Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 Imuvuoto ja Livedata topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    Originally posted by janne[l View Post
    mulla ne on tässä muodossa mittaristossa _ _ 0084 ja toi lukema oli taulussa kun ajoin satasta normaalisti eli toi on nyt sit "pyöristettynä" 8.4l/h ?
    Ja sillä kolmosella sain sen muistaakseni sinne johonkin 300
    Silloin se ois tosiaan tuon 30,0l/h eli reilusti alakanttiin. Maffi taitaa olla finaalissa. Oletko kokeillut nypätä maffilta johtoa irti, että miten auton käytös muuttuu?

    Comment

    • janne[l
      BTCF Member
      • Apr 2011
      • 861
      • Ylöjärvi

      Originally posted by Antsah View Post
      Silloin se ois tosiaan tuon 30,0l/h eli reilusti alakanttiin. Maffi taitaa olla finaalissa. Oletko kokeillut nypätä maffilta johtoa irti, että miten auton käytös muuttuu?
      auto sammui kun nypääsin maffin irti. Kokeilin uusiks tota testiä 4.1 kohalla ja sain sen yli 700 lukemaan, en tarkkaan nähny mihin asti meni kun rajotin tuli peliin niin tippu heti johkin 300 eli kaippa toi vielä ihan toimiva on
      e46 330i cabriolet
      e91 320d
      e36 328 törpö

      Comment

      • Ape
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 474
        • Savonlinna

        Kuulukos tuon muuten sammua jos nyppäsee maffin johon irti? Itellä vaan kierrokset vähän notkahtaa. Ja kulutuslukemaksi sain jotain ~54 l/h.
        Id.4
        ex: Toyota avensis
        Ex :Skoda octavia combi 2.0tdi 4x4 -07
        ex:Audi a6 avant 1.8t
        ex: Suzuki gsx-r750 k6
        ex: Imolarot e46 325i touring M-sport
        ex: Audi a4 1.8t Q avant -96
        ex: e36 320 coupe -93

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          Originally posted by Ape View Post
          Kuulukos tuon muuten sammua jos nyppäsee maffin johon irti? Itellä vaan kierrokset vähän notkahtaa. Ja kulutuslukemaksi sain jotain ~54 l/h.
          Itsellä ainakin vain kierrokset notkahtaa hetkeksi. Siirtyy ilmeisesti varakartalle tuolloin. Jotain tuollaista 54l-60l luokkaa se taisi olla minullakin myös uudella maffilla.

          Comment

          • JäsenJ
            Newbiemmer
            • Nov 2010
            • 17
            • Lappi

            moottorin häiriövalo 330ci

            Eli auto on e46 330ci -02, moottorinhäiriövalo palaa ja syttyy pois kuittaamisen jälkeen melko pian uudelleen päälle.(noin 5km ajolla tai jo tyhjäkäynnillä) Antaa vikakoodit:

            E3 polttoaineen säätöryhmä 1 sallittu alue ylitetty
            E4 polttoaineen säätöryhmä 2 sallittu alue ylitetty


            Imuvuotoa etsitty, IMM-imusarjan väliset isot letkut uusittu, siitä lähtevät 2 alipaine letkua, huohottimen letkut moottorin päältä huohottimelle sekä siitä öljytikun juureen ja vielä ne imusarjan kumitulpat tarkistettu.

            Käytössä on autocomin vikakoodinlukija ja livedataakin pystyy katsomaan, ideoita vian suhteen?

            Pakokaasupäästöt vähän aikaa sitten mitattu ja lukemat olivat erittäin hyvät: co2 14,6 . hc 10ppm . lambda n.1 jne..
            Last edited by JäsenJ; 07-06-2012, 12:50.

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              Katso korjausarvot.
              Onko separaattori kunnossa? Ääntelehtiikö auto, esim samutettaessa/kaasuteltaessa?
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • JäsenJ
                Newbiemmer
                • Nov 2010
                • 17
                • Lappi

                Korjausarvot olivat muistaakseni(nyt ei ole konetta käsillä) tätä luokkaa:
                Mutta voin tarkistaa tarkemmin kun pääsen taas koneelle.

                1 78
                2 0
                3 0
                4 78
                5 78
                6 0

                Näkeekö autocomilla lambdojen toiminnan? tai mikä on oikea arvo sille, siis kunnossa olevalle?

                Comment

                • JäsenJ
                  Newbiemmer
                  • Nov 2010
                  • 17
                  • Lappi

                  Niin ja separaattorin letkut on katsottu kaikki mitä imusarjaa poisottamatta näkee. ja kunnossa olivat.

                  Mietin tässä, että tilaan imusarjan tiivisteen, niin pääsee sen ottamaan pois, ja vielä tarkistamaan kunnolla kaikki letkut ja separaattorin. Tuota vanhaa tiivistettä ei taida viitsiä laittaa paikoilleen, tuleeko se edes ehjänä pois sieltä?

                  Comment

                  • pheno
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1995
                    • Tampere

                    Originally posted by Bomb5 View Post
                    Löyty hyvä video, mistä näkee kuinka puuttuva imusarjan päädyn tulppa = imuvuoto vaikuttaa INPA:n lambda integrator-arvoihin. http://www.youtube.com/watch?v=V5H3m4AHKK8
                    Jos noita eri arvoja haluaa katsella graafisesti, niin semmoinen pieni ohjelma löytyy täältä:

                    ks. http://www.btcf.fi/forum/showpost.php?p=2685597

                    Comment

                    • Warra
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2005
                      • 483

                      Tarvitsen apua, ohessa oma muistiinpano imuvuodon korjauslistasta kopioituna viestiksi:

                      BMW 320i 2.2 M54b22 Touring imuvuodon lista

                      Auto käy todella nätisti, ei ongelmia. Hieman kohonnut polttoaineen kulutus. Moottorin keltainen vikavalo syttyy vikakoodien/adaptioarvojen
                      nollauksen jälkeen 100-600km päästä. Vikakoodi kertoo että polttoaineseos laiha: Vikakoodit p0171 System Too Lean (Bank 1) ja p0174 System Too Lean (Bank 2). Antaa vikakoodit yksitellen 5-60km ajon jälkeen satunnaisesti, rauhallista normaalia ajoa, kun ajoa pidempään takana on molemmat vikakoodit saavutettu.

                      Tehty
                      -Vaihdettu Ilmansuodatin/Tulpat - ei eroa
                      -Vaihdettu huohotin (letkuineen) - ei eroa
                      -Kokeiltu uudella ilmamassamittarilla/puhdistettu vanha -> ei eroa
                      -Mitattu lambdojen jännite - ok
                      -Imusarjan takana olevat kumitulpat vaihdettu -> isompi tulppa oli hieman haljennut, perstuntumalla kone hieman pirteämpi
                      -Polttoainesuodatin vaihdettu -> ei eroa
                      -Haitariputket vaihdettu -> vanhat olivat täysin ehjät, ei eroa
                      -Disa toimii, kun tukkii reiän siitä päältä ja vapauttaa läpän, ei avaudu kuin hieman, vapauttaa reiän niin aukeaa kokonaan. Ei tunnu välystä läpässä.

                      Huomio: Disan läppä likainen, disan ympäristö hieman likaisen oloista kun siitä reiästä lampulla katseli. Disan tiiviste ongelma? Tiivisteen vierustatkin hieman likaisia.

                      Kuuluuko disan likaantua sisältä, voiko sitä puhdistaa jollain aineella ja voiko sitä reiän lähiympäristöä myös puhdistaa tarvittaessa? Vai onko tietynlainen likaantuminen siellä normaalia?
                      Last edited by Warra; 07-06-2012, 18:02.
                      E46 320i Facelift Touring M54b22
                      exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        Kyllähän se hieman öljysumuun likaantuu se disan läppä kun se siellä imusarjassa oleskelee.

                        Comment

                        • Warra
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 483

                          Originally posted by Antsah View Post
                          Kyllähän se hieman öljysumuun likaantuu se disan läppä kun se siellä imusarjassa oleskelee.
                          Tiiviste lähtee kuitenkin jokatapauksessa tilaukseen, mutta mistä voi päätellä onko tuossa o-renkaassa ollut vikaa? On todettava että on todella ikävää touhua etsiä tällaista imuvuodosta johtuvaa ongelmaa tässä m54:ssä tai sitten en vaan osaa tarpeeksi hyvin. Tuo alempi haitariputkikin on niin pirun tuskainen irroittaa kun on "väärällä" puolella se kiristysmutteri mitä pitää löysätä. Uskomattoman ahdasta touhua ja kyllä hikipisaroita valuu.

                          Kumpa olisi minullakin ollut vain jokin anturi rikki, niin sen korjaamalla olisi helposti päässyt eroon tästä koko vikavaloepisodista.
                          Last edited by Warra; 08-06-2012, 08:58.
                          E46 320i Facelift Touring M54b22
                          exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                          Comment

                          • Ha2
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 1786
                            • Oulu

                            Originally posted by JäsenJ View Post
                            Niin ja separaattorin letkut on katsottu kaikki mitä imusarjaa poisottamatta näkee. ja kunnossa olivat.

                            Mietin tässä, että tilaan imusarjan tiivisteen, niin pääsee sen ottamaan pois, ja vielä tarkistamaan kunnolla kaikki letkut ja separaattorin. Tuota vanhaa tiivistettä ei taida viitsiä laittaa paikoilleen, tuleeko se edes ehjänä pois sieltä?
                            Se DISA voi vuotaa ilmaa monestakin paikasta. Mulla aikanaan sitkeä imuvuoto autossa ja samoja vikakoodeja ku sulla (sama moottori). Separaattori kaikkine letkuineen, kumitulpat ja haitariletkut vaihdettiin mutta edelleen paloi vikavalo ja vikakoodit oli samoja. DISA vuoti ilmaa läppää liikuttavan akselin juuresta. Vuodon paljastin suihkuttamalla starttipilottia DISAn eri kohtiin, niin että rajasin pahvilla suihkaukset aina johonkin tiettyyn kohtaan (kierrokset nousee hetkeksi, kun vuotopaikka löytyy). Käytin DISAn irti ja se läpän akseli imusarjan sisällä oli poikki ja läppä jumittunut vinoon sinne sisään. Purin läpän ja akselin rippeet pois ja ajelin muutman päivän vuotavalla DISAlla, kunnes uusi saapui. Uudella DISAN asennuksen jälkeen vikakoodien nollaus ja sen jälkeen sammu vikavalot, eikä oo sen jälkeen tullu takasi.

                            Eli suosittelen tutkimaan DISAn imuvuodot ja sen jälkeen se kannattaa kyllä irrottaa ja tutkia. Haulla löytyy kyllä juttua siitä kikkareesta. Tuntuu olevan yleinen vika, että hajoaa M54B30-moottorista. Mutta esim. Veljen ja isän autoissa on M54B25 ja niissä DISA on hieman erinäköinen eikä niillä ollut niissä vuotoja tai läppä rikki mitenkään, vaikka autot suunnilleen saman ikäisiä ovatkin.
                            E61 525d LCI

                            Comment

                            • janne[l
                              BTCF Member
                              • Apr 2011
                              • 861
                              • Ylöjärvi

                              mun mielestä se disa ei voi vuotaa, koska siihen oli tehty toi sormitesti, eli pitämällä sormea siinä reijässä jolloin se läppä ei palaudu kun sen pienen matkan alussa. Kun sormi pois niin läppä palautuu. Ite en usko että vika on disassa sulla mutta kaikki on mahdolista ! Tein omaan disaan ton saman sormitestin ja teki juuri samalailla kun sulla. Taisin tosin löytää oman auton vian jo, pakosarja tai katti halki,jolloin hörppää ilmaa ja vikavalo syttyy.
                              e46 330i cabriolet
                              e91 320d
                              e36 328 törpö

                              Comment

                              • Warra
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2005
                                • 483

                                Originally posted by Ha2 View Post
                                Se DISA voi vuotaa ilmaa monestakin paikasta. Mulla aikanaan sitkeä imuvuoto autossa ja samoja vikakoodeja ku sulla (sama moottori). Separaattori kaikkine letkuineen, kumitulpat ja haitariletkut vaihdettiin mutta edelleen paloi vikavalo ja vikakoodit oli samoja. DISA vuoti ilmaa läppää liikuttavan akselin juuresta. Vuodon paljastin suihkuttamalla starttipilottia DISAn eri kohtiin, niin että rajasin pahvilla suihkaukset aina johonkin tiettyyn kohtaan (kierrokset nousee hetkeksi, kun vuotopaikka löytyy). Käytin DISAn irti ja se läpän akseli imusarjan sisällä oli poikki ja läppä jumittunut vinoon sinne sisään. Purin läpän ja akselin rippeet pois ja ajelin muutman päivän vuotavalla DISAlla, kunnes uusi saapui. Uudella DISAN asennuksen jälkeen vikakoodien nollaus ja sen jälkeen sammu vikavalot, eikä oo sen jälkeen tullu takasi.

                                Eli suosittelen tutkimaan DISAn imuvuodot ja sen jälkeen se kannattaa kyllä irrottaa ja tutkia. Haulla löytyy kyllä juttua siitä kikkareesta. Tuntuu olevan yleinen vika, että hajoaa M54B30-moottorista. Mutta esim. Veljen ja isän autoissa on M54B25 ja niissä DISA on hieman erinäköinen eikä niillä ollut niissä vuotoja tai läppä rikki mitenkään, vaikka autot suunnilleen saman ikäisiä ovatkin.
                                Puhut siitä kehyksestä minkä sisällä se läppä on? Kehyksen ympärilläkin näköjään on jotain tiivistettä, eli jos ei tuosta imusarjan ulkolaidalle osuvasta o-renkaasta johdu vuoto, se voi johtua myös siitä läpän kehyksen tiivisteestä?

                                tiivisteet ympäri disan oli minulla kyllä hieman "latteiden" oloisia, eikä noin muhkeita mitä uusissa disoissa mitä kuvista voi päätellä, kuten -> tässä kuvassa

                                O-rengas nyt lähtee heti vaihtoon jo ensimmäisenä, kunhan sen joskus kusti vaan kotiin kiikuttaa (jos jollain tarjota nopeasti suomesta postitettavaa disan o-rengasta, niin pistäppä yksityisviestillä)
                                Last edited by Warra; 08-06-2012, 12:46.
                                E46 320i Facelift Touring M54b22
                                exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎