Originally posted by JJT
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Nyt: E39 530DA Touring -98
ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
-
-
Originally posted by Jasuuu View PostNormaalia m52b28 koneelle että kiekat jä leijaamaan vaihteenvaihdossa? Ja se että ryntää kylmäkäynnistyksessä johonkin 2k rpm?
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Playpig View PostPerkeleen paska tuo romu. Viime vuonna oli taistelua humppaavan tyhjäkäynnin kanssa ja sama rumba jatkuu edelleen. Maalauksen jälkeen irrotan imusarjan ja tarkistan kaikki tiivisteet ja letkut putket yms, mutta:
Pitäisikö käynnin muuttua kun nokka-akselin asentotunnistimen irrottaa? Mulla ei muutu.
Lambda on tasan vuoden vanha. Jännite nököttää inpan ja yleismittarin mukaan noni 0,45V koko ajan. Voiko se lambda tosiaan särkyä näin nopeasti, kyseessä aito Bosch? Käynti tasoittuu normaaliksi kun lambdan pistokkeen irrottaa. Apuujaaa?Originally posted by JJT View PostKyllä sen jännitteen pitää seilata kun putki/moottori on lämmin..Originally posted by Playpig View PostJep. Näin arvelinkin. Liekkö sitten tuo rikkonaisella pakoputkella ajaminen ja siitä johtunut rikkaalla käyminen särkenyt lambdan... Pitää ottaa vielä testipenkkiin ja kaasulämmittimellä testata vaihteleeko jännite. Voiko putki jäädä liian viileäksi kun vaihdoin taannoin 80c termarin autoon? Eikai nyt sentään, mut semmostakin toisaalta olen lukenut...Originally posted by jr66 View PostPaskapuhetta.
Tämä vika korjaantui lambdan vaihdolla. Todennäköisimmin lambda särkyi kun putkessa oli peukalonpään kokoinen reikä ennen lambdaa, ja jatkoin ajuja rikkinäisellä putkella. ECU saanut väärää tietoa että pitää rikastaa koko ajan ja lambda ottanut nokkiinsa.Nyt: E39 530DA Touring -98
ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
Comment
-
-
Mikä vikana 523i -96 kun kiihdyttäessä kierrokset jää huutamaan kuin kaasu hirttäisi kiinni? Kierrokset pysyy ylhäällä vaihtelevasti pikku hetkestä jopa pariin minuuttiin. Koneen lämmöllä ei merkitystä. Vikakaan ei esiinny joka kiihdytyksessä. Paikallaan ollessa ei mitään ongelmaa, ainut että kierrokset laskee aavistuksen verran hitaasti. Tyhjäkäyntiä pyörii nätisti. Vika ilmenee aina kun kiihdyttää 25 kmh siinä tulee nytkähdys ja auto alkaa itse vetämään ja sama taas kun vauhti tippuu alle tuon niin vika häviää.
Vaihdettu haitariputki, tyhjäkäynti venttiilin putki, huohottimen letkut ja se muju. Massamittari puhdistettu, tyhjäkäynti venttiili puhdistettu, lambda vaihdettu 1-3 pytyille, kun näytti autocomin live data kokoajan tuolle lambdalle "lambdatunnistimen ohjaus arvo: kiihdytys" kun taas sylinterit 4-6 näytti aktiivinen... Jarru cleaneria suihkittu vaihtamattomiin paikkoihin mutta mitään ei löydy.
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, alkaa hermot mennä.. Kaikki anturit näytti live datassa luotettavia lukemia, joten niissäkään tuskin mitään vikaa on.
Edit. Vika jotenkin riippuvainen luistonesto/abs järjestelmään. Luistoneston kun ottaa pois päältä niin vika häviää...
Edit2. Vika löytyi ja korjattu. Edessä pienemmät renkaat 205/40-17 kuin takana 225/45-17 niin abs boksi vetää itsensä solmuun, eikä anna vikakoodeja kun vikaa ei ole. Vika häviää kun ascn ottaa pois niin ilmeisesti boksi hylkää pyöriltä tulevat nopeussignaalit -> vika häviää. Renkaat vaihdettu eteen lähempänä takapyörien kokoa niin vika hävisi. Pienestä se joskus on kiinni...Last edited by Oki; 16-06-2015, 19:08.
Comment
-
-
Koneena m52tu ja autona e46 320i. Ongelmana kierrosten humppaaminen ja tyhjäkäynnin notkahtelu kylmällä koneella. Eli kierrokset soutaa hieman n. 700-900rpm välillä. Jos koneelle antaa kaasua, niin kierrosten laskiessa ne tipahtavat hetkeksi noin 600, ennenkuin palautuvat takaisin normaaliin n.700 tyhjäkäyntikierroksiin. Kun kone lämpenee, loppuu oireet. Myös pientä tehottomuutta ja vedon aaltoilua saattaa joskus tuntua.
Tutkin autoa Inpa- ja TIS-ohjelmilla. Muistiin oli tallentunut kolme vikakoodia:
140 Tank Leak Pump Solenoid – Reed Switch Open or Output Stage
227 Mixture Deviation Bank 1
228 Mixture Deviation Bank 2
Ajoin TIS-ohjelman osatestejä ja mm. Vanos-testit menivät läpi. Ilmamassamittarin jännite jäi kuitenkin alle tavoitearvon (näytti noin 0.46, kun tavoitearvo ohjelman mukaan pitäisi olla 0.6-1.6).
Tuli mieleen, että mahtaisikohan näiden oireiden taustalla olla kuitenkin imuvuoto, eikä ilmamassamittari? Imusarjan kumitulpat on ehjät sekä kaasuläpälle menevät putket, mutta muut osat on vielä tutkimatta. Jarrukliineriä myös käytetty, mutta ainakaan vielä ei ole löytynyt sillä imuvuotoa. Voisiko huohotinjärjestelmä aiheuttaa kuvatunlaisia oireita? Se on vielä alkuperäinen, joten saattaisi hyvinkin olla jo vaihdon tarpeessa. Kun öljykorkin avaa, kuuluu täsmälleen samanlainen ääni kuin tässä videossa:
Myöskään moottorin kierrokset eivät juuri muutu öljykorkin avauksella, pitäisikö niiden nousta tai laskea?
edit: Lisähuomiona Disa-venttiili ei toimi oikein. Se pysyy auki aina, vaikka pitäisi olla kiinni tyhjäkäynnillä. Kädellä avittamalla se menee kiinni, mutta omin voimin ei jaksa mennä kiinni, napsahtaa vain.f22 220i
Comment
-
-
Originally posted by Molotov View PostAuto on e39 m52b25. Ongelmana on väännön puute ennen 3500rpm, samalla esiintyy myös nykimistä tasakaasulla. Korkeammilla kiekoilla vetää normaalisti. Häiriö poistuu VAIN koneen uudelleen käynnistämisellä. Härö ilmenee uudelleen vasta kun kone on täysin jäähtynyt.
Samassa yhteydessä tuli kyllä vaihettuu nelospytyn puola, ku anto siitäki vikakoodia ja uudet tulpat.
Vikakoodien luvulla näkee jo aika paljon. Joensuusta nimimerk. HTK12 sillä oli hyvät laitteet millä luettiin, ku tuo mun yleismallinen vikakoodin lukija ei näyttänyt kaikkea tarpeeks selvään Samalla tuli vanostestiki tehtyä
Comment
-
-
Originally posted by Henkka992 View PostMulla korjaantu, ku vaihoin par viikkoo sitten imupuolen nokka-akselin asentotunnistimen + samalla huohottimen putken ku oli rikki,katki,poikki
Samassa yhteydessä tuli kyllä vaihettuu nelospytyn puola, ku anto siitäki vikakoodia ja uudet tulpat.
Vikakoodien luvulla näkee jo aika paljon. Joensuusta nimimerk. HTK12 sillä oli hyvät laitteet millä luettiin, ku tuo mun yleismallinen vikakoodin lukija ei näyttänyt kaikkea tarpeeks selvään Samalla tuli vanostestiki tehtyä
Comment
-
-
Originally posted by Molotov View PostJoo, itelkin oli mielessä kampiakselin/nokan asentotunnistimet. Mulla onkoodinlukijat, mutta toistaseksi ei anna koodeja. Ostin mafin jälkeisen inuletkun. Muut letkut uusin ku tulevat laakkoselle. Pitää mittailla resistanssit ja puhistella nuo anturit
Comment
-
-
e30 m50b25 nv käy rikkaalla (limp mode)
-Maf mitattu ok
-Kampuran ja nokan asentotunnistimet uusittu (oem)
-Moottorin lämpötila antura uusittu (bosch)
-Imu ilma antura uusi
-Uusi bosch lambda
-Puolat tarkistettu ja kumitutit myös
-Uudet tulpat
Kylmällä koneella käy välillä nätisti ja pehmeesti, viimeistään kun lämpeää niin menee rikkaalle ja on tehoton. Mikä tässä enään on mahdollista ?
Vikakoodeja on antanut maffista, lambdasta ja engine temp sensorista mutta ne on uusittu ja ei vaikutusta. Tänään kokeilin ajaa ilman lambdaa ja yhtä surkeasti kulkee, sama jos otti maffin irti, niin ei vaikutusta. En enää tajua mikä mättää...The will to do - the soul to dare
E93 M3
Comment
-
-
Imuvuotoa varmaan. Ota vaikka bensanpaineensäätimen päästä alipaineletku irti ja puhalla siihen, ei saisi vuotaa painetta pois. Samalla kuulet mihin se hukkaa ilman, jos näin on. Toinen mikä voi kiusata ja menee varmasti rikkaalle on, jos pakosarja/putki vuotaa ennen lambdaa ja mukaan pääsee happea niin säätö sekoaa kokonaan.Retard Member
Comment
-
-
Originally posted by herja View PostImuvuotoa varmaan. Ota vaikka bensanpaineensäätimen päästä alipaineletku irti ja puhalla siihen, ei saisi vuotaa painetta pois. Samalla kuulet mihin se hukkaa ilman, jos näin on. Toinen mikä voi kiusata ja menee varmasti rikkaalle on, jos pakosarja/putki vuotaa ennen lambdaa ja mukaan pääsee happea niin säätö sekoaa kokonaan.
Kiitos vinkeistäThe will to do - the soul to dare
E93 M3
Comment
-
-
Imuvuodot tukittu, putkea en ole vielä päässyt kattomaan. Ei vielä mitään vaikutusta.
Tuli mieleen että kun autoni on vm85 ja lambdaa ei koskaan ole ollut ja nyt on niin saako tuo mitään ohjausta lambdalle mistään ? Kun katsoo kytkentä kaavioita niin faceliftissähän tuhon löytyy oma piuha mutta mullahan tuota ei ole...The will to do - the soul to dare
E93 M3
Comment
-
Comment