Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16456
    • Asikkala

    Originally posted by RiZ3* View Post

    Tuli mieleen että kun autoni on vm85 ja lambdaa ei koskaan ole ollut ja nyt on niin saako tuo mitään ohjausta lambdalle mistään ? Kun katsoo kytkentä kaavioita niin faceliftissähän tuhon löytyy oma piuha mutta mullahan tuota ei ole...
    Hä ? Eikö se lambda siis ole kytketty mihinkään ?

    Comment

    • RiZ3*
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 353
      • Helsinki

      Originally posted by jr66 View Post
      Hä ? Eikö se lambda siis ole kytketty mihinkään ?
      On se kytkettynä, ja putkessa kiinni. Mihin väliin laitan hyppy langan että saa esilämmityksen pakotettua päälle. Lambdan rele oli vissiin se ruskea?
      The will to do - the soul to dare

      E93 M3

      Comment

      • Playpig
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 889
        • Iisalmi

        Apujaa?

        Nyt: E39 530DA Touring -98

        ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

        Comment

        • jope88
          BTCF Member
          • Mar 2015
          • 137
          • Siilinjärvi, pohjois-savo

          Hylky päästöistä lukemat seuraavanlaiset
          co 4,9/3,0
          co2 10,1/10,0
          hc 460/240
          02 0,3/0,4
          eli käy epäpuhtaasti ja liian rikkaalla? Mitä muuta huomioitavaa? auto m50b25tu. Autoon vaihdettu entisen omistajan toimesta katti ja tarviku lambda. Imuvuotoja en löytänyt ja lambdan vaihdoin aitoon bochiin. Autolla en pystynyt ajelemaan sen kummosemmin kuin 15km moottoritietä (leimamennyt pitkäksi) katsastukseen kierrokset n. 5000 kokomatkan ja katsastuksessa ruuhkaa ja joduin rekisteröimään auton omiin nimiin joten auto oli "kylmänä" n.45min. Auto käy tasaisesti eikä kone tärise pahemmin. Paitsi just katsastuksessa jotain oikutteli. Kierrokset putosi 2000rpm alueelta tyhjäkäynnille n. 5sec syklissä. Hallille kun pääsin taas toimi ihan normaalisti. Mitähän kaikkea kannattaisi tarkastaai?
          Tulpat ja venttiilikopantiivisteet vaihdettu. kierrokset ei tällä kertaa enää mitään oikutellut.
          uudet arvot:
          co 3,6/1,25
          co2 12,4/13,8
          hc 300/130
          02 0,6/0,75
          lambda 0,992
          seuraavaksi ajattelin mittailla puristukset ja ohivuodot. Tuli hommattua motonetin halpis mittari mutta kait se ajaa asiansa.
          puristukset 200-220psi tasaisesti tuulilasilta syylärillepäin. eli ei kannentiivistekkään luultavasti vettä päästä palotilaan. paineet eivät laskeneet mitatusta tuloksesta ennenkun vapautti venttiilin. Pitänee käyttää jossain vikakoodin luvussa että jos sieltä selviäisi jotain.
          Putkistosta löytyi pieni vuoto tiivisteestä ennen lambdaa. vuoto niin ppieni että löytyi vasta kun tukittiin kummatkin putket ja toinen etsi mistä viheltää. Jospas se nyt menisi päästöiltään läpi.
          Ei vieläkään mennyt läpi. Katit rälläkällä pois ja sieltä löytyi vika. Toisesta katista oli kalvot revennyt niin että läpi näkyi. Huomenna uusi yritys leimalle.
          Eikä vieläkään mennyt läpi.
          co: seilasi 0,3-1,7/0,54
          co2: 12,7/14,3
          hc: 228/89
          o:2,9/0,8
          lambda: 1,019
          Nyt loppui ideat kesken. Kansi aukikko ja tarkastamaan sen sisältö? katsuri oli kyllä sitä mieltä ettei pahvikaan olisi mahdollinen syllinen. (bemari miehiä hänkin)
          kansi oli suora ja pahvikin ihan ok kunnossa. Vikaakin löytyi pakopuolen venttiilin ohjurikumit oli hioutuneet ajan saatossa väljiksi vuoti aavistuksen palotilaan öljyä. Kaikki vaihtoon imu ja pakopuolelta. Jospa se nyt kun kasaan saan menisi päästöiltään läpi.
          Last edited by jope88; 27-07-2015, 05:03.
          [email protected]
          523i m52b25tu Schwarz 2 -99
          316i m40b16 Schwarz -88

          Comment

          • jope88
            BTCF Member
            • Mar 2015
            • 137
            • Siilinjärvi, pohjois-savo

            Originally posted by jope88 View Post
            Hylky päästöistä lukemat seuraavanlaiset
            co 4,9/3,0
            co2 10,1/10,0
            hc 460/240
            02 0,3/0,4
            eli käy epäpuhtaasti ja liian rikkaalla? Mitä muuta huomioitavaa? auto m50b25tu. Autoon vaihdettu entisen omistajan toimesta katti ja tarviku lambda. Imuvuotoja en löytänyt ja lambdan vaihdoin aitoon bochiin. Autolla en pystynyt ajelemaan sen kummosemmin kuin 15km moottoritietä (leimamennyt pitkäksi) katsastukseen kierrokset n. 5000 kokomatkan ja katsastuksessa ruuhkaa ja joduin rekisteröimään auton omiin nimiin joten auto oli "kylmänä" n.45min. Auto käy tasaisesti eikä kone tärise pahemmin. Paitsi just katsastuksessa jotain oikutteli. Kierrokset putosi 2000rpm alueelta tyhjäkäynnille n. 5sec syklissä. Hallille kun pääsin taas toimi ihan normaalisti. Mitähän kaikkea kannattaisi tarkastaai?
            Tulpat ja venttiilikopantiivisteet vaihdettu. kierrokset ei tällä kertaa enää mitään oikutellut.
            uudet arvot:
            co 3,6/1,25
            co2 12,4/13,8
            hc 300/130
            02 0,6/0,75
            lambda 0,992
            seuraavaksi ajattelin mittailla puristukset ja ohivuodot. Tuli hommattua motonetin halpis mittari mutta kait se ajaa asiansa.
            puristukset 200-220psi tasaisesti tuulilasilta syylärillepäin. eli ei kannentiivistekkään luultavasti vettä päästä palotilaan. paineet eivät laskeneet mitatusta tuloksesta ennenkun vapautti venttiilin. Pitänee käyttää jossain vikakoodin luvussa että jos sieltä selviäisi jotain.
            Putkistosta löytyi pieni vuoto tiivisteestä ennen lambdaa. vuoto niin ppieni että löytyi vasta kun tukittiin kummatkin putket ja toinen etsi mistä viheltää. Jospas se nyt menisi päästöiltään läpi.
            Ei vieläkään mennyt läpi. Katit rälläkällä pois ja sieltä löytyi vika. Toisesta katista oli kalvot revennyt niin että läpi näkyi. Huomenna uusi yritys leimalle.
            Eikä vieläkään mennyt läpi.
            co: seilasi 0,3-1,7/0,54
            co2: 12,7/14,3
            hc: 228/89
            o:2,9/0,8
            lambda: 1,019
            Nyt loppui ideat kesken. Kansi aukikko ja tarkastamaan sen sisältö? katsuri oli kyllä sitä mieltä ettei pahvikaan olisi mahdollinen syllinen. (bemari miehiä hänkin)
            kansi oli suora ja pahvikin ihan ok kunnossa. Vikaakin löytyi pakopuolen venttiilin ohjurikumit oli hioutuneet ajan saatossa väljiksi vuoti aavistuksen palotilaan öljyä. Kaikki vaihtoon imu ja pakopuolelta. Jospa se nyt kun kasaan saan menisi päästöiltään läpi.
            Arvot pysyivät edelleenkin samana. Mitähän seuraavaksi?
            Testailin päästömittausta re85 kanssa. Ajoin lenkin ennen mittausta kokoajan kierrokset 5000rpm ja tyhjäläynti arvoksi saatiin:

            co 0,05
            co2 15,27
            hc: 42
            o2: 0,5

            Kierroksia kun antoi arvot pysyivät samana ja tyhjäkäynti arvotkin muuttuivat samoiksi kuin ennen. Testailin lisäilmaluistin toimivuuden irtaallaan syöttämällä suoraa virtaa siihen ja se toimi niinkuin pitää. Mitään vikakoodeja ei löydetty. (lukuunottamatta kaasuläppäanturin vika, joka johtui siitä kun käytettiin johtoa irti)
            Last edited by jope88; 05-08-2015, 12:10.
            [email protected]
            523i m52b25tu Schwarz 2 -99
            316i m40b16 Schwarz -88

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15249
              • Ajamisen Iloa

              Autoni Z3C M52B28 on tehnyt nyt kalajoelle mennessä ja muutaman kerran myöhemmin sellaista että kesken ajon häviää silmänräpäykseksi kaikki sähköt. Mittarit tippuvat nolliin, tehostimet ei toimi, moottorin teho häviää kokonaan ja valot häipyy. ja siten taas muutaman sekunnin murto-osan jälkeen kuin ei ois mitään tapahtunut. Tämä on hieman pelottavaa kun se sattuu esim ohitusta tehdessä kaatosateessa tai sitten kesken tiukan kurvin.

              Nyt ongelmaa ei kuitenkaan ole pariin viikkoon ollut. Mutta tänään oli ongelmia starttaamisen kanssa. Startti pyörittää kyllä hulluna mutta ei starttaa, kolmannella yrityksellä lähti, mutta sitten sammui seuraavissa valoissa itsestään.

              Lisäksi JOS pidän ilmastointia päällä ja tulen esim valoihin ja auto on yhtäkkiä vapaalla ja tyhjäkäynnillä niin kierrokset humbaavat todella raikkaasti.

              Tuota ensimmäistä vikaa luulen että voisi olla moottorin maadotus. Mutta muita en tajua. Ilmastoinnin ongelma liittyy varmaan siihen ilmastointiin, ikää on reilusti eikä sitä ole koskaan huollettu. Pahin on kuitenkin tämä jos auto ei rupea starttaamaan tai sammuilee yhtäkkiä jatkossa.

              Kaikki anturit paitsi lambda on vaihdettu vastikään, iso kuminen imuputki on vaihdettu just...
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • jope88
                BTCF Member
                • Mar 2015
                • 137
                • Siilinjärvi, pohjois-savo

                Originally posted by Remotion View Post
                Autoni Z3C M52B28 on tehnyt nyt kalajoelle mennessä ja muutaman kerran myöhemmin sellaista että kesken ajon häviää silmänräpäykseksi kaikki sähköt. Mittarit tippuvat nolliin, tehostimet ei toimi, moottorin teho häviää kokonaan ja valot häipyy. ja siten taas muutaman sekunnin murto-osan jälkeen kuin ei ois mitään tapahtunut. Tämä on hieman pelottavaa kun se sattuu esim ohitusta tehdessä kaatosateessa tai sitten kesken tiukan kurvin.

                Nyt ongelmaa ei kuitenkaan ole pariin viikkoon ollut. Mutta tänään oli ongelmia starttaamisen kanssa. Startti pyörittää kyllä hulluna mutta ei starttaa, kolmannella yrityksellä lähti, mutta sitten sammui seuraavissa valoissa itsestään.

                Lisäksi JOS pidän ilmastointia päällä ja tulen esim valoihin ja auto on yhtäkkiä vapaalla ja tyhjäkäynnillä niin kierrokset humbaavat todella raikkaasti.

                Tuota ensimmäistä vikaa luulen että voisi olla moottorin maadotus. Mutta muita en tajua. Ilmastoinnin ongelma liittyy varmaan siihen ilmastointiin, ikää on reilusti eikä sitä ole koskaan huollettu. Pahin on kuitenkin tämä jos auto ei rupea starttaamaan tai sammuilee yhtäkkiä jatkossa.

                Kaikki anturit paitsi lambda on vaihdettu vastikään, iso kuminen imuputki on vaihdettu just...
                päävirta sulake tai toi maadoitus?
                [email protected]
                523i m52b25tu Schwarz 2 -99
                316i m40b16 Schwarz -88

                Comment

                • Labomba
                  Newbiemmer
                  • May 2014
                  • 16
                  • Naantali, Suomi

                  Eli nyt olisi ajankohtaista vaihtaa aloituspostauksessa mainitut letkut (m50b20). Kysymys kuuluukin mistä ne saisi nopeiten ja halvalla turusta? Tilaaminenkin onnistuu mutta nopeasti pitäisi saada kun autossa enää loppukuu ajoaikaa. Voiko vika johtua jostain muusta? Eli hylsy tuli päästöistä, etenkin hc arvo oli koholla (noin 500 luokkaa)

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16456
                    • Asikkala

                    Originally posted by Labomba View Post
                    Eli nyt olisi ajankohtaista vaihtaa aloituspostauksessa mainitut letkut (m50b20). Kysymys kuuluukin mistä ne saisi nopeiten ja halvalla turusta? Tilaaminenkin onnistuu mutta nopeasti pitäisi saada kun autossa enää loppukuu ajoaikaa. Voiko vika johtua jostain muusta? Eli hylsy tuli päästöistä, etenkin hc arvo oli koholla (noin 500 luokkaa)
                    KL-Varaosat Oy
                    Sitomokuja 1, 21200 RAISIO
                    PUH. 0207-929824

                    Ma-pe 8.30-17
                    La-su suljettu

                    Tai turkulainen bmw-varaosaliike.

                    Nopeudesta en tiedä ja halvalla ei mistään.

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      Originally posted by jr66 View Post
                      KL-Varaosat Oy
                      Sitomokuja 1, 21200 RAISIO
                      PUH. 0207-929824

                      Ma-pe 8.30-17
                      La-su suljettu

                      Tai turkulainen bmw-varaosaliike.

                      Nopeudesta en tiedä ja halvalla ei mistään.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • Calypsocoupe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 2932
                        • EFNU

                        Originally posted by Remotion View Post
                        Autoni Z3C M52B28 on tehnyt nyt kalajoelle mennessä ja muutaman kerran myöhemmin sellaista että kesken ajon häviää silmänräpäykseksi kaikki sähköt.
                        Mulla teki MS 40.1 samaa viritystoimenpiteiden jälkeen, kun en käyttänyt akkua irti. Lappu lattiaan ja Volvosta ohi...eikun rullaan tohon bussipysäkille (automaatilla sammu tyystin). Mittarit heilui miten sattuu, valot toimi, niihin ecu:lla ei tosin olekkaan sanottavaa.

                        Saattaa parkkipaikalla sammuilla edelleen jos on juuri vaihtanut bensalaatua esim. 98E5 -> 98E5/RE85 sekoitus, mitä ei aikaisemmin tapahtunut. Jahka ecu sopeutuu niin rokkaa ok.
                        - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                        Comment

                        • jope88
                          BTCF Member
                          • Mar 2015
                          • 137
                          • Siilinjärvi, pohjois-savo

                          Originally posted by jope88 View Post
                          Hylky päästöistä lukemat seuraavanlaiset
                          co 4,9/3,0
                          co2 10,1/10,0
                          hc 460/240
                          02 0,3/0,4
                          eli käy epäpuhtaasti ja liian rikkaalla? Mitä muuta huomioitavaa? auto m50b25tu. Autoon vaihdettu entisen omistajan toimesta katti ja tarviku lambda. Imuvuotoja en löytänyt ja lambdan vaihdoin aitoon bochiin. Autolla en pystynyt ajelemaan sen kummosemmin kuin 15km moottoritietä (leimamennyt pitkäksi) katsastukseen kierrokset n. 5000 kokomatkan ja katsastuksessa ruuhkaa ja joduin rekisteröimään auton omiin nimiin joten auto oli "kylmänä" n.45min. Auto käy tasaisesti eikä kone tärise pahemmin. Paitsi just katsastuksessa jotain oikutteli. Kierrokset putosi 2000rpm alueelta tyhjäkäynnille n. 5sec syklissä. Hallille kun pääsin taas toimi ihan normaalisti. Mitähän kaikkea kannattaisi tarkastaai?
                          Tulpat ja venttiilikopantiivisteet vaihdettu. kierrokset ei tällä kertaa enää mitään oikutellut.
                          uudet arvot:
                          co 3,6/1,25
                          co2 12,4/13,8
                          hc 300/130
                          02 0,6/0,75
                          lambda 0,992
                          seuraavaksi ajattelin mittailla puristukset ja ohivuodot. Tuli hommattua motonetin halpis mittari mutta kait se ajaa asiansa.
                          puristukset 200-220psi tasaisesti tuulilasilta syylärillepäin. eli ei kannentiivistekkään luultavasti vettä päästä palotilaan. paineet eivät laskeneet mitatusta tuloksesta ennenkun vapautti venttiilin. Pitänee käyttää jossain vikakoodin luvussa että jos sieltä selviäisi jotain.
                          Putkistosta löytyi pieni vuoto tiivisteestä ennen lambdaa. vuoto niin ppieni että löytyi vasta kun tukittiin kummatkin putket ja toinen etsi mistä viheltää. Jospas se nyt menisi päästöiltään läpi.
                          Ei vieläkään mennyt läpi. Katit rälläkällä pois ja sieltä löytyi vika. Toisesta katista oli kalvot revennyt niin että läpi näkyi. Huomenna uusi yritys leimalle.
                          Eikä vieläkään mennyt läpi.
                          co: seilasi 0,3-1,7/0,54
                          co2: 12,7/14,3
                          hc: 228/89
                          o:2,9/0,8
                          lambda: 1,019
                          Nyt loppui ideat kesken. Kansi aukikko ja tarkastamaan sen sisältö? katsuri oli kyllä sitä mieltä ettei pahvikaan olisi mahdollinen syllinen. (bemari miehiä hänkin)
                          kansi oli suora ja pahvikin ihan ok kunnossa. Vikaakin löytyi pakopuolen venttiilin ohjurikumit oli hioutuneet ajan saatossa väljiksi vuoti aavistuksen palotilaan öljyä. Kaikki vaihtoon imu ja pakopuolelta. Jospa se nyt kun kasaan saan menisi päästöiltään läpi.
                          Originally posted by jope88 View Post
                          Arvot pysyivät edelleenkin samana. Mitähän seuraavaksi?
                          Testailin päästömittausta re85 kanssa. Ajoin lenkin ennen mittausta kokoajan kierrokset 5000rpm ja tyhjäläynti arvoksi saatiin:

                          co 0,05
                          co2 15,27
                          hc: 42
                          o2: 0,5

                          Kierroksia kun antoi arvot pysyivät samana ja tyhjäkäynti arvotkin muuttuivat samoiksi kuin ennen. Testailin lisäilmaluistin toimivuuden irtaallaan syöttämällä suoraa virtaa siihen ja se toimi niinkuin pitää. Mitään vikakoodeja ei löydetty. (lukuunottamatta kaasuläppäanturin vika, joka johtui siitä kun käytettiin johtoa irti)
                          Vieläkään ei vika selvinnyt kun auton käynnistää kierrokset humppaa 2sec ja rupeaa käymään normaalisti 800rpm. Ajossa ei huomaa mitään.
                          Last edited by jope88; 01-09-2015, 14:40.
                          [email protected]
                          523i m52b25tu Schwarz 2 -99
                          316i m40b16 Schwarz -88

                          Comment

                          • jope88
                            BTCF Member
                            • Mar 2015
                            • 137
                            • Siilinjärvi, pohjois-savo

                            double
                            [email protected]
                            523i m52b25tu Schwarz 2 -99
                            316i m40b16 Schwarz -88

                            Comment

                            • 316bemi
                              BTCF Member
                              • Oct 2010
                              • 216
                              • Joensuu

                              Eli potilaana e36 323 -96. Tyhjäkäynti tasanen aina,mut liikkeelle lähtö ja 2200-3000rpm vetää hieman empien varsinki lämpimällä koneella. Kulutus normaali ja vedot +3000rpm kuten pitää.

                              Vikakoodinluvussa ei tullu suoranaisia koodeja,mutta lukija näytti nokka-akselin asentotunnistimen arvoksi kokoajan -2 tai -3 astetta käynnissä ollessa ja kierroksia pumppaillessakin. ~35tkm sitten vaihdettu orkkis nokananturi ja 20tkm sitte kampuran orkkisanturi. 5tkm sitte vanoksen tiivisteet. Oisko jollain fiksuja neuvoja miten lähtee selvittelee?

                              Pitäskö testata vanoksen solenoidia virralla alkuun ja nokananturin liitokset putsata ja kenties mitata resistanssi?Paljon tuommosessa kuulus ohmeja olla?

                              Comment

                              • Lep1
                                BTCF Member
                                • Jun 2008
                                • 396
                                • Keminmaa

                                m50b25

                                mikähän on vikana ku m50b25 vanos ei lähe käyntii ku kauon sahaamalla ja antaa kipinän pelkille 2 ja 5 puolille mut käynnistyesssään toimii hyvi?
                                puolia tulppia, kaikki anturit paitsi naku anturit ja ecun ,moottorinjohtosarja vaihettu.
                                (naku anturit vaihettu ja kampiakselin pyörä ja ei vaikutusta)
                                Last edited by Lep1; 18-02-2016, 15:45.
                                e46 330xia 00
                                e3 3.0Sa 77
                                e30 325i 89 cabrio
                                e30 320i 88
                                e32 735iL 88
                                e30 318is 90
                                e28 520i 86
                                e30 320i 89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎