Announcement

Collapse
No announcement yet.

megasquirt kyssäri,tarttis nopeesti tietoo

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • saki
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 247

    Onko moni/kukaan täällä kokeillut ajaa ahdin peliä tuolla Alpha-N kartalla ja sitten pitää "multiply map" päällä? => Kakkoskartta kertovana SD karttana

    Läppärungollisissa peleissä toi ongelma pelkällä SD kartalla on aika huomattava, mutta kyllä se tässä omassakin vaivaa.

    Olen aina käyttänyt tuota pelkkää SD karttaa.. onhan se sangen helppo säätää mutta ei siitä kyllä täydellinen tule sellaisena (toki ihan ajokelpoinen.)

    Eli kun säätää seoksen 100% avauksella kohdilleen on se sitten aika paksulla kun ajat sellaisella 30% avauksella samalla paineella/kierroksilla = samassa kohtaa karttaa. Ero on mulla käytännössä siis jos on WOT säädetty ~12,5-13afr seokselle niin tuollaisessa 140kmh matkassa se menee 10-10,5 seoksella.. ja jos sen siitä laihentelee on se sitten kivuliaan laihalla kun mennään kovaa kaasupohjassa. => Jos ajelee säätö päällä säätää se sitä suuntaan tai toiseen kokoajan riippuen onko kiihdytellyt laiskasti pikku avauksilla vai täyskaasulla. = päättymätön projekti.


    Mikä tällä tavalla säädettynä olisi oikea tapa säätää tämä? Ensin ajaa alipaine puolta läpi ja AN kartta sinnepäin kuntoon niin pienillä paineilla kun pystyy, SD kartta täynnä "100" ja sitten siirtyä hieromaan pelkästään kakkos karttaa ajaen vetoja TPS 20%, 30%, 40% jne. ja hiljaksiin painetta nostaen? ja sen jälkeen palata hieromaan AN karttaa kun SD karttaan on tullut sopiva keskimääräinen profiili eri avauksista?


    Vai onko turha haaveilla että tämä säätötapa (an+sd) ratkaisee tuota ongelmaa? Vaikeampi säädön aloitus on ainakin näin kun on kaksi karttaa sekaisin.. Ja ei toikaan nyt sama ole kuin olisi joka TPS arvolle esim 10% välein oma kartta. väkisin tässäkin kai säädetään eri tilanteissa samoja ruutuja.. hmm..
    BMW i3 REX

    Comment

    • mazajns
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 511
      • Joensuu

      Yhden kaverin moottoripyörän olen säätänyt jossa tuollainen järjestely. Alpha-n on 1 karttana ja speed/density toisena ja siinä oli se add valittuna. Säädettiin jarrullisessa dynossa. Alkuun hukkaportti jumitettuna auki ja pelkät tps alueet ajettiin vaparina. Sitten pikkuhiljaa painetta peliin ja speed density kartta kohdalleen. Iso työ säätää mutta varmaan ilmamäärä mittarin lisäksi ainut keino saada tuollainen ajettavaksi. 750 kuutioinen turbomopo läppärungoilla. Imusarjasta katoaa alipaine välittömästi kaasun avauksen jälkeen.

      Comment

      • bmw89
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2010
        • 565
        • Ulvila

        megassa ei vissiin oo ominaisuutta että bensan syöttö katkeis moottorijarrulla?

        vetää rikkaalle ja nykii hieman tällä hetkellä
        -E30 "316i"

        ex. e46 328i,

        Comment

        • Osku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2005
          • 3324
          • Kouvola,Pilkanmaa

          Originally posted by Vauhtivaunu View Post
          3ms on melko pieni latausaika hukkakipinällä. Aikaa voi kasvattaa aina 4ms asti 0.1ms pykälillä.

          Sitten sen perusennakon katsominen. Pistetään kone käyntiin ja laitetaan "fixed angle" päälle. Ennakoksi kannattaa laittaa 1 aste tai 0 koska hukkakipinän kanssa ei voi käyttää "tavallisen" lampun ennakkopyörää. Lampussa kun pitäisi olla 2-tahtiasetus että ennakkosäädin näyttää oikein.


          Sitten vaan säätää trigger anglea niin kauan että ykk-merkit on kohdallaan. Tämä pitäisi tehdä aina ensimmäisenä toimenpiteenä megan asennuksessa ja aina kun kone puretaan ja kasataan.


          Aika paljonhan siinä on ensikertalaiselle hieromista ennenkuin kaikki on kohdallaan. MS2:ssa on kiihdytysrikastuksessa ns. EAE-toiminto jolla on mahdollista saada kiihdytysrikastuksesta huomattavasti jouhevampi kuin TPS-pohjaisesta mutta se vaatii aika paljon töitä saada toimimaan kunnolla. Kannattaa lukea Ms extran manuaalista ohjeet ja kokeilla.
          Tarkistettiin tuo lampulla eilen iltasella vielä ihan varmuuden varmistamiseksi.
          Alkuperänen VR anturi,alkuperänen triggeri jnejne.

          Merkit kohtasivat kun laitto fixed advancelle ja trigger anglen 1.

          Kyllä tuo nyt tuntuu tulppien vaihdon jälkeen pelaavan paremmin kun koskaan aikasemmin.
          Eilen vielä nostettiin tota Nominal Dwell arvoa 3.5 tuntumiin,vedosta otettiin logia ja katsottii ni dwell pysyy yli 3.8-4ms kokoajan,aikasemmin oli pientä heittoa vedossa 3.3-3.8ms välillä

          Kylmäkäynnistystä on nyt joka käynnistyskerralla hierottu paremmaksi.
          Vielä parit startit niin kone käy tasasesti koko alueen kylmästä käyttölämpöseksi.

          Aavistuksen saisi varmaan olla laihempi seos niin lämpeää nopeammin,eipä tolla kyllä mitää arki ajoja/työmatkoja tulla ajelemaan niin hyvin pitkälti ei oo mitään merkitystä tolla kylmäkäynnistyksellä

          Vielä pitää manuaalia tuijottaa ja ettiä mistä saadaan Autometerille kierroslukusignaali otettua kun tuo on aikasemmin ollut induktiivisella anturilla tuo sytkä ohjaus tossa purkissa.
          Varmaan täytyy joku jumpperi laittaa että saa pelaamaan.

          Ei tuo nyt niin hepreaa enää ole kun on pähkäillyt vähän enemmän ja alkaa ymmärtämään muutosten vaikutuksen ja korjaamaan sen mukaan


          Originally posted by bmw89 View Post
          megassa ei vissiin oo ominaisuutta että bensan syöttö katkeis moottorijarrulla?

          vetää rikkaalle ja nykii hieman tällä hetkellä
          Katsoppa sieltä Accel enrichment asetuksista tuo Decel Fuel amount.
          E30 24V 5D "Vakio"

          Originally posted by ///Make
          1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

          Comment

          • Vauhtivaunu
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 2714
            • P-Karjala

            Originally posted by bmw89 View Post
            megassa ei vissiin oo ominaisuutta että bensan syöttö katkeis moottorijarrulla?

            vetää rikkaalle ja nykii hieman tällä hetkellä
            Se on "overrun fuel cut". Manuaalissa on ohjeet:


            UltraMegaSquirt, UMS, EFI, Fuel Injection, Auto, automotive, car, TPI, computation, ECU, MegaSquirt
            sigpic


            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

            Comment

            • Osku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2005
              • 3324
              • Kouvola,Pilkanmaa

              Vielä pitäs saada apuja.

              MS2v3
              Kierroslukusignaali ulostulo

              Ei saatu auto meterin sport comp2 mittaria näyttämään kierroslukutietoa tosta Tacho output pinnistä.
              Vaikka tacho output on laitettu tunerstudiosta päälle niin mittari ei inahdakkaan.

              Täytyykö tehdä jotain "hardware" muutoksia että saa signaalin ulos ?
              E30 24V 5D "Vakio"

              Originally posted by ///Make
              1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

              Comment

              • tereppa
                Bimmer Rookie
                • Aug 2013
                • 56
                • Ruokolahti

                Tyhjänkäyntimoottorin ohjaus

                Terve taas... Nyt kun yhteys on saatu toimimaan ilmeni semmoinen ongelma, että tyhjänkäyntimoottori surisee kokoajan vaikka virrat on pois päältä. Kyseessä siis e30m20b25 pnp mega ja m20 pin originaali boschin 3 napainen tyhjänkäyntimoottori ja keskimmäiseen eli puna/valkoiseen pinniin tulee 12v (niin kuin pitääkin?), kelta/valkoiseen tulee 1v ja vihreä/valkoiseen tulee 0,5v.

                Tunerstudiosta on warmup only asetus päällä. Jos laittaa tyhjänkäyntimoottorin ohjauksen pois päältä niin se pysyy sammuneena vaikka laittaisi virrat päälle.
                Edit. Kun laittaa idle controllin nonelle niin liittimelle tulee yhä 12v vaikka virrat on pois päältä, mutta tyhjänkäyntimoottori ei pyöri

                Onkohan boxissa joku kytkentä häikkä? Ohjaako mega tuon säätimen maadoitusta vai mitenkö se sitä ohjaa?
                Last edited by tereppa; 24-04-2015, 18:55. Reason: Lisäilyä

                Comment

                • Vauhtivaunu
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 2714
                  • P-Karjala

                  Originally posted by Osku View Post
                  Vielä pitäs saada apuja.

                  MS2v3
                  Kierroslukusignaali ulostulo

                  Ei saatu auto meterin sport comp2 mittaria näyttämään kierroslukutietoa tosta Tacho output pinnistä.
                  Vaikka tacho output on laitettu tunerstudiosta päälle niin mittari ei inahdakkaan.

                  Täytyykö tehdä jotain "hardware" muutoksia että saa signaalin ulos ?
                  Lähtökohta on aina ettei megassa ole "valmiina" kuin suuttimien ohjaus. Kaikki muu kolvataan levylle.


                  Ohje:



                  MS1:n ohje josta selviää kytkentä vähän selkeämmin:


                  sigpic


                  Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                  Comment

                  • Vauhtivaunu
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 2714
                    • P-Karjala

                    Originally posted by tereppa View Post
                    Onkohan boxissa joku kytkentä häikkä? Ohjaako mega tuon säätimen maadoitusta vai mitenkö se sitä ohjaa?
                    Mega ohjaa kaikkia toimintoja maadoittamalla. Se +12v tulee auton johtosarjan puolelta.
                    sigpic


                    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                    Comment

                    • tereppa
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2013
                      • 56
                      • Ruokolahti

                      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                      Mega ohjaa kaikkia toimintoja maadoittamalla. Se +12v tulee auton johtosarjan puolelta.
                      Kiitos jälleen kerran vauhtivaunulle avusta!

                      Comment

                      • MH motorsport
                        BTCF Member
                        • Sep 2011
                        • 2301
                        • Turku

                        Nyt on sellainen tilanne että tuli hommattua megasquirt ms3 ohjaamaan tuota m60b40 mottoria ja olisi aika perehtyä sen toimintaan.
                        Finsquirtille olen käyttäjän tehnyt ja jotain sellannut.
                        Mitä kannattaa opiskella? Löytyykö netistä hyviä sivuja suomen kielellä ja mistä kannattaa ladata/ostaa säätöohjelma.
                        Kaapelille myös tarvetta. Porukka puhunut jostain printterin johdosta. Pelittääkö suoraan usb portista.
                        Säätöläppärin meinasin Gigantista tms hakea mahd edullinen joka ajaa asiaansa. Suosituksia?
                        Autopalvelu MH-motor
                        Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                        Maxxecu myynti ja asennus
                        www.mh-motor.fi
                        0503218217
                        Kulkineet:
                        E6 2000 touring
                        E6 2002 touring
                        E30 318is ///Mtechnic 2
                        E34 ///M5 nürburgring
                        E34 S62b50 turbo dct
                        E39 523i ///Msport
                        F30 320d

                        Comment

                        • andhu
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2012
                          • 535
                          • vihti

                          Kannattaa aloittaa ihan perus opettelusta, että mistä ja miten säädetään mitäkin toimintoa. Aika paljon oppii tunerstudiota tutkiessa ja netin foorumeilta selatessa. Suomen kieliset sivuta rajoittuu justiin finsquirttiin.
                          Säätöohjelma: http://tunerstudio.com/index.php/downloads Ja ehdottomasti kannattaa hommata lisessi tuolta kans, maksaa noin 60e, helpottaa huomattavasti.
                          Säätöläppäriksi on joskus joku suositellut vanhempia läppäreitä, mutta itellä on pari vanhaa läppäriä jo mykistynyt, joten kannattaa tuoreempaa käyttää niin välttyy tietojen häviämisiltä.
                          E30 316 Turbo

                          Comment

                          • Jjaniiii
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2013
                            • 1529
                            • Nilsiä

                            Tämmönen pikku kyssäri eli m50 kdfi kyseessä. Lauantai iltana ruvettii syöttää karttoja sisään kunnes saatiin auto toimimaan jo kohtuu hyvin ja ajeltii ilta pitkin kyliä. Sitten siinä illan päälle sammutettiin auto jonka jälkeen ei enää lähtenyt käyntiin ja seuraavana päivänä uusiks kartta sisään boksille ja taas lähti pyörimään kunnes sammutettiin niin tunerstudio rupes herjaa nyt tällästä eikä olla saatu tämän jälkeen autoa käyntiin enää:
                            Click image for larger version

Name:	20150426163638.jpg
Views:	1
Size:	48.7 KB
ID:	4832340
                            Ainakun koittaa takas onlineen mennä tämä hyppää ruutuun ja tunerstudio menee offlineen..
                            Muutaman kerran myös herjannut että ohjelmissa olis jotain häikkää vaikkei yhtään mitään muutosta ole niihin tehty niin ohjelma vaa huutelee erroria silmille
                            Instagram & Facebook
                            E30 316 M50
                            E36 coupe 608hp/665nm
                            E36 328 F-cup coupe
                            E90 320D M-sport

                            Comment

                            • Osku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2005
                              • 3324
                              • Kouvola,Pilkanmaa

                              Originally posted by Pikkuvelii View Post
                              Nyt on sellainen tilanne että tuli hommattua megasquirt ms3 ohjaamaan tuota m60b40 mottoria ja olisi aika perehtyä sen toimintaan.
                              Finsquirtille olen käyttäjän tehnyt ja jotain sellannut.
                              Mitä kannattaa opiskella? Löytyykö netistä hyviä sivuja suomen kielellä ja mistä kannattaa ladata/ostaa säätöohjelma.
                              Kaapelille myös tarvetta. Porukka puhunut jostain printterin johdosta. Pelittääkö suoraan usb portista.
                              Säätöläppärin meinasin Gigantista tms hakea mahd edullinen joka ajaa asiaansa. Suosituksia?
                              Eiks MS3 oo suoraan boksissa toi usb lähtö ?

                              Jos ei niin sitten pitää VCOM ajurit ja adapteri yms laitella,noihinkin löytyy ohjeet ku vähän googlettelee.

                              Ja kannattaa ostaa heti reilun mittanen jatkojohto siihe,huomattavast mielekkäämpi näpytellä kun saa sen läppärin vaikka auton katolle asti

                              Kannettavaks sellanen missä on hyvä akku,uusia saa fiksuun hintaan,mutta ite en osannu käyttää windows 8:aa joka noissa uudemmissa koneissa on niin meinas lentää läppärit pitkin seiniä heti ekoilla kerroilla


                              Efianalyticsin sivuilta lataat tunerstudion ja sitten Megamanuaalin "setting up" osion pdf:nä koneelle niin helpottaa kummasti tutustumista.
                              Ja megalogviewer kanssa siinä samalla latauksella.

                              Tuohon menee aikaa jonkun verran ennenku "sisäistää" ton ohjelman käyttämisen ja jää se "no missäs se nyt olikaan" pois
                              E30 24V 5D "Vakio"

                              Originally posted by ///Make
                              1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                              Comment

                              • bmw89
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2010
                                • 565
                                • Ulvila

                                Originally posted by Jjaniiii View Post
                                Tämmönen pikku kyssäri eli m50 kdfi kyseessä. Lauantai iltana ruvettii syöttää karttoja sisään kunnes saatiin auto toimimaan jo kohtuu hyvin ja ajeltii ilta pitkin kyliä. Sitten siinä illan päälle sammutettiin auto jonka jälkeen ei enää lähtenyt käyntiin ja seuraavana päivänä uusiks kartta sisään boksille ja taas lähti pyörimään kunnes sammutettiin niin tunerstudio rupes herjaa nyt tällästä eikä olla saatu tämän jälkeen autoa käyntiin enää:
                                [ATTACH]129596[/ATTACH]
                                Ainakun koittaa takas onlineen mennä tämä hyppää ruutuun ja tunerstudio menee offlineen..
                                Muutaman kerran myös herjannut että ohjelmissa olis jotain häikkää vaikkei yhtään mitään muutosta ole niihin tehty niin ohjelma vaa huutelee erroria silmille

                                varmista nyt ainakin että boxi on kunnolla maadotettu ja mielellään myös koneeseen.
                                -E30 "316i"

                                ex. e46 328i,

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎