Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    Originally posted by mikaell View Post
    Jatketaas.. imunokka-akselin asennontunnistimesta herjailee edelleen välillä (signaali) näytti, että sekin olisi vaihdettu hiljattain (hella) näytti lukevan kyljessä.
    Tosin nyt taas edelleen auto toiminut ongelmitta.

    Siemens MS41:n kanssa ei toimi kuin OEM nokka-anturi.



    Johtuu siitä että siemensin nokka-anturi toimii aivan eri tavalla kuin "yleiset" vr- ja hall-tyyppiset anturit.
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • Baabylon85
      Bimmer Rookie
      • Feb 2006
      • 177
      • Äänekoski

      Mites tuota tämmösen M52TU20 mallisen moottorin kanssa.

      Teen tässä tämmöstä yleishuoltoa/fiksiä zeta 3 ja kylmällä koneella tuntuu vähän nypyttelevän pintakaasulla (etenkin kytkimen kanssa liikkeelle lähtiessä). Ehdin jo uusia vikakoodin perässä tuon nokka-akselin imupuolen, mutta eikös tässä moottorityypissä ole myös pakopuolelle tunnistin jos uusisi tuon myös huoltotoimenpiteenä? Myös perus tulpat, öljyt ja suodattimet on uusittu tässä samalla. Vika on melko minimaalinen, eikä juuri häiritse, mutta autonhan soisi toimivan niinkun se on tarkoitettukin.

      Löysin ennen tätä sen verran vikaa, ettei ihan joka kerta startannut laakista, mutta jos ei jäänyt sahaamaan ja kokeili uudestaan pyörähti samointein käyntiin, tästä jäi inpaan herja camshaft sensor 1 bank 1 ja vika tosiaan poistui tuolla imupuolen nokka-anturin tunnistimella. Nykiminen alakierroksilla väheni jo tällä toimenpiteellä huomattavasti.
      Last edited by Baabylon85; 02-09-2021, 01:54.

      Comment

      • asis
        BTCF Member
        • Mar 2009
        • 1138
        • Joensuu

        Näyttäs Boschin sivu että F7LDCR tulpan valmistus on lopetettu ja korvaajaksi ehdottaa FR7LDC+. Eikös tuo korvaava nyt lähtökohtaisesti ole väärä tulppa?

        E39 540iA M-Sport Imolarot II
        E36 323i touring
        Volvo V70 2.4D mk3
        Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
        Honda Civic 1.4 4d ES
        Chevy Caprice Classic
        ex:
        E32 730iA
        E39 528i Calypsorot metallic
        E36 325i x2

        Comment

        • Flamen
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2011
          • 582
          • Kuopio

          Autona E46 320i M52TU koneella. Herjas pakopuolen nokka-akselin asentoanturia. Vaihdoin tilalle kokees Vemon vastaavan, ja kävi näin:







          Vasemmalla Laakkoselta runkonumeron perusteella ostettu anturi, oikealla murskaantunut Vemon anturi. Alkuperäinen anturi oli erilainen, se oli kavennettu oikeastaan juuri tuolta murskaantuneelta osiolta.

          Linkki alkuperäisen tyyppiseen anturiin:

          https://recyclebmws.com/bmw-e53-x5-c...r-12141438082/



          Uskaltaako tuota marmorilta ostettua anturia laittaa paikoilleen? Satkun anturi, niin ei huvittas murskata sitäkin.
          Last edited by Flamen; 07-01-2023, 16:56. Reason: Lisätty linkki kuvaan alkuperäisesti anturista
          Ruosteeton Karmann

          Comment

          • Hebbu ///M3
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 1627
            • Dallas

            Onko m52b28 ´97 montakin kynnystä moottorinlämmöillä ohjelma muutoksiin? Tuossa kattoin kylmänä -15c niin moottori lämmöt +3 ja tämä ei ole vuosiin kelluttanut tyhjäkäyntiä kylmäkäynnistyksessä. Sitten kuumana kun ajaa +82c laskee ennakko inpassa +15 ->5 ja 81c kun viilenee nytkähtää takasin ja moottori rykäsee. Salavalikossa 88c-98 on inpalla moottorilämpö 86c-88c. Lambda lämmitys 75%.

            Lyhyesti hyväjääkö ostaa uus anturi, tippuuko lambdan lämmitys pois jossain vaiheessa ja tapahtuuko jotain jännää yli 92c moottorilämmöissä?
            Sotkamo Connection

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15225
              • Ajamisen Iloa

              Omani on käynyt vuosia rikkaalla ja tuntuisi että lambda säätö ei pelaa vaikka sen olen orkkiksella uusinut eikä se siitä mihinkään muuttunut.
              Autossani on aina ollut vain yksi lambda, mutta kun ekua katsoo niin se yrittää trimmata toisen bankin seoksia kokoajan yms. Eli onko ylipäätään M52B28 konetta missä olisi vain yksi lambda vai onko minun ECU-softa voinut jotenkin muuttua matkan varrella sellaiseksi että se luulee että autossa olisi kaksi lambdaa? Tähän on siis muuan toimijoiden toimesta moneen kertaan kirjoitettu taulukoita uusiksi ja kerran jouduttu koko ecu softa pelastamaan, mietin että voisiko se ecu mistä mun nykyinen ohjelma on, olla jollain tavalla erilainen kuin omani? Kone on 01/98 singlevanos.
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • ErkkiE
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 594
                • Espoon haja-asutus

                Kyllä realoem katsomalla näkyy, että noin 9/98 asti olisi putki sellainen, että siellä on yksi katti vasta putkessa. Tällöin on ennen kattia yksi lambda ja katin jälkeen valvontalambda. Tämä setuppihan ei voi tietenkään yrittää trimmailla seoksia vain osassa sylintereitä.

                Myöhemmin tulee sitten 99-vuosimallissa se versio, jossa katit on heti pakosarjoissa ja siellä sitten kummallakin bankilla oma lambda ja valvontalambda (eli yhteensä neljä). Bank siis tässä on sylinterit 1-3 ja 4-6 (tietysti). Tällainen setuppi voi yrittää sitten säätää kumpaakin kolmen pytyn ryhmää erikseen(kin).

                Eli siis ainakin tuon perusteella olisi mahdollista, että olisi jotenkin rauta ja softa yhteensopimattomia.

                Laitetaan nyt vielä realoem-linkki. Mutta siis jos autossa ei ole lambdat siinä heti pakosarjoissa, niin se on sitten tämä malli.


                E
                Last edited by ErkkiE; 10-01-2023, 19:57.

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15225
                  • Ajamisen Iloa

                  Voisiko olla että MS41 on vain joku täppä väärin?
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • asis
                    BTCF Member
                    • Mar 2009
                    • 1138
                    • Joensuu

                    Originally posted by Flamen View Post
                    Autona E46 320i M52TU koneella. Herjas pakopuolen nokka-akselin asentoanturia. Vaihdoin tilalle kokees Vemon vastaavan, ja kävi näin:







                    Vasemmalla Laakkoselta runkonumeron perusteella ostettu anturi, oikealla murskaantunut Vemon anturi. Alkuperäinen anturi oli erilainen, se oli kavennettu oikeastaan juuri tuolta murskaantuneelta osiolta.

                    Linkki alkuperäisen tyyppiseen anturiin:

                    https://recyclebmws.com/bmw-e53-x5-c...r-12141438082/



                    Uskaltaako tuota marmorilta ostettua anturia laittaa paikoilleen? Satkun anturi, niin ei huvittas murskata sitäkin.
                    Tuo uusin revisio orkkis anturista näyttäs olevan ollut käytössä jo vuodesta -04, niin aika jännä jos ei käy :think Tuo linkittämäsi 082 loppunen anturi on juurikin edellinen versio vuodesta -98.
                    E39 540iA M-Sport Imolarot II
                    E36 323i touring
                    Volvo V70 2.4D mk3
                    Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                    Honda Civic 1.4 4d ES
                    Chevy Caprice Classic
                    ex:
                    E32 730iA
                    E39 528i Calypsorot metallic
                    E36 325i x2

                    Comment

                    • Tuukkaw
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2015
                      • 745
                      • Tre

                      Originally posted by Remotion View Post
                      Omani on käynyt vuosia rikkaalla ja tuntuisi että lambda säätö ei pelaa vaikka sen olen orkkiksella uusinut eikä se siitä mihinkään muuttunut.
                      Autossani on aina ollut vain yksi lambda, mutta kun ekua katsoo niin se yrittää trimmata toisen bankin seoksia kokoajan yms. Eli onko ylipäätään M52B28 konetta missä olisi vain yksi lambda vai onko minun ECU-softa voinut jotenkin muuttua matkan varrella sellaiseksi että se luulee että autossa olisi kaksi lambdaa? Tähän on siis muuan toimijoiden toimesta moneen kertaan kirjoitettu taulukoita uusiksi ja kerran jouduttu koko ecu softa pelastamaan, mietin että voisiko se ecu mistä mun nykyinen ohjelma on, olla jollain tavalla erilainen kuin omani? Kone on 01/98 singlevanos.
                      Kaks lambdaa ollu ainakin kaikissa omissa m52b2x moottoreissa. Molemmissa pakosarjoissa omat ennen kattia.
                      61 Ford
                      79 HD

                      Comment

                      • naikou
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2010
                        • 1673
                        • vihti

                        Joo kaks lambdaa pitäisi olla alkuperäisessä euroalueen m52 moottorissa, näitä on toki saanut muille markkina-alueille myös kokonaan ilman lambdoja
                        E39 523i Turbo

                        Comment

                        • ErkkiE
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 594
                          • Espoon haja-asutus

                          Kyllä kysyjän Z3:ssä näyttäisi olevan ihan tasan yksi lambda (ei edes valvontaa, kun ei ole tuonikäisessä ollut sitäkään pakko olla), jos oikean auton tietoja katsoin. (Z3 näyttää siis olevan erilainen kuin "tavallinen" E36 tai E46.)

                          E
                          Last edited by ErkkiE; 12-01-2023, 10:08.

                          Comment

                          • hezekiel
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2005
                            • 244

                            Mihin tulisi liittää M50NV konehuoneessa aktiivihiilikanisterin tuuletusventtiilin (evap/purge valve) pohjasta alaspäin lähtevä letku? 8mm kumiletku, noin 30-40 cm pitkä. En löydä mitään sopivaa paikkaa, mutta letkun pää on hieman pullistunut siihen malliin että se on ehkä joskus ollut kiinni.
                            E32 735iAL, E36 320iA

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16419
                              • Asikkala

                              Originally posted by hezekiel View Post
                              Mihin tulisi liittää M50NV konehuoneessa aktiivihiilikanisterin tuuletusventtiilin (evap/purge valve) pohjasta alaspäin lähtevä letku? 8mm kumiletku, noin 30-40 cm pitkä. En löydä mitään sopivaa paikkaa, mutta letkun pää on hieman pullistunut siihen malliin että se on ehkä joskus ollut kiinni.
                              Tuleeko tankin bensalinjojen vieressä kolmas samankokoinen ?

                              Comment

                              • hezekiel
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2005
                                • 244

                                Polttoainelinjojen kanssa samassa tulee tankilta sininen kova putki kanisterille. Siitä lyhyt letku venttiilille ja venttiilin toisesta päästä käsittääkseni pitäisi mennä imusarjaan, muutenhan tuon aktiivihiilipöntön läpi ei ilmavirta juuri käy? Mutta tälle viimeksi mainitulle letkulle ei siis nyt paikkaa löydy.
                                E32 735iAL, E36 320iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎