Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 Imuvuoto ja Livedata topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janne[l
    BTCF Member
    • Apr 2011
    • 861
    • Ylöjärvi

    .

    auto vilkuttelee sattunaisesti moottorin vikavaloa, joka sammuu ittestään yleensä moottoritielenkin jälkeen.oireita ei ole mitään muita kuin satunnainen kierrosten seilaaminen lämpösellä koneella tyhjäkäynnillä. autoon vaihdettu kaikki lambdat, tulpat,haitariputket,imusarjan kumitulpat,vanos remppa. päästöt on hyvät. vaikuttaako imuvuodolta vai mahollisesti jokin puola prakaa vai pamahtaako ne laakista rikki ? alkuperäiset puolat paikallaan kun tarkistin. kannattaako vielä imusarja irrottaa ja tiivisteet vaihtaa sinne ? samalla näkis jos sieltä on jotkut letkut hapertunut.
    e46 330i cabriolet
    e91 320d
    e36 328 törpö

    Comment

    • Dani
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 3847
      • Espoo

      Tosta jää vikakoodi mustiin, joten joku Tampereelta lukemaan vikakoodit!
      sigpic
      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

      Comment

      • janne[l
        BTCF Member
        • Apr 2011
        • 861
        • Ylöjärvi

        .

        Originally posted by Dani View Post
        Tosta jää vikakoodi mustiin, joten joku Tampereelta lukemaan vikakoodit!
        koodi luettiin boschin laitteella ja kertoo että katin suodatinteho liian alhainen. mutta vika nyt ei voi katissa olla koska päästöt on normaalit. eli joku muu sielä nyt on.
        e46 330i cabriolet
        e91 320d
        e36 328 törpö

        Comment

        • clydE46
          Newbiemmer
          • Nov 2007
          • 18
          • Seinäjoki

          Mulla syttyi moottorinhäiriövalo ja kierrokset hummaili. Korjaamolla lukivat vikakoodit, näytti et 2.lamdassa vika. Lamda vaihtoon mut vika ei korjaantunu, sytytti häirövalon uudestaan ja kierrokset seilaili edelleen.

          Vein auton uudestaan korjuuksille, viaksi paljastui DISA-venttiili, akseli oli poikki ja veti ilmaa akselin reiästä. Olivat korjaamolla tukkineet akselin reiän ja nollasivat vikakoodit, nyt auto toimii ihan ok eikä pala merkkivalo.

          Kävikös tässä nyt niin et takimmainen lamda vaihdettiin ihan turhaan? Voiko toi imuvuoto aiheuttaa sen että herjaa lamda-vikaa? tai näin olen ymmärtänyt kun olen forumia lueskellut... Ei ilmeisestikkään ole ensimmäinen m54 jossa on tota vikaa.. Mistäs porukka on noita uusia DISA-venttiilejä tilannu? Korjaamon mukaan KL-varaosilta Tampereelta löytyy, hintaa oli jotain 220e..

          Autona 330i, vm 2003.

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            Originally posted by clydE46 View Post
            Mulla syttyi moottorinhäiriövalo ja kierrokset hummaili. Korjaamolla lukivat vikakoodit, näytti et 2.lamdassa vika. Lamda vaihtoon mut vika ei korjaantunu, sytytti häirövalon uudestaan ja kierrokset seilaili edelleen.

            Vein auton uudestaan korjuuksille, viaksi paljastui DISA-venttiili, akseli oli poikki ja veti ilmaa akselin reiästä. Olivat korjaamolla tukkineet akselin reiän ja nollasivat vikakoodit, nyt auto toimii ihan ok eikä pala merkkivalo.

            Kävikös tässä nyt niin et takimmainen lamda vaihdettiin ihan turhaan? Voiko toi imuvuoto aiheuttaa sen että herjaa lamda-vikaa? tai näin olen ymmärtänyt kun olen forumia lueskellut... Ei ilmeisestikkään ole ensimmäinen m54 jossa on tota vikaa.. Mistäs porukka on noita uusia DISA-venttiilejä tilannu? Korjaamon mukaan KL-varaosilta Tampereelta löytyy, hintaa oli jotain 220e..

            Autona 330i, vm 2003.
            Ei ollut taaskaan luettu itse vikakoodia vaan nähty vaan vilaus maininnasta lambda.
            Kertoo lähinnä osaamattomuudesta.

            Vikakoodi oli siis lambdakorjauksen ylittymisestä koska koneessa oli imuvuoto. Itse anturissa ollut todennäköisesti mitään vikaa.
            Takimmaiset lambdat, siis kattien jälkeen ovat vain monitorointilambdoja eikä vaikuta seoksen säätöön, silloin ainakin tehtiin turhaa työtä jollei niissä ollut vikaa.
            Ennen katteja olevat säätävät seosta.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              Originally posted by Supa View Post
              Ei ollut taaskaan luettu itse vikakoodia vaan nähty vaan vilaus maininnasta lambda.
              Kertoo lähinnä osaamattomuudesta.

              Vikakoodi oli siis lambdakorjauksen ylittymisestä koska koneessa oli imuvuoto. Itse anturissa ollut todennäköisesti mitään vikaa.
              Takimmaiset lambdat, siis kattien jälkeen ovat vain monitorointilambdoja eikä vaikuta seoksen säätöön, silloin ainakin tehtiin turhaa työtä jollei niissä ollut vikaa.
              Ennen katteja olevat säätävät seosta.
              Lambdoista tuli sellainen mieleen, että olen useammastakin lambdavalmistajien mainoksista lukenut, että nuo lambdatkin tulisi vaihtaa jonkun ajosuoritteen jälkeen. En muista nyt kilometrejä, mutta siinä ne 100tkm molemmin puolin taisi olla. Syy tähän oli, että lambdat kuluu ja tukkeentuu pikkuhijaa ja niiden teho huononee. TM:ssä oli joskus ihan vastaava artikkeli.

              Onkohan kukaan vaihtanut näitä ennakoivasti, jotain vaikutusta?

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                Originally posted by Antsah View Post
                Lambdoista tuli sellainen mieleen, että olen useammastakin lambdavalmistajien mainoksista lukenut, että nuo lambdatkin tulisi vaihtaa jonkun ajosuoritteen jälkeen. En muista nyt kilometrejä, mutta siinä ne 100tkm molemmin puolin taisi olla. Syy tähän oli, että lambdat kuluu ja tukkeentuu pikkuhijaa ja niiden teho huononee. TM:ssä oli joskus ihan vastaava artikkeli.

                Onkohan kukaan vaihtanut näitä ennakoivasti, jotain vaikutusta?
                Joo siis boschi taitaa suositella 100tkm tai 150tkm välein vaihtaa. Em. tapauksessa vika ei ollut suoranaisesti anturissa, sitä koitin vaan painottaa
                Kun anturi vanhenee niin menee aina vaan pitempi aika lämmitykseen että se alkaa näyttämään mitään järkevää ja välillä ei toimi tyhjäkäynnillä ollenkaan vaan vasta kierroksilla.

                Kun vaihtaa niin kannattaa toki kummatkin säätölambdat vaihtaa samalla.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • clydE46
                  Newbiemmer
                  • Nov 2007
                  • 18
                  • Seinäjoki

                  Olenkos käsittänyt oikein että tällä hetkellä kun DISA:n läppä puuttuu paikaltaan niin seurauksena on vähemmän vääntöä pienillä kierroksilla ja vähemmän tehoa isommilla kierroksilla? ja tästä seurauksena tod. näk. kulutuksen kasvu.. vaikuttaakos nyt sitten mihinkään muuhun? Lähinnä sitä mietin et uskaltaapi ajella sen aikaa et saa uutta venttiiliä kehiin..

                  Comment

                  • janne[l
                    BTCF Member
                    • Apr 2011
                    • 861
                    • Ylöjärvi

                    .

                    Originally posted by clydE46 View Post
                    Mulla syttyi moottorinhäiriövalo ja kierrokset hummaili. Korjaamolla lukivat vikakoodit, näytti et 2.lamdassa vika. Lamda vaihtoon mut vika ei korjaantunu, sytytti häirövalon uudestaan ja kierrokset seilaili edelleen.

                    Vein auton uudestaan korjuuksille, viaksi paljastui DISA-venttiili, akseli oli poikki ja veti ilmaa akselin reiästä. Olivat korjaamolla tukkineet akselin reiän ja nollasivat vikakoodit, nyt auto toimii ihan ok eikä pala merkkivalo.

                    Kävikös tässä nyt niin et takimmainen lamda vaihdettiin ihan turhaan? Voiko toi imuvuoto aiheuttaa sen että herjaa lamda-vikaa? tai näin olen ymmärtänyt kun olen forumia lueskellut... Ei ilmeisestikkään ole ensimmäinen m54 jossa on tota vikaa.. Mistäs porukka on noita uusia DISA-venttiilejä tilannu? Korjaamon mukaan KL-varaosilta Tampereelta löytyy, hintaa oli jotain 220e..

                    Autona 330i, vm 2003.
                    seilasko sulla kokoajan noi kiekat vai pelkästään ajoittain ? ja sammuko vikavalo sulla ittestään välillä vai paloiko kokoajan ? mietin vaan oisko mulla myös tossa disassa vikaa kun se ainut osa mitä ei oo vaihdettu. sen toiminnan kyllä tarkistin syksyllä ja mitään vikaa en huomannu.
                    e46 330i cabriolet
                    e91 320d
                    e36 328 törpö

                    Comment

                    • clydE46
                      Newbiemmer
                      • Nov 2007
                      • 18
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by janne[l View Post
                      seilasko sulla kokoajan noi kiekat vai pelkästään ajoittain ? ja sammuko vikavalo sulla ittestään välillä vai paloiko kokoajan ? mietin vaan oisko mulla myös tossa disassa vikaa kun se ainut osa mitä ei oo vaihdettu. sen toiminnan kyllä tarkistin syksyllä ja mitään vikaa en huomannu.

                      Kiekat seilas koko ajan tyhjäkäynnillä, samati palo vikavalo. Nollattiin vikakoodit, siitä oli apua noin 3 kilsan matkalle ja sitte sytty valo uudestaan. Sen jälkeen ku ottivat katkenneen akselin+läpän pois ja tukkivat akselin reiän sekä tietenki kuittasivat koodit ei oo herjannu mitään ja kierrokset ok.

                      Comment

                      • Ape
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 474
                        • Savonlinna

                        Kokeilin tuota salavalikon kulutusjuttua, niin 3 vaihteella loivaan ylämäkeen sain kulutukseksi 54l/h. Kuulostaako tuo liian vähältä tuolle sigun m54lle? Kylmänä käynnistäessä auto tutisee hetken aika, joskin kylmänä tuntuis olevan enemmän alavääntöjä kuin lämpimällä koneella. Tehnyt tuota jo pitkään. Ja lämpimänä ei miusta käy niin tasaisesti tyhjäkäyntiä kun pitäisi. Vanoksen o-renkaat, kaikki huohottimen letkut, haitariputket, imusarjan kumitulpat vaihdettu. Onko ideoita mistä sit lähtis vikaa etsimään?
                        Id.4
                        ex: Toyota avensis
                        Ex :Skoda octavia combi 2.0tdi 4x4 -07
                        ex:Audi a6 avant 1.8t
                        ex: Suzuki gsx-r750 k6
                        ex: Imolarot e46 325i touring M-sport
                        ex: Audi a4 1.8t Q avant -96
                        ex: e36 320 coupe -93

                        Comment

                        • mijuko
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2010
                          • 951
                          • ۩□□۩

                          Originally posted by Ape View Post
                          Kokeilin tuota salavalikon kulutusjuttua, niin 3 vaihteella loivaan ylämäkeen sain kulutukseksi 54l/h. Kuulostaako tuo liian vähältä tuolle sigun m54lle? Kylmänä käynnistäessä auto tutisee hetken aika, joskin kylmänä tuntuis olevan enemmän alavääntöjä kuin lämpimällä koneella. Tehnyt tuota jo pitkään. Ja lämpimänä ei miusta käy niin tasaisesti tyhjäkäyntiä kun pitäisi. Vanoksen o-renkaat, kaikki huohottimen letkut, haitariputket, imusarjan kumitulpat vaihdettu. Onko ideoita mistä sit lähtis vikaa etsimään?
                          Olitko sen DISAn kattonu?

                          ...ja kaikki muutkin anturien liittimet kunnolla kiinni.

                          Comment

                          • Ape
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2006
                            • 474
                            • Savonlinna

                            Originally posted by Ape View Post
                            Kokeilin tuota salavalikon kulutusjuttua, niin 3 vaihteella loivaan ylämäkeen sain kulutukseksi 54l/h. Kuulostaako tuo liian vähältä tuolle sigun m54lle? Kylmänä käynnistäessä auto tutisee hetken aika, joskin kylmänä tuntuis olevan enemmän alavääntöjä kuin lämpimällä koneella. Tehnyt tuota jo pitkään. Ja lämpimänä ei miusta käy niin tasaisesti tyhjäkäyntiä kun pitäisi. Vanoksen o-renkaat, kaikki huohottimen letkut, haitariputket, imusarjan kumitulpat vaihdettu. Onko ideoita mistä sit lähtis vikaa etsimään?
                            Originally posted by mijuko View Post
                            Olitko sen DISAn kattonu?

                            ...ja kaikki muutkin anturien liittimet kunnolla kiinni.
                            Pitääpäs tutkia vloppuna tarkemmin, kun muutenki pitää laitella tuota vähän katsastukuntoon..
                            Id.4
                            ex: Toyota avensis
                            Ex :Skoda octavia combi 2.0tdi 4x4 -07
                            ex:Audi a6 avant 1.8t
                            ex: Suzuki gsx-r750 k6
                            ex: Imolarot e46 325i touring M-sport
                            ex: Audi a4 1.8t Q avant -96
                            ex: e36 320 coupe -93

                            Comment

                            • Spetke
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 3452
                              • Janakkala

                              Olisiko hyviä ideoita päästä näkemään M54 motin pakoventtiileiden lautasia purkamatta kantta pois?
                              Eli tulpanreiästä pitäisi päästä kurkkaamaan jonkin sortin endoskoopilla.
                              Mutta kun nekin kaikki kuvaa vaan eteen päin, pitäisi saada katsottua sivulle.

                              Eli ongelmana on siis M54 moottorin käynti 5 pytyllä ja syyksi olen selvittänyt kakkos sylinterin vuotavat pako venttiilit (tai venttiilin).
                              Mietin tässä, että voisiko olla mahdollista, että venttiilin tiivistepinnan ja seetirenkaan väliin olisi päässyt muodostumaan niin paljon karstapaskaa ettei venttiili tiivisty seetirenkaaseen. :think
                              Tai vaihtoehtoisesti venttiili on sulanut, eli palanut pala pois. Autossa oli nimittäin imuvuotoja separaattorissa, ja autolla oli vaan ajettu.
                              Last edited by Spetke; 04-04-2012, 09:35.
                              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                              Comment

                              • pheno
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 1996
                                • Tampere

                                Monille tämä ei ole mikään uusi tai jännittävä juttu, mutta laitetaan tännekin jakoon kun on erikseen tehty topikkikin M54:lle. Tämä on M60:lle mutta idea on sama. Tutkailin hieman imuvuotoja INPA:lla tai tool32:lla pikemminkin.



                                Olin 100% varma että mitään vuotoa ei löytyisi, kuitenkin pieniä paikkoja löytyi kahdesta paikkaa. Mitään vaikutusta kierrooksiin en kuullut. Vasta kun katsoin livedataa niin selvisi että lambdaintegraattori pyrkii vähentämään ruiskutusta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎