memebuy23buy

Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M5 bemu
    BTCF Member
    • Nov 2007
    • 318
    • Turku

    [QUOTE=Vauhtivaunu;2897010]
    Originally posted by naukkis View Post

    Kannattaa muistaa että puristussuhteen nostolla moottorin muihin komponentteihin kohdistuvat rasitukset kasvaa: sylinterikansi,männät,kiertokanget,laakerit jne. joutuvat ottamaan vastaan sen nousseen puristussuhteen aiheuttaman kuormituksen. Koneesta menee aika monta osaa vaihtoon jos kylmästi nostaa 12:1->16:1. Ainakin jossain vaiheessa :think

    Koneeseen olen jo vaihtanut kaikki laakerit, jakopään, wisecon takomännät... ja kansiremppa tulee nyt työnalle.Ja ajattelin et jos maks. 14:1 puristuksiin... Tarkotus ei kuitenkaan ole naulata konetta vaan hiukan piristää.
    TEAM E34

    Kesällä e34 3.8 ///M5 -93 +re85
    Jokapäiväisessä ajossa Scoda super-bee 1.8t -07

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      [QUOTE=Vauhtivaunu;2897010]
      Originally posted by naukkis View Post

      Kannattaa muistaa että puristussuhteen nostolla moottorin muihin komponentteihin kohdistuvat rasitukset kasvaa: sylinterikansi,männät,kiertokanget,laakerit jne. joutuvat ottamaan vastaan sen nousseen puristussuhteen aiheuttaman kuormituksen. Koneesta menee aika monta osaa vaihtoon jos kylmästi nostaa 12:1->16:1. Ainakin jossain vaiheessa :think
      No puristussuhteen nostolla ei paljoa kuormitukset muutu, eriasia sitten jos kone nakuttaa. Vaparibensassa sylinteripaineet ovat niin pieniä että alakertaan kohdistuva korkein rasitus on kiertokankea venyttävä ykk:n suunnanvaihto, ei suinkaan sylinteripaineesta johtuva voima.

      Likistykset on matalia vaparibensoissa vain ja ainoastaan sen takia että korkeampi puristussuhde aiheuttaa nakutusta joka aiheuttaa ihan eriluokan rasituksia kuin normaalista palamisesta tulevat sylinteripaineet ja jos nakutusta vältetään joutuu täyskuorman sytkän säätämään niin myöhäiselle että moottorista saatava maksimivääntö pienenee. Mazdahan toi 14:1 likistykset hiljattain ihan normi 95E bensalle...

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        Originally posted by naukkis View Post
        Mazdahan toi 14:1 likistykset hiljattain ihan normi 95E bensalle...
        Olisi kiva tietää mitä tohon jää dynaamista puristussuhdetta. Sehän se loppupeleissä ratkaisee.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • M5 bemu
          BTCF Member
          • Nov 2007
          • 318
          • Turku

          btw. Kannattaako asentaa nakutuksen tunnistusanturi? Saako viinalla ees nakutusta aikaiseksi?



          Säädätystä varten?
          Last edited by M5 bemu; 16-12-2012, 14:20. Reason: muokkaus
          TEAM E34

          Kesällä e34 3.8 ///M5 -93 +re85
          Jokapäiväisessä ajossa Scoda super-bee 1.8t -07

          Comment

          • Vauhtivaunu
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 2714
            • P-Karjala

            Originally posted by M5 bemu View Post
            btw. Kannattaako asentaa nakutuksen tunnistusanturi? Saako viinalla ees nakutusta aikaiseksi?



            Säädätystä varten?
            Vääntö lähtee laskemaan ennen nakutusta e85:sella eli sitä nakurajaa on turha hakea. Lisäksi Lontoon murteella luetuista jutuista olen antanut itseni ymmärtää että kun e85 nakuttaa on jotain mennyt jo pahasti pieleen ja jälki on rumaa.

            En nää tuosta anturista mitään hyötyä. Osaava säätäjä joko kuuntelee ettei moottori nakuta tai käyttää sellaisia mittalaitteita joissa on oma anturointi.
            sigpic


            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

            Comment

            • M5 bemu
              BTCF Member
              • Nov 2007
              • 318
              • Turku

              Originally posted by Vauhtivaunu View Post
              Vääntö lähtee laskemaan ennen nakutusta e85:sella eli sitä nakurajaa on turha hakea. Lisäksi Lontoon murteella luetuista jutuista olen antanut itseni ymmärtää että kun e85 nakuttaa on jotain mennyt jo pahasti pieleen ja jälki on rumaa.

              En nää tuosta anturista mitään hyötyä. Osaava säätäjä joko kuuntelee ettei moottori nakuta tai käyttää sellaisia mittalaitteita joissa on oma anturointi.

              Kiitoksia tästä!
              TEAM E34

              Kesällä e34 3.8 ///M5 -93 +re85
              Jokapäiväisessä ajossa Scoda super-bee 1.8t -07

              Comment

              • Vauhtivaunu
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 2714
                • P-Karjala

                [QUOTE=naukkis;2897039]
                Originally posted by Vauhtivaunu View Post

                No puristussuhteen nostolla ei paljoa kuormitukset muutu, eriasia sitten jos kone nakuttaa. Vaparibensassa sylinteripaineet ovat niin pieniä että alakertaan kohdistuva korkein rasitus on kiertokankea venyttävä ykk:n suunnanvaihto, ei suinkaan sylinteripaineesta johtuva voima.

                Likistykset on matalia vaparibensoissa vain ja ainoastaan sen takia että korkeampi puristussuhde aiheuttaa nakutusta joka aiheuttaa ihan eriluokan rasituksia kuin normaalista palamisesta tulevat sylinteripaineet ja jos nakutusta vältetään joutuu täyskuorman sytkän säätämään niin myöhäiselle että moottorista saatava maksimivääntö pienenee. Mazdahan toi 14:1 likistykset hiljattain ihan normi 95E bensalle...
                En nyt ihan lähtisi autotehtaan suunnittelemaan perusmoottoriin tekemään mutu-pohjalta niin raakaa muutosta että puristussuhdetta korotetaan monta kertaluokkaa. Yhden pykälän nosto kokemusperäisesti ei tunnu missään mutta em. 12:1->16:1 vaatii muidenkin komponenttien miettimistä.

                Viimekädessä sen tietysti näkee kun tekee...

                M5 bemu ilmeisesti rakentaa muutenkin koneen kestävämmäksi, mikä on oikea tapa toimia. Lisäksi esim. nokka-akseleiden profiili ja ajoitukset on syytä miettiä. Nämä tietysti on jokaiselle asiaan perehtyneelle selviä?

                Oma kokemus moottorinrakentamisesta on kaksijakoinen: sen voi tehdä huolellisesti miettien jokaisen komponentin vaikutus toisiinsa tai sitten "jokkis"-tyylillä jolloin aika näyttää toimivuuden ja kestävyyden. Jokainen mielessään siten miettii mikä on omalle autolle sopiva ratkaisu.
                sigpic


                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  [QUOTE=Vauhtivaunu;2897096]
                  Originally posted by naukkis View Post

                  En nyt ihan lähtisi autotehtaan suunnittelemaan perusmoottoriin tekemään mutu-pohjalta niin raakaa muutosta että puristussuhdetta korotetaan monta kertaluokkaa. Yhden pykälän nosto kokemusperäisesti ei tunnu missään mutta em. 12:1->16:1 vaatii muidenkin komponenttien miettimistä.

                  Viimekädessä sen tietysti näkee kun tekee...

                  M5 bemu ilmeisesti rakentaa muutenkin koneen kestävämmäksi, mikä on oikea tapa toimia. Lisäksi esim. nokka-akseleiden profiili ja ajoitukset on syytä miettiä. Nämä tietysti on jokaiselle asiaan perehtyneelle selviä?

                  Oma kokemus moottorinrakentamisesta on kaksijakoinen: sen voi tehdä huolellisesti miettien jokaisen komponentin vaikutus toisiinsa tai sitten "jokkis"-tyylillä jolloin aika näyttää toimivuuden ja kestävyyden. Jokainen mielessään siten miettii mikä on omalle autolle sopiva ratkaisu.
                  Siis tässähän on kyse niinkin perusluontoisesta muutoksesta kuin koko moottorin rakentaminen toimimaan kokonaan toisella polttoaineella kuin mille se on alunperin suunniteltu. Etanolikäytöllä ja bensakäytöllä on aivan erilainen käyttäytyminen moottorissa, vaikka 12-> 16:1 näyttäkin hurjalta muutokselta ei itseasiassa sylinteripaineet muutu paljoakaan koska etanoli sitoo paljon enemmän lämpöä puristusvaiheessa.

                  Onhan noita autotehtaatkin tehneet etanolimoottoreita, esimerkiksi vanha fiuden työntötankonelonen etanoliversiossa puristussuhde muuttui bensakoneen 9:1 -> 13:1 ihan bensakoneen alakerran mitoituksella, eli mitään dieselirakenteita ei korkeista puristussuhteista huolimatta tarvita.

                  Comment

                  • Vauhtivaunu
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 2714
                    • P-Karjala

                    Originally posted by naukkis View Post
                    Siis tässähän on kyse niinkin perusluontoisesta muutoksesta kuin koko moottorin rakentaminen toimimaan kokonaan toisella polttoaineella kuin mille se on alunperin suunniteltu. Etanolikäytöllä ja bensakäytöllä on aivan erilainen käyttäytyminen moottorissa, vaikka 12-> 16:1 näyttäkin hurjalta muutokselta ei itseasiassa sylinteripaineet muutu paljoakaan koska etanoli sitoo paljon enemmän lämpöä puristusvaiheessa.

                    Onhan noita autotehtaatkin tehneet etanolimoottoreita, esimerkiksi vanha fiuden työntötankonelonen etanoliversiossa puristussuhde muuttui bensakoneen 9:1 -> 13:1 ihan bensakoneen alakerran mitoituksella, eli mitään dieselirakenteita ei korkeista puristussuhteista huolimatta tarvita.
                    Niin, en minä tuomitse yritys-erehdysmenetelmällä tehtyä konetta koska monta sellaista tiedän tehdyn ja ovat kestäneet. Jotkut on myös hajonneet. Mutta kuten itse sanoit: "koko moottorin rakentaminen toimimaan toisella polttoaineella mille se on suunniteltu".

                    Ei ne autotehtaan insinöörit ihan turhaan laske mitä ja miten paljon tavaraa moottoriin laitetaan. Jos kirkkain silmin väität ettei ruttujen nostaminen monta kertaluokkaa vaikuta moottorin rasituksiin niin en osaa muuta sanoa kun onnea yritykselle.
                    sigpic


                    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      Mitenkä nyt jos autossa johon kotikonstein tuota viinakäyttöä rakennetaan ja valmiina löytyy seosmittari joka näyttää A/F bensalle niin mitähän lukemaa siinä tavoitellaan vai onko moinen näyttö nyt aivan turha vempele ja lambdan oikea lukema(volttia tai rikas-optimi-laiha) se parempi?
                      Olli.

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        Originally posted by Rocla View Post
                        Mitenkä nyt jos autossa johon kotikonstein tuota viinakäyttöä rakennetaan ja valmiina löytyy seosmittari joka näyttää A/F bensalle niin mitähän lukemaa siinä tavoitellaan vai onko moinen näyttö nyt aivan turha vempele ja lambdan oikea lukema(volttia tai rikas-optimi-laiha) se parempi?
                        Siinä tavoitellaan ihan samaa arvoa kuin bensallekin. Seosmittari mittaa laajakaistalambdan avulla jäännöshapen määrää joka syötetään mittarille lambda-arvona ja jonka mittari muuntaa AFR:ksi. Jos sulla siis on käytössä AFR mittari joka on tarkoitettu bensakäyttöön niin silloin tavoittelet viinallakin ihan samoja arvoja kuin bensalla.

                        Lambda 1.0 on bensalla AFR 14.700 ja e85:lla AFR 9.760. Jos haluasit nähdä viina-AFR lukemat niin sun mittari pitäis olla e85 versio. Tai voit tehä itekin muunnetun taustan mittarille.

                        Lambda E85 AFR Gas AFR
                        0.500 4.880 7.350
                        0.510 4.978 7.497
                        0.520 5.075 7.644
                        0.530 5.173 7.791
                        0.540 5.270 7.938
                        0.550 5.368 8.085
                        0.560 5.466 8.232
                        0.570 5.563 8.379
                        0.580 5.661 8.526
                        0.590 5.758 8.673
                        0.600 5.856 8.820
                        0.610 5.954 8.967
                        0.620 6.051 9.114
                        0.630 6.149 9.261
                        0.640 6.246 9.408
                        0.650 6.344 9.555
                        0.660 6.442 9.702
                        0.670 6.539 9.849
                        0.680 6.637 9.996
                        0.690 6.734 10.143
                        0.700 6.832 10.290
                        0.710 6.930 10.437
                        0.720 7.027 10.584
                        0.730 7.125 10.731
                        0.740 7.222 10.878
                        0.750 7.320 11.025
                        0.760 7.418 11.172
                        0.770 7.515 11.319
                        0.780 7.613 11.466
                        0.790 7.710 11.613
                        0.800 7.808 11.760
                        0.810 7.906 11.907
                        0.820 8.003 12.054
                        0.830 8.101 12.201
                        0.840 8.198 12.348
                        0.850 8.296 12.495
                        0.860 8.394 12.642
                        0.870 8.491 12.789
                        0.880 8.589 12.936
                        0.890 8.686 13.083
                        0.900 8.784 13.230
                        0.910 8.882 13.377
                        0.920 8.979 13.524
                        0.930 9.077 13.671
                        0.940 9.174 13.818
                        0.950 9.272 13.965
                        0.960 9.370 14.112
                        0.970 9.467 14.259
                        0.980 9.565 14.406
                        0.990 9.662 14.553
                        1.000 9.760 14.700
                        1.010 9.858 14.847
                        1.020 9.955 14.994
                        1.030 10.053 15.141
                        1.040 10.150 15.288
                        1.050 10.248 15.435
                        1.060 10.346 15.582
                        1.070 10.443 15.729
                        1.080 10.541 15.876
                        1.090 10.638 16.023
                        1.100 10.736 16.170
                        1.110 10.834 16.317
                        1.120 10.931 16.464
                        1.130 11.029 16.611
                        1.140 11.126 16.758
                        1.150 11.224 16.905
                        1.160 11.322 17.052
                        1.170 11.419 17.199
                        1.180 11.517 17.346
                        1.190 11.614 17.493
                        1.200 11.712 17.640
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • Rocla
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 7692
                          • Kajaani

                          Originally posted by Thuppu View Post
                          Siinä tavoitellaan ihan samaa arvoa kuin bensallekin. Seosmittari mittaa laajakaistalambdan avulla jäännöshapen määrää joka syötetään mittarille lambda-arvona ja jonka mittari muuntaa AFR:ksi. Jos sulla siis on käytössä AFR mittari joka on tarkoitettu bensakäyttöön niin silloin tavoittelet viinallakin ihan samoja arvoja kuin bensalla.

                          Lambda 1.0 on bensalla AFR 14.700 ja e85:lla AFR 9.760. Jos haluasit nähdä viina-AFR lukemat niin sun mittari pitäis olla e85 versio. Tai voit tehä itekin muunnetun taustan mittarille.

                          Lambda E85 AFR Gas AFR
                          0.500 4.880 7.350
                          0.510 4.978 7.497
                          0.520 5.075 7.644
                          0.530 5.173 7.791
                          0.540 5.270 7.938
                          0.550 5.368 8.085
                          0.560 5.466 8.232
                          0.570 5.563 8.379
                          0.580 5.661 8.526
                          0.590 5.758 8.673
                          0.600 5.856 8.820
                          0.610 5.954 8.967
                          0.620 6.051 9.114
                          0.630 6.149 9.261
                          0.640 6.246 9.408
                          0.650 6.344 9.555
                          0.660 6.442 9.702
                          0.670 6.539 9.849
                          0.680 6.637 9.996
                          0.690 6.734 10.143
                          0.700 6.832 10.290
                          0.710 6.930 10.437
                          0.720 7.027 10.584
                          0.730 7.125 10.731
                          0.740 7.222 10.878
                          0.750 7.320 11.025
                          0.760 7.418 11.172
                          0.770 7.515 11.319
                          0.780 7.613 11.466
                          0.790 7.710 11.613
                          0.800 7.808 11.760
                          0.810 7.906 11.907
                          0.820 8.003 12.054
                          0.830 8.101 12.201
                          0.840 8.198 12.348
                          0.850 8.296 12.495
                          0.860 8.394 12.642
                          0.870 8.491 12.789
                          0.880 8.589 12.936
                          0.890 8.686 13.083
                          0.900 8.784 13.230
                          0.910 8.882 13.377
                          0.920 8.979 13.524
                          0.930 9.077 13.671
                          0.940 9.174 13.818
                          0.950 9.272 13.965
                          0.960 9.370 14.112
                          0.970 9.467 14.259
                          0.980 9.565 14.406
                          0.990 9.662 14.553
                          1.000 9.760 14.700
                          1.010 9.858 14.847
                          1.020 9.955 14.994
                          1.030 10.053 15.141
                          1.040 10.150 15.288
                          1.050 10.248 15.435
                          1.060 10.346 15.582
                          1.070 10.443 15.729
                          1.080 10.541 15.876
                          1.090 10.638 16.023
                          1.100 10.736 16.170
                          1.110 10.834 16.317
                          1.120 10.931 16.464
                          1.130 11.029 16.611
                          1.140 11.126 16.758
                          1.150 11.224 16.905
                          1.160 11.322 17.052
                          1.170 11.419 17.199
                          1.180 11.517 17.346
                          1.190 11.614 17.493
                          1.200 11.712 17.640
                          Näin pähkäilin, kiitos varmistuksesta.

                          Mittari on digitaalinäytöllä, eikä luultavasti skaalattava, mutta mitäpä väliä siitä liene katsotaan vain tuttuja lukemia.
                          Olli.

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                            Ei ne autotehtaan insinöörit ihan turhaan laske mitä ja miten paljon tavaraa moottoriin laitetaan. Jos kirkkain silmin väität ettei ruttujen nostaminen monta kertaluokkaa vaikuta moottorin rasituksiin niin en osaa muuta sanoa kun onnea yritykselle.
                            No montaa kertaluokkaa ei kai tässä keskustelussa olla purituksia nostamassa? Ja tosiaan niin oudolta kuin se kuulostaa ottomoottori, varsinkin korkealle kiertävä on sellaisessa tilanteessa että sylinterinpaineet eivät ole ollenkaan mitoitusperuste, nakutus voi aiheuttaa alaspäinrasitusta mäntään muuten kiertokanget, männät ja kampikoneisto pitää mitoittaa estämään männän kolahtaminen kanteen, ts liian heikko veivi venyy yms. Puristen nosto korkeintaan vähentää osiin tältä osin kohdistuvaa rasitusta ja oikein kireä vapari ei kestä kaasun sulkemista huippukierroksilla.

                            Eli ne puristukset voi rasitusten puolesta valita ihan puhtaasti polttoaineen nakutuskestävyyden mukaan, niin ne on tehtaan miehetkin tehneet.

                            Comment

                            • jakeluvesimies
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2010
                              • 2726
                              • On the road @ Laplandia

                              Kirjoitteleeko täällä joku, joka osaisi koodata 027-ecua, jossa motronic 1.0 tahi basicci.. Syöttöä jotenkin lisää?

                              Comment

                              • jakeluvesimies
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2010
                                • 2726
                                • On the road @ Laplandia

                                Kävin tuossa vieraissa (foorumeissa) aiheesta lukemassa...

                                Onko kukaan kokeillut täällä nostaa syöttöä moottorin lämpötila-anturin vastusta nostamalla. Eli näytetään eculle, että kone käy kylmempänä kuin todellisuudessa käy? -Tällöinhän saisi paremmat rikastukset kylmäkäynnistykseen ja kautta linjan..?

                                Esim. tossa omassa m20b27-mosassa jotain seuraavaa:

                                Motronic Basic:

                                -9C to -11C resistance 7000-11600 ohms.,
                                19C-21C 2100-2900 ohms.
                                79C-81C 270-400 ohms.

                                (http://www.hiperformancestore.com/Motronic.htm)

                                Kysymykset:

                                1) Paljonko (%) joku 2000 - 4000 ohmin vastus rikastaisi soppaa?

                                2) Mites tollaisessa vanhassa motronic-systeemissä, jossa on kylmäkäynnistyssuutin... Miten sitä voisi parhaiten hyödyntää? Olisiko järkeä tehdä jokin viivästin, jotta ruuttais kylmänä pidempään?

                                Vieläkös poijat noilla pakkasilla re85:llä ovat ajelleet?
                                Last edited by jakeluvesimies; 31-12-2012, 19:12.

                                Comment

                                Working...
                                X