Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -KK-
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 265

    Originally posted by tsbmw View Post
    25%/75% repii ihan kivasti mustaa ja kone ulvasee ohituksissa.
    Tuskin kone hajoo tähän, melkeen bensaa koneystävällisempi?
    Seuraavaksi seoksen 20%/80% kokeiluun, pikkuhiljaa letkut...
    Ihan hyvä kun näitä vaihtoehtoisia polttoaineita kokeillaan. Ite googlasin aikanaan E10 bensan ilmestyessä aiheeseen liittyen ja aika paljolti tuntui tuo etanoli rankaisevan bensapumppuakin. Oli aikamoisen huonossa hapessa käytön jälkeen verrattuna normibensaan.

    Tässä esimerkkinä yhdet speksit ihan yleisestä Boschin bensapumpusta, missä mainitaan kestävän E85 bensaa. Mutta maksimikäyttöajaksi sanotaan 500h. Eli 60kmh keskinopeudella tuo olisi 30tkm. Mulla pyörii siis ajotietokoneessa keskinopeus usein tuossa. Tietty jos ajaisi kaksi kertaa kovempaa niin pääsisi pidemmälle



    Pitäisi tosiaan olla varma, että kaikki komponentit oikeasti kestää tuota suurempaa etanolipitoisuutta pidemmän päälle.

    Tuo sai ainakin osaltaan meikäläisen pysymään 98 oktaanisessa.

    Comment

    • kmn
      Moderator
      • May 2009
      • 6023
      • Sipoo

      Originally posted by Ile86 View Post
      Kyllähän siinä vielä säästöä jää suhteessa 95:een.
      Tulin just Kemi - Oulu välin 10,2 kulutuksella. suhde jotain 45/55 (re85/e95) kun oli vielä ~15L vanhaa seosta ja heitin tankatessa 50/50. Edelleen M50B25.
      No tuleehan siinä nyt. Kulutuksen pitäis nousta noin 80%, ennenkuin oli taloudellisesti kannattavampaa ajaa 98E5:llä. Ropasin tuota ajotietokoneen korjauskerrointa ja laskennollisesti pitäisi olla vakio 1000 sijaan 1247, mutta katsotaan onko oikeasti vaikutusta. Tarkoituksena nyt siis saada OBC näyttämään oikeaa kulutusta. Joku voi kommentoida, jos mennään metsään tässä kohtaa. Mulla nyt on tietysti myös pienempi vierintäkehä noissa renkaissa, joten 9-10% heittoa tulee trippimittariin, joka pitää myös ottaa huomioon kulutusta laskiessa uudestaan kohdalleen.. :think

      Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
      Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
      --
      Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by kmn View Post
        No tuleehan siinä nyt. Kulutuksen pitäis nousta noin 80%, ennenkuin oli taloudellisesti kannattavampaa ajaa 98E5:llä. Ropasin tuota ajotietokoneen korjauskerrointa ja laskennollisesti pitäisi olla vakio 1000 sijaan 1247, mutta katsotaan onko oikeasti vaikutusta. Tarkoituksena nyt siis saada OBC näyttämään oikeaa kulutusta. Joku voi kommentoida, jos mennään metsään tässä kohtaa. Mulla nyt on tietysti myös pienempi vierintäkehä noissa renkaissa, joten 9-10% heittoa tulee trippimittariin, joka pitää myös ottaa huomioon kulutusta laskiessa uudestaan kohdalleen.. :think
        Ajat pari tankillista ja mittaat kulutuksen. Sitten lasket siitä sen korjaus kertoimen.

        Comment

        • kmn
          Moderator
          • May 2009
          • 6023
          • Sipoo

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Ajat pari tankillista ja mittaat kulutuksen. Sitten lasket siitä sen korjaus kertoimen.
          Nyt on korjauskerroin tapissa, eli olikohan 1260 tms, enempää ei saa.. Saakohan tuota muutettua jollain softalla tms? Olis ihan kiva saada näyttämään ranget ja kaikki oikein. :think

          Nyt on eilisen täyteen tankkauksen jäljiltä teoriassa tankissa vielä noin viisi litraa perus 95E10:ä etanolin jatkeena. Tänä aamuna lähti paremmin käyntiin, kuin eilen, mutta vähän aikaa kävi pikkasen huonosti ~500rpm. Raportointi jatkuu!

          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
          --
          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            Ajoin nyt loppuun yhden tankillisen tuota e10/re85 sekotusta 70/30 suhteella. Kulutus tuntui hieman nousevan. Jotain 0,5l veikkaisin, vaikea sanoa tarkasti kun tuli kuitenkin testailtuakin, että miten auto vetää yms tuolla sotkulla.

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7468
              • Oulu

              Originally posted by Antsah View Post
              Ajoin nyt loppuun yhden tankillisen tuota e10/re85 sekotusta 70/30 suhteella. Kulutus tuntui hieman nousevan. Jotain 0,5l veikkaisin, vaikea sanoa tarkasti kun tuli kuitenkin testailtuakin, että miten auto vetää yms tuolla sotkulla.
              Mites se kulkupuoli? Kiinnostava kokeiluhan tuo ois itekin tehdä, mutta en mä kyllä oikeastaan minkäänlaista tehonlaskua halua kun tehoa on muutenkin ihan liian vähän....
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • energy
                BTCF Member
                • May 2003
                • 1698
                • Haukipudas, Oulu

                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Mites se kulkupuoli? Kiinnostava kokeiluhan tuo ois itekin tehdä, mutta en mä kyllä oikeastaan minkäänlaista tehonlaskua halua kun tehoa on muutenkin ihan liian vähän....
                Itse ajelin kans 66% 95E10 / 33% RE85 suhteella tuolla e38 750i:llä, keskikulutus nousi ainakin sen 0,5L/100km noin 500km kokeilussa. Muuten ei normaalissa ajossa huomannut eroa, mutta kulkupuoli kärsi todella pahasti... Ei meinannut enää pysyä velipojan e39 523i perässä moottoritielle kiihdyttäessä Ongelma on varmaan siinä ettei edes tuon ikäinen ecu korjaa karttoja ollenkaan tyhjäkäynnillä eikä täyskaasulla. Eli pitänee vain vaihtaa suuttimet suosiolla isompiin niin pitäisi poistua tuokin ongelma ja kokeilee sitten uusiksi. Nyt kun on ajellut taas "puhtaalla" 98:lla niin kulkupuoli on taas kunnossa
                :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
                :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
                :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Mites se kulkupuoli? Kiinnostava kokeiluhan tuo ois itekin tehdä, mutta en mä kyllä oikeastaan minkäänlaista tehonlaskua halua kun tehoa on muutenkin ihan liian vähän....
                  En huomannut kyllä mitään eroa. Laitoin nyt nimittäin testiksi taas pelkkää 95E10. 98e5 on tullut myös ajettua, mutta en kyllä mitään eroa ole huomannut perstuntumalla.

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by energy View Post
                    Itse ajelin kans 66% 95E10 / 33% RE85 suhteella tuolla e38 750i:llä, keskikulutus nousi ainakin sen 0,5L/100km noin 500km kokeilussa. Muuten ei normaalissa ajossa huomannut eroa, mutta kulkupuoli kärsi todella pahasti... Ei meinannut enää pysyä velipojan e39 523i perässä moottoritielle kiihdyttäessä Ongelma on varmaan siinä ettei edes tuon ikäinen ecu korjaa karttoja ollenkaan tyhjäkäynnillä eikä täyskaasulla. Eli pitänee vain vaihtaa suuttimet suosiolla isompiin niin pitäisi poistua tuokin ongelma ja kokeilee sitten uusiksi. Nyt kun on ajellut taas "puhtaalla" 98:lla niin kulkupuoli on taas kunnossa
                    Seossuhde laihenee 10% kolmanneksen E85 lisäyksellä ja 10% ero seoksissa ei vielä näy millään tavalla tehoissa, varsinkaan vakiomoottorinohjauksella jossa melko varmasti seos on oletuksena täyskaasulla ainakin tuon 10% optimaalista rikkaampi.

                    Tuossa Bemarin V12:ssa on matalapuristeinen suht vähäisillä paljealueilla oleva palotila ja etanolikäyttö vaatisi runsaasti alkuperäistä reilumman syttyennakon - paremmilla paljealueilla olevat palotilat polttavat etanolin bensan sivussa suunnilleen samoilla ennakoilla kuin puhtaan bensankin.

                    Comment

                    • energy
                      BTCF Member
                      • May 2003
                      • 1698
                      • Haukipudas, Oulu

                      Originally posted by naukkis View Post
                      Seossuhde laihenee 10% kolmanneksen E85 lisäyksellä ja 10% ero seoksissa ei vielä näy millään tavalla tehoissa, varsinkaan vakiomoottorinohjauksella jossa melko varmasti seos on oletuksena täyskaasulla ainakin tuon 10% optimaalista rikkaampi.
                      Tuossa laskeskelin että tuolla kolmanneksen suhteella bensa vastais about 95E35:sta, kun otetaan huomioon myös se 10% mitä on myös 95:ssa mukana. Eli käytännössä puhdasta etanolia on se 35% tankissa. Mutta tosiaan varmaan seoksen kannalta tuo 10% laihemmalla taitaa olla aika lähellä totuutta. En tiedä, mutta kyllä täyskaasulla oli aivan selkeä ero kuten tuli testattua. Osakaasulla kulkupuoli tuntu olevan ennallaan.

                      Originally posted by naukkis View Post
                      Tuossa Bemarin V12:ssa on matalapuristeinen suht vähäisillä paljealueilla oleva palotila ja etanolikäyttö vaatisi runsaasti alkuperäistä reilumman syttyennakon - paremmilla paljealueilla olevat palotilat polttavat etanolin bensan sivussa suunnilleen samoilla ennakoilla kuin puhtaan bensankin.
                      Jaa, 10:1 on matalapuristeinen? Kyseessä oli e38 ja niissä kaikissa on jo M73 missä on 10:1 puristukset, tuossa e32:ssa on vanhempi M70 missä puristuksia on vaivaiset 8,8.

                      EDIT: Aloin tuossa tarkemmin miettimään asiaa, tainnut käydä niin että on unohtunut tuo typerä DSC päälle... Se on tullut tuosta huomattua aikaisemminkin että se selkeästi rajoittaa moottoritehoa, mutta ei ala vilkuttamaan sitä luistoneston valoa ennen kuin DSC alkaa jarruttamaan yksittäisiä pyöriä. En tiedä pitäisikö sen vilkkua jo moottoritehoa rajoittaessa, mutta tämä on aivan ekoja DSC vehkeitä kun auto on 11/96 ja varustelista väittää sitä ASC+T:ksi vaikka konehuoneessa on DSC rojut :think

                      Mutta eipä siinä muuta, kunhan tämän foorumin myyjät viittis olla hieman aktiivisempia niin saisin nopeampaa isommat suuttimet. Pitää sitten tekaista pieni juttu ja jakaa tännekkin kokemukset miten kävi
                      Last edited by energy; 28-04-2012, 08:59.
                      :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
                      :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
                      :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

                      Comment

                      • Juhi$
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2009
                        • 1268
                        • Laukaa

                        e36 2 litran pannulla ilman vanosta.. about 100km menty nyt n.60/40 etanoli-98 seoksella enkä mitään huomion arvoista polttoaineesta johtuvia oireita ole vielä havainnut.

                        Comment

                        • Fjord
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2011
                          • 31
                          • Rauma

                          Kokeilu jatkui M54B22 (520i) tankkaamalla 10 l E10 ja 20 l E85. Hyvin meni 70 km, sitten syttyi moottorin vikavalo. Käynnissä ei mitään ongelmia, enkä tehoissakaan huomaa eroa. Ehkä vaisumpi kierrosherkkyys esim. ohituksessa. Kulutus näyttäisi nousevan suorassa suhteessa etanolin määrään, 50/50 seoksella lienee 5-10 % suurempi. Mitenkäs tuon vikavalon saisi sammutettua?

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Originally posted by Fjord View Post
                            Kokeilu jatkui M54B22 (520i) tankkaamalla 10 l E10 ja 20 l E85. Hyvin meni 70 km, sitten syttyi moottorin vikavalo. Käynnissä ei mitään ongelmia, enkä tehoissakaan huomaa eroa. Ehkä vaisumpi kierrosherkkyys esim. ohituksessa. Kulutus näyttäisi nousevan suorassa suhteessa etanolin määrään, 50/50 seoksella lienee 5-10 % suurempi. Mitenkäs tuon vikavalon saisi sammutettua?
                            Sammuu itsestään kun laitat lisää bensaa. Mullakin se palaa melkein aina kun e85 laitan reilummin.

                            Comment

                            • Fjord
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2011
                              • 31
                              • Rauma

                              Onko sulla mikä versio ECU:sta? Löysin aiemmista jutuista kommentin vikavalon sammumisesta:
                              Originally posted by creative 22 View Post
                              Juu, näinkin voi olla riippuen viasta ja niiden määrästä mutta tietyissä tapauksissa Siemensin MS43 ohjauksella olevissa autoissa (M54) se vikavalo ei sieltä enää sammu vaikka vuodot olisikin korjattu.Ei sammunut edellisessä 525Ia:ssa ei tässä nykyisessäkään ilman kuittausta.Tähän ei auta ryssäresetti eikä mikään muukaan poppakonsti..

                              Comment

                              • Nuke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2008
                                • 1266
                                • Janakkala

                                150km ajettu 95E10/RE85 seoksella... noin 60/40 suhteella.
                                Kuluttaahan se vähän enempi, perstuntumalla vähän laiskempi mutta käy kivasti.
                                Kyseessähän on E36, M50B25 vanos ilman muutoksia.
                                Last edited by Nuke; 02-05-2012, 20:14.
                                E36 325i -92 Coupe wnb. Gr-F

                                Comment

                                Working...
                                X