Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cell
    replied
    Voi sieltä maffikin olla kuollut jos imuvuotoja ei löydy millään, ei se päällepäin näy.

    Imusarjan alla on ainakin yksi letkulähtö, e36:ssa siitä lähtee takapöntön läpälle alipaine mutta e39:ssä taitaapi olla tulppa.

    Leave a comment:


  • MGUarto
    replied
    Mistä voi vielä etsiä imuvuotoja jos haitariputki katottu, tyhjäkäyntiletu katsottu, separaattori ja sen letkut katsottu... eli alkupostauksen kuvien mukaan. Meneekö imusarjan alla/piilossa jossain jotain tulppia/letkuja.

    Mistäs sieltä sitten voi etsiä? meneekö jossain alta-piilossa jotain letkuja mitä ei välttämättä huomaa? m52b25

    Tunkuu tuota imuvuotoa silti olevan vaikka mielestäni kaiken mahdollisen näkyvän jo katsonut

    Leave a comment:


  • Moonshine
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Älä nyt vielä hätiköi. Kai olet ajanut koneen kunnolla kuumaksi että voi sulkea nostimen jumiutumisen/ylitäytön pois laskuista
    Tuon saa tietysti helpoiten todettua kun irrottaa venakopan ja nokan osoittaessa ylöspäin pyörittää sormin nostinta kolossaan, jos pyörii ok niin ei jumita sen takia.

    Missä tilanteessa tämä vika tuli päälle?

    EDIT: Ja toki ohivuotomittaus kertoisi tarkemmin mistä se vuotaa paineet pois. Venttilien kautta, öljytilaan vai toiseen sylinteriin.
    Käytin kyllä normaalilämpöön (93C) ennen mittausta. Yritin kokeilla myös niin että laitoin tulpan 5. sylinteriin kun mittasin 6. sylinteriä siltä varalta että nuo kaksi vuotaisivat toisiinsa mutta eipä tuolla ollut merkitystä paineisiin. En tiedä voiko tuota nyt ihan noin edes kokeilla mutta tulipahan tehtyä. Voihan tuossa tietty edelleenkin olla kyse ihan vain venttiilien jumiutumisesta sattumalta kahdessa peräkkäisessä sylinterissä. Hitto kun ei ole sopivaa adapteria tulpan kierteiden ja kompuran väliin niin ei voi tutkia mihin ne paineet katoaa.

    Ja vika iski päälle ihan kesken normaalin ajon kauppareissulta palatessa. Ensimmäisten mittausten aikaan tuo 5. sylinteri ei vielä antanut kummoisia roughness arvoja mutta nyt ne on jo erittäin selkeät.

    Miten noissa kansissa menee venttiilien öljykanavat? Onko jokaiselle venttiilille oma kanava vai onko niillä yhteinen sellainen? Haen tällä sitä että voiko kanavan tukkeutuminen estää öljynkierron usealla venttiilillä?

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by Moonshine View Post
    Puristukset mitattu ja tulos kai odotettu: sylinterit 1-4 tuottivat tasaisesti kaikki noin 16 baria mutta 5-6 jäikin sitten alle kolmeen baariin molemmat. Äkkinäinen saattais tällä kohti epäillä kannen halkeamista 5. ja 6. sylinterien välistä. Hämmästyn kyllä jos noin on käynyt koska moottorin lämmöt eivät ole käyneet koholla mutta lienee silti ainakin teoriassa mahdollista?

    Taidan vielä kokeilla moottorin huuhtelua mutta sitten kai seuraava toimenpide onkin ohivuotomittaus. Vai pitäiskö kuitenkin ajaa suoraan puristimeen ja paalata koko paska?
    Älä nyt vielä hätiköi. Kai olet ajanut koneen kunnolla kuumaksi että voi sulkea nostimen jumiutumisen/ylitäytön pois laskuista
    Tuon saa tietysti helpoiten todettua kun irrottaa venakopan ja nokan osoittaessa ylöspäin pyörittää sormin nostinta kolossaan, jos pyörii ok niin ei jumita sen takia.

    Missä tilanteessa tämä vika tuli päälle?

    EDIT: Ja toki ohivuotomittaus kertoisi tarkemmin mistä se vuotaa paineet pois. Venttilien kautta, öljytilaan vai toiseen sylinteriin.

    Leave a comment:


  • Moonshine
    replied
    Puristukset mitattu ja tulos kai odotettu: sylinterit 1-4 tuottivat tasaisesti kaikki noin 16 baria mutta 5-6 jäikin sitten alle kolmeen baariin molemmat. Äkkinäinen saattais tällä kohti epäillä kannen halkeamista 5. ja 6. sylinterien välistä. Hämmästyn kyllä jos noin on käynyt koska moottorin lämmöt eivät ole käyneet koholla mutta lienee silti ainakin teoriassa mahdollista?

    Taidan vielä kokeilla moottorin huuhtelua mutta sitten kai seuraava toimenpide onkin ohivuotomittaus. Vai pitäiskö kuitenkin ajaa suoraan puristimeen ja paalata koko paska?

    Leave a comment:


  • Moonshine
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Mulla ei ollut roughness arvoissa mitään tavallisesta poikkeavaa (ihme) mutta silti kävi miten sattui, kun imm paskana. Mutta ei tuo imm ilmeisesti vaikuta sun ongelmaan.
    Näin oletan. Taidanpa käväistä hakemassa halvan puristuspainemittarin ja opetella ihan ensin sen kanssa. Mikäli puristukset kadoksissa niin sitten vika lienee männän renkaissa tai venttiileissä (jonka jälkeen huuhdellaan ja sitten viedään ammattilaiselle). Jos puristukset tallessa niin sitten kai kyse on haljenneesta imusarjasta. Jännitys kasvaa...

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Moonshine View Post
    Eipä siinä mitään kauhean ihmeellistä tapahdu, sama tärinä jatkuu. Jos nuo kaikki adaptation arvot olisivat pielessä ja kaikki sylinterit antaisivat poikkeavia roughness arvoja niin sitten tuo IMM varmaan voisi olla syyllinen mutta nyt kun kyse on yhdestä (tai ehkä kahdesta) sylinteristä niin ei tuo IMM oikein selitä asiaa...kai.

    Taidan kokeilla vielä vittuillessani huuhdella tuon moottorin josko siitä olisi apua.
    Mulla ei ollut roughness arvoissa mitään tavallisesta poikkeavaa (ihme) mutta silti kävi miten sattui, kun imm paskana. Mutta ei tuo imm ilmeisesti vaikuta sun ongelmaan.

    Leave a comment:


  • Moonshine
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Mullahan noita ongelmia on piisannut, mutta onko sulla imm kunnossa? Kokeile ottaa liitin irti ja kato mitä tapahtuu.
    Eipä siinä mitään kauhean ihmeellistä tapahdu, sama tärinä jatkuu. Jos nuo kaikki adaptation arvot olisivat pielessä ja kaikki sylinterit antaisivat poikkeavia roughness arvoja niin sitten tuo IMM varmaan voisi olla syyllinen mutta nyt kun kyse on yhdestä (tai ehkä kahdesta) sylinteristä niin ei tuo IMM oikein selitä asiaa...kai.

    Taidan kokeilla vielä vittuillessani huuhdella tuon moottorin josko siitä olisi apua.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Moonshine View Post
    Siltähän tuo vaikuttaa mutta ykköslambda hoitaa kai sylintereitä 1-3 joten tuota "vikaa" en vielä edes tiennyt olevan olemassa mutta sen sijaan kakkoslambda toimii vikkelästi eli vaikuttaa olevan täysin kunnossa joten sylintereiden 5-6 roughness arvot ei selity lambdoilla.

    Voiko imuvuoto aiheuttaa roughness arvon nousemista ja tärinää? Tässä tapauksessa tuo imuvuoto pitäisi sitten kai olla käytännössä imusarjan halkeama 6-sylinterin kohdalla? Vai alkaako tämä olemaan jo selvä mekaaninen vika, joko venttiileissä tai männässä (renkaat)? Jos mäntä olisi syyllinen niin silloin kai paineet vuotaisi kampikammioon ja avoimesta öljykorkista pitäisi käydä havaittavissa oleva hönkä? Nimittäin nyt avoimesta öljykorkista ei kyllä löydy havaittavaa hönkäystä... Ja voinko jotenkin "kotikonstein" todeta juminneen venttiilin?
    Mullahan noita ongelmia on piisannut, mutta onko sulla imm kunnossa? Kokeile ottaa liitin irti ja kato mitä tapahtuu.

    Leave a comment:


  • Moonshine
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Juuri näin.
    Mutta imuvuoto näkyy yleensä tasaisesti kummallakin bankilla.
    Lambdojen kuuluu seilata tuota jänniteväliä, mitä nopeammin, sitä lähempänä ollaan ideaalista seosta.

    Se että ykköslambda ei seilaa ollenkaan kertoo että anturi alkaa olla ehtoopuolella.
    Koita pitää kierroksia korkeemmalla että lämpii ja katso rupeaako sitten toimimaan. Korjausarvojakaan ei ykkösbankille rupea korjailemaan jos ei saa signaalia.
    Mutta koska on multiply arvoa saanut liikutettua niin tämä kertoo myös että lambda toimii kun saa lisää lämpöä vaan, tyhjäkäynnillä ei jaksa tuottaa signaalia.
    Siltähän tuo vaikuttaa mutta ykköslambda hoitaa kai sylintereitä 1-3 joten tuota "vikaa" en vielä edes tiennyt olevan olemassa mutta sen sijaan kakkoslambda toimii vikkelästi eli vaikuttaa olevan täysin kunnossa joten sylintereiden 5-6 roughness arvot ei selity lambdoilla.

    Voiko imuvuoto aiheuttaa roughness arvon nousemista ja tärinää? Tässä tapauksessa tuo imuvuoto pitäisi sitten kai olla käytännössä imusarjan halkeama 6-sylinterin kohdalla? Vai alkaako tämä olemaan jo selvä mekaaninen vika, joko venttiileissä tai männässä (renkaat)? Jos mäntä olisi syyllinen niin silloin kai paineet vuotaisi kampikammioon ja avoimesta öljykorkista pitäisi käydä havaittavissa oleva hönkä? Nimittäin nyt avoimesta öljykorkista ei kyllä löydy havaittavaa hönkäystä... Ja voinko jotenkin "kotikonstein" todeta juminneen venttiilin?

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Juuri näin.
    Mutta imuvuoto näkyy yleensä tasaisesti kummallakin bankilla.
    Lambdojen kuuluu seilata tuota jänniteväliä, mitä nopeammin, sitä lähempänä ollaan ideaalista seosta.

    Se että ykköslambda ei seilaa ollenkaan kertoo että anturi alkaa olla ehtoopuolella.
    Koita pitää kierroksia korkeemmalla että lämpii ja katso rupeaako sitten toimimaan. Korjausarvojakaan ei ykkösbankille rupea korjailemaan jos ei saa signaalia.
    Mutta koska on multiply arvoa saanut liikutettua niin tämä kertoo myös että lambda toimii kun saa lisää lämpöä vaan, tyhjäkäynnillä ei jaksa tuottaa signaalia.

    Leave a comment:


  • Moonshine
    replied
    Originally posted by Moonshine View Post
    adaptation value add 1: 0.00
    adaptation value multiply 1: 6.00
    adaptation value add 2: 32.00
    adaptation value multiply 2: -21.00
    Itse itseäni kommentoiden: Meneekös nuo adaptaatiot nyt niin että tuo "add" (eli additive adaptation) on siis tyhjäkäynnille tai pienelle kuormalle tarkoitettu korjausparametri (ruiskun aukiolon korjausaika) ja multiply on sitten valtaosalle kuormitusaluetta normaalissa ajossa aina täyskuormitukseen asti, ilmoitettu prosentuaalisena korjauksena? Jos näin on niin nuo ylläolevat sekavat lukemat tarkoittaisivat sitä että sylintereiden 4,5,6 tyhjäkäyntiä on rikastettu aika hitosti kun taas ajoaikaista on laihennettu? Sylintereiden 1,2,3 arvot ovat puolestaan suht normaalit? Tuollainen voisi kai aiheutua ISOSTA imuvuodosta oletettavasti sylinterin 6 kohdalla joka vaikuttaa suhteellisesti paljon tyhjäkäynnillä kun taas isommalla kuormalla suhteellinen vaikutus pienenee ilmamäärien kasvaessa?

    Leave a comment:


  • Moonshine
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    En usko. Joko sulla on suuttimessa jotain paskaa tai sylinterissä mekaanista vikaa. Tai jos nostin jumittaa ettei venttiili mene esim kokonaan kiinni.
    Naputtaako tai pitääkö ylimääräisiä ääniä? Mitä seoskorjausarvot sanoo?
    Naputtaa selkeästi ja itsekin kallistuisin venttiiliongelmiin. Mistä venttiilien jumiaminen voi johtua? Nostin ei saa öljyä normaalisti? Onko tuolle mitään tehtävissä auton vierestä vai pitääkö tässä alkaa henkisesti valmistautumaan koneen jonkinasteiseen avaamiseen?

    Tulpat puolestaan ei olleet vaaleat vaan tummat ja karstaiset eli vaikuttaisi siltä että kyllä sinne kai polttoainetta menee tai muuten olisivat vaaleat? Seoskorjausarvot menee seuraavasti:

    adaptation value add 1: 0.00
    adaptation value multiply 1: 0.00
    adaptation value add 2: -10.00
    adaptation value multiply 2: 0.00

    Huomasin arvoja seuratessani että happianturi 2 hyppii 0,5-5 voltin välillä ja "fuel control integrator 2" samaan tahtiin. Onko tuo nyt syy vai seuraus? Voiko viallinen lambda aiheuttaa moista? Vai käyttäytyykö toimiva lambda juuri noin? Toinen happianturi jökötti sitkeästi paikallaan koko mittausjakson ajan...

    Onko jossain threadissa selitetty INPA:n analog näyttöjen mittareiden vaihteluvälejä kunnossa olevan koneen suhteen?

    Niin ja mielenkiintoinen huomio oli että aluksi pelkästään 6. sylinteri häröili mutta hetken päästä joukkoon liittyi myös 5. sylinteri, muut pysyi roughness arvojen osalta nollissa.

    Edit: Pienen testiajon jälkeen nuo adaptation valuet on hieman erilaiset:
    adaptation value add 1: 0.00
    adaptation value multiply 1: 6.00
    adaptation value add 2: 32.00
    adaptation value multiply 2: -21.00

    Happitunnistin 1 vaihtelee 4.7-4.8V ja 2 ~0.5-4.9V. Ja nyt tosiaan myös 5. sylinteri on selkeästi karheammalla tuulella, engine roughness arvo kohonnut siinäkin ~3000. Hajoaako koko paska nyt mekaanisesti vai onko kyseessä kuitenkin joku sähköinen härö joka sotkee polttoaineensyöttöä / sytkää?
    Last edited by Moonshine; 23-12-2012, 14:33.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by Moonshine View Post
    Tämä onkin mielenkiintoinen koska eilen M52B28 päätti joulun kunniaksi alkaa käymään epätasaista tyhjäkäyntiä ja INPA:n kautta katsottuna 6. sylinterin "engine roughness" arvo pyörii >7000 muiden ollessa suurimman osan aikaa nollassa. Välillä myös 5. sylinteri antaa >1000 arvoja. Tulpat ja puolat suorittivat juuri uudelleenjärjestäytymisen ja edelleen samat sylinterit ongelmoi. Voiko vialliset kammen/nokan anturit aiheuttaa epätasaisen käynnin vain yhteen sylinteriin?
    En usko. Joko sulla on suuttimessa jotain paskaa tai sylinterissä mekaanista vikaa. Tai jos nostin jumittaa ettei venttiili mene esim kokonaan kiinni.
    Naputtaako tai pitääkö ylimääräisiä ääniä? Mitä seoskorjausarvot sanoo?

    Leave a comment:


  • Moonshine
    replied
    Tämä onkin mielenkiintoinen koska eilen M52B28 päätti joulun kunniaksi alkaa käymään epätasaista tyhjäkäyntiä ja INPA:n kautta katsottuna 6. sylinterin "engine roughness" arvo pyörii >7000 muiden ollessa suurimman osan aikaa nollassa. Välillä myös 5. sylinteri antaa >1000 arvoja. Tulpat ja puolat suorittivat juuri uudelleenjärjestäytymisen ja edelleen samat sylinterit ongelmoi. Voiko vialliset kammen/nokan anturit aiheuttaa epätasaisen käynnin vain yhteen sylinteriin?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎