Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • karitammi
    Bimmer Rookie
    • Jun 2012
    • 78
    • Espoo

    ^Ok. Laitan YV. Jos jollain on vinkkejä flashäyksen suhteen, niin olisi kiitollinen. Homma tökkäsi heti kun ropasin autoa Gallettolla. Nyt se ei edes käynnisty .

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      Originally posted by karitammi View Post
      Olisiko linkkiä /viitettä? Olen koittanut kaivella MS43:n tuunausohjeita, muttei tahdo oikein löytyä.

      Olisi haluja muuttaa e46 325 cabbe viinalla kulkevaksi. Ei tarvitse olla flexi, mutta sekin on plussaa. Jotain pientä tuunausta haluttaisi tehdä päälle (= 330 sisuskaluja). Jos joku on innokas neuvomaan PK-seudulla, niin ota YV:tä tms.
      Ei oo MS43 ohjeistusta eikä bemareista kokemuksia vaan lähinnä VAG-konsernin laitteita...

      www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=73791

      www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=91685

      Ja tuossakin mielenkiintoinen "väittely" jossa sivutaan e85:sta... http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=119016
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
        Paljealueella ei ole palamiskelpoista seosta sytytyshetkellä jos moottori on tehty oikein ja sytytysennakko on moottorille sopiva. Paljealueelle jäänyt seos aiheuttaa nakutuksen koska se syttyy paineesta kun tulpan sytyttämä palorintama nostaa paineen paljealueella riittäväksi.
        Jos ottomoottori on tehty oikein sylinterissä on tasainen palamiskelpoinen seos jokapuolella. Ja tottakai paljealueelle jää seosta mutta se ei sen puoleen nakuta eikä pala koska metallipintojen läheisyys vie seoksesta niin paljon lämpöä pois että se ei voi palaa. Siksi paljealueen tilavuuden minimointi männän yläkuolokohdassa on hyväksi tehonkannalta, paljerako ei nakuta alle jonkun 3mm mutta em. tilaan pakkautuu paljon seosta sylinterinpaineen noustessa palamisen takia keskeltä, suurissa paljeraoissa puhutaan kymmenistä prosenteista seosta joka palaa 10-20 astetta myöhemmin(metallipintojen jäähdyttävän vaikutuksen poistuttua) kuin muu seos ja vaikuttaa siten tehollisiin sylinteripaineisiin.

        Tietysti se paljerako voi nakuttaa jos se on vaikka 2mm ja sytytys on niin aikaisella että paine siellä nousee kriittiseksi jo ennenkuin em. tila on metallipintojen kokonaan jäähdyttämä, senpä takia se pienempi paljerako vähentää nakutuksen todennäköisyyttäkin.

        Eli moottorin virittämisessä yksi erittäin oleellinen osa on minimoida paljeraon tilavuus, oikein kun lähdetään hifistelemään niin myös ylimmän männänrenkaan ja sylinterin välinen tilavuus pitää minimoida kun sinnekin pakkautuu seosta joka ei voi palaa ennenkuin pääsee kauemmaksi jäähdyttävistä pinnoista......

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          Originally posted by naukkis View Post
          Jos ottomoottori on tehty oikein sylinterissä on tasainen palamiskelpoinen seos jokapuolella.
          Olen samaa mieltä.

          Niin on ollut myös moni moottoreita suunnitellut insinööri. Täysin pallon muotoinen palotila jossa polttoaine-ilmaseos on keskellä palloa ja sytyttävä kipinä sen keskellä on optimaalisin polttomoottorin palopesä. Tämä on todettu monessa dokumentissa.

          Mutta semmoisen tekeminen on jopa nykytekniikalla mahdotonta. Siksi on tultu kompromissiin ja tehty harjakatto tai puolipallo-palotila ja tarkoituksella sinne ne reunat että se väliin jäävä polttoaine-ilmaseos puristuisi sitä kipinää kohti eikä jäisi nakuttamaan sinne männän reunaan...

          Lue-opi

          Sylinterin metallipintojen jäähdytysvaikutuksella ei ole mitään tekemistä otto-moottorin toiminnassa. Kaasunvaihto nelitahtimoottorin tyhjäkäynnilläkin on niin nopeaa että vain kaasufaasi vaikuttaa toiminnassa.
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
            Olen samaa mieltä.

            Niin on ollut myös moni moottoreita suunnitellut insinööri. Täysin pallon muotoinen palotila jossa polttoaine-ilmaseos on keskellä palloa ja sytyttävä kipinä sen keskellä on optimaalisin polttomoottorin palopesä. Tämä on todettu monessa dokumentissa.

            Mutta semmoisen tekeminen on jopa nykytekniikalla mahdotonta. Siksi on tultu kompromissiin ja tehty harjakatto tai puolipallo-palotila ja tarkoituksella sinne ne reunat että se väliin jäävä polttoaine-ilmaseos puristuisi sitä kipinää kohti eikä jäisi nakuttamaan sinne männän reunaan...

            Lue-opi

            Sylinterin metallipintojen jäähdytysvaikutuksella ei ole mitään tekemistä otto-moottorin toiminnassa. Kaasunvaihto nelitahtimoottorin tyhjäkäynnilläkin on niin nopeaa että vain kaasufaasi vaikuttaa toiminnassa.
            No kyllähän pallonmuotoisen palotilan saa aikaiseksi jos halutaan mutta pelkkä pallonmuotoinen palotila ei tee onnelliseksi jos kaasut seisovat siinä paikallaan. Palotila polttaa paljon nopeammin turbulenttisena eli jokin työntää kaasut nopeaan liikkeeseen jolloin syntynyt palorintama leviää turbulenttiesena jokapuolelle eikä jatku suoraviivaisena kipinästä reunoihin päin. Samallalailla se paikallaan pysyvä seos nakuttaisi reunoilla pallonmuotoisessa palotilassa kuin muissakin paineen noustessa riittävän suureksi ja turbulenttisilla palotiloilla päästään suurempiin paineisiin nakuttamatta.

            Ja paljealueiden toiminnasta on paljonkin tutkimusta ja kirjatietoutta jos kiinnostaa, itse en ole tutkinut mutta muut ovat että kahden viileän metallipinnan välissä seos ei pala koska palamisreaktioon tarvittava lämpö karkaa itse palotapahtumasta. Ja toimii käytännössä, moottori ei nakuta ikinä paljealueillaan jos niiden välys on riittävän pieni.

            Comment

            • Perlenbacher
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2010
              • 1103
              • Suomi

              Pikkuinen nippelivirhe, mutta paljealueen seoskin palaa kyllä, vähän myöhässä tosin ehkä että siitä kaiken hyödyn saisi. Mutta paljealueen pieni rako purkautuu heti ykk:n jälkeen mutta seos palaa pitkän matkaa vielä sen jälkeen.

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                Originally posted by Perlenbacher View Post
                Pikkuinen nippelivirhe, mutta paljealueen seoskin palaa kyllä, vähän myöhässä tosin ehkä että siitä kaiken hyödyn saisi. Mutta paljealueen pieni rako purkautuu heti ykk:n jälkeen mutta seos palaa pitkän matkaa vielä sen jälkeen.
                Itseasiassa palotila ja tapahtuma on nykyään suunniteltu niin että pääosa seoksesta palaa muutaman asteen sisällä ykk:n jälkeen. Mitä pienemmäksi tuon paloajan saa ja suuremmaksi palavan seoksen osuuden sen parempi terminen hyötysuhde. Paloaikahan saadaan nopeaksi pienellä palotilan pinta-alalla ja ajamalla kaasuja reunoilta liekkirintamaa vasten sen sijaan että odotettaisiin liekkirintaman ehtivän palotilan reunoille.

                Sinne paljealueelle jäävillä kaasuilla on edessä vähän sama ongelma kuin liian myöhäisellä sytytykselläkin, eli palorintaman nopeus ei juuri ole sen kummempi kuin männän nopeus männän päästessä vauhtiin joten jonkin verran YKK:n jälkeen palamattomalla seoksella on hyvä mahdollisuus pysyä palamattomana hyvinkin pitkään.

                Sillä paljealueen tilavuuden minimoinnilla on siis ihan merkittävää vaikutusta moottorin tehontuottoon, vaikkapa niin että esimerkiksi ohuempi kansipahvi hyödyttää yleensä tehontuotossa huomattavasti enemmän kuin mitä pelkän puristussuhteen nousun myötä olisi kuviteltavissa.

                Comment

                • M5 bemu
                  BTCF Member
                  • Nov 2007
                  • 318
                  • Turku

                  Mikä ois optimaalinen puristussuhde s38b38 padalle / paljonkohan se kestäis. :think bensalla raja tulee 12,5 paikkeilla ja lelut on kovilla mut uskaltaisko viinalla 13 lukemiin???:think Nyt tän hetkisiä en tiedä mut lasken kuhan saan kannen irti.
                  TEAM E34

                  Kesällä e34 3.8 ///M5 -93 +re85
                  Jokapäiväisessä ajossa Scoda super-bee 1.8t -07

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by M5 bemu View Post
                    Mikä ois optimaalinen puristussuhde s38b38 padalle / paljonkohan se kestäis. :think bensalla raja tulee 12,5 paikkeilla ja lelut on kovilla mut uskaltaisko viinalla 13 lukemiin???:think Nyt tän hetkisiä en tiedä mut lasken kuhan saan kannen irti.
                    Niin millä bensalla? E85:n oktaaniluku on joitain 105 ja vastaavat puristussuhteet toimivat kuin em. oktaaniluvun bensoillakin, kesyimmät varta vasten E85:lle tehdyt vaparikoneet kulkevat jollain 13:1 puristuksilla(brasilian fiudet) ja yli 16:1 puristuksiakin on nähty vähän kireämmissä koneissa.

                    Comment

                    • M5 bemu
                      BTCF Member
                      • Nov 2007
                      • 318
                      • Turku

                      [QUOTE=naukkis;2896522]Niin millä bensalla?

                      98 / v-power eli mitä nyt normi huoltsikalta saa...
                      TEAM E34

                      Kesällä e34 3.8 ///M5 -93 +re85
                      Jokapäiväisessä ajossa Scoda super-bee 1.8t -07

                      Comment

                      • Perlenbacher
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2010
                        • 1103
                        • Suomi

                        naukkis: tuo on selviö juu että paljealuetta pienentämällä saapi tehoa lisää otettua. Meinasinkin lähinnä vain että jos paljealueen seos ei ikinä palaisi millään lailla, näkyisi se suoraan HC:na päästöarvoissa, sikäli kun vehje on katiton. Ja sen lisäämä HC:n määrä olisi aika valtava sikäli kun puhutaan miljoonasosista.. Olisi hauska tuota kyllä jollain keinolla tutkia..

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Perlenbacher View Post
                          naukkis: tuo on selviö juu että paljealuetta pienentämällä saapi tehoa lisää otettua. Meinasinkin lähinnä vain että jos paljealueen seos ei ikinä palaisi millään lailla, näkyisi se suoraan HC:na päästöarvoissa, sikäli kun vehje on katiton. Ja sen lisäämä HC:n määrä olisi aika valtava sikäli kun puhutaan miljoonasosista.. Olisi hauska tuota kyllä jollain keinolla tutkia..
                          Ekat päästömääräykset kun tulivat valmistajat pääsääntöisesti avasivat closed-chamber wedge-palotilansa open chamber tyyppisiksi koska se oli helpoin tapa silloin saada hc arvot alemmas.....

                          Ja siis tottakai se seos palaa kunhan liekkirintama saa sen kiinni, pointtini oli että se seos ei pala niin kauan kuin jäähdyttävät metallipinnat ovat liian lähellä ja raon auettua riittävän suureksi männällä on jo sen verran vauhtia että liekkirintaman eteneminen koko loppu seoksen polttamiseksi kestää yllättävän kauan - siitähän se tehohyöty paljeraon pienentämisestä pääosin johtuu.

                          Ja onhan noita tutkittu, yksi tutkimuksen kohde on ollut juuri se ylimmän männänrenkaan ja sylinterin väli jonne pakkautuva seos palaa todella myöhäisessä vaiheessa, tuo tila ei todellakaan ole suuren suuri mutta jopa sen pienentämisellä saa selviä mitattavia eroja moottorin tehontuottoon ja selviä eroja niihin hc-päästöihin.

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            [QUOTE=M5 bemu;2896656]
                            Originally posted by naukkis View Post
                            Niin millä bensalla?

                            98 / v-power eli mitä nyt normi huoltsikalta saa...
                            No jos se 98:lla kestää 12,5:1 niin 105 oktaaninen bensa tai E85 sietää kyllä varmaan 16:1 puristuksia..... eli jos lähtee E85:lle konetta muuttamaan niin ihan reilusti saa ruttuja nostaa siitä mistä bensalla tulee raja vastaan.

                            Comment

                            • M5 bemu
                              BTCF Member
                              • Nov 2007
                              • 318
                              • Turku

                              [QUOTE=naukkis;2896948]
                              Originally posted by M5 bemu View Post

                              No jos se 98:lla kestää 12,5:1 niin 105 oktaaninen bensa tai E85 sietää kyllä varmaan 16:1 puristuksia..... eli jos lähtee E85:lle konetta muuttamaan niin ihan reilusti saa ruttuja nostaa siitä mistä bensalla tulee raja vastaan.

                              No lasken mitä tällä hetkellä on ja mietin et mitä teen. Kirjoittelen tänne tai sit projekti osioon...


                              linkki projektiin
                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=169527
                              Last edited by M5 bemu; 16-12-2012, 11:55. Reason: lisäys
                              TEAM E34

                              Kesällä e34 3.8 ///M5 -93 +re85
                              Jokapäiväisessä ajossa Scoda super-bee 1.8t -07

                              Comment

                              • Vauhtivaunu
                                BTCF Member
                                • Jun 2008
                                • 2714
                                • P-Karjala

                                [QUOTE=naukkis;2896948]
                                Originally posted by M5 bemu View Post

                                No jos se 98:lla kestää 12,5:1 niin 105 oktaaninen bensa tai E85 sietää kyllä varmaan 16:1 puristuksia..... eli jos lähtee E85:lle konetta muuttamaan niin ihan reilusti saa ruttuja nostaa siitä mistä bensalla tulee raja vastaan.
                                Kannattaa muistaa että puristussuhteen nostolla moottorin muihin komponentteihin kohdistuvat rasitukset kasvaa: sylinterikansi,männät,kiertokanget,laakerit jne. joutuvat ottamaan vastaan sen nousseen puristussuhteen aiheuttaman kuormituksen. Koneesta menee aika monta osaa vaihtoon jos kylmästi nostaa 12:1->16:1. Ainakin jossain vaiheessa :think
                                sigpic


                                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                                Comment

                                Working...
                                X