Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TeeKoo
    Bimmer Rookie
    • Dec 2012
    • 84
    • Merikarvia

    Originally posted by Supa View Post
    Niin, ei ole mitään paineanturia polttoaineen mittaukseen näissä.
    Eli pitäisi katsoa korjausarvot kummaltakin ohjausryhmältä sekä säätölambdan toiminnan tarkastus, näin suomeksi.
    Kiitokset tästä selvennyksestä. Mahtaako tuo Autocom osata sellaisia korjausarvoja löytää, vai pitääkö etsiä "paremmat" laitteet.

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      Originally posted by TeeKoo View Post
      Kiitokset tästä selvennyksestä. Mahtaako tuo Autocom osata sellaisia korjausarvoja löytää, vai pitääkö etsiä "paremmat" laitteet.
      Jos sieltä ns. livedataa eli anturitietoa saa jostain valikosta ulos niin todennäköisesti joo.
      Jos ei niin sitten parempi käyttää esim bemarin omia diagnostiikkasoftia.

      EDIT: Mutta todennäköisesti tuo suomessa polttoaineen ylipaineesta tarkoittaa käytännössä korjausarvojen ylittymistä. Ei oo käännökset taas menny niinku elokuvissa, yhtä paskaa ku boschin testereissä...
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • TeeKoo
        Bimmer Rookie
        • Dec 2012
        • 84
        • Merikarvia

        Originally posted by Supa View Post
        Jos sieltä ns. livedataa eli anturitietoa saa jostain valikosta ulos niin todennäköisesti joo.
        Jos ei niin sitten parempi käyttää esim bemarin omia diagnostiikkasoftia.

        EDIT: Mutta todennäköisesti tuo suomessa polttoaineen ylipaineesta tarkoittaa käytännössä korjausarvojen ylittymistä. Ei oo käännökset taas menny niinku elokuvissa, yhtä paskaa ku boschin testereissä...
        No niin ja voi helevetti. Sitähän tuo juuri tarkoittaa. muistaakseni sanatarkasti se vika oli polttoaine, säätöarvo ylitetty, ryhmä 1.
        Siis suomennettu hassusti. Vähintäänkin.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          Tästä seuraa kysymys, että tarkastitko jo imuvuodot? Jostain syystä pakonokka-herjaa on tavattu myös autoissa joissa on ollut pelkästään suurehko imuvuoto. Luulee ehkä liian pienen ilmamäärän johtuvan siitä.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • TeeKoo
            Bimmer Rookie
            • Dec 2012
            • 84
            • Merikarvia

            Originally posted by Cell View Post
            Tästä seuraa kysymys, että tarkastitko jo imuvuodot? Jostain syystä pakonokka-herjaa on tavattu myös autoissa joissa on ollut pelkästään suurehko imuvuoto. Luulee ehkä liian pienen ilmamäärän johtuvan siitä.
            Se on tutkimatta edelleen. No, huomenna alkaa talviloma. Sitten on aikaa haeskella vikaa kunnolla.
            Kiitoksia jo näistä vinkeistä, pääsen taas eteenpäin.

            Comment

            • luikas
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 644
              • Oulu area

              Kaverin autossa 520i 99/00, M52B20TU satunnaista vikaa ilmennyt syksyn tultua. Taustatietoa: Autoon vaihdettiin liikkeessä separaattori + letkut + kopan tiiviste öljyvuodon takia.

              Sitten itse vikaan: Sytyttää MIL -valon, käynti on epämääräistä ja kannen tienoilta kuuluu sellainen "lopsotus"-ääni. INPA:lla antaa vikakoodeiksi

              Signal Camshaft sensor outlet aktiivisena, sekä aiemmin ennen nollausta oli jäänyt mm. burning fail 1,2,3 sylintereiltä sekä

              202 lambda control Bank 1 control block
              151 Signal Lambda probe before-Kat Bank 1 min value less then limit
              227 lambda contol tolerance Bank 1 to big
              228 lambda contol tolerance Bank 2 to big
              123 avtivate grid-controlled cooling
              40 thermal sensor for oillevel defect


              Käynti livedata roughness arvot:



              Välillä näytti maksimia muistaakseni myös 1 ja 2 sylinteillekin.

              Onko arvauksia vikaan muutakuin viallinen nokan anturi pakopuolella?

              Kiitos vastauksista ja avusta monessa ongelmassa tähän astikin.
              Last edited by luikas; 29-06-2016, 13:15.
              Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
              Past:
              F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
              F31 318d xdrive -14
              F07 530d GT-11
              E90 330xda LCI -09
              E70 X5 3,0sd M-Sport -07
              E39 530d M-Sport -03
              E39 530iA M-Sport -02
              E39 528i -97
              E30 320i -88

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16419
                • Asikkala

                Originally posted by luikas View Post
                Onko arvauksia

                Tulpat? Öljyä tulpanrei'issä?
                On ja paljon.

                Vähän vaikea netin kautta nähdä...

                Jotenkin osui silmään "vaihdettiin liikkeessä"... Missä ja miten ?

                Comment

                • luikas
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2004
                  • 644
                  • Oulu area

                  Originally posted by jr66 View Post
                  On ja paljon.

                  Vähän vaikea netin kautta nähdä...

                  Jotenkin osui silmään "vaihdettiin liikkeessä"... Missä ja miten ?
                  Eli auto ostettiin wetteriltä tänä syksynä, auto oli kuitenkin seisonut liikkeen pihalla jo viime talven, jolloin huohotin oli tod.näk. jäätynyt. Vika huomattiin koeajon yhteydessä öljykärynä jne outoa ääntä käynnissä kun öljykorkkia raotti. Wetterillä vaihdettiin osat ja auto pelasikin hyvin sen jälkeen, ennen tätä uusinta vikaa.
                  Last edited by luikas; 23-12-2012, 15:12.
                  Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                  Past:
                  F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                  F31 318d xdrive -14
                  F07 530d GT-11
                  E90 330xda LCI -09
                  E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                  E39 530d M-Sport -03
                  E39 530iA M-Sport -02
                  E39 528i -97
                  E30 320i -88

                  Comment

                  • Moonshine
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 1018
                    • Järvenpää

                    Tämä onkin mielenkiintoinen koska eilen M52B28 päätti joulun kunniaksi alkaa käymään epätasaista tyhjäkäyntiä ja INPA:n kautta katsottuna 6. sylinterin "engine roughness" arvo pyörii >7000 muiden ollessa suurimman osan aikaa nollassa. Välillä myös 5. sylinteri antaa >1000 arvoja. Tulpat ja puolat suorittivat juuri uudelleenjärjestäytymisen ja edelleen samat sylinterit ongelmoi. Voiko vialliset kammen/nokan anturit aiheuttaa epätasaisen käynnin vain yhteen sylinteriin?
                    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Originally posted by Moonshine View Post
                      Tämä onkin mielenkiintoinen koska eilen M52B28 päätti joulun kunniaksi alkaa käymään epätasaista tyhjäkäyntiä ja INPA:n kautta katsottuna 6. sylinterin "engine roughness" arvo pyörii >7000 muiden ollessa suurimman osan aikaa nollassa. Välillä myös 5. sylinteri antaa >1000 arvoja. Tulpat ja puolat suorittivat juuri uudelleenjärjestäytymisen ja edelleen samat sylinterit ongelmoi. Voiko vialliset kammen/nokan anturit aiheuttaa epätasaisen käynnin vain yhteen sylinteriin?
                      En usko. Joko sulla on suuttimessa jotain paskaa tai sylinterissä mekaanista vikaa. Tai jos nostin jumittaa ettei venttiili mene esim kokonaan kiinni.
                      Naputtaako tai pitääkö ylimääräisiä ääniä? Mitä seoskorjausarvot sanoo?
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Moonshine
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 1018
                        • Järvenpää

                        Originally posted by Supa View Post
                        En usko. Joko sulla on suuttimessa jotain paskaa tai sylinterissä mekaanista vikaa. Tai jos nostin jumittaa ettei venttiili mene esim kokonaan kiinni.
                        Naputtaako tai pitääkö ylimääräisiä ääniä? Mitä seoskorjausarvot sanoo?
                        Naputtaa selkeästi ja itsekin kallistuisin venttiiliongelmiin. Mistä venttiilien jumiaminen voi johtua? Nostin ei saa öljyä normaalisti? Onko tuolle mitään tehtävissä auton vierestä vai pitääkö tässä alkaa henkisesti valmistautumaan koneen jonkinasteiseen avaamiseen?

                        Tulpat puolestaan ei olleet vaaleat vaan tummat ja karstaiset eli vaikuttaisi siltä että kyllä sinne kai polttoainetta menee tai muuten olisivat vaaleat? Seoskorjausarvot menee seuraavasti:

                        adaptation value add 1: 0.00
                        adaptation value multiply 1: 0.00
                        adaptation value add 2: -10.00
                        adaptation value multiply 2: 0.00

                        Huomasin arvoja seuratessani että happianturi 2 hyppii 0,5-5 voltin välillä ja "fuel control integrator 2" samaan tahtiin. Onko tuo nyt syy vai seuraus? Voiko viallinen lambda aiheuttaa moista? Vai käyttäytyykö toimiva lambda juuri noin? Toinen happianturi jökötti sitkeästi paikallaan koko mittausjakson ajan...

                        Onko jossain threadissa selitetty INPA:n analog näyttöjen mittareiden vaihteluvälejä kunnossa olevan koneen suhteen?

                        Niin ja mielenkiintoinen huomio oli että aluksi pelkästään 6. sylinteri häröili mutta hetken päästä joukkoon liittyi myös 5. sylinteri, muut pysyi roughness arvojen osalta nollissa.

                        Edit: Pienen testiajon jälkeen nuo adaptation valuet on hieman erilaiset:
                        adaptation value add 1: 0.00
                        adaptation value multiply 1: 6.00
                        adaptation value add 2: 32.00
                        adaptation value multiply 2: -21.00

                        Happitunnistin 1 vaihtelee 4.7-4.8V ja 2 ~0.5-4.9V. Ja nyt tosiaan myös 5. sylinteri on selkeästi karheammalla tuulella, engine roughness arvo kohonnut siinäkin ~3000. Hajoaako koko paska nyt mekaanisesti vai onko kyseessä kuitenkin joku sähköinen härö joka sotkee polttoaineensyöttöä / sytkää?
                        Last edited by Moonshine; 23-12-2012, 15:33.
                        "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                        Comment

                        • Moonshine
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 1018
                          • Järvenpää

                          Originally posted by Moonshine View Post
                          adaptation value add 1: 0.00
                          adaptation value multiply 1: 6.00
                          adaptation value add 2: 32.00
                          adaptation value multiply 2: -21.00
                          Itse itseäni kommentoiden: Meneekös nuo adaptaatiot nyt niin että tuo "add" (eli additive adaptation) on siis tyhjäkäynnille tai pienelle kuormalle tarkoitettu korjausparametri (ruiskun aukiolon korjausaika) ja multiply on sitten valtaosalle kuormitusaluetta normaalissa ajossa aina täyskuormitukseen asti, ilmoitettu prosentuaalisena korjauksena? Jos näin on niin nuo ylläolevat sekavat lukemat tarkoittaisivat sitä että sylintereiden 4,5,6 tyhjäkäyntiä on rikastettu aika hitosti kun taas ajoaikaista on laihennettu? Sylintereiden 1,2,3 arvot ovat puolestaan suht normaalit? Tuollainen voisi kai aiheutua ISOSTA imuvuodosta oletettavasti sylinterin 6 kohdalla joka vaikuttaa suhteellisesti paljon tyhjäkäynnillä kun taas isommalla kuormalla suhteellinen vaikutus pienenee ilmamäärien kasvaessa?
                          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            Juuri näin.
                            Mutta imuvuoto näkyy yleensä tasaisesti kummallakin bankilla.
                            Lambdojen kuuluu seilata tuota jänniteväliä, mitä nopeammin, sitä lähempänä ollaan ideaalista seosta.

                            Se että ykköslambda ei seilaa ollenkaan kertoo että anturi alkaa olla ehtoopuolella.
                            Koita pitää kierroksia korkeemmalla että lämpii ja katso rupeaako sitten toimimaan. Korjausarvojakaan ei ykkösbankille rupea korjailemaan jos ei saa signaalia.
                            Mutta koska on multiply arvoa saanut liikutettua niin tämä kertoo myös että lambda toimii kun saa lisää lämpöä vaan, tyhjäkäynnillä ei jaksa tuottaa signaalia.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Moonshine
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 1018
                              • Järvenpää

                              Originally posted by Supa View Post
                              Juuri näin.
                              Mutta imuvuoto näkyy yleensä tasaisesti kummallakin bankilla.
                              Lambdojen kuuluu seilata tuota jänniteväliä, mitä nopeammin, sitä lähempänä ollaan ideaalista seosta.

                              Se että ykköslambda ei seilaa ollenkaan kertoo että anturi alkaa olla ehtoopuolella.
                              Koita pitää kierroksia korkeemmalla että lämpii ja katso rupeaako sitten toimimaan. Korjausarvojakaan ei ykkösbankille rupea korjailemaan jos ei saa signaalia.
                              Mutta koska on multiply arvoa saanut liikutettua niin tämä kertoo myös että lambda toimii kun saa lisää lämpöä vaan, tyhjäkäynnillä ei jaksa tuottaa signaalia.
                              Siltähän tuo vaikuttaa mutta ykköslambda hoitaa kai sylintereitä 1-3 joten tuota "vikaa" en vielä edes tiennyt olevan olemassa mutta sen sijaan kakkoslambda toimii vikkelästi eli vaikuttaa olevan täysin kunnossa joten sylintereiden 5-6 roughness arvot ei selity lambdoilla.

                              Voiko imuvuoto aiheuttaa roughness arvon nousemista ja tärinää? Tässä tapauksessa tuo imuvuoto pitäisi sitten kai olla käytännössä imusarjan halkeama 6-sylinterin kohdalla? Vai alkaako tämä olemaan jo selvä mekaaninen vika, joko venttiileissä tai männässä (renkaat)? Jos mäntä olisi syyllinen niin silloin kai paineet vuotaisi kampikammioon ja avoimesta öljykorkista pitäisi käydä havaittavissa oleva hönkä? Nimittäin nyt avoimesta öljykorkista ei kyllä löydy havaittavaa hönkäystä... Ja voinko jotenkin "kotikonstein" todeta juminneen venttiilin?
                              "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                Originally posted by Moonshine View Post
                                Siltähän tuo vaikuttaa mutta ykköslambda hoitaa kai sylintereitä 1-3 joten tuota "vikaa" en vielä edes tiennyt olevan olemassa mutta sen sijaan kakkoslambda toimii vikkelästi eli vaikuttaa olevan täysin kunnossa joten sylintereiden 5-6 roughness arvot ei selity lambdoilla.

                                Voiko imuvuoto aiheuttaa roughness arvon nousemista ja tärinää? Tässä tapauksessa tuo imuvuoto pitäisi sitten kai olla käytännössä imusarjan halkeama 6-sylinterin kohdalla? Vai alkaako tämä olemaan jo selvä mekaaninen vika, joko venttiileissä tai männässä (renkaat)? Jos mäntä olisi syyllinen niin silloin kai paineet vuotaisi kampikammioon ja avoimesta öljykorkista pitäisi käydä havaittavissa oleva hönkä? Nimittäin nyt avoimesta öljykorkista ei kyllä löydy havaittavaa hönkäystä... Ja voinko jotenkin "kotikonstein" todeta juminneen venttiilin?
                                Mullahan noita ongelmia on piisannut, mutta onko sulla imm kunnossa? Kokeile ottaa liitin irti ja kato mitä tapahtuu.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎