Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 ylikoko-topic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasu
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 2110
    • Tampere / Isojoki

    Onko nuo kuvat otettu ryssien sateelliitilla kuun takaa?
    Volvo S80 V8
    Mercedes C250d
    M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

    Comment

    • Jube
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 9636
      • ...

      Pyydän heti alkuun anteeksi kun en jaksanut näin yöllä alkaa selaamaan koko topicia läpi ja tarvisin pikaisen vastauksen kysymykseen

      Onko olemassa sellaista setuppia että saisi m21d24 kampuralla stroukattua m20b20 konetta yhtä helposti kuin m20b23 kampuralla ja männillä, eli löytyykö sopivalla puristuskorkeudella olevia mäntiä m20b20 kankien nokkaan että ei tarvisi sorvata :think
      Last edited by Jube; 24-02-2015, 00:00.
      Näillä mennään:
      Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
      BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
      BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
      BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
      MB c124 230CE -90 "Badboy"
      MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

      Comment

      • Peksu_M20
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 2120
        • Lahti

        Iskunpituus 76.8 vs 81. Äkkiseltään heittämällä niin jotkut m5xb20 vanos männät ja sopivat kanget 130 tai 135mm
        Mahtiala kustom - No connection
        Bmw E21 320A -81 "330i"
        Bmw e30 318is

        Comment

        • Miku
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 2624
          • Kajaani

          Originally posted by Jube View Post
          Pyydän heti alkuun anteeksi kun en jaksanut näin yöllä alkaa selaamaan koko topicia läpi ja tarvisin pikaisen vastauksen kysymykseen

          Miten m21d24 kampura eroaa m20b23 kampurasta?
          Onko olemassa sellaista setuppia että saisi dieselin kampuralla stroukattua m20b20 konetta yhtä helposti kuin m20b23 kampuralla ja männillä, eli siten että ei tarvi sorvata mäntiä eikä madaltaa lohkoa ja/tai kantta :think
          Iskupituus b23 muistaakseni 76,8mm. Dieselissä 81mm. Lisäksi dieselin kampura takokamaa.
          Edit:Hidas
          TEAM "Peli Menetetty"
          Nyt:
          E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
          E30 320i 2d m20b27 tic project
          E38 728ia
          E46 316i sedan
          Ex:
          3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

          Comment

          • Jube
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 9636
            • ...

            Eli voisiko ajatella d24 kampuraa, b20 vakio veivejä (onko männäntapin halkaisija sama m20 ja m50 männissä) ja m50b20 vanos mäntiä?
            Onko tiedossa että joku palstalla olisi em. kokoonpanoa käyttänyt :think
            Last edited by Jube; 24-02-2015, 00:29.
            Näillä mennään:
            Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
            BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
            BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
            BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
            MB c124 230CE -90 "Badboy"
            MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

            Comment

            • Jube
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 9636
              • ...

              Osaako kukaan heittää ulkomuistista paljonko on m20b20 Motronic männän puristuskorkeus ja paljonko m5xb20 Vanos männän vastaava korkeus?
              Noilla tiedoilla pääsisi jo vähän hajulle tuleeko onnistumaan jos isku on 81mm ja kanki 130mm :think
              Näillä mennään:
              Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
              BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
              BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
              BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
              MB c124 230CE -90 "Badboy"
              MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

              Comment

              • Peksu_M20
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 2120
                • Lahti

                Originally posted by Jube View Post
                Osaako kukaan heittää ulkomuistista paljonko on m20b20 Motronic männän puristuskorkeus ja paljonko m5xb20 Vanos männän vastaava korkeus?
                Noilla tiedoilla pääsisi jo vähän hajulle tuleeko onnistumaan jos isku on 81mm ja kanki 130mm :think
                Muistaakseni jotain m5xb20 konetta oli tehty myös 140mm kangella... ei ehkä tohon spekulointiin juuri auta... muistelen että tätä m20b20 stroukkausta on pohdittu ennenkin
                Mahtiala kustom - No connection
                Bmw E21 320A -81 "330i"
                Bmw e30 318is

                Comment

                • Jube
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 9636
                  • ...

                  Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                  Muistaakseni jotain m5xb20 konetta oli tehty myös 140mm kangella... ei ehkä tohon spekulointiin juuri auta... muistelen että tätä m20b20 stroukkausta on pohdittu ennenkin
                  Senverran olen nyt selvittänyt asiaa että m20b23 kampuran isku on 76,8mm ja m21d24 81mm, m20b23 männän puristuskorkeus on 37,8mm ja m5xb20 vanos männän 31,64mm.

                  Eli periaatteessa dieselin kampuraa voisi käyttää m20b20 lohkossa 130mm kangilla siten että käyttäisi m20b23 mäntiä 2,1mm sorvattuna (jos on varaa sorvata), tai 135mm kangella siten että käyttäisi m5xb20 vanos mäntiä 1,05mm sorvattuna, eikö vaan?
                  Itse puristuskorkeuden muuttamista enemmän päänvaivaa aiheuttaa männänlakien muotoiltu, m20 mäntä olisi varmasti sen suhteen helpompi aihio mutta jääkö materiaalivahvuus liian hennoksi 2,1mm koneistuksen jälkeen :think

                  Ps: 9,5-10:1 lienee järkevä puristus suhde tuon tyyppiselle vaparikoneelle?
                  Last edited by Jube; 24-02-2015, 17:26.
                  Näillä mennään:
                  Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                  BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                  BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                  BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                  MB c124 230CE -90 "Badboy"
                  MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                  Comment

                  • Peksu_M20
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 2120
                    • Lahti

                    Originally posted by Jube View Post
                    Senverran olen nyt selvittänyt asiaa että m20b23 kampuran isku on 76,8mm ja m21d24 81mm, m20b23 männän puristuskorkeus on 37,8mm ja m5xb20 vanos männän 31,64mm.

                    Eli periaatteessa dieselin kampuraa voisi käyttää m20b20 lohkossa 130mm kangilla siten että käyttäisi m20b23 mäntiä 2,1mm sorvattuna (jos on varaa sorvata), tai 135mm kangella siten että käyttäisi m5xb20 vanos mäntiä 1,05mm sorvattuna, eikö vaan?
                    Itse puristuskorkeuden muuttamista enemmän päänvaivaa aiheuttaa männänlakien muotoiltu, m20 mäntä olisi varmasti sen suhteen helpompi aihio mutta jääkö materiaalivahvuus liian hennoksi 2,1mm koneistuksen jälkeen :think

                    Ps: 9,5-10:1 lienee järkevä puristus suhde tuon tyyppiselle vaparikoneelle?
                    Ehdottomasti pidemmillä kangilla ja modernimmat männät. M20b20 moottorissa ei ole männissä vastaavaa muotoa kun m20b25. Se sun kannen palotila toimii parhaiten ihan perus tasalakisilla männillä.

                    edit: kyllä noissa vanos männissä riittää vara sorvata. Ja ehdottomasti kevyillä m52b28 kangilla.
                    Kuutiotilavuutta noin 2,5 litua. Noin 0.7 milliä kun tuot männän yli dekin niin tulee 10 rutut
                    Last edited by Peksu_M20; 24-02-2015, 17:40.
                    Mahtiala kustom - No connection
                    Bmw E21 320A -81 "330i"
                    Bmw e30 318is

                    Comment

                    • Maza
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 4319
                      • Kannus/Kokkola

                      Originally posted by Jube View Post
                      Senverran olen nyt selvittänyt asiaa että m20b23 kampuran isku on 76,8mm ja m21d24 81mm, m20b23 männän puristuskorkeus on 37,8mm ja m5xb20 vanos männän 31,64mm.

                      Eli periaatteessa dieselin kampuraa voisi käyttää m20b20 lohkossa 130mm kangilla siten että käyttäisi m20b23 mäntiä 2,1mm sorvattuna (jos on varaa sorvata), tai 135mm kangella siten että käyttäisi m5xb20 vanos mäntiä 1,05mm sorvattuna, eikö vaan?
                      Itse puristuskorkeuden muuttamista enemmän päänvaivaa aiheuttaa männänlakien muotoiltu, m20 mäntä olisi varmasti sen suhteen helpompi aihio mutta jääkö materiaalivahvuus liian hennoksi 2,1mm koneistuksen jälkeen :think

                      Ps: 9,5-10:1 lienee järkevä puristus suhde tuon tyyppiselle vaparikoneelle?
                      Kannattaa muistaa myös se, että mäntä voi AKK:ssa osua kampuran vastapainoon, jos isku on suht pitkä verrattuna kiertokankeen. Ei hajuakaan onko tässä tapauksessa sitä ongelmaa vastassa, mutta ennen kamojen ostelua kannattaa varmistaa.

                      Comment

                      • Jube
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 9636
                        • ...

                        Originally posted by Maza View Post
                        Kannattaa muistaa myös se, että mäntä voi AKK:ssa osua kampuran vastapainoon, jos isku on suht pitkä verrattuna kiertokankeen. Ei hajuakaan onko tässä tapauksessa sitä ongelmaa vastassa, mutta ennen kamojen ostelua kannattaa varmistaa.
                        Hyvä huomio!
                        2.7 koneitahan on rakennettu dieselin kampuralla, 135mm kangilla ja M5x männillä, kertoisiko joku em. kombinaation tehnyt onko Mazan mainitsemaa ongelmaa tiedossa :think
                        Onko mutten vanos ja non-vanos männät helman puolelta samanlaisia?
                        Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                        edit: kyllä noissa vanos männissä riittää vara sorvata. Ja ehdottomasti kevyillä m52b28 kangilla.
                        Kuutiotilavuutta noin 2,5 litua. Noin 0.7 milliä kun tuot männän yli dekin niin tulee 10 rutut
                        Kiitoksi tiedosta Pekka, tässähän tulikin myös puristuksien suhteen oleelliset mitat
                        Eli mikäli vastapainoon vastaamis ongelmaa ei tule niin eihän tuo kovin monimutkaiselta kuulosta

                        Mitenhän sitten koneen ulkopuoliset muutokset jotta saadaan vielä päästöihin kun kyseessä on vähäpäästöinen auto?
                        m50b20 suuttimet on hankittuna (ne riittänee?), kaasuläppä pitää varmaan vaihtaa b25 läppään ja suurentaa imusarjan reikää mutta pitääkö myös ilmamäärämittari ja boksi vaihtaa b25 mallisiin?
                        Tästähän ei mitään viimeisiä hevosia haeta vaan enemmänkin väännön lisäämistä siten että konehuone säilyy täysin alkuperäisen näköisenä...
                        Last edited by Jube; 24-02-2015, 18:50.
                        Näillä mennään:
                        Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                        BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                        BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                        BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                        MB c124 230CE -90 "Badboy"
                        MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                        Comment

                        • Peksu_M20
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 2120
                          • Lahti

                          Originally posted by Jube View Post
                          Hyvä huomio
                          2.7 koneitahan on rakennettu dieselin kampuralla, 135mm kangilla ja M5x männillä, kertoisiko joku em. kombinaation tehnyt onko Mazan mainitsemaa ongelmaa tiedossa :think
                          Onko mutten vanos ja non-vanos männät helman puolelta samanlaisia?
                          Ei ole ongelmaa helmojen suhteen mikäli päädyt käyttämään niitä vanos mäntiä. Ovat nykyaikaisia matalahelmoisia mäntiä.
                          Mahtiala kustom - No connection
                          Bmw E21 320A -81 "330i"
                          Bmw e30 318is

                          Comment

                          • Agee-
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2010
                            • 594
                            • Jns

                            Onkos muilla ongelmaa nakutuksen kanssa? Budjettistroukkeri kyseessä, moottoria ohjaa vakio m20b20 motronic(?). Kylmänä toimii ok, lämmetessään alkaa nakuttamaan. Tankissa n.35 litraa 98 ja n.10 litraa 95E10. Ajattelin kokeilla vielä lisätä re85 tankkiin ja katsoa miten muuttuu käytös. Olisiko ehdotuksia?

                            Moottorin speksit
                            M21D24 kampi
                            M50 135mm kiertokanget
                            M52B28 männät
                            731-kansi, vakio pahvilla
                            M50B20 suuttimet
                            VW T5 -08
                            XC70 -05
                            Superb -11

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16290
                              • Asikkala

                              Originally posted by korhone_ View Post
                              Onkos muilla ongelmaa nakutuksen kanssa? Budjettistroukkeri kyseessä, moottoria ohjaa vakio m20b20 motronic(?). Kylmänä toimii ok, lämmetessään alkaa nakuttamaan. Tankissa n.35 litraa 98 ja n.10 litraa 95E10. Ajattelin kokeilla vielä lisätä re85 tankkiin ja katsoa miten muuttuu käytös. Olisiko ehdotuksia?

                              Moottorin speksit
                              M21D24 kampi
                              M50 135mm kiertokanget
                              M52B28 männät
                              731-kansi, vakio pahvilla
                              M50B20 suuttimet
                              Kokeiles nyt ensin pelkällä 98:lla. Mikähän on puristussuhde ?

                              Comment

                              • Agee-
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2010
                                • 594
                                • Jns

                                Originally posted by jr66 View Post
                                Kokeiles nyt ensin pelkällä 98:lla. Mikähän on puristussuhde ?
                                Puristukset 13 paikkeilla, himpun verran ylikin.
                                VW T5 -08
                                XC70 -05
                                Superb -11

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎