Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Originally posted by I-Ienkka View Post
    Eli mikä on nyt tuo teoria että heti kun ahdin lisätään kylkeen nii tulpan pitää olla kymppi arvolla? Toki asia erikseen autoissa joilla vedetään lämätiskissä kymmeniä ratakierroksia. :think
    Tulpan lämpötilan pitää olla vakioalueella, jos lätkäsemme turbon kupeeseen ja ajamme 1,5 barin ahtopaineilla tulpan lämpökuorma nousee 1,5-kertaiseksi -> tarvitaan 3 lämpöarvoa kylmempi tulppa pitämään tulpan lämpötila samana.

    Otetaan ihan vakioautot referenssiksi, Saabin 16V mosassa käytetään vaparina samoja 6-lämpöarvon ngk:ta kuin M52:ssa, turbomallien tulppa on lämpöarvoltaan 8 ja käytetty ahtopaine on jotain 0,8 baria tms.

    Toki sen liian kuuman tulpankin saa selviämään hengissä, rikastetaan seos tolkuttoman rikkaaksi jotta palolämmöt pysyvät alhaalla, käytetään jotain iridiumeja jotka kestävät ylilämpöä julmasti yms.

    Mutta liian kuuma tulppa on vaarallinen moottorille hajosi se itsessään tai ei joten ihan suosiolla kannattaa se tulppa valita oikeaan lämpöarvoon viritysasteen mukaan. Stanu tulppa jälkiahdetussa koneessa ei ole oikea valinta.
    Last edited by naukkis; 10-04-2016, 12:01.

    Comment

    • Guest's Avatar

      Tinakoneisissa (4cyl 1.878cc 16v) Volvoissa joissa toki ei voimakaan ole kuin päälle 500hv per litra (1000hv yli 3bar ahdolla) käytetään useammassakin niinkin eksoottista tulppaa kuin NGK BCR8ES kärkivälillä 0.5mm. Näistä joutuu maksamaan peräti 20e / 4kpl ja motonetista löytyy. Viina polttoaineena ja toimivat 1609m lyhyissä kiihdyttelyissä ilman ongelmia vakio Volvon omilla puolilla.

      Ei siis tarvi todellakaan olla mitään hipo monikärki tulppia taikka iridiumeja.

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        Originally posted by primerap10gtr View Post
        Ei siis tarvi todellakaan olla mitään hipo monikärki tulppia taikka iridiumeja.
        No siis 2-kärkitulpat on vakiotavaraa ja aikalailla samanhintaiset kuin muutkin normi kuparitulpat. Iridiumit, palladiumit ja platinatulpat taas on virikäyttöön aika typeriä valintoja, nehän johtavat niin lämpöä kuin sähköä paskasti eli kipinä on huono ja hehkusytytyksen vaara suuri varsinkin E85:llä.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          Originally posted by saki View Post
          En ainakaan tiedä yhtään tehokasta MP konetta(pl wanhat kawat) jossa olisi monikärki tulppia vaikka litratehot on kohdillaan ja palotilat täynnä venttiiliä. Iridiumeja niissä kaikissa kyllä on mutta sekin varmasti osittain pitkää huoltoväliä ajatellen.
          No kun ollaan BMW forumilla niin pisteetään esimerkiksi S1000RR. Tuplat kärjet ja NGK:n lämpöarvo 9 ja BMW:n F1-tiimin suunnittelema kone on edelleen ylivoimaisesti kirein vapaastihengittävä tuotantokone.

          Japsit suosivat nykyään iridiumeja mutta aikaisemmin niissäkin oli pääosin 2-kärkikuparitulpat, japsivehkeiden kun pitää toimia moitteetta vaikka ikinä ei kone kävisi juuri tyhjäkäyntiä suuremmalla rasituksella vaaditaan niin suuri lämpötila-alue tulpilta että sitä on vaikea saavuttaa muilla kuin iridiumeilla.
          Last edited by naukkis; 10-04-2016, 17:51.

          Comment

          • bmw89
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2010
            • 565
            • Ulvila

            Originally posted by primerap10gtr View Post
            Tinakoneisissa (4cyl 1.878cc 16v) Volvoissa joissa toki ei voimakaan ole kuin päälle 500hv per litra (1000hv yli 3bar ahdolla) käytetään useammassakin niinkin eksoottista tulppaa kuin NGK BCR8ES kärkivälillä 0.5mm. Näistä joutuu maksamaan peräti 20e / 4kpl ja motonetista löytyy. Viina polttoaineena ja toimivat 1609m lyhyissä kiihdyttelyissä ilman ongelmia vakio Volvon omilla puolilla.

            Ei siis tarvi todellakaan olla mitään hipo monikärki tulppia taikka iridiumeja.
            Itellä on kyseiset tulpat ollu m50 koneessa (harisen suositus) käytössä etanolilla.

            vakio kärkivälillä rupes pätkimään ahdoilla ja 0.5 kärkivälillä pätkii tyhjäkäynnillä
            -E30 "316i"

            ex. e46 328i,

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11131
              • Oulu

              Originally posted by bmw89 View Post
              vakio kärkivälillä rupes pätkimään ahdoilla ja 0.5 kärkivälillä pätkii tyhjäkäynnillä
              Mulla oli sama ongelma NGK bkr7ek tulpilla. Bkr8eix ja ongelmat katos. Kuka selittää mistä tuo tyhjäkäynnillä pätkiminen pienellä kärkivälillä johtuu. :think


              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Jokkede
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2010
                • 278
                • Siilinjärvi

                Haulla en äkkiä löytänyt vastausta, eli meneekö euro s50b30 nokka-akselit m50 vanoksellisen kanteen? :think:

                E: itse itselleni vastaten, ei käy
                Last edited by Jokkede; 18-04-2016, 21:17.
                Nykyisin: e30 318i 2d -84 m50b28 Turbo ikuisuus projekti
                e30 316 2d -85 Alpinweiss ///Mikä kiire projekti
                e30 316 2d -87 Ral 6003 m50b25 "kaunokki"
                300 exc -05


                Myydään tavaraa Ostetaan tavaraa

                EX: e30 316i 2d -89 Zinnoberrot, e30 320i m20b25 2d -89 Schwartz, e36 328i taxi -95 Cosmosschwarz, e36 325i coupe -94 Moreagrun, e36 328i toukka -95 Montrealblau, e32 735iA -91 Granitsilber metallic, e36 325i taxi -90 Lagunengruen

                Comment

                • Guest's Avatar

                  Paljos toi männänrengasväli nyt kuulukaan olla m52 alsa-alakerrassa? Viinaa laitetaan ja painetta.

                  Mietin tossa et jos painottais männät ja kanget ainakin niin tarkkaan kun mun leivinjauhevaaka pystyy ja kattoo sit jos koneistamokin joutais vähä tasapainottelemaan noita pyöriviä. Lohko ja kansi pitää ainakin oikoa i alla fall. Kansi tulee tosin m50b25:sta.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11131
                    • Oulu

                    Originally posted by herrakani View Post
                    Paljos toi männänrengasväli nyt kuulukaan olla m52 alsa-alakerrassa? Viinaa laitetaan ja painetta.
                    1 rengas 0,1 - 0,3
                    2 rengas 0,2 - 0,4
                    öljyrenkaat 0,25 - 0,5

                    Ahdettuun saa varmasti olla speksi löyhemmässä päässä, ellei peräti vähän väljempikin :think

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Mulla oli sama ongelma NGK bkr7ek tulpilla. Bkr8eix ja ongelmat katos.
                      BKR7EIX ja BKR8EIX tulppia on kans tullu käytettyä ilman ongelmia VAG TFSI puolien kanssa. E85 polttoaineena.
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        1 rengas 0,1 - 0,3
                        2 rengas 0,2 - 0,4
                        öljyrenkaat 0,25 - 0,5

                        Ahdettuun saa varmasti olla speksi löyhemmässä päässä, ellei peräti vähän väljempikin :think
                        Thx! Laitan tolleen sit.

                        Comment

                        • Arppa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2006
                          • 1049
                          • Lumbriver

                          Kdfi:n säätämisestä... Saako säädettyä suurinpiirtein toimivaksi ilman laajakaista-lambdaa ja saa ehdottaa jotakuta joka osaa tuota säädellä meilläpäin Pitäisi siirtää toiseen talliin missä saa hitsata putkeen anturille paikan...
                          Kesällä: Chevrolet Corvette C6 Z51 6-speed manual
                          Kesällä: Myydään/vaihdetaan Bmw 320i -95 Cabriolet M-sport "Holsetti laitettu!"
                          Kauppakassina: Hyundai i30 -21
                          -Raahe Connection-
                          -Team Kärppä- limited edition

                          Comment

                          • Vauhtivaunu
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 2714
                            • P-Karjala

                            Originally posted by Arppa View Post
                            Saako säädettyä suurinpiirtein toimivaksi ilman laajakaista-lambdaa
                            Ei saa.

                            Tai sitten on oltava senverran paljon ns. skill-leveliä että pystyy kapeakaistalambdan jännitteestä ja moottorin käyttäytymisestä eri kuormitusalueilla plus intuitiolla säätämään sen. Ei onnistu ilman vuosien kokemusta.
                            sigpic


                            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                            Comment

                            • Arppa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2006
                              • 1049
                              • Lumbriver

                              Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                              Ei saa.

                              Tai sitten on oltava senverran paljon ns. skill-leveliä että pystyy kapeakaistalambdan jännitteestä ja moottorin käyttäytymisestä eri kuormitusalueilla plus intuitiolla säätämään sen. Ei onnistu ilman vuosien kokemusta.
                              No voi pyllypensseli... Täytyy toivoa että ei kaikki pultit katkea pakosarjan laipasta, yksi jo napsahti poikki. Porailua siis tiedossa
                              Kesällä: Chevrolet Corvette C6 Z51 6-speed manual
                              Kesällä: Myydään/vaihdetaan Bmw 320i -95 Cabriolet M-sport "Holsetti laitettu!"
                              Kauppakassina: Hyundai i30 -21
                              -Raahe Connection-
                              -Team Kärppä- limited edition

                              Comment

                              • Vauhtivaunu
                                BTCF Member
                                • Jun 2008
                                • 2714
                                • P-Karjala

                                Originally posted by Arppa View Post
                                Täytyy toivoa että ei kaikki pultit katkea pakosarjan laipasta, yksi jo napsahti poikki. Porailua siis tiedossa
                                Varmaan kannattaa hölvätä jollain WD40, rost-off, "penetrating oil" tms. ohuella spray-öljyllä ennen aukasua. Pakopuolella kuitenkin rautaosat on suht ruosteessa jo ensimmäisen kunnon lämpeämisen jälkeen kun kaikki mahdollinen suoja palaa pois. Ja ensin kiinnipäin inan verran ennenkun pyörittää auki. Ylipäätään ruostuneessa pultissa edes-takaisin veivaus auttaa. Joskus.
                                sigpic


                                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎