Mitäs ne sun korjausarvot sitten oli?
Ei se maffi totaalisesti kuole, se alkaa näyttämään vääriä arvoja ensin ja sitten karkaa korjausarvot reilusti plussalle. Se vaan tekee saman imuvuotojenkin tapauksessa niin ei ole ihan helppo osoittaa vikaa suoraan.
Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by Cell View PostVoi sieltä maffikin olla kuollut jos imuvuotoja ei löydy millään, ei se päällepäin näy.
Imusarjan alla on ainakin yksi letkulähtö, e36:ssa siitä lähtee takapöntön läpälle alipaine mutta e39:ssä taitaapi olla tulppa.
e39 kysessä, no koitetaan huomenna taas etsiä vähän lisää, meinasin vaan, että eihän tossa imusarjan alla mitään letkuja mene mistä voisi vuotaa?
Rikkaalla käy, eli olettaisin että maffin jälkeen jostain vuotaa. No jos ei löydy niin alkaa tää ihana "vaihdetaan kaikki mikä näyttää epäilyttävältä"-harrastus. 7kk omistanu bemarii, ja nyt mitetin miks helvetissä mä tän edes ostin. No jos ei parin viikon päästä mee katsastuksesta niin laitan paaliin.
Tää alkupostaus on ollut aika pelastus. Tosin googlen kautta joutuu aina ettimään. Siitä kiitos.
Leave a comment:
-
Siellä on 3 letkupaikkaa. Yksi paksumpi menee aktiivihiilisuodattimelle, eka ohuempi on joko tulpattu tai menee tosiaan takapöntölle ja toinen ohuempi menee bensanpaineen säätimelle. Sit on siellä tiivisteet jokaiselle imukanavalle koneeseen, kaasuläpälle ja sille letkulähtöpalikalle pohjassa. Siinä palikassa on sit vielä tiivisteet imuilman lämpötila-anturille separaattorille ja tyhjäkäyntimoottorille.
Joko alkaa riittämään mahdolliset vuotokohdat? Nuo letkuthan ne kantsii kattoa ekana. Varsinkin se n. sentin paksuinen aktiivihiilipöntölle menevä.
Leave a comment:
-
Voi sieltä maffikin olla kuollut jos imuvuotoja ei löydy millään, ei se päällepäin näy.
Imusarjan alla on ainakin yksi letkulähtö, e36:ssa siitä lähtee takapöntön läpälle alipaine mutta e39:ssä taitaapi olla tulppa.
Leave a comment:
-
Mistä voi vielä etsiä imuvuotoja jos haitariputki katottu, tyhjäkäyntiletu katsottu, separaattori ja sen letkut katsottu... eli alkupostauksen kuvien mukaan. Meneekö imusarjan alla/piilossa jossain jotain tulppia/letkuja.
Mistäs sieltä sitten voi etsiä? meneekö jossain alta-piilossa jotain letkuja mitä ei välttämättä huomaa? m52b25
Tunkuu tuota imuvuotoa silti olevan vaikka mielestäni kaiken mahdollisen näkyvän jo katsonut
Leave a comment:
-
Originally posted by Supa View PostÄlä nyt vielä hätiköi. Kai olet ajanut koneen kunnolla kuumaksi että voi sulkea nostimen jumiutumisen/ylitäytön pois laskuista
Tuon saa tietysti helpoiten todettua kun irrottaa venakopan ja nokan osoittaessa ylöspäin pyörittää sormin nostinta kolossaan, jos pyörii ok niin ei jumita sen takia.
Missä tilanteessa tämä vika tuli päälle?
EDIT: Ja toki ohivuotomittaus kertoisi tarkemmin mistä se vuotaa paineet pois. Venttilien kautta, öljytilaan vai toiseen sylinteriin.
Ja vika iski päälle ihan kesken normaalin ajon kauppareissulta palatessa. Ensimmäisten mittausten aikaan tuo 5. sylinteri ei vielä antanut kummoisia roughness arvoja mutta nyt ne on jo erittäin selkeät.
Miten noissa kansissa menee venttiilien öljykanavat? Onko jokaiselle venttiilille oma kanava vai onko niillä yhteinen sellainen? Haen tällä sitä että voiko kanavan tukkeutuminen estää öljynkierron usealla venttiilillä?
Leave a comment:
-
Originally posted by Moonshine View PostPuristukset mitattu ja tulos kai odotettu: sylinterit 1-4 tuottivat tasaisesti kaikki noin 16 baria mutta 5-6 jäikin sitten alle kolmeen baariin molemmat. Äkkinäinen saattais tällä kohti epäillä kannen halkeamista 5. ja 6. sylinterien välistä. Hämmästyn kyllä jos noin on käynyt koska moottorin lämmöt eivät ole käyneet koholla mutta lienee silti ainakin teoriassa mahdollista?
Taidan vielä kokeilla moottorin huuhtelua mutta sitten kai seuraava toimenpide onkin ohivuotomittaus. Vai pitäiskö kuitenkin ajaa suoraan puristimeen ja paalata koko paska?
Tuon saa tietysti helpoiten todettua kun irrottaa venakopan ja nokan osoittaessa ylöspäin pyörittää sormin nostinta kolossaan, jos pyörii ok niin ei jumita sen takia.
Missä tilanteessa tämä vika tuli päälle?
EDIT: Ja toki ohivuotomittaus kertoisi tarkemmin mistä se vuotaa paineet pois. Venttilien kautta, öljytilaan vai toiseen sylinteriin.
Leave a comment:
-
Puristukset mitattu ja tulos kai odotettu: sylinterit 1-4 tuottivat tasaisesti kaikki noin 16 baria mutta 5-6 jäikin sitten alle kolmeen baariin molemmat. Äkkinäinen saattais tällä kohti epäillä kannen halkeamista 5. ja 6. sylinterien välistä. Hämmästyn kyllä jos noin on käynyt koska moottorin lämmöt eivät ole käyneet koholla mutta lienee silti ainakin teoriassa mahdollista?
Taidan vielä kokeilla moottorin huuhtelua mutta sitten kai seuraava toimenpide onkin ohivuotomittaus. Vai pitäiskö kuitenkin ajaa suoraan puristimeen ja paalata koko paska?
Leave a comment:
-
Originally posted by janke View PostMulla ei ollut roughness arvoissa mitään tavallisesta poikkeavaa (ihme) mutta silti kävi miten sattui, kun imm paskana. Mutta ei tuo imm ilmeisesti vaikuta sun ongelmaan.
Leave a comment:
-
Originally posted by Moonshine View PostEipä siinä mitään kauhean ihmeellistä tapahdu, sama tärinä jatkuu. Jos nuo kaikki adaptation arvot olisivat pielessä ja kaikki sylinterit antaisivat poikkeavia roughness arvoja niin sitten tuo IMM varmaan voisi olla syyllinen mutta nyt kun kyse on yhdestä (tai ehkä kahdesta) sylinteristä niin ei tuo IMM oikein selitä asiaa...kai.
Taidan kokeilla vielä vittuillessani huuhdella tuon moottorin josko siitä olisi apua.
Leave a comment:
-
Originally posted by janke View PostMullahan noita ongelmia on piisannut, mutta onko sulla imm kunnossa? Kokeile ottaa liitin irti ja kato mitä tapahtuu.
Taidan kokeilla vielä vittuillessani huuhdella tuon moottorin josko siitä olisi apua.
Leave a comment:
-
Originally posted by Moonshine View PostSiltähän tuo vaikuttaa mutta ykköslambda hoitaa kai sylintereitä 1-3 joten tuota "vikaa" en vielä edes tiennyt olevan olemassa mutta sen sijaan kakkoslambda toimii vikkelästi eli vaikuttaa olevan täysin kunnossa joten sylintereiden 5-6 roughness arvot ei selity lambdoilla.
Voiko imuvuoto aiheuttaa roughness arvon nousemista ja tärinää? Tässä tapauksessa tuo imuvuoto pitäisi sitten kai olla käytännössä imusarjan halkeama 6-sylinterin kohdalla? Vai alkaako tämä olemaan jo selvä mekaaninen vika, joko venttiileissä tai männässä (renkaat)? Jos mäntä olisi syyllinen niin silloin kai paineet vuotaisi kampikammioon ja avoimesta öljykorkista pitäisi käydä havaittavissa oleva hönkä? Nimittäin nyt avoimesta öljykorkista ei kyllä löydy havaittavaa hönkäystä... Ja voinko jotenkin "kotikonstein" todeta juminneen venttiilin?
Leave a comment:
-
Originally posted by Supa View PostJuuri näin.
Mutta imuvuoto näkyy yleensä tasaisesti kummallakin bankilla.
Lambdojen kuuluu seilata tuota jänniteväliä, mitä nopeammin, sitä lähempänä ollaan ideaalista seosta.
Se että ykköslambda ei seilaa ollenkaan kertoo että anturi alkaa olla ehtoopuolella.
Koita pitää kierroksia korkeemmalla että lämpii ja katso rupeaako sitten toimimaan. Korjausarvojakaan ei ykkösbankille rupea korjailemaan jos ei saa signaalia.
Mutta koska on multiply arvoa saanut liikutettua niin tämä kertoo myös että lambda toimii kun saa lisää lämpöä vaan, tyhjäkäynnillä ei jaksa tuottaa signaalia.
Voiko imuvuoto aiheuttaa roughness arvon nousemista ja tärinää? Tässä tapauksessa tuo imuvuoto pitäisi sitten kai olla käytännössä imusarjan halkeama 6-sylinterin kohdalla? Vai alkaako tämä olemaan jo selvä mekaaninen vika, joko venttiileissä tai männässä (renkaat)? Jos mäntä olisi syyllinen niin silloin kai paineet vuotaisi kampikammioon ja avoimesta öljykorkista pitäisi käydä havaittavissa oleva hönkä? Nimittäin nyt avoimesta öljykorkista ei kyllä löydy havaittavaa hönkäystä... Ja voinko jotenkin "kotikonstein" todeta juminneen venttiilin?
Leave a comment:
-
Juuri näin.
Mutta imuvuoto näkyy yleensä tasaisesti kummallakin bankilla.
Lambdojen kuuluu seilata tuota jänniteväliä, mitä nopeammin, sitä lähempänä ollaan ideaalista seosta.
Se että ykköslambda ei seilaa ollenkaan kertoo että anturi alkaa olla ehtoopuolella.
Koita pitää kierroksia korkeemmalla että lämpii ja katso rupeaako sitten toimimaan. Korjausarvojakaan ei ykkösbankille rupea korjailemaan jos ei saa signaalia.
Mutta koska on multiply arvoa saanut liikutettua niin tämä kertoo myös että lambda toimii kun saa lisää lämpöä vaan, tyhjäkäynnillä ei jaksa tuottaa signaalia.
Leave a comment:
-
Originally posted by Moonshine View Postadaptation value add 1: 0.00
adaptation value multiply 1: 6.00
adaptation value add 2: 32.00
adaptation value multiply 2: -21.00
Leave a comment:
Leave a comment: