6-0.8bar eikä enää ole mennyt tulppia, paikallaan todella vanhat vakio
          puolat. Lambda tietoa ei mene megalle eli boksi ei säädä missään vaiheessa
          seoksia
          Noilla tulpilla ajettu varmastikkin sen 10tkm ja yli kymmenkunta rata tapahtumaa. Ja kastuneet ainakin kaksi kertaa, oman virheen takia
          Kylmällä koneella ei ole kiihdytetty koskaan, aina lammot vahintaan 80c


          Kone yleensä jää käymään vasta 3nella startilla silloinkin kaasun avustuksella.. Eli startti hetketkelläkin saa todella vahan soppaa, tarkoituksella olen saatanyt laihalle kaiken muun paitsi ahtopaine alueen.
          matkajossa menee noin 11l@100km jos ajaa natisti 100km/h

          Puhun siis bensa afr luvuista

          Miten muilla on saadetty muut alueet? Että eihän vain säädöistä löydy syytä?
          Now: E21 315 3.0l turbo
          Ex: E21 315 m50b25 turbo
          Ex: E30 316 turbo. Paloi..

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11131
            • Oulu

            Mulla on tyhjäkäynti/tasakaasu 14.7-14 ja siitä 100kpa rajaan asti seos siirtyy aika tasasesti 14-13. 100kpa - 180kpa vällillä sit 13-12. Säädöt minusta aika ok koska tuolla kun ajelee, niin käytöksessä ei ole oikeestaan eroa vakio moottorinohjauksella varustettuun autoon. Lähtee viinasta huolimatta kerralla käyntiin ja ei nyi tai tee muutakaa outoa. Kiihdytysrikastuskin on sen verran hyvin kohdallaan, ettei kone epäröi ollenkaan kun kaasua polkee.

            bkr7es tulpat 0.5 kärkivälillä pelas muuten hyvin, mutta tyhjäkäynti oli siis tämmöstä: http://pazi88.kuvat.fi/kuvat/Projekt...622_191101.mp4

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • HeiSy
              BTCF Member
              • Oct 2009
              • 260
              • Suomi

              Ettei vaan ongelma olis vakiopuolissa :think itsellä jatku ja jatku pätkimis ongelmat niin kauan aina 4000rpm:stä eteenpäin pienilläkin ahdoilla, kunnes vaihdoin vag puolat. Ei ne vanhat ja väsyneet puolat vaan jaksanee lyödä kipinää tulpalle saakka. Vag puolia tosin en oo päässy vielä penkkiin testaamaan, mutta kadullakin jo huomasi selvän eron.

              Comment

              • anttiviis
                BTCF Member
                • Aug 2010
                • 369
                • Kokkola

                Originally posted by Pazi88 View Post
                Käykö muka tyhjää tolla 0,5 kärkivälillä? Mulla on ihan hirveetä rötkimistä tyhjäkäynti jos naputtelee noin pieneksi. 0.8 kärkivälillä käy tyhjää silkin pehmeästi. Yläpään pätkiminen korjautuu kyllä joo 0.5 kärkivälillä.

                Säätöpuolesta, niin olen tosiaan koittanut seoksia välillä 11 -13,5 ja ennakoita 13-20 välillä, eikä ole vaikutusta pätkintään. Se vaan tekee sitä randomina jostain 4k ylöspäin, kun on kunnolla ahdoilla.

                EDIT pistän nyt kyllä tommosen bcpr7es tulpat kokeiluun, vaikka ero aikaisempiin bkr7es tulppiin on lähes mitätön.
                Tuossa ärrällisessä tulpassa ei taida olla muuta eroa ku vastusta verrattuna BCP7ES? Onko sillä suurta vaikutusta, sitä en osaa sanoa.

                Käy ihan normaalisti tyhjää 0,5 kärkivälillä. Henkka vois osata sanoa paremmin millä seoksilla ja ennakoilla m50 "vakio"nokilla ja vakiopuolilla pelaa parhaiten.

                Mulla on ollu tyhjäkäyntiennakot 10-15ast ja seokset 13 pinnassa, tosin oon ennakolla vähän rajannu tyhjäkäyntiä kun ei ole tyhjäkäyntimoottoria paikallaan. Kruisailu 14-15 normiennakoilla ja täyskaasu naulattu 11,8.
                Nokka ja sen ajotus vaikuttaa jonkin verran minkälaisia seoksia hyvä käyttää kruisailussa ja tyhjäkäynnillä.

                Sielä paineilla voi olla ennakkoa myös liian vähän jos prötäilee eikä tunnu pelaavan. M50 vakiopuolat on kyllä niin tehokkaat, että jos on ehjänä niin ei jää kyllä kipinästä kiinni!
                E30 325i Turbo -86
                E30 325i M-tech2 -89
                E30 316i Bavaria -91
                E39 525iA -02
                F11 530xd M-Sport -11

                Comment

                • anttiviis
                  BTCF Member
                  • Aug 2010
                  • 369
                  • Kokkola

                  Originally posted by Agua View Post
                  Mulla kans vakio m50 turbossa noi bcpr7es tulpat kärki väli 0.5mm, e85 tankissa. Seokset on 12.2-12.7 täyskaasu vedossa. Matka ajussa 16-17 tyhjäkäynti myos 17 tuntumassa.
                  Alkuun ajoin 1bar paineilla sillon tulppia meni useita.. Viimeiset kaksi kesää ollut 0.6-0.8bar eikä enää ole mennyt tulppia, paikallaan todella vanhat vakio
                  puolat. Lambda tietoa ei mene megalle eli boksi ei säädä missään vaiheessa
                  seoksia
                  Noilla tulpilla ajettu varmastikkin sen 10tkm ja yli kymmenkunta rata tapahtumaa. Ja kastuneet ainakin kaksi kertaa, oman virheen takia
                  Kylmällä koneella ei ole kiihdytetty koskaan, aina lammot vahintaan 80c


                  Kone yleensä jää käymään vasta 3nella startilla silloinkin kaasun avustuksella.. Eli startti hetketkelläkin saa todella vahan soppaa, tarkoituksella olen saatanyt laihalle kaiken muun paitsi ahtopaine alueen.
                  matkajossa menee noin 11l@100km jos ajaa natisti 100km/h

                  Puhun siis bensa afr luvuista

                  Miten muilla on saadetty muut alueet? Että eihän vain säädöistä löydy syytä?
                  Nuo afr luvut kuulostaa melko laihoilta ja se voi olla osasyynä miks tulppia menee. Luulis jo 15,5-16 kohilla puutuvan kruisailussakin vaikka moniventtiilikone onkin. :think
                  E30 325i Turbo -86
                  E30 325i M-tech2 -89
                  E30 316i Bavaria -91
                  E39 525iA -02
                  F11 530xd M-Sport -11

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11131
                    • Oulu

                    Originally posted by anttiviis View Post
                    Tuossa ärrällisessä tulpassa ei taida olla muuta eroa ku vastusta verrattuna BCP7ES? Onko sillä suurta vaikutusta, sitä en osaa sanoa.

                    Käy ihan normaalisti tyhjää 0,5 kärkivälillä. Henkka vois osata sanoa paremmin millä seoksilla ja ennakoilla m50 "vakio"nokilla ja vakiopuolilla pelaa parhaiten.

                    Mulla on ollu tyhjäkäyntiennakot 10-15ast ja seokset 13 pinnassa, tosin oon ennakolla vähän rajannu tyhjäkäyntiä kun ei ole tyhjäkäyntimoottoria paikallaan. Kruisailu 14-15 normiennakoilla ja täyskaasu naulattu 11,8.
                    Nokka ja sen ajotus vaikuttaa jonkin verran minkälaisia seoksia hyvä käyttää kruisailussa ja tyhjäkäynnillä.

                    Sielä paineilla voi olla ennakkoa myös liian vähän jos prötäilee eikä tunnu pelaavan. M50 vakiopuolat on kyllä niin tehokkaat, että jos on ehjänä niin ei jää kyllä kipinästä kiinni!
                    Joo ei ole muuta eroa. Sen vastuksen pitäs vissiin vähentää radiohäiriöitä tms.

                    Bensakone? Viinalla pelaa noin pienillä ennakoilla aika heikosti. Tai no käyhän se, mut kuumenee ihan reilusti ja polttoainetta palaa Bensalle varmasti ok. Mut btw kun oon logannu vakio moottorinohjauksen ennakoita vakiokoneessa, niin ne on 25-35 välillä cruisaillessa. Vääntöhuipussa 23 astetta ja tippuu 18-19 asteen paikkeille vääntöhuipun jälkeen. Sit taas nousee vielä pari astetta ennen punarajaa.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Agua
                      BTCF Member
                      • Jan 2013
                      • 310
                      • Kainuu/Oulu

                      Originally posted by anttiviis View Post
                      Nuo afr luvut kuulostaa melko laihoilta ja se voi olla osasyynä miks tulppia menee. Luulis jo 15,5-16 kohilla puutuvan kruisailussakin vaikka moniventtiilikone onkin. :think
                      Mulla siis ei ole mennyt noilla asetuksilla tulppia

                      Sillon 1bar paineilla loppui puolat, sen takia meni tulppia.
                      Nykiminen alkaa tulla siinä lähellä 18lukemia..
                      Puutuminen myös
                      Last edited by Agua; 30-05-2016, 16:48.
                      Now: E21 315 3.0l turbo
                      Ex: E21 315 m50b25 turbo
                      Ex: E30 316 turbo. Paloi..

                      Comment

                      • Ardi00
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2011
                        • 1518
                        • Spain/Valencia

                        Tää on erittäin mielenkiintonen keskustelu ja toivottavasti joku saa tähän selkeän ratkaisun, muun kuin VAG puolien vaihto. Itsellä oli kesän ajossa BCPR7ES tulpat vakio kärkivälillä ja uudet vakiopuolat. Kesän aikana ~10tk pimeni yksi puola ja rikkoi tulpan posliinin. Uudet romut sisälle ja baanalle. Omia puolia ajettiin melko kovalla lautausajalla ja uskon sen olevan syypää. Muutenkin ne puolat on todella kuumassa paikassa .

                        E: e85sta tankissa.
                        e36 Fijigrün 328i
                        e46 Stalhgrau 325ci

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by anttiviis View Post
                          Nuo afr luvut kuulostaa melko laihoilta ja se voi olla osasyynä miks tulppia menee. Luulis jo 15,5-16 kohilla puutuvan kruisailussakin vaikka moniventtiilikone onkin. :think
                          Lambda-aikakaudella ollaan jo ihan pihalla oikeista seossuhteista Eli ei tuo ole vielä edes laiha osakaasun seos, varsinkin E85:llä voi tähdätä paljon laihempiinkin seoksiin. Seossuhde osakaasullahan on paras just ennenkuin alkaa tulemaan käyntihäiriöitä, piruakos sitä polttoainetta tuhlaamaan....

                          Ja tulpat pimenee niin että pelaavat vielä pienellä kärkivälillä meinaa eristyksen pientä halkeamaa ja se on melko varmasti seurausta rikkaasta seoksesta kuumalle tulpalle, mikä moottorinohjaus, mitkä säädöt, eka veikkaus itseltä olisi että fuelcut päästettäessä kaasu täyskaasulta tulee liian myöhään, sehän täytyy kalibroida tps:n avulla mikään muu mittaustekniikka ei reagoi riittävän nopeasti em. tilanteessa.

                          Comment

                          • HeiSy
                            BTCF Member
                            • Oct 2009
                            • 260
                            • Suomi

                            Tuli semmonen mieleen että ne joilla on vielä vakiopuolat turbo m50:ssä niin kokeilkaapas onko vaikutusta jos kääritte tulpanhatut esim alumiinifolioon tai johonkin muuhun metalliseen. Kun tuntuu monessa uudemman aikakauden suorasytkäpuolassa olevan rautapintanen tulpanhattu mikä toimii häiriönsuojauksena. M50:ssähän on kumiset. Jos ne puolat alkaa kuormituksessa lyömään läpi ja tekemään häiriöpiikkejä anturi signaaleihin. Joka sitten taas voisi myös sitä pätkimistä selittää :think

                            Voi myös olla täysin typerä ajatus

                            Comment

                            • Matuh
                              BTCF Member
                              • Apr 2013
                              • 3702
                              • Kouvola

                              Itsehän jätin iridiumit kokonaan pois ja vaihoin ihan, racing tulppaan. Katsotaan miten pelittää, kun saan vehkeet ajoon.
                              E36 328i M50B30 turbo
                              Skoda vRS
                              Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                              Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                              EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                              Comment

                              • Agua
                                BTCF Member
                                • Jan 2013
                                • 310
                                • Kainuu/Oulu

                                Originally posted by Matuh View Post
                                Itsehän jätin iridiumit kokonaan pois ja vaihoin ihan, racing tulppaan. Katsotaan miten pelittää, kun saan vehkeet ajoon.
                                Kerros lisää tästä racing tulpasta.. :think
                                Now: E21 315 3.0l turbo
                                Ex: E21 315 m50b25 turbo
                                Ex: E30 316 turbo. Paloi..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎