Originally posted by Hanza
View Post
Kuluttajansuojalaki ei vaadi antamaan tuotteelle tai työlle takuuta.
Takuu on vapaaehtoinen ja sen on annettava kuluttajalle lain säännöksiin nähden paremmat oikeudet. Ostajan kannalta parempi tarjous voi olla esimerkiksi lupaus palauttaa rahat takaisin vähäisenkin virheen johdosta.
Valmistaja, maahantuoja tai myyjä voi antaa tuotteelle takuun. Asiakas voi valita, mille myyntiportaalle hän kohdistaa takuuseen perustuvat vaatimuksensa
- Myyjä vastaa aina takuusta, vaikka takuunantaja on useimmiten maahantuoja tai valmistaja
Edit: Ja näin on maahantuoja minulle ilmoittanut:
"Kansainvälinen takuu
Valmistajan yhdessä EU-jäsenmaassa antaman takuun on oltava voimassa myös muissa EU-maissa. Kuluttajalla on oikeus saada tavara takuukorjattua Suomessa, jos sillä on valmistajan antama takuu ja maahantuoja Suomessa.
Takuuta ei voida evätä sillä perusteella, että tavara on hankittu toisesta jäsenmaasta, ostettu verkkokaupasta tai tuotu Suomeen rinnakkaistuontina ohi virallisen maahantuojan. Kuluttajansuojalaki ei kuitenkaan sisällä vastaavaa säännöstä! Ja poikkeus edellämainitusta kilpailuoikeuudellisesta säännöstä on tilanne jossa valmistaja on laatinut jakelujärjestelmänsä täysin selektiiviseksi, mutta jokin tavaraerä on tästä huolimatta joutunut jakelujärjestelmän ulkopuolelle.
Selektiivisellä jakelujärjestelmällä tarkoitetaan menettelyä jossa hyödykkeitä toimitetaan vain tietyt laadulliset kriteerit täyttäville jälleenmyyjille.
Comment