Voi sieltä maffikin olla kuollut jos imuvuotoja ei löydy millään, ei se päällepäin näy.
Imusarjan alla on ainakin yksi letkulähtö, e36:ssa siitä lähtee takapöntön läpälle alipaine mutta e39:ssä taitaapi olla tulppa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Mistä voi vielä etsiä imuvuotoja jos haitariputki katottu, tyhjäkäyntiletu katsottu, separaattori ja sen letkut katsottu... eli alkupostauksen kuvien mukaan. Meneekö imusarjan alla/piilossa jossain jotain tulppia/letkuja.
Mistäs sieltä sitten voi etsiä? meneekö jossain alta-piilossa jotain letkuja mitä ei välttämättä huomaa? m52b25
Tunkuu tuota imuvuotoa silti olevan vaikka mielestäni kaiken mahdollisen näkyvän jo katsonut
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Supa View PostÄlä nyt vielä hätiköi. Kai olet ajanut koneen kunnolla kuumaksi että voi sulkea nostimen jumiutumisen/ylitäytön pois laskuista
Tuon saa tietysti helpoiten todettua kun irrottaa venakopan ja nokan osoittaessa ylöspäin pyörittää sormin nostinta kolossaan, jos pyörii ok niin ei jumita sen takia.
Missä tilanteessa tämä vika tuli päälle?
EDIT: Ja toki ohivuotomittaus kertoisi tarkemmin mistä se vuotaa paineet pois. Venttilien kautta, öljytilaan vai toiseen sylinteriin.
Ja vika iski päälle ihan kesken normaalin ajon kauppareissulta palatessa. Ensimmäisten mittausten aikaan tuo 5. sylinteri ei vielä antanut kummoisia roughness arvoja mutta nyt ne on jo erittäin selkeät.
Miten noissa kansissa menee venttiilien öljykanavat? Onko jokaiselle venttiilille oma kanava vai onko niillä yhteinen sellainen? Haen tällä sitä että voiko kanavan tukkeutuminen estää öljynkierron usealla venttiilillä?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Moonshine View PostPuristukset mitattu ja tulos kai odotettu: sylinterit 1-4 tuottivat tasaisesti kaikki noin 16 baria mutta 5-6 jäikin sitten alle kolmeen baariin molemmat. Äkkinäinen saattais tällä kohti epäillä kannen halkeamista 5. ja 6. sylinterien välistä. Hämmästyn kyllä jos noin on käynyt koska moottorin lämmöt eivät ole käyneet koholla mutta lienee silti ainakin teoriassa mahdollista?
Taidan vielä kokeilla moottorin huuhtelua mutta sitten kai seuraava toimenpide onkin ohivuotomittaus. Vai pitäiskö kuitenkin ajaa suoraan puristimeen ja paalata koko paska?
Tuon saa tietysti helpoiten todettua kun irrottaa venakopan ja nokan osoittaessa ylöspäin pyörittää sormin nostinta kolossaan, jos pyörii ok niin ei jumita sen takia.
Missä tilanteessa tämä vika tuli päälle?
EDIT: Ja toki ohivuotomittaus kertoisi tarkemmin mistä se vuotaa paineet pois. Venttilien kautta, öljytilaan vai toiseen sylinteriin.
Leave a comment:
-
-
Puristukset mitattu ja tulos kai odotettu: sylinterit 1-4 tuottivat tasaisesti kaikki noin 16 baria mutta 5-6 jäikin sitten alle kolmeen baariin molemmat. Äkkinäinen saattais tällä kohti epäillä kannen halkeamista 5. ja 6. sylinterien välistä. Hämmästyn kyllä jos noin on käynyt koska moottorin lämmöt eivät ole käyneet koholla mutta lienee silti ainakin teoriassa mahdollista?
Taidan vielä kokeilla moottorin huuhtelua mutta sitten kai seuraava toimenpide onkin ohivuotomittaus. Vai pitäiskö kuitenkin ajaa suoraan puristimeen ja paalata koko paska?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostMulla ei ollut roughness arvoissa mitään tavallisesta poikkeavaa (ihme) mutta silti kävi miten sattui, kun imm paskana. Mutta ei tuo imm ilmeisesti vaikuta sun ongelmaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Moonshine View PostEipä siinä mitään kauhean ihmeellistä tapahdu, sama tärinä jatkuu. Jos nuo kaikki adaptation arvot olisivat pielessä ja kaikki sylinterit antaisivat poikkeavia roughness arvoja niin sitten tuo IMM varmaan voisi olla syyllinen mutta nyt kun kyse on yhdestä (tai ehkä kahdesta) sylinteristä niin ei tuo IMM oikein selitä asiaa...kai.
Taidan kokeilla vielä vittuillessani huuhdella tuon moottorin josko siitä olisi apua.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostMullahan noita ongelmia on piisannut, mutta onko sulla imm kunnossa? Kokeile ottaa liitin irti ja kato mitä tapahtuu.
Taidan kokeilla vielä vittuillessani huuhdella tuon moottorin josko siitä olisi apua.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Moonshine View PostSiltähän tuo vaikuttaa mutta ykköslambda hoitaa kai sylintereitä 1-3 joten tuota "vikaa" en vielä edes tiennyt olevan olemassa mutta sen sijaan kakkoslambda toimii vikkelästi eli vaikuttaa olevan täysin kunnossa joten sylintereiden 5-6 roughness arvot ei selity lambdoilla.
Voiko imuvuoto aiheuttaa roughness arvon nousemista ja tärinää? Tässä tapauksessa tuo imuvuoto pitäisi sitten kai olla käytännössä imusarjan halkeama 6-sylinterin kohdalla? Vai alkaako tämä olemaan jo selvä mekaaninen vika, joko venttiileissä tai männässä (renkaat)? Jos mäntä olisi syyllinen niin silloin kai paineet vuotaisi kampikammioon ja avoimesta öljykorkista pitäisi käydä havaittavissa oleva hönkä? Nimittäin nyt avoimesta öljykorkista ei kyllä löydy havaittavaa hönkäystä... Ja voinko jotenkin "kotikonstein" todeta juminneen venttiilin?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Supa View PostJuuri näin.
Mutta imuvuoto näkyy yleensä tasaisesti kummallakin bankilla.
Lambdojen kuuluu seilata tuota jänniteväliä, mitä nopeammin, sitä lähempänä ollaan ideaalista seosta.
Se että ykköslambda ei seilaa ollenkaan kertoo että anturi alkaa olla ehtoopuolella.
Koita pitää kierroksia korkeemmalla että lämpii ja katso rupeaako sitten toimimaan. Korjausarvojakaan ei ykkösbankille rupea korjailemaan jos ei saa signaalia.
Mutta koska on multiply arvoa saanut liikutettua niin tämä kertoo myös että lambda toimii kun saa lisää lämpöä vaan, tyhjäkäynnillä ei jaksa tuottaa signaalia.
Voiko imuvuoto aiheuttaa roughness arvon nousemista ja tärinää? Tässä tapauksessa tuo imuvuoto pitäisi sitten kai olla käytännössä imusarjan halkeama 6-sylinterin kohdalla? Vai alkaako tämä olemaan jo selvä mekaaninen vika, joko venttiileissä tai männässä (renkaat)? Jos mäntä olisi syyllinen niin silloin kai paineet vuotaisi kampikammioon ja avoimesta öljykorkista pitäisi käydä havaittavissa oleva hönkä? Nimittäin nyt avoimesta öljykorkista ei kyllä löydy havaittavaa hönkäystä... Ja voinko jotenkin "kotikonstein" todeta juminneen venttiilin?
Leave a comment:
-
-
Juuri näin.
Mutta imuvuoto näkyy yleensä tasaisesti kummallakin bankilla.
Lambdojen kuuluu seilata tuota jänniteväliä, mitä nopeammin, sitä lähempänä ollaan ideaalista seosta.
Se että ykköslambda ei seilaa ollenkaan kertoo että anturi alkaa olla ehtoopuolella.
Koita pitää kierroksia korkeemmalla että lämpii ja katso rupeaako sitten toimimaan. Korjausarvojakaan ei ykkösbankille rupea korjailemaan jos ei saa signaalia.
Mutta koska on multiply arvoa saanut liikutettua niin tämä kertoo myös että lambda toimii kun saa lisää lämpöä vaan, tyhjäkäynnillä ei jaksa tuottaa signaalia.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Moonshine View Postadaptation value add 1: 0.00
adaptation value multiply 1: 6.00
adaptation value add 2: 32.00
adaptation value multiply 2: -21.00
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Supa View PostEn usko. Joko sulla on suuttimessa jotain paskaa tai sylinterissä mekaanista vikaa. Tai jos nostin jumittaa ettei venttiili mene esim kokonaan kiinni.
Naputtaako tai pitääkö ylimääräisiä ääniä? Mitä seoskorjausarvot sanoo?
Tulpat puolestaan ei olleet vaaleat vaan tummat ja karstaiset eli vaikuttaisi siltä että kyllä sinne kai polttoainetta menee tai muuten olisivat vaaleat? Seoskorjausarvot menee seuraavasti:
adaptation value add 1: 0.00
adaptation value multiply 1: 0.00
adaptation value add 2: -10.00
adaptation value multiply 2: 0.00
Huomasin arvoja seuratessani että happianturi 2 hyppii 0,5-5 voltin välillä ja "fuel control integrator 2" samaan tahtiin. Onko tuo nyt syy vai seuraus? Voiko viallinen lambda aiheuttaa moista? Vai käyttäytyykö toimiva lambda juuri noin? Toinen happianturi jökötti sitkeästi paikallaan koko mittausjakson ajan...
Onko jossain threadissa selitetty INPA:n analog näyttöjen mittareiden vaihteluvälejä kunnossa olevan koneen suhteen?
Niin ja mielenkiintoinen huomio oli että aluksi pelkästään 6. sylinteri häröili mutta hetken päästä joukkoon liittyi myös 5. sylinteri, muut pysyi roughness arvojen osalta nollissa.
Edit: Pienen testiajon jälkeen nuo adaptation valuet on hieman erilaiset:
adaptation value add 1: 0.00
adaptation value multiply 1: 6.00
adaptation value add 2: 32.00
adaptation value multiply 2: -21.00
Happitunnistin 1 vaihtelee 4.7-4.8V ja 2 ~0.5-4.9V. Ja nyt tosiaan myös 5. sylinteri on selkeästi karheammalla tuulella, engine roughness arvo kohonnut siinäkin ~3000. Hajoaako koko paska nyt mekaanisesti vai onko kyseessä kuitenkin joku sähköinen härö joka sotkee polttoaineensyöttöä / sytkää?Last edited by Moonshine; 23-12-2012, 14:33.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Moonshine View PostTämä onkin mielenkiintoinen koska eilen M52B28 päätti joulun kunniaksi alkaa käymään epätasaista tyhjäkäyntiä ja INPA:n kautta katsottuna 6. sylinterin "engine roughness" arvo pyörii >7000 muiden ollessa suurimman osan aikaa nollassa. Välillä myös 5. sylinteri antaa >1000 arvoja. Tulpat ja puolat suorittivat juuri uudelleenjärjestäytymisen ja edelleen samat sylinterit ongelmoi. Voiko vialliset kammen/nokan anturit aiheuttaa epätasaisen käynnin vain yhteen sylinteriin?
Naputtaako tai pitääkö ylimääräisiä ääniä? Mitä seoskorjausarvot sanoo?
Leave a comment:
-
-
Tämä onkin mielenkiintoinen koska eilen M52B28 päätti joulun kunniaksi alkaa käymään epätasaista tyhjäkäyntiä ja INPA:n kautta katsottuna 6. sylinterin "engine roughness" arvo pyörii >7000 muiden ollessa suurimman osan aikaa nollassa. Välillä myös 5. sylinteri antaa >1000 arvoja. Tulpat ja puolat suorittivat juuri uudelleenjärjestäytymisen ja edelleen samat sylinterit ongelmoi. Voiko vialliset kammen/nokan anturit aiheuttaa epätasaisen käynnin vain yhteen sylinteriin?
Leave a comment:
-
Leave a comment: