Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Playpig
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 888
    • Iisalmi

    Originally posted by JJT View Post
    Kyllä sen jännitteen pitää seilata kun putki/moottori on lämmin..
    Jep. Näin arvelinkin. Liekkö sitten tuo rikkonaisella pakoputkella ajaminen ja siitä johtunut rikkaalla käyminen särkenyt lambdan... Pitää ottaa vielä testipenkkiin ja kaasulämmittimellä testata vaihteleeko jännite. Voiko putki jäädä liian viileäksi kun vaihdoin taannoin 80c termarin autoon? Eikai nyt sentään, mut semmostakin toisaalta olen lukenut...
    Nyt: E39 530DA Touring -98

    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16418
      • Asikkala

      Originally posted by Playpig View Post
      Voiko putki jäädä liian viileäksi kun vaihdoin taannoin 80c termarin autoon? Eikai nyt sentään, mut semmostakin toisaalta olen lukenut...
      Paskapuhetta.

      Comment

      • weske
        Newbiemmer
        • Feb 2009
        • 10
        • Oulu

        Taas on tutkittu tuota omaa M52TUB25 katiskaa ja todettu että 4- sylinteri tippuu jonkun ajomatkan jälkeen aina pois pelistä, puolia ja tulppia on vaihdettu muttei vaikutusta asiaan. Voiskohan vika olla mahdollisesti suutinpuolella tai moottorin ohjauksessa?

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11078
          • Oulu

          Originally posted by Jasuuu View Post
          Normaalia m52b28 koneelle että kiekat jä leijaamaan vaihteenvaihdossa? Ja se että ryntää kylmäkäynnistyksessä johonkin 2k rpm?
          Vähän pitää leijata ja kylmäkäynnistyksessäkin kierrokset käy yli 1000. 2k on kummiskin jo turhan paljon. Tarkista imuvuodot.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Playpig
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 888
            • Iisalmi

            Originally posted by Playpig View Post
            Perkeleen paska tuo romu. Viime vuonna oli taistelua humppaavan tyhjäkäynnin kanssa ja sama rumba jatkuu edelleen. Maalauksen jälkeen irrotan imusarjan ja tarkistan kaikki tiivisteet ja letkut putket yms, mutta:

            Pitäisikö käynnin muuttua kun nokka-akselin asentotunnistimen irrottaa? Mulla ei muutu.
            Lambda on tasan vuoden vanha. Jännite nököttää inpan ja yleismittarin mukaan noni 0,45V koko ajan. Voiko se lambda tosiaan särkyä näin nopeasti, kyseessä aito Bosch? Käynti tasoittuu normaaliksi kun lambdan pistokkeen irrottaa. Apuujaaa?
            Originally posted by JJT View Post
            Kyllä sen jännitteen pitää seilata kun putki/moottori on lämmin..
            Originally posted by Playpig View Post
            Jep. Näin arvelinkin. Liekkö sitten tuo rikkonaisella pakoputkella ajaminen ja siitä johtunut rikkaalla käyminen särkenyt lambdan... Pitää ottaa vielä testipenkkiin ja kaasulämmittimellä testata vaihteleeko jännite. Voiko putki jäädä liian viileäksi kun vaihdoin taannoin 80c termarin autoon? Eikai nyt sentään, mut semmostakin toisaalta olen lukenut...
            Originally posted by jr66 View Post
            Paskapuhetta.

            Tämä vika korjaantui lambdan vaihdolla. Todennäköisimmin lambda särkyi kun putkessa oli peukalonpään kokoinen reikä ennen lambdaa, ja jatkoin ajuja rikkinäisellä putkella. ECU saanut väärää tietoa että pitää rikastaa koko ajan ja lambda ottanut nokkiinsa.
            Nyt: E39 530DA Touring -98

            ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

            Comment

            • Oki
              Newbiemmer
              • Mar 2011
              • 2
              • Iisalmi

              Mikä vikana 523i -96 kun kiihdyttäessä kierrokset jää huutamaan kuin kaasu hirttäisi kiinni? Kierrokset pysyy ylhäällä vaihtelevasti pikku hetkestä jopa pariin minuuttiin. Koneen lämmöllä ei merkitystä. Vikakaan ei esiinny joka kiihdytyksessä. Paikallaan ollessa ei mitään ongelmaa, ainut että kierrokset laskee aavistuksen verran hitaasti. Tyhjäkäyntiä pyörii nätisti. Vika ilmenee aina kun kiihdyttää 25 kmh siinä tulee nytkähdys ja auto alkaa itse vetämään ja sama taas kun vauhti tippuu alle tuon niin vika häviää.

              Vaihdettu haitariputki, tyhjäkäynti venttiilin putki, huohottimen letkut ja se muju. Massamittari puhdistettu, tyhjäkäynti venttiili puhdistettu, lambda vaihdettu 1-3 pytyille, kun näytti autocomin live data kokoajan tuolle lambdalle "lambdatunnistimen ohjaus arvo: kiihdytys" kun taas sylinterit 4-6 näytti aktiivinen... Jarru cleaneria suihkittu vaihtamattomiin paikkoihin mutta mitään ei löydy.

              Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, alkaa hermot mennä.. Kaikki anturit näytti live datassa luotettavia lukemia, joten niissäkään tuskin mitään vikaa on.

              Edit. Vika jotenkin riippuvainen luistonesto/abs järjestelmään. Luistoneston kun ottaa pois päältä niin vika häviää...

              Edit2. Vika löytyi ja korjattu. Edessä pienemmät renkaat 205/40-17 kuin takana 225/45-17 niin abs boksi vetää itsensä solmuun, eikä anna vikakoodeja kun vikaa ei ole. Vika häviää kun ascn ottaa pois niin ilmeisesti boksi hylkää pyöriltä tulevat nopeussignaalit -> vika häviää. Renkaat vaihdettu eteen lähempänä takapyörien kokoa niin vika hävisi. Pienestä se joskus on kiinni...
              Last edited by Oki; 16-06-2015, 19:08.

              Comment

              • maukka86
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 488
                • Pirkanmaa

                Koneena m52tu ja autona e46 320i. Ongelmana kierrosten humppaaminen ja tyhjäkäynnin notkahtelu kylmällä koneella. Eli kierrokset soutaa hieman n. 700-900rpm välillä. Jos koneelle antaa kaasua, niin kierrosten laskiessa ne tipahtavat hetkeksi noin 600, ennenkuin palautuvat takaisin normaaliin n.700 tyhjäkäyntikierroksiin. Kun kone lämpenee, loppuu oireet. Myös pientä tehottomuutta ja vedon aaltoilua saattaa joskus tuntua.

                Tutkin autoa Inpa- ja TIS-ohjelmilla. Muistiin oli tallentunut kolme vikakoodia:
                140 Tank Leak Pump Solenoid – Reed Switch Open or Output Stage
                227 Mixture Deviation Bank 1
                228 Mixture Deviation Bank 2

                Ajoin TIS-ohjelman osatestejä ja mm. Vanos-testit menivät läpi. Ilmamassamittarin jännite jäi kuitenkin alle tavoitearvon (näytti noin 0.46, kun tavoitearvo ohjelman mukaan pitäisi olla 0.6-1.6).

                Tuli mieleen, että mahtaisikohan näiden oireiden taustalla olla kuitenkin imuvuoto, eikä ilmamassamittari? Imusarjan kumitulpat on ehjät sekä kaasuläpälle menevät putket, mutta muut osat on vielä tutkimatta. Jarrukliineriä myös käytetty, mutta ainakaan vielä ei ole löytynyt sillä imuvuotoa. Voisiko huohotinjärjestelmä aiheuttaa kuvatunlaisia oireita? Se on vielä alkuperäinen, joten saattaisi hyvinkin olla jo vaihdon tarpeessa. Kun öljykorkin avaa, kuuluu täsmälleen samanlainen ääni kuin tässä videossa:



                Myöskään moottorin kierrokset eivät juuri muutu öljykorkin avauksella, pitäisikö niiden nousta tai laskea?

                edit: Lisähuomiona Disa-venttiili ei toimi oikein. Se pysyy auki aina, vaikka pitäisi olla kiinni tyhjäkäynnillä. Kädellä avittamalla se menee kiinni, mutta omin voimin ei jaksa mennä kiinni, napsahtaa vain.
                Last edited by maukka86; 13-06-2015, 20:55. Reason: lisäys
                f22 220i

                Comment

                • Molotov
                  Newbiemmer
                  • Jun 2015
                  • 7
                  • Joensuu

                  Auto on e39 m52b25. Ongelmana on väännön puute ennen 3500rpm, samalla esiintyy myös nykimistä tasakaasulla. Korkeammilla kiekoilla vetää normaalisti. Häiriö poistuu VAIN koneen uudelleen käynnistämisellä. Härö ilmenee uudelleen vasta kun kone on täysin jäähtynyt.

                  Comment

                  • Henkka992
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2011
                    • 155
                    • Polvijärvi

                    Originally posted by Molotov View Post
                    Auto on e39 m52b25. Ongelmana on väännön puute ennen 3500rpm, samalla esiintyy myös nykimistä tasakaasulla. Korkeammilla kiekoilla vetää normaalisti. Häiriö poistuu VAIN koneen uudelleen käynnistämisellä. Härö ilmenee uudelleen vasta kun kone on täysin jäähtynyt.
                    Mulla korjaantu, ku vaihoin par viikkoo sitten imupuolen nokka-akselin asentotunnistimen + samalla huohottimen putken ku oli rikki,katki,poikki

                    Samassa yhteydessä tuli kyllä vaihettuu nelospytyn puola, ku anto siitäki vikakoodia ja uudet tulpat.
                    Vikakoodien luvulla näkee jo aika paljon. Joensuusta nimimerk. HTK12 sillä oli hyvät laitteet millä luettiin, ku tuo mun yleismallinen vikakoodin lukija ei näyttänyt kaikkea tarpeeks selvään Samalla tuli vanostestiki tehtyä

                    Comment

                    • Molotov
                      Newbiemmer
                      • Jun 2015
                      • 7
                      • Joensuu

                      Originally posted by Henkka992 View Post
                      Mulla korjaantu, ku vaihoin par viikkoo sitten imupuolen nokka-akselin asentotunnistimen + samalla huohottimen putken ku oli rikki,katki,poikki

                      Samassa yhteydessä tuli kyllä vaihettuu nelospytyn puola, ku anto siitäki vikakoodia ja uudet tulpat.
                      Vikakoodien luvulla näkee jo aika paljon. Joensuusta nimimerk. HTK12 sillä oli hyvät laitteet millä luettiin, ku tuo mun yleismallinen vikakoodin lukija ei näyttänyt kaikkea tarpeeks selvään Samalla tuli vanostestiki tehtyä
                      Joo, itelkin oli mielessä kampiakselin/nokan asentotunnistimet. Mulla onkoodinlukijat, mutta toistaseksi ei anna koodeja. Ostin mafin jälkeisen inuletkun. Muut letkut uusin ku tulevat laakkoselle. Pitää mittailla resistanssit ja puhistella nuo anturit

                      Comment

                      • Molotov
                        Newbiemmer
                        • Jun 2015
                        • 7
                        • Joensuu

                        Originally posted by Molotov View Post
                        Joo, itelkin oli mielessä kampiakselin/nokan asentotunnistimet. Mulla onkoodinlukijat, mutta toistaseksi ei anna koodeja. Ostin mafin jälkeisen inuletkun. Muut letkut uusin ku tulevat laakkoselle. Pitää mittailla resistanssit ja puhistella nuo anturit
                        Vika oli nokan asentotunnistimessa.

                        Comment

                        • RiZ3*
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 353
                          • Helsinki

                          e30 m50b25 nv käy rikkaalla (limp mode)
                          -Maf mitattu ok
                          -Kampuran ja nokan asentotunnistimet uusittu (oem)
                          -Moottorin lämpötila antura uusittu (bosch)
                          -Imu ilma antura uusi
                          -Uusi bosch lambda
                          -Puolat tarkistettu ja kumitutit myös
                          -Uudet tulpat

                          Kylmällä koneella käy välillä nätisti ja pehmeesti, viimeistään kun lämpeää niin menee rikkaalle ja on tehoton. Mikä tässä enään on mahdollista ?
                          Vikakoodeja on antanut maffista, lambdasta ja engine temp sensorista mutta ne on uusittu ja ei vaikutusta. Tänään kokeilin ajaa ilman lambdaa ja yhtä surkeasti kulkee, sama jos otti maffin irti, niin ei vaikutusta. En enää tajua mikä mättää...
                          The will to do - the soul to dare

                          E93 M3

                          Comment

                          • herja
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 1649

                            Imuvuotoa varmaan. Ota vaikka bensanpaineensäätimen päästä alipaineletku irti ja puhalla siihen, ei saisi vuotaa painetta pois. Samalla kuulet mihin se hukkaa ilman, jos näin on. Toinen mikä voi kiusata ja menee varmasti rikkaalle on, jos pakosarja/putki vuotaa ennen lambdaa ja mukaan pääsee happea niin säätö sekoaa kokonaan.
                            Retard Member

                            Comment

                            • RiZ3*
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2005
                              • 353
                              • Helsinki

                              Originally posted by herja View Post
                              Imuvuotoa varmaan. Ota vaikka bensanpaineensäätimen päästä alipaineletku irti ja puhalla siihen, ei saisi vuotaa painetta pois. Samalla kuulet mihin se hukkaa ilman, jos näin on. Toinen mikä voi kiusata ja menee varmasti rikkaalle on, jos pakosarja/putki vuotaa ennen lambdaa ja mukaan pääsee happea niin säätö sekoaa kokonaan.
                              Alipaineletkun kiinnike joka on imusarjassa vuoti nyt ainakin, huomenna metsästämään uusi o-rengas siihen. Pakoputkessa pari pientä vuotoa mutta nämä noin 10cm labdan jälkeen putken liitoksessa, täytyy laitta aluksi vaikka putkipastaa ja kokeilla sillä.

                              Kiitos vinkeistä
                              The will to do - the soul to dare

                              E93 M3

                              Comment

                              • RiZ3*
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2005
                                • 353
                                • Helsinki

                                Imuvuodot tukittu, putkea en ole vielä päässyt kattomaan. Ei vielä mitään vaikutusta.

                                Tuli mieleen että kun autoni on vm85 ja lambdaa ei koskaan ole ollut ja nyt on niin saako tuo mitään ohjausta lambdalle mistään ? Kun katsoo kytkentä kaavioita niin faceliftissähän tuhon löytyy oma piuha mutta mullahan tuota ei ole...
                                The will to do - the soul to dare

                                E93 M3

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎