Hemmetti... 98e5 vaa tankkiin niin autot toimii eikä tarvi pelleillä...
Flexifuel RE85 vs. bimmeri
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Informaatio sisältö ihan nollissa jos kerran threadi on re85 vs. bimmeri.Originally posted by riuska View PostHemmetti... 98e5 vaa tankkiin niin autot toimii eikä tarvi pelleillä...
Eikös tässä ole tarkoitus keskustella juurikin aineen sopivuudesta empiiristen tutkimusten avulla?
Muutenkin ahdetuissa voi saada re85:llä jopa tehoa versus 98e5.
Comment
-
Onko jotain haittaa kun jouduin ajamaan 80km normibensalla(n.30% e85), kun oli e85 asema rikki(m50b25+m3 3,2l suuttimet)? En keksinyt muutakaan aihettaF06 640D "M6"
E71 X6 35D + E83 X3 3,0SD
Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
Comment
-
Tuskinpa vaan. Ei tuolla matkaa pitäs niin pitkään käydä rikkaalla että hajottaa mitään.Originally posted by JonttuPeke View PostOnko jotain haittaa kun jouduin ajamaan 80km normibensalla(n.30% e85), kun oli e85 asema rikki(m50b25+m3 3,2l suuttimet)? En keksinyt muutakaan aihettaNyt: E39 530DA Touring -98
ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
Comment
-
Katti voi palaa liian rikkaasta seoksesta. Osaa se motronic kuitenkin laihentaakkin seosta että tuskimpa noin vähällä vielä menee. Nenä kertoo jos katti on palanut.Originally posted by JonttuPeke View PostOnko jotain haittaa kun jouduin ajamaan 80km normibensalla(n.30% e85), kun oli e85 asema rikki(m50b25+m3 3,2l suuttimet)? En keksinyt muutakaan aihettasigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
Mitä arvoja porukka on käyttänyt joilla on Mega + RE85 kylmillä ilmoilla?
Cranking pv laitoin 20ms (-4)
ja Warmup +150% samma asteilla.
Lähti vielä ihan hyvin näillä käyntiin, mutta hieman mietityttää ku ilma vielä kylmenee tästä.
Edit: M10b18 mylly kyseessä.Harley Davidson Sportster 1200
Mercedes-Benz C 200 CDI S204
Comment
-
Ostin ebaysta bosch 155 759 suuttimet joiden tuotto on noin 55% suurempi kuin M30B35 vakiot. Mietin tuossa mitenhän tuo pyörähtäs RE85:lla. Etanoli ei taida olla niin kranttu rikkaalle seokselle? Ei ainakaan nokea tulppia kuten bensa ja lähtee kylmällä paremmin. Kokemuksia kaivattas paljon porukka on lisänny syöttöä vakioon verrattuna. Siis jos on vaihdettu pelkät suuttimetE39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
Ex E39 540i -97
Comment
-
Ei jaksa välttämättä sytyttää jos on liian paksu seos. Ja ohentaa öljyt ->laakerit menee + pesee öljyt sylinteriseinistä ja männänrenkaat menee.Originally posted by sLedge View PostEtanoli ei taida olla niin kranttu rikkaalle seokselle?
Kyllä seossuhde täytyy RE85:lläkin olla oikeanlainen kuormituksen mukaan.sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
Suuttimia taidettiin kasvattaa se 30%Originally posted by sLedge View PostOstin ebaysta bosch 155 759 suuttimet joiden tuotto on noin 55% suurempi kuin M30B35 vakiot. Mietin tuossa mitenhän tuo pyörähtäs RE85:lla. Etanoli ei taida olla niin kranttu rikkaalle seokselle? Ei ainakaan nokea tulppia kuten bensa ja lähtee kylmällä paremmin. Kokemuksia kaivattas paljon porukka on lisänny syöttöä vakioon verrattuna. Siis jos on vaihdettu pelkät suuttimet
Nuo sinun suuttimet ovat hieman isot tuohon hommaan.
Vauhtivaunulla on hyvä käry asian suhteen...
Comment
-
Olen ottanu selvää näiden eri polttoaineiden ominaisuuksista ja mietiskelly, että onkohan porukka ottanu alunperin huomioon normibensan ja RE85 erilaisen viskositeetin eri lämpötiloissa. Sehän vaikuttaa pumpun tuottoon, paineensäätimen toimintaan ja suuttimien virtaukseen. Vaikee vaan löytää kaavaa, jolla vois laskea polttoaineen viskositeetin vaikutuksen suuttimen läpivirtaukseen. Etanolin viskositeettihan käyttäytyy etenkin pakkasella eri tavalla kuin bensa ja tarviis melkein diesel-tyyppisen polttoaineen lämpötilakorjauksen. Saatan tosin arvioida tämän vaikutuksen liian suureksi johtuen juuri edellämainitusta laskentaongelmasta.
Osittain tämän takia olis kiinnostava saada tietoa toimivista kokoonpanoista ja ajonaikaisista seoksista. Laskeskelin, että seokset ois noilla suuttimilla 5% tai vähän enemmän liian rikkaalla ja sehän on vielä lambda-säädön ulottuvissa. Täyskaasulla ei kuitenkaan saavutettaisi vielä lähellekään ylirikasta seosta, jos RE85 sietää melkein 70% enemmän kakkua kuin normibensa.
Tarkoituksena tässä olisi nostaa moottorin hyötysuhdetta pienellä vaivalla ja katsoa sitten jatkoa. Ohjelmoitava moottorinohjaus ei ole poissuljettu, mutta haluan ensin kokeilla helpomman vaihtoehdon.
Mielenkiintoinen linkki http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
Ex E39 540i -97
Comment
-
Ei lähde kylmällä paremmin, RE85 on paljo vaikempaa sytyttää, koska on paljon korkeempi oktaani. Yleensä tämä ei ole ongelma, mutta jos on yli -20 niin suositellaan että käyttää jonkinlaista polttoaineen lämmitystä.Originally posted by sLedge View PostOstin ebaysta bosch 155 759 suuttimet joiden tuotto on noin 55% suurempi kuin M30B35 vakiot. Mietin tuossa mitenhän tuo pyörähtäs RE85:lla. Etanoli ei taida olla niin kranttu rikkaalle seokselle? Ei ainakaan nokea tulppia kuten bensa ja lähtee kylmällä paremmin. Kokemuksia kaivattas paljon porukka on lisänny syöttöä vakioon verrattuna. Siis jos on vaihdettu pelkät suuttimet
stökiömetrinen suhde on siinä 12.5-12.7 re85'lla, ja siinä on kyllä hyvin pysytellä vaikka etanoli ei ole yhtä kranttu nakutukseen kuten pensa.
Kylmästartit on vaarallissia talvella, kuten jo kirejoitettiin niin se pesee sylinteriseinät -> kulutusta, ja -10 c asteilla yleensä puhutaan +200% startti suihkeesta.Harley Davidson Sportster 1200
Mercedes-Benz C 200 CDI S204
Comment
-
Stökiömetriset seossuhteet eri aineilla ilman kanssa menee näin:Originally posted by Mäki View PostEi lähde kylmällä paremmin, RE85 on paljo vaikempaa sytyttää, koska on paljon korkeempi oktaani. Yleensä tämä ei ole ongelma, mutta jos on yli -20 niin suositellaan että käyttää jonkinlaista polttoaineen lämmitystä.
stökiömetrinen suhde on siinä 12.5-12.7 re85'lla, ja siinä on kyllä hyvin pysytellä vaikka etanoli ei ole yhtä kranttu nakutukseen kuten pensa.
Kylmästartit on vaarallissia talvella, kuten jo kirejoitettiin niin se pesee sylinteriseinät -> kulutusta, ja -10 c asteilla yleensä puhutaan +200% startti suihkeesta.
Bensiini 1:14.7
Etanoli 1:9
Re85. 1:9.7
Ei johdu huonompi syttyvyys oktaanilukemasta. Se ilmoittaa vaan aineen vastuskyvyn itsesytytystä vastaan tietyssä paineessa. Etanolin huonompi syttyvyys johtuu suuremmasta höyrystymiseen vaadittavasta energiasta ja pienemmästä höyrynpaineesta. Tarpeeksi matalassa lämpötilassa etanoli ei muodosta syttyvää seosta ilman kanssa sylinterissä vaan pysyy nestemäisessä olomuodossa. Tässä auttaa se 15% bensiiniä.
Edelleen olis kiva, jos sais noihin omiin mietintöihin apua.E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
Ex E39 540i -97
Comment
-
Originally posted by sLedge View PostStökiömetriset seossuhteet eri aineilla ilman kanssa menee näin:
Bensiini 1:14.7
Etanoli 1:9
Re85. 1:9.7
Ei johdu huonompi syttyvyys oktaanilukemasta. Se ilmoittaa vaan aineen vastuskyvyn itsesytytystä vastaan tietyssä paineessa. Etanolin huonompi syttyvyys johtuu suuremmasta höyrystymiseen vaadittavasta energiasta ja pienemmästä höyrynpaineesta. Tarpeeksi matalassa lämpötilassa etanoli ei muodosta syttyvää seosta ilman kanssa sylinterissä vaan pysyy nestemäisessä olomuodossa. Tässä auttaa se 15% bensiiniä.
Edelleen olis kiva, jos sais noihin omiin mietintöihin apua.
Asiaa, olet aivan oikeassa. Se mitä tarkoitin 12.5-12.7 on suositeltava 'suhde' jos on afr mittari joka on normi pensalle, tämä on mitä yleensä ruotsalaiset käyttävät usein vapareissa (ainakin mitä olen lukenut skogen & sävarista)
Tässä myös paljon käytetty taulukko:
Lambda E85 AFR Gas AFR
0.500 ___ 4.9 ___ 7.3
0.510 ___ 5.0 ___ 7.5
0.520 ___ 5.1 ___ 7.6
0.530 ___ 5.2 ___ 7.8
0.540 ___ 5.3 ___ 7.9
0.550 ___ 5.4 ___ 8.1
0.560 ___ 5.5 ___ 8.2
0.570 ___ 5.6 ___ 8.4
0.580 ___ 5.7 ___ 8.5
0.590 ___ 5.8 ___ 8.6
0.600 ___ 5.9 ___ 8.8
0.610 ___ 6.0 ___ 9.0
0.620 ___ 6.1 ___ 9.1
0.630 ___ 6.1 ___ 9.3
0.640 ___ 6.2 ___ 9.4
0.650 ___ 6.3 ___ 9.6
0.660 ___ 6.4 ___ 9.7
0.670 ___ 6.5 ___ 9.8
0.680 ___ 6.6 ___ 10.0
0.690 ___ 6.7 ___ 10.1
0.700 ___ 6.8 ___ 10.3
0.710 ___ 6.9 ___ 10.4
0.720 ___ 7.0 ___ 10.6
0.730 ___ 7.1 ___ 10.7 @ Max Power Multi Turbo
0.740 ___ 7.2 ___ 10.9
0.750 ___ 7.3 ___ 11.0 @ Supercharged/Turbo
0.760 ___ 7.4 ___ 11.2
0.770 ___ 7.5 ___ 11.3 @ Max Power NA
0.780 ___ 7.6 ___ 11.5
0.790 ___ 7.7 ___ 11.6
0.800 ___ 7.8 ___ 11.8 @ Consistant Race
0.810 ___ 7.9 ___ 11.9
0.820 ___ 8.0 ___ 12.1
0.830 ___ 8.1 ___ 12.2
0.840 ___ 8.2 ___ 12.3 @ Part throttle RACE
0.850 ___ 8.3 ___ 12.5
0.860 ___ 8.4 ___ 12.6
0.870 ___ 8.5 ___ 12.8 @ Idle
0.880 ___ 8.6 ___ 12.9
0.890 ___ 8.7 ___ 13.1
0.900 ___ 8.8 ___ 13.2
0.910 ___ 8.9 ___ 13.4 @ Part throttle STREET (economy)
0.920 ___ 9.0 ___ 13.5
0.930 ___ 9.1 ___ 13.7
0.940 ___ 9.2 ___ 13.8
0.950 ___ 9.3 ___ 14.0
0.960 ___ 9.4 ___ 14.1
0.970 ___ 9.5 ___ 14.3
0.980 ___ 9.6 ___ 14.4
0.990 ___ 9.7 ___ 14.6
1.000 ___ 9.8 ___ 14.7
1.010 ___ 9.9 ___ 14.8
1.020 ___ 10.0 ___ 15.0
1.030 ___ 10.1 ___ 15.1
1.040 ___ 10.1 ___ 15.3
1.050 ___ 10.2 ___ 15.4
1.060 ___ 10.3 ___ 15.6
1.070 ___ 10.4 ___ 15.7
1.080 ___ 10.5 ___ 15.9
1.090 ___ 10.6 ___ 16.0
1.100 ___ 10.7 ___ 16.2
1.110 ___ 10.8 ___ 16.3
1.120 ___ 10.9 ___ 16.5
1.130 ___ 11.0 ___ 16.6
1.140 ___ 11.1 ___ 16.8
1.150 ___ 11.2 ___ 16.9
1.160 ___ 11.3 ___ 17.1
1.170 ___ 11.4 ___ 17.2
1.180 ___ 11.5 ___ 17.3
1.190 ___ 11.6 ___ 17.5
1.200 ___ 11.7 ___ 17.6
Ja olet oikeassa että oktaaniluvulla ei ole suoraan mitään tekemistä kylmäkäynnistyksen kanssa, mutta kuten kirjoitit niin etanoilla on 3-4 kertaa korkeampi höyrystyslämpötila jos verrataan pensaan, olen lukenut että suurin osa polttoaineista joilla on oktaani luku yli 100, niin on sama höyrystyslämpötila tai korkeampi. esm. metanoli.
Silloin kuin on saannut käyntiin mottorin niin tästähän on vain etua kuin lämpötila ei nouse yhtä korkealle kuin pensalla, ja on mahdollista nostaa puristussuhdetta ilman että tulee lämpöhäviöitä.
Ja viskositeetti tekee eron, n. 4%
413 cc/min = 195 ms/g bensin 95 @ 15 C
413 cc/min = 201 ms/g bensin 95 @ 50 C
413 cc/min = 187 ms/g E85 @ 15 C
413 cc/min = 194 ms/g E85 @ 50 C
Yleensä polttoainepumput ja polttoaineputket ovat niin suuret että ei tuota varsinaista ongelmaa, vasta suuttimessa häviö näkyy vähän.Harley Davidson Sportster 1200
Mercedes-Benz C 200 CDI S204
Comment
-
Raportoidaas nyt tänne omat kuulumiset Toyotan suhteen.
auton peltitankissa on ollut vuodenpäivät pelkkää RE85 -polttoainetta ja autolla on tullut ajettua tällä aikaa n. 2tkm ilman mitään syöpymää / vikaa en ole ainakaan vielä huomannut tosin autoon on vaihdettu R85 kestävä polttoainepumppu suuttimet ja letkut.
Tehoa on nostettu n. 280hv lisää vakiosta ja polttoainetukki on alumiinia jonka pitäisi syöpyä RE85 vaikutuksesta.
Kylmällä ei oikein lähde käymään ja kesällä kylmällä koneella käynistyminen on hieman vaikeaa (joutuu sahaamaan) mutta niin tuntuu muillakin olevan.Last edited by Takalo_kari; 09-11-2013, 13:30.Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
Comment
-
Jos seurailee ja säätelee pelkän laajakaistan ja mittarin avulla, niin huoletta voi käyttää samoja arvoja kuin bensallekin. Tuo taulukko on vähä hassu, miks "idle" on 0.870 Lamballe? Hyvä saada päästöistä läpi...Originally posted by Mäki View PostAsiaa, olet aivan oikeassa. Se mitä tarkoitin 12.5-12.7 on suositeltava 'suhde' jos on afr mittari joka on normi pensalle, tämä on mitä yleensä ruotsalaiset käyttävät usein vapareissa (ainakin mitä olen lukenut skogen & sävarista)
Tässä myös paljon käytetty taulukko:
Lambda E85 AFR Gas AFR
0.500 ___ 4.9 ___ 7.3
0.510 ___ 5.0 ___ 7.5
0.520 ___ 5.1 ___ 7.6
0.530 ___ 5.2 ___ 7.8
0.540 ___ 5.3 ___ 7.9
0.550 ___ 5.4 ___ 8.1
0.560 ___ 5.5 ___ 8.2
0.570 ___ 5.6 ___ 8.4
0.580 ___ 5.7 ___ 8.5
0.590 ___ 5.8 ___ 8.6
0.600 ___ 5.9 ___ 8.8
0.610 ___ 6.0 ___ 9.0
0.620 ___ 6.1 ___ 9.1
0.630 ___ 6.1 ___ 9.3
0.640 ___ 6.2 ___ 9.4
0.650 ___ 6.3 ___ 9.6
0.660 ___ 6.4 ___ 9.7
0.670 ___ 6.5 ___ 9.8
0.680 ___ 6.6 ___ 10.0
0.690 ___ 6.7 ___ 10.1
0.700 ___ 6.8 ___ 10.3
0.710 ___ 6.9 ___ 10.4
0.720 ___ 7.0 ___ 10.6
0.730 ___ 7.1 ___ 10.7 @ Max Power Multi Turbo
0.740 ___ 7.2 ___ 10.9
0.750 ___ 7.3 ___ 11.0 @ Supercharged/Turbo
0.760 ___ 7.4 ___ 11.2
0.770 ___ 7.5 ___ 11.3 @ Max Power NA
0.780 ___ 7.6 ___ 11.5
0.790 ___ 7.7 ___ 11.6
0.800 ___ 7.8 ___ 11.8 @ Consistant Race
0.810 ___ 7.9 ___ 11.9
0.820 ___ 8.0 ___ 12.1
0.830 ___ 8.1 ___ 12.2
0.840 ___ 8.2 ___ 12.3 @ Part throttle RACE
0.850 ___ 8.3 ___ 12.5
0.860 ___ 8.4 ___ 12.6
0.870 ___ 8.5 ___ 12.8 @ Idle
0.880 ___ 8.6 ___ 12.9
0.890 ___ 8.7 ___ 13.1
0.900 ___ 8.8 ___ 13.2
0.910 ___ 8.9 ___ 13.4 @ Part throttle STREET (economy)
0.920 ___ 9.0 ___ 13.5
0.930 ___ 9.1 ___ 13.7
0.940 ___ 9.2 ___ 13.8
0.950 ___ 9.3 ___ 14.0
0.960 ___ 9.4 ___ 14.1
0.970 ___ 9.5 ___ 14.3
0.980 ___ 9.6 ___ 14.4
0.990 ___ 9.7 ___ 14.6
1.000 ___ 9.8 ___ 14.7
1.010 ___ 9.9 ___ 14.8
1.020 ___ 10.0 ___ 15.0
1.030 ___ 10.1 ___ 15.1
1.040 ___ 10.1 ___ 15.3
1.050 ___ 10.2 ___ 15.4
1.060 ___ 10.3 ___ 15.6
1.070 ___ 10.4 ___ 15.7
1.080 ___ 10.5 ___ 15.9
1.090 ___ 10.6 ___ 16.0
1.100 ___ 10.7 ___ 16.2
1.110 ___ 10.8 ___ 16.3
1.120 ___ 10.9 ___ 16.5
1.130 ___ 11.0 ___ 16.6
1.140 ___ 11.1 ___ 16.8
1.150 ___ 11.2 ___ 16.9
1.160 ___ 11.3 ___ 17.1
1.170 ___ 11.4 ___ 17.2
1.180 ___ 11.5 ___ 17.3
1.190 ___ 11.6 ___ 17.5
1.200 ___ 11.7 ___ 17.6
Ja olet oikeassa että oktaaniluvulla ei ole suoraan mitään tekemistä kylmäkäynnistyksen kanssa, mutta kuten kirjoitit niin etanoilla on 3-4 kertaa korkeampi höyrystyslämpötila jos verrataan pensaan, olen lukenut että suurin osa polttoaineista joilla on oktaani luku yli 100, niin on sama höyrystyslämpötila tai korkeampi. esm. metanoli.
Silloin kuin on saannut käyntiin mottorin niin tästähän on vain etua kuin lämpötila ei nouse yhtä korkealle kuin pensalla, ja on mahdollista nostaa puristussuhdetta ilman että tulee lämpöhäviöitä.
Ja viskositeetti tekee eron, n. 4%
413 cc/min = 195 ms/g bensin 95 @ 15 C
413 cc/min = 201 ms/g bensin 95 @ 50 C
413 cc/min = 187 ms/g E85 @ 15 C
413 cc/min = 194 ms/g E85 @ 50 C
Yleensä polttoainepumput ja polttoaineputket ovat niin suuret että ei tuota varsinaista ongelmaa, vasta suuttimessa häviö näkyy vähän.Last edited by Thuppu; 09-11-2013, 13:46.
Comment
Comment