Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ohhoh
    Bimmer Rookie
    • Aug 2014
    • 191
    • .

    Originally posted by ohhoh View Post
    Potilaana M50B25 vanoksella,

    Päästömittaus tyhjäkäynnillä:
    CO (%) 0.09
    HC (ppm) 147
    co2 (%) 14.9
    O2 (%) 0.16


    Kierroksilla:
    CO (%) 0.2
    HC (ppm) 36
    co2 (%) 14.8
    O2 (%) 0.34

    Eli HC pomppas tyhjäkäynnillä.
    Uudelleen konttorille tekemättä mitään, saatiin HC huudattamalla menemään nipin napin alle 100.

    Auto ei siltikään pelaa omasta mielestäni ihan niinkuin pitäisi.
    Ongelmat alkavat lähinnä auton lämmettyä:
    Vaihdetta vaihtaessa kierrokset jäävät päälle joksikin aikaa (1-2sec)
    Kylmällä koneella pudottaa kierrokset heti.
    Tyhjäkäynnillä satunnaista tärähtelyä, putkea kuunneltaessa välillä jysähtää.
    Tärähtely ei ole jatkuvaa vaan silloin tällöin huomaa kun tärähtää.
    Kytkimellä auton liikuttelu lähes mahdotonta, pienestä kuormasta rupeaa veivaamaan tyhjäkäyntiä edestakaisin.

    Tähän mennessä tehtyä:
    Lambda, bosch
    ECU:lle menevä jäähdytysnesteen lämp. anturi
    Tyhjäkäyntimoottori putsattu, heiluteltaessa liikkuu ja virrat päällä tärisee
    Imuvuodot käyty läpi, alipaineletkuja ja haitariletku uusittu. Täysin tiivis imupuoli tällä hetkellä.
    Tulpat, NGK BKR6EK
    Kaikki puolat vaihdettu ja todettu toimiviksi.
    MAF vaihdettu purkuauton vastaavaan osaan.
    Bensansuodatin
    Puristuspaineet 13-13,5 barin välillä joka pytty.

    Sitten ehdotuksia mitä ruveta tutkimaan? :think
    Vika ei ole iso, autolla pystyy ihan normaalisti ajamaan, lukuunottamatta pientä takeltelua liikkeellelähdössä, johtuen tyhjäkäynnin oireilusta. Kierroksilla vetää hyvin eikä nyi ylimääräisiä.
    Ehdotuksia?
    Eikö ole kellään mitään ajatusta :think heittäkää nyt jotain

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by ohhoh View Post
      Eikö ole kellään mitään ajatusta :think heittäkää nyt jotain
      Vaikuttaa edelleen ihan imuvuodolta, nimenomaan tuo kierrosten jääminen ylös hetkeksi, tarkoittaa että moottori saa ylimääräistä ilmaa jostakin. Huohottimet huonossa kunnossa? Evap-venttiili jumiutunut auki?

      Itsellä käyttäytyi juuri noin kun oli yksi ~2mm alipaineputki irronnut.
      Last edited by naukkis; 25-06-2017, 13:36.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16427
        • Asikkala

        Originally posted by naukkis View Post
        Vaikuttaa edelleen ihan imuvuodolta, nimenomaan tuo kierrosten jääminen ylös hetkeksi, tarkoittaa että moottori saa ylimääräistä ilmaa jostakin. Huohottimet huonossa kunnossa? Evap-venttiili jumiutunut auki?

        Itsellä käyttäytyi juuri noin kun oli yksi ~2mm alipaineputki irronnut.
        M50b25 eli ei evap-venttiiliä.

        Comment

        • ohhoh
          Bimmer Rookie
          • Aug 2014
          • 191
          • .

          Originally posted by naukkis View Post
          Vaikuttaa edelleen ihan imuvuodolta, nimenomaan tuo kierrosten jääminen ylös hetkeksi, tarkoittaa että moottori saa ylimääräistä ilmaa jostakin. Huohottimet huonossa kunnossa? Evap-venttiili jumiutunut auki?

          Itsellä käyttäytyi juuri noin kun oli yksi ~2mm alipaineputki irronnut.
          Niin se kyllä vaikuttaa siltä, mutta imupuolen saan paineistettua imm kohdalta, kaasuläppä auki ja paineet pysyy hyvin imupuolella, joten ei se kyllä mistään falskaa.. Vai voiko vuotoa olla jossain muualla ja tuo kikka ei sitä paljastaisi?
          Kylmällä koneella kierrokset tosiaan tipahtaa heti kun kytkimeen koskee, mutta lämpimänä on viivettä aika paljonkin.

          Comment

          • Nikke700
            Bimmer Rookie
            • Dec 2011
            • 90
            • finland

            Moro

            M52b28 käy huonosti tyhjäkäynnillä ja rötää aikalailla,tehot aikalailla kadoksissa.

            Inpalla katottu ja livedatalla ilmamassamittari näyttää omiaan ja ! Perässä. Imm vaihettu juuri toimiva ja toimi hyvin 300km

            Vikakoodeja inpa antaa 1 ja 2 lambdasta + imm välillä.

            Vanoksesta tulee vikakoodi sillon tällön kyllä mutta ei pitäs vaikuttaa tyhjäkäyntii röpötyksee tietääkseni.

            Tekee tuota heti kun kone lämpiää vähänkin.

            Alkaa itsellä ideat loppumaan eikä viitsisi turhaa ostella osia.
            Last edited by Nikke700; 23-08-2017, 16:06.

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11092
              • Oulu

              Originally posted by Nikke700 View Post
              Moro

              M52b28 käy huonosti tyhjäkäynnillä ja rötää aikalailla,tehot aikalailla kadoksissa.

              Inpalla katottu ja livedatalla ilmamassamittari näyttää omiaan ja ! Perässä. Imm vaihettu juuri toimiva ja toimi hyvin 300km

              Vikakoodeja inpa antaa 1 ja 2 lambdasta + imm välillä.

              Vanoksesta tulee vikakoodi sillon tällön kyllä mutta ei pitäs vaikuttaa tyhjäkäyntii röpötyksee tietääkseni.

              Alkaa itsellä ideat loppumaan eikä viitsisi turhaa ostella osia.
              Mikä vikakoodi lamdalle? lämmitys? Säätörajat ylittynyt?

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Nikke700
                Bimmer Rookie
                • Dec 2011
                • 90
                • finland

                Originally posted by Pazi88 View Post
                Mikä vikakoodi lamdalle? lämmitys? Säätörajat ylittynyt?
                Vanokselle 212 koodia

                Lambda 1 202 koodi vaihettu juuri voltit 0,22-4,77 heittelee välillä ja lämmöt jossain 80.

                Lambda 2 203 koodi lambda 2 kans heittelee samoilla arvoilla noin ja sama 45-100 lämmöissä.

                Auto myös nakuttaa tällä hetkellä. Chmiedmanilta haettu tarvike nokan anturi oe-laatua ja väitti tiskillä että toimisi normaalisti. Eikö tuon nokan anturi vaikuta juuri vanokseen ja tuohon nakutukseen ainakin? Lambdoista en ole iha niin varma. Auto toimi anturin vaihdon jälkee vaivaiset 350km.
                Last edited by Nikke700; 25-08-2017, 09:46.

                Comment

                • Dille_
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2010
                  • 226
                  • Järvenpää

                  Passaako se täältä kysellä kun ei viiti nostella ikivanhoja..

                  Sattui käsiin e34 mihin vaihdettu m50b25nv rikkoutuneen tilalle. Auto käynnistyy ja sammuu sekunnin päästä. Käy suht normaalisti kun ottaa nokka-anturin töpselin irti?
                  On kokeiltu ehjällä anturilla ja toisella eculla. Mikähän mahtais vaivata?

                  Edit: kun tekniikan vaihdosta ei ollut tarkempaa tietoa, tarkistin myös että kiinni on varmasti m50 dampperi/triggeripyörä ja sitä kokeiltiin muokattuna myös tohon m50tu mallin pyörän asentoon jolloin ei sanonut mitään startatessa. Kiinni on myös varmasti nonvanos ecu + johtosarja & vr anturit. Myös puolat on käyneet irti, reijät putsattu ja tulpat uusia.
                  Last edited by Dille_; 27-08-2017, 01:14.
                  E30 -90 M20 Turbo
                  sigpic

                  Comment

                  • Dille_
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2010
                    • 226
                    • Järvenpää

                    Originally posted by Dille_ View Post
                    Passaako se täältä kysellä kun ei viiti nostella ikivanhoja..

                    Sattui käsiin e34 mihin vaihdettu m50b25nv rikkoutuneen tilalle. Auto käynnistyy ja sammuu sekunnin päästä. Käy suht normaalisti kun ottaa nokka-anturin töpselin irti?
                    On kokeiltu ehjällä anturilla ja toisella eculla. Mikähän mahtais vaivata?

                    Edit: kun tekniikan vaihdosta ei ollut tarkempaa tietoa, tarkistin myös että kiinni on varmasti m50 dampperi/triggeripyörä ja sitä kokeiltiin muokattuna myös tohon m50tu mallin pyörän asentoon jolloin ei sanonut mitään startatessa. Kiinni on myös varmasti nonvanos ecu + johtosarja & vr anturit. Myös puolat on käyneet irti, reijät putsattu ja tulpat uusia.

                    E34 ecuboksin vieressä on 3 relettä joista 2 oli laitettu ristiin, tiedoksi vaan jos jonkun autossa sattuu jostain kumman syystä olemaan sama perseily tehtynä. Säästyy 20h naaman raapimista kummasti.
                    E30 -90 M20 Turbo
                    sigpic

                    Comment

                    • Nikke700
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2011
                      • 90
                      • finland

                      Paljonko arvot pitäis olla cramsaft positionilla kierroksillla ja tyhjäkäynnillä.?

                      Koneena m52b28

                      Näyttää inpalla itellä noin 8-9 tyhjäkäynnillä ja kierroksilla 32-33.

                      Onko normaalia vai meneekö nokan tunnistin vaihtoon?

                      Vikakoodit antaa vanoksesta sen 212 eikä vedä kunnolla.

                      Comment

                      • dumb
                        Newbiemmer
                        • Jan 2010
                        • 10
                        • Taustalla

                        M50b20 vanoksella vm.94 kiukuttelee. Tyhjäkäynti heijaa ja kierroksilla tuntuu täristämistä ihan kuskin penkkiin asti.
                        Imuvuotoja ei ole, tyhjäkäyntiventtiiliä tutkittu ja puhdistettu.
                        Tietokoneella ja delphi-ohjelmalla luettu koodeja ja livedataa. Moottorinohjaimen mielestä imuilma ja moottorin lämpö -48 astetta. Molemmat anturit vaihdettu, ei muutosta (paitsi tyhjäkäynti parani, ennen vaihtoa humppasi oikein kunnolla).
                        Vikakoodeja 2: 81 ja 85 joista molemmat ohjelman mukaan "unknown"
                        Ecu on Siemens ms40.1.
                        Syksyllä toimi vielä ihan normaalisti ja katsastuskin meni läpi. Auto seisonut sisällä kuivassa tallissa melkein koko talven ja nyt on sitten tällainen vika ilmestynyt.
                        Että oisko mitään vinkkiä, kuinka tilannetta alkaisi selvittämään?
                        Last edited by dumb; 17-02-2018, 10:28.

                        Comment

                        • RiZ3*
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 353
                          • Helsinki

                          Vanhaa bensaa?
                          The will to do - the soul to dare

                          E93 M3

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11092
                            • Oulu

                            Originally posted by dumb View Post
                            M50b20 vanoksella vm.94 kiukuttelee. Tyhjäkäynti heijaa ja kierroksilla tuntuu täristämistä ihan kuskin penkkiin asti.
                            Imuvuotoja ei ole, tyhjäkäyntiventtiiliä tutkittu ja puhdistettu.
                            Tietokoneella ja delphi-ohjelmalla luettu koodeja ja livedataa. Moottorinohjaimen mielestä imuilma ja moottorin lämpö -48 astetta. Molemmat anturit vaihdettu, ei muutosta (paitsi tyhjäkäynti parani, ennen vaihtoa humppasi oikein kunnolla).
                            Vikakoodeja 2: 81 ja 85 joista molemmat ohjelman mukaan "unknown"
                            Ecu on Siemens ms40.1.
                            Syksyllä toimi vielä ihan normaalisti ja katsastuskin meni läpi. Auto seisonut sisällä kuivassa tallissa melkein koko talven ja nyt on sitten tällainen vika ilmestynyt.
                            Että oisko mitään vinkkiä, kuinka tilannetta alkaisi selvittämään?
                            BMW Siemens MS40 Fault codes.
                            Engines: BMW M50 petrol engine fault codes.
                            Model code: (E34 5 series, E36 3 series.)

                            1 Ignition Fault Cylinder 1
                            2 Ignition Fault Cylinder 3
                            3 Ignition Fault Cylinder 5
                            5 Injector Fault Cylinder 6
                            6 Injector Fault Cylinder 4
                            8 Park/Neutral Switch
                            9 AirCon Compressor
                            10 AirCon Pressure Switch
                            12 Vehicle Speed Signal
                            14 EGS/DME Connection Error
                            15 EWS
                            22 Injector Fault Cylinder 3
                            23 Injector Fault Cylinder 1
                            24 AirCon Compressor
                            25 Vanos
                            27 Idle Speed Controller
                            29 Ignition Fault Cylinder 2
                            30 Ignition Fault Cylinder 4
                            31 Ignition Fault Cylinder 6
                            33 Injector Fault Cylinder 5
                            49 Power Supply Control Unit
                            50 Injector Fault Cylinder 2
                            51 Tank Ventilation
                            52 Fuel Pump
                            53 Lambda Sensor Heater
                            62 Ignition Signal Resistor
                            63 Knock Sensor Fault Bank 2
                            64 Knock Sensor Fault Bank 1
                            68 Air Flow Sensor (HFM)
                            75 Lambda Sensor Voltage
                            77 TPS
                            79 Cam Position Sensor
                            81 Coolant Temperature Sensor
                            84 Camshaft Sensor
                            85 Intake Air Temperature Sensor
                            97 Tank Ventilation Valve
                            98 Idle Speed Controller
                            99 Lambda Regulation
                            100 Control Unit Fault
                            200 Lambda Sensor Control
                            201 Idle Speed Controller
                            203 TPS
                            204 Ignition Signal Resistor
                            206 Vanos Mechanical Fault
                            207 Vehicle Speed Signal VSS
                            209 EWS Intervention

                            Eli lämpöanturit siinä nyt kiukuttelee. Syytä en osaa sanoa tarkemmin. Mutta koska kummatkin näyttää -48 astetta, on vastus ääretön. Että oisko noille kummallekkin sama jaettu maapiuha ja se esim. poikki.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • dumb
                              Newbiemmer
                              • Jan 2010
                              • 10
                              • Taustalla

                              Kerkesin viimein tutkimaan tuota ylläolevaa ongelmaa lisää. Maadoitus löytyy kyllä molempien antureiden liittimistä. Putsasin myös johtosarjojen maadoituspaikkoja sekä moottorin maakaapelin liitokset; ei vaikutusta käyntiin. Tietokonetta ei ollut nyt saatavilla, joten tarkempaa analyysiä ei saanut tehtyä.

                              Bensa on syksyllä tankkiin jäänyttä, venäjältä tullutta kamaa. Sillä on ajeltu koko viime kesä ilman havaittuja ongelmia.

                              Niin ja yritin myös ruiskia aerosolin ponnekaasuja imusarjan liitoksiin ja alipaineletkujen sekaan. Ei vaikutusta.
                              Last edited by dumb; 09-03-2018, 08:48.

                              Comment

                              • Muurahainen
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                Originally posted by dumb View Post
                                Kerkesin viimein tutkimaan tuota ylläolevaa ongelmaa lisää. Maadoitus löytyy kyllä molempien antureiden liittimistä. Putsasin myös johtosarjojen maadoituspaikkoja sekä moottorin maakaapelin liitokset; ei vaikutusta käyntiin. Tietokonetta ei ollut nyt saatavilla, joten tarkempaa analyysiä ei saanut tehtyä.

                                Bensa on syksyllä tankkiin jäänyttä, venäjältä tullutta kamaa. Sillä on ajeltu koko viime kesä ilman havaittuja ongelmia.

                                Niin ja yritin myös ruiskia aerosolin ponnekaasuja imusarjan liitoksiin ja alipaineletkujen sekaan. Ei vaikutusta.
                                Nykysin bensan säilyvyys ei ole kummoista. 3kk ja voi olla jo käyntihäiriöitä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎