Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aspoi
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 222
    • Ylöjärvi

    Täällä ajettu noin 500 kilsaa ensin 50/50 RE85 vs. 95E10 Ja ainoa ero oli tasaisempi tyhjäkäynti. Kulutuksessa ei minkäänlaista muutosta. Nyt 70% RE85 ja 30% 95e10 ja ainoa häiriö ollut maanantai aamuna kylmäkäynnistyksessä (-1c) syttynyt moottorin häiriövalo. Liian laiha seos bank 1 ja bank 2. Se kuitattu pois ja seurailtu kylmäkäynnistys arvoja inpalla. Hetken käynee laihalla mutta hyvin nopeesti tasottuu. Nyttemmin ei enää häiriöitä ja kulutus edelleen samoissa lukemissa. Nämä 70/30 sekoitussuhteen kulutuslukemat ajotietokoneen ilmoittamia. Täytynee kokeilla kohta myös pelkkää 95E10:iä. Autona E61 525iA -05 M54 padalla.
    Nyt: E36 323i M-Sport
    Ex: 1x E30,E31,E61 2xE46 3xE32 6xE34 6xE36 8xE39

    Comment

    • kmn
      Moderator
      • May 2009
      • 6023
      • Sipoo

      Toinen täys tankillinen menossa RE85:llä (taitaa tulla mukavasti kilsoja cabiin tänä kesänä..). Teoriassa on mahdollista, että tankissa on vielä muutamia litroja 95E10:ä, mutta määrä on kuitenkin jo niin pientä, että uskallan kyseenalaistaa, ettäkö tuolla olisi jotain merkitystä.

      Kylmäkäynnistys (okei, +8 astetta) nihkeetä. Eli saa sahata ja tuon jälkeen käy noin 5s vähän heikohkosti ja jos tuona aikana koskee kaasuun, niin sammuu heti. Eli laihalla menee. Kun on tuon hetken aikaa käynyt, niin toimii täysin normaalisti ja lämpimänä vetoja on kivasti rajottimelle saakka. Kylmänä en ole alkanut polkemaan. Välillä tuntuu, että ei ole kaikki konit pelissä ja ~3500rpm paikkeilla pieni notkahdus vedoissa, jonka jälkeen taas oikein mukavasti kulkua.

      Tämän kokemuksen perusteella pelkkä suuttimien vaihto ei riitä, jos aikoo tavoitella maximaalista hyötyä tuolla RE85:llä ajamisesta. Päivittäisajossa kuitenkin johonkin käyttikseen, niin en itse tekisi mitään muuta ja väitän, että toimii täysin normaalisti, jos tankkaa vaikka 10% sekaan 95E10:ä.

      Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
      Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
      --
      Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

      Comment

      • Neppo
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 721
        • Laihia

        Originally posted by Fjord View Post
        Tosiaan luulisi, että 10% etanolia syövyttää letkut, jos ne eivät ainetta kestä. Kun muistetaan, että etanoli makaa letkuissa vaikka autolla ei ajetakaan, joten pienemmälläkin pitoisuudella on aikaa vaikuttaa. En olisi letkuista huolissani. Toinen asia on venttiilinvarsien tiivisteet, kuinka paljon polttoaine näihin vaikuttaa?
        Tässä on mielestäni aika hyvin kerrottu, mitkä materiaalit kestävät etanolia ja kuinka ne muuttuvat vaikutuksen alla. Tuolla lopussa on johtopäätökset. 3000h kumminkin aika pitkä aika testiksi.



        Sivuilla 21-24 ja 36 on jotain yhteenvetoa.

        Comment

        • ka00z
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 1805
          • Varsinais-Suomi

          Originally posted by kmn View Post
          Toinen täys tankillinen menossa RE85:llä (taitaa tulla mukavasti kilsoja cabiin tänä kesänä..). Teoriassa on mahdollista, että tankissa on vielä muutamia litroja 95E10:ä, mutta määrä on kuitenkin jo niin pientä, että uskallan kyseenalaistaa, ettäkö tuolla olisi jotain merkitystä.

          Kylmäkäynnistys (okei, +8 astetta) nihkeetä. Eli saa sahata ja tuon jälkeen käy noin 5s vähän heikohkosti ja jos tuona aikana koskee kaasuun, niin sammuu heti. Eli laihalla menee. Kun on tuon hetken aikaa käynyt, niin toimii täysin normaalisti ja lämpimänä vetoja on kivasti rajottimelle saakka. Kylmänä en ole alkanut polkemaan. Välillä tuntuu, että ei ole kaikki konit pelissä ja ~3500rpm paikkeilla pieni notkahdus vedoissa, jonka jälkeen taas oikein mukavasti kulkua.

          Tämän kokemuksen perusteella pelkkä suuttimien vaihto ei riitä, jos aikoo tavoitella maximaalista hyötyä tuolla RE85:llä ajamisesta. Päivittäisajossa kuitenkin johonkin käyttikseen, niin en itse tekisi mitään muuta ja väitän, että toimii täysin normaalisti, jos tankkaa vaikka 10% sekaan 95E10:ä.
          Oliko sulla paineet nostettu noiden suuttimien lisäksi?
          W124 voll, markalla pidemmälle

          Comment

          • kmn
            Moderator
            • May 2009
            • 6023
            • Sipoo

            Originally posted by ka00z View Post
            Oliko sulla paineet nostettu noiden suuttimien lisäksi?
            Ei ole. :think

            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
            --
            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

            Comment

            • ka00z
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 1805
              • Varsinais-Suomi

              Originally posted by kmn View Post
              Ei ole. :think
              Laitas säädettävän bensapaineensäätimen ja 10% lisää kakkua
              W124 voll, markalla pidemmälle

              Comment

              • abject
                BTCF Member
                • Jan 2010
                • 378
                • Vähäkyrö

                Sigun M54 mosalla oleva e46 sytytti vikavalon tasaisessa ~90km/h vauhdissa RE36 litkulla.

                Toimintaan ei oo vaikuttanut mitenkään tosin. Lähtee käyntiin kuten ennen eikä nypytä, pätki tms.

                Täytyy käydä tutkimassa löytyykö samat koodit kuin Fjordilla.
                F11 525dx M-Sport ’14
                w123 240D Lang MR '81

                Comment

                • tsbmw
                  BTCF Member
                  • Jun 2004
                  • 1495
                  • Ilvola

                  Originally posted by Neppo View Post
                  Tässä on mielestäni aika hyvin kerrottu, mitkä materiaalit kestävät etanolia ja kuinka ne muuttuvat vaikutuksen alla. Tuolla lopussa on johtopäätökset. 3000h kumminkin aika pitkä aika testiksi.



                  Sivuilla 21-24 ja 36 on jotain yhteenvetoa.
                  Selvä juttu, letkut 4m vaihtoon koska alkuperäiset kumiset eivät kestä kuin n. 1/2v. Toisaalta kun "liukeneminen" vie kuukausia, joten voitte ihan turvallisesti kokeilla!

                  VTT tutkimuksen mukaisten materiaalien nimet eivät löydy "X" kaupan letkuhyllyn tuoteselosteissa. Eikä meidän kylän kauppapojat tienneet valmistusmateriaaleista yhtään mitään. Mistä polttoaineletkut etanolille E28:n kumisten tilalle?

                  Onko E28 ruiskukoneen systeemissä jotain messinki- tai sinkkiosia? Mieleen tulee tankkipumppu, bensatankin lähdöt, pääpumppu, etupurkki, jakotukki, imusarja. Toisaalta esim. messinkiosien heikkeneminen vie vuosia, josko menee pintaa syvemmälle koskaan?

                  E28/528i käy etanolilla ongelmitta.
                  Last edited by tsbmw; 05-05-2012, 15:44.
                  - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                  - E28 528i, 528i+, M5

                  Comment

                  • Nuke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2008
                    • 1266
                    • Janakkala

                    Sitten kun/jos joku alkaa jo bensaletkuja vaihtamaan niin tuota kehiin: http://www.gates.com/europe/brochure...ation_id=19079

                    Ja tuota jos tarvii "uppoasennukseen" bensaletkua: http://www.gates.com/europe/brochure...cation_id=5165
                    E36 325i -92 Coupe wnb. Gr-F

                    Comment

                    • Nuke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 1266
                      • Janakkala

                      Originally posted by kmn View Post
                      Ei ole. :think
                      Mitkä suuttimet sulla sielä on paikoillaan? :think
                      E36 325i -92 Coupe wnb. Gr-F

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        Kenelläkään tiedossa mitään erityistä huomiotavaa liittye M43+etanoli aiheeseen?

                        Koitan sitäkin tässä pian.
                        Olli.

                        Comment

                        • Perlenbacher
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2010
                          • 1103
                          • Suomi

                          Venttiilivarren kumeista kiinnostais tietää, onko herkät porsimaan? Ei nyt bensaletkuilla mitään väliä mutta perkelekkun ei niitä kumeja viittis jatkuvasti olla vaihtamassa ku on kuitenki parin päivän homma... M70

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Lisäsin E85 suhteen 2/3 ja edelleenkin M52B25 siemenssin moottorinohjauksella tuntuu pelaavan kuten puhtaalla bensallakin. Kulutus nousi 1/1 suhteella juuri sen 15% eli moottorinohjaus tuntuu sopeutuvan aika hyvin, liekö käytetty samaa softaa myös B28:ssa ja b25:ssä on reilusti varaa kompensoida happipitoisempaa polttoainetta.

                            Comment

                            • kmn
                              Moderator
                              • May 2009
                              • 6023
                              • Sipoo

                              Originally posted by Nuke View Post
                              Mitkä suuttimet sulla sielä on paikoillaan? :think
                              M3 suuttimet, olikohan ne nyt sitten 254cc tms.. :think

                              Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                              Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                              --
                              Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                              Comment

                              • Aspoi
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2006
                                • 222
                                • Ylöjärvi

                                Originally posted by Aspoi View Post
                                Täällä ajettu noin 500 kilsaa ensin 50/50 RE85 vs. 95E10 Ja ainoa ero oli tasaisempi tyhjäkäynti. Kulutuksessa ei minkäänlaista muutosta. Nyt 70% RE85 ja 30% 95e10 ja ainoa häiriö ollut maanantai aamuna kylmäkäynnistyksessä (-1c) syttynyt moottorin häiriövalo. Liian laiha seos bank 1 ja bank 2. Se kuitattu pois ja seurailtu kylmäkäynnistys arvoja inpalla. Hetken käynee laihalla mutta hyvin nopeesti tasottuu. Nyttemmin ei enää häiriöitä ja kulutus edelleen samoissa lukemissa. Nämä 70/30 sekoitussuhteen kulutuslukemat ajotietokoneen ilmoittamia. Täytynee kokeilla kohta myös pelkkää 95E10:iä. Autona E61 525iA -05 M54 padalla.
                                Testit jatkuu. Rupes vikavaloa sytyttelemään jo aika herkästi noin reilulla määrällä. Esim. moottoritiellä loivassa alamäessä syttyy poikkeuksetta. Nyt lisätty 95e10 suhteessa enemmän ja ongelmat tiessään. Ja kulutuskin hieman laski.
                                Nyt: E36 323i M-Sport
                                Ex: 1x E30,E31,E61 2xE46 3xE32 6xE34 6xE36 8xE39

                                Comment

                                Working...
                                X