Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Originally posted by Matuh View Post
    Sigun e36 hajottaa Bcpr7es tulppia. Pien rötä tuossa 4k jälkeen ja tällöin se yleensä halkes. Vakio bmw puolat, ei tietoa kuin vanhat mut 3kesää ainakin ajettu.
    Oisko toi nyt vaan että Ngk bkr8eix tulpilla paranis?
    Se rötä johtuu aivan sikarikkaasta seoksesta ja siitä myös tulpan eristeen halkeaminen, toki se tulppakin on liian kuuma eli reippaasti vaan kylmempää lämpöarvoa kehiin. Mutta jos kone rötää täyskaasulla liiasta sopasta niin mikään tulppa ei kovin pitkään kestä.

    Comment

    • TeemuM
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 233
      • Turku

      Pysyykö tuo tyhjäkäyntiventtiilin liitinosa paikallaan imusarjassa myös ahdetuissa? Ulkomaanfoorumeilla näkyy, että ovat liimailleet niitä paikalleen.
      Entä tuon venttiilin "imuletku", tuleeko se ahtoputkeen, vai ahtimen imupuolelle? Remmiahdettu kyseessä.

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11131
        • Oulu

        Originally posted by TeemuM View Post
        Pysyykö tuo tyhjäkäyntiventtiilin liitinosa paikallaan imusarjassa myös ahdetuissa? Ulkomaanfoorumeilla näkyy, että ovat liimailleet niitä paikalleen.
        Entä tuon venttiilin "imuletku", tuleeko se ahtoputkeen, vai ahtimen imupuolelle? Remmiahdettu kyseessä.
        Ainakaan m52 koneessa/imusarjassa ei pysy liimaamatta. Mut m50 koneessa se tulee kiinni erillälailla ja saattaa pysyäkkin ilman :think

        Ja tyhjäkäyntiventtiilin letku ahtoputkiston puolelle kiinni. Muuten vuotaa ahtopaineet pihalle sitä kautta.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • TeemuM
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 233
          • Turku

          Ok, kiitos. Täytyy liimata nyt varmuuden vuoksi samalla kun osat on irti.
          Mitä liimaa käytit?

          Comment

          • Matuh
            BTCF Member
            • Apr 2013
            • 3702
            • Kouvola

            Originally posted by Patriot View Post
            Paljonkos ne vakiopuolat kestikään?
            Lataus aikaa muistaakseni jonku 4ms aika maksimi. Mulla ne on tuolla 3.7 paikkeilla.

            Originally posted by naukkis View Post
            Se rötä johtuu aivan sikarikkaasta seoksesta ja siitä myös tulpan eristeen halkeaminen, toki se tulppakin on liian kuuma eli reippaasti vaan kylmempää lämpöarvoa kehiin. Mutta jos kone rötää täyskaasulla liiasta sopasta niin mikään tulppa ei kovin pitkään kestä.
            No noilla Bcpr7es tulpilla mennään nyt. Säädetään vakio kärkivälillä ja sit katotaan jos tarvii niin laitan nuo 0.7 välillä olevat.

            Meikällä on käyny joku kämmi ton kanssa tai jotaan nyt. Koska tuo ei sitä millään muulla alueella tee niin siellä on säädöissä pakko olla joku bugi/ ne ei oo samoilla kohilla kuin edellisillä omistajilla. Tyhjäkäynnistä ois pitäny jo päätellä
            (Tämä erittäin todennäköistä, koska toimivana purettu veks, eikö ole vastaavia ongelmia ollut)

            Ni ennen kuin enempää tuhotaan ni varataan penkkiin aika ja siellä saa sitten hieroa tota Kuntoon.
            Ja säädetään 2kpl ahtopaine karttoja vaikka tuo 1.4bar ja sitten 0.9bar. Tulee säästettyä konetta sitten käytössä.
            E36 328i M50B30 turbo
            Skoda vRS
            Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
            Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

            EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

            Comment

            • MH motorsport
              BTCF Member
              • Sep 2011
              • 2301
              • Turku

              Originally posted by Matuh View Post
              Lataus aikaa muistaakseni jonku 4ms aika maksimi. Mulla ne on tuolla 3.7 paikkeilla.



              No noilla Bcpr7es tulpilla mennään nyt. Säädetään vakio kärkivälillä ja sit katotaan jos tarvii niin laitan nuo 0.7 välillä olevat.

              Meikällä on käyny joku kämmi ton kanssa tai jotaan nyt. Koska tuo ei sitä millään muulla alueella tee niin siellä on säädöissä pakko olla joku bugi/ ne ei oo samoilla kohilla kuin edellisillä omistajilla. Tyhjäkäynnistä ois pitäny jo päätellä
              (Tämä erittäin todennäköistä, koska toimivana purettu veks, eikö ole vastaavia ongelmia ollut)

              Ni ennen kuin enempää tuhotaan ni varataan penkkiin aika ja siellä saa sitten hieroa tota Kuntoon.
              Ja säädetään 2kpl ahtopaine karttoja vaikka tuo 1.4bar ja sitten 0.9bar. Tulee säästettyä konetta sitten käytössä.
              Suuttimet, bensapaine, ahtoputkisto, cooleri, anturien kalibrointi kaikki on muuttujia eli säätämään vaan uusiksi.
              Autopalvelu MH-motor
              Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
              Maxxecu myynti ja asennus
              www.mh-motor.fi
              0503218217
              Kulkineet:
              E6 2000 touring
              E6 2002 touring
              E30 318is ///Mtechnic 2
              E34 ///M5 nürburgring
              E34 S62b50 turbo dct
              E39 523i ///Msport
              F30 320d

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                Originally posted by Matuh View Post
                No noilla Bcpr7es tulpilla mennään nyt. Säädetään vakio kärkivälillä ja sit katotaan jos tarvii niin laitan nuo 0.7 välillä olevat.
                Siis sulla on 1,5 baria ahtopainetta ja käytät tulppaa jonka lämpöarvo on vain yhden vakiota kylmempi? Ihan noin niinkuin lonkalta heittäisin että oikeampi lämpöarvo olisi ysi tai jopa kymppi, liian kylmästä tulpastahan ei ole mitään vaaraa muuta kuin että se menee tukkoon jos se ei lämpiä ikinä itsepuhdistumislämpötilaan. Kireissä vapareissakin käytetään NGK:n tulpista yleensä ysiä. Prätkässä joskus kokeilin seiskaa kun vahingossa ostin ja tulos oli just että pimenivät heti kun seos kävi pikkuisen liian rikkaalla.

                Niin ja sitten vielä tulpan tyyppikin on väärä, eli 1-kärkinen tulppa ei käy 4-venttiilipalotiloihin, riippuen sivuelektrodin asennosta optimaalinen sytkäennakko vaihtelee jopa 5 astetta. Eli 1-kärkistä tulppaa käytettäessä kaikki tulpat pitäisi saada samaan asentoon, hankalaa joten yleensä käytetään monikärkitulppia mitä M5x:ssäkin kuuluu käyttää.
                Last edited by naukkis; 08-04-2016, 16:09.

                Comment

                • Arppa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1049
                  • Lumbriver

                  Kuinka pitkälle vakio bensapumppu näissä riittää? Kyse on siis tuosta sigun e36:sta
                  Kesällä: Chevrolet Corvette C6 Z51 6-speed manual
                  Kesällä: Myydään/vaihdetaan Bmw 320i -95 Cabriolet M-sport "Holsetti laitettu!"
                  Kauppakassina: Hyundai i30 -21
                  -Raahe Connection-
                  -Team Kärppä- limited edition

                  Comment

                  • I-Ienkka
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2012
                    • 275
                    • kokkola

                    Tähän tulppa asiaan haluaisin kantaa oman korteni.
                    Eli itselläni on ollu juurikin näitä ykskärkisiä ja 7 lämpöarvolla olevia tulppia joista lyöty kärkiväli sinne 0,55 paikkeille nyt kolme kesää ja kolmella eri kokoonpanolla jossa viimeisimmässä 1,6bar painetta.
                    Ikinä ei oo ollu tulppien kanssa ongelmia ja hyvin on kipinä riittäny sekä työmatka-ajossa että muutamia satunnaisia radalla käyntejä. Ja tässä on monella tutulla aivan samoja tulppia käytetty kovissakin kokoonpanoissa. Eli mikä on nyt tuo teoria että heti kun ahdin lisätään kylkeen nii tulpan pitää olla kymppi arvolla? Toki asia erikseen autoissa joilla vedetään lämätiskissä kymmeniä ratakierroksia. :think

                    Comment

                    • Jasu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 2110
                      • Tampere / Isojoki

                      Juu harva kokoonpano vaatii 8 kylmempää.
                      Ja oma mielipiteeni on, että käytetään sitä normaalia, eli 1-kärkistä tulppaa (oli sitten 2- tai 4-venttiilitekniikasta kysymys).
                      Volvo S80 V8
                      Mercedes C250d
                      M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                      Comment

                      • Supra^
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 5150
                        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                        Originally posted by I-Ienkka View Post
                        Tähän tulppa asiaan haluaisin kantaa oman korteni.
                        Eli itselläni on ollu juurikin näitä ykskärkisiä ja 7 lämpöarvolla olevia tulppia joista lyöty kärkiväli sinne 0,55 paikkeille nyt kolme kesää ja kolmella eri kokoonpanolla jossa viimeisimmässä 1,6bar painetta.
                        Ikinä ei oo ollu tulppien kanssa ongelmia ja hyvin on kipinä riittäny sekä työmatka-ajossa että muutamia satunnaisia radalla käyntejä. Ja tässä on monella tutulla aivan samoja tulppia käytetty kovissakin kokoonpanoissa. Eli mikä on nyt tuo teoria että heti kun ahdin lisätään kylkeen nii tulpan pitää olla kymppi arvolla? Toki asia erikseen autoissa joilla vedetään lämätiskissä kymmeniä ratakierroksia. :think
                        Originally posted by Jasu View Post
                        Juu harva kokoonpano vaatii 8 kylmempää.
                        Ja oma mielipiteeni on, että käytetään sitä normaalia, eli 1-kärkistä tulppaa (oli sitten 2- tai 4-venttiilitekniikasta kysymys).
                        Esimerkiksi M52B28:n ja M50B25:n vakiotulpat (BOSCH F 7 LDCR tai NGK BKR 6 EK) ovat 2-kärkisiä. ETK:sta löytyy myös huomautus seuraavaan tekniseen tiedotteeseen:
                        http://www.motor-talk.de/forum/aktio...hmentId=738949
                        Jossa suositellaan käyttämään nelikärkisiä tulppia.

                        En mä ainakaan näe mitään järkeä lähteä "downgreidaamaan" yksikärkisiä vakio 2-kärkisten tilalle, mielummin nelikärkiset suoraan, vaikka 1-kärkisetkin todistettavasti näköjään toimivat joillain.
                        Last edited by Supra^; 09-04-2016, 10:56.
                        Musti 8HP
                        Nokivasara M47
                        TeiniCoupé DCT
                        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                        Ex:
                        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                        Comment

                        • saki
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 247

                          Sytkälaitteissa on kyllä vikaa/tehottomuutta jos huomaa jotain eroa tulpan kärkien määrällä tai kärkivälin pienennys parantaa käyntiä\poistaa prötäämistä.

                          Myöskään neliventtiili kannet ei tosiaan tarvitse monikärki tulppia. En ainakaan tiedä yhtään tehokasta MP konetta(pl wanhat kawat) jossa olisi monikärki tulppia vaikka litratehot on kohdillaan ja palotilat täynnä venttiiliä. Iridiumeja niissä kaikissa kyllä on mutta sekin varmasti osittain pitkää huoltoväliä ajatellen.

                          sytkälaitteet kuntoon niin huomaa että tulpan valinta helpottuu.. Kaikki käy ja aina palaa meni läpi millaista seosta vain.
                          BMW i3 REX

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11131
                            • Oulu

                            Tuo meikän kone ei suostunut 7 tulpalla pelaamaan. Siihen vaihtelin tuliterät puolatkin, mut ei ollu apua. Kärkivälillä pysty vaan vaikuttaa oliko ongelmat yläkierroksilla vai alakierroksilla. Yläkierroksilla tykkäsi hehkusytytellä kun polttoaineena oli re85. 8:n tulppa, niin kaikki ongelmat katos. Toki koneet on yksilöitä, et samakai se millä tulpilla ajelee, kunhan pelaa

                            Tuohon kärkien määrä humpuukiin en usko, mut tosiaan ennemmin liian kylmä, kuin liian kuuma tulppa. Liian kylmä vaan nokeentuu ja se on helppo diagnosoida, jos näin käy.

                            Edit niin ja minun ymmärtääkseni tuolla monikärkisyydellä saadaan lähinnä käyttöikää lisää, kun elektrodien pinta-ala on suurempi, niin on enemmän, mitä kulua pois.
                            Last edited by Pazi88; 09-04-2016, 12:22.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Matuh
                              BTCF Member
                              • Apr 2013
                              • 3702
                              • Kouvola

                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              Tuo meikän kone ei suostunut 7 tulpalla pelaamaan. Siihen vaihtelin tuliterät puolatkin, mut ei ollu apua. Kärkivälillä pysty vaan vaikuttaa oliko ongelmat yläkierroksilla vai alakierroksilla. Yläkierroksilla tykkäsi hehkusytytellä kun polttoaineena oli re85. 8:n tulppa, niin kaikki ongelmat katos. Toki koneet on yksilöitä, et samakai se millä tulpilla ajelee, kunhan pelaa
                              Jokane on kyllä yksilö. Pakolämmöt,sylinteri paineet vaikuttaa yms.
                              Muuttujia on paljon yhtälössä.
                              Tohon mun tulppa valintaan et ota enää muuta kantaa kuin sen että sillä se on toiminut, niin tällä mennään.

                              I'm out....
                              E36 328i M50B30 turbo
                              Skoda vRS
                              Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                              Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                              EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by saki View Post
                                Myöskään neliventtiili kannet ei tosiaan tarvitse monikärki tulppia.
                                Tästä oli joku tutkimus aikanaan, eli tumble-tyyppisissä palotiloissa virtauksen osuminen sopivasti sivuelektrodiin hidastaa sytytyksen alkamista reilusti. Yksi ratkaisu ongelmaan oli monikärkiset tulpat joita siis esim M5x:ssä tulisi käyttää, toki ongelma voidaan ratkaista muillakin tavoilla jos halutaan käyttää 1-kärkisiä tulppia.

                                Se noin 5 asteen ero optimiennakossa ei ole mikään maailmaa kaatava mutta jos konetta säätää tarkasti niin tuollainen vesittää kaiken tarkkuuden hommasta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎