Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 ylikoko-topic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    Täälläpäin rakenteilla pikkuhiljaa 1x "B22" ja 1x B23. "B22" sopivat rutut, yli kympin, miten korkeita muuten kannattaa miettiä?

    B23 kone on kuulemma '79 E21:stä otettu, elikkä taitaa olla se korkeapuristeinen versio. Sylinterit porattu ylikokoon, männissä merkintä 80.60. Paljos tuossa korkeapuristeisessa oli puristuksia?

    Molemmat koneet ois tarkotus istuttaa vakio kakslitrasen ruiskuilla (L-jet) sun muilla hiluilla pariin autoon, saada säätöihin, ja huomata käytännön erot.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • makkis
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 5152
      • Kouvola, Savisto

      Mulla ois hommattuna M20B20 koko kone ja etan kampiakseli ja noi pitäs passata toisiinsa
      Aion porauttaa lohkon 83-83,5mm joten osaisko kukaan suoraan kertoa mitkä/minkälaiset männät mun pitäs ettiä ja mitkä kiertokanget? vissiin 325 oli lyhyemmät eli ne mieluummin??

      Kaikkea muutakin fiksua vinkkiä voi antaa.
      Last edited by makkis; 26-06-2006, 21:10.
      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

      Comment

      • Sickness
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 1923
        • Helsinki

        M20b23 koneessa on 76,8mm iskun seurana 130mm kiertarit, m20b27:ssa samoin 130mm kanget 81mm iskun kaverina. B25:ssä on ne m20 koneiden ainoat 135mm kanget, joten aika matalaa mäntää joutuu käyttämään jos meinaa saada nuo kanget sopimaan tuon 81mm iskun kanssa. Toki sitä parempi mitä pidemmillä kangilla voi tehdä.
        E39 520iA -02

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          T3:lta odotellaan B23 hiluja suunnitelmat taas muuttunu, tällä kertaa B23tic msns. Olis tallissa vielä yks kone joutilaana, siihen pitäs tota B25 kampiakseli + B20 sorvattuja mäntiä kokeilla, että miten jaksaa.

          Edittiä: Entäs jos käyttäis B20 vakio lohkoa, heittäis siihen ton B25 kampiakselin, B25 kiertarit, ja B23 männät. Tiedän, turha tehä vaikeeks ku pystyis tolla ylläolevalla saamaan saman aikaan, mutta tossa ois sitte pidemmät kiertokanget, jotka nyt ei taas kauheesti vissiin muuhun ku kulumiseen vaikuta.

          Jatkan tätä turhaa pohdiskelua duunissa...
          Last edited by Supra^; 27-06-2006, 20:07.
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            Originally posted by Sickness
            M20b23 koneessa on 76,8mm iskun seurana 130mm kiertarit, m20b27:ssa samoin 130mm kanget 81mm iskun kaverina. B25:ssä on ne m20 koneiden ainoat 135mm kanget, joten aika matalaa mäntää joutuu käyttämään jos meinaa saada nuo kanget sopimaan tuon 81mm iskun kanssa. Toki sitä parempi mitä pidemmillä kangilla voi tehdä.
            ai noin päin ne olikin
            Eli helpottaa varmaan hommaa jos pistää b20 omat kanget?
            Mutta edelleen niiltä jotka tietää tuohon pakettiin sopivien mäntien mitat ni kaivataan apua, eikös tuohon sovi samanlaiset männät kuin b27 mutta 83-83,5mm halkaisijalla? Tietääkö kukaan missä autossa sellaset männät ois jotka sopisi tähän pakettiin, et sais vähän halvemmal.
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              Originally posted by makkis
              ai noin päin ne olikin
              Eli helpottaa varmaan hommaa jos pistää b20 omat kanget?
              Mutta edelleen niiltä jotka tietää tuohon pakettiin sopivien mäntien mitat ni kaivataan apua, eikös tuohon sovi samanlaiset männät kuin b27 mutta 83-83,5mm halkaisijalla? Tietääkö kukaan missä autossa sellaset männät ois jotka sopisi tähän pakettiin, et sais vähän halvemmal.
              Jep, b20 kanget (130mm) vaan.

              Kannattaisiko tehdä suoraan b25 lohkoon joka olisi 84mm ilman porailuja? Se b20 lohko kun ei noin isoon poraukseen välttämättä suhtaudu kovin hyvin. Sitten olisi mäntävalikoimaakin...

              t.Ville

              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                Originally posted by Supra^
                Edittiä: Entäs jos käyttäis B20 vakio lohkoa, heittäis siihen ton B25 kampiakselin, B25 kiertarit, ja B23 männät. Tiedän, turha tehä vaikeeks ku pystyis tolla ylläolevalla saamaan saman aikaan, mutta tossa ois sitte pidemmät kiertokanget, jotka nyt ei taas kauheesti vissiin muuhun ku kulumiseen vaikuta.
                Pidemmillä kiertareilla kiertää iloisemmin.

                Joutuu varmaan ottamaan niistä b23 männistä aika reippasti pois jos tuon yhdistelmän haluaa toimivaksi. Isku b23 vs b25 on kuintenkin vain 1.8mm kun kiertarissa on 5mm eroa..

                t.Ville

                Comment

                • Freak
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 2496

                  Originally posted by Kyytsis
                  Joutuu varmaan ottamaan niistä b23 männistä aika reippasti pois jos tuon yhdistelmän haluaa toimivaksi. Isku b23 vs b25 on kuintenkin vain 1.8mm kun kiertarissa on 5mm eroa..

                  t.Ville
                  Ei onnistu.

                  Originally posted by Kyytsis
                  Pidemmillä kiertareilla kiertää iloisemmin.
                  Noin puhutaan vain essonbaarissa tai laihialla...
                  Miten selität sitten S5x moottoreiden iloisen kiertämisen?
                  Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                  Vanha Uuden liiton mies...

                  Comment

                  • Kyytsis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 3472
                    • Helsinki

                    Originally posted by Freak
                    Noin puhutaan vain essonbaarissa tai laihialla...
                    Miten selität sitten S5x moottoreiden iloisen kiertämisen?
                    Ne on niin iloisia?

                    t.Ville

                    Comment

                    • ZoMbiE
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2003
                      • 2583
                      • Lohja, Virkkala

                      Kyllä se syy "paremmuuteen" on juurikin se että pidemmällä kangella saadaan pienempi kampikulma. Ei tule niin herkästi kanki kurkkaamaan, lohkon kyljestä, että kuka sitä laulattaa...

                      Mutta on toi omakin viel kasassa pysyny ,ainaki toistaiseksi, noilla lyhkäsilläki... Toivotaan ,että pysyy jatkossakin.

                      Comment

                      • Freak
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 2496

                        Originally posted by ZoMbiE
                        Kyllä se syy "paremmuuteen" on juurikin se että pidemmällä kangella saadaan pienempi kampikulma. Ei tule niin herkästi kanki kurkkaamaan, lohkon kyljestä, että kuka sitä laulattaa...

                        Mutta on toi omakin viel kasassa pysyny ,ainaki toistaiseksi, noilla lyhkäsilläki... Toivotaan ,että pysyy jatkossakin.
                        Ehkä sun pitäis kertoa tuo sama myös BMW:n ja varsinkin Motorsport osaston moottori-insinööreille. Nimittäin sen verran pienillä kampisuhteilla poijjaat niitä moottoreitaan suunnittelevat...
                        Mutta ei siinä mitään. Kukin tavallaan ja parempi valita se pidempi vaihtoehto, jos se vain on järkevästi mahdollista.
                        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                        Vanha Uuden liiton mies...

                        Comment

                        • L.H
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 2481
                          • Lohja

                          Originally posted by Kyytsis
                          Pidemmillä kiertareilla kiertää iloisemmin.
                          Originally posted by Freak
                          Noin puhutaan vain essonbaarissa tai laihialla...
                          Miten selität sitten S5x moottoreiden iloisen kiertämisen?

                          Originally posted by Freak
                          Ehkä sun pitäis kertoa tuo sama myös BMW:n ja varsinkin Motorsport osaston moottori-insinööreille. Nimittäin sen verran pienillä kampisuhteilla poijjaat niitä moottoreitaan suunnittelevat...
                          Mutta ei siinä mitään. Kukin tavallaan ja parempi valita se pidempi vaihtoehto, jos se vain on järkevästi mahdollista.
                          Niin mikäs se sun mielipide nyt oli? Pidempien paremmuus on vaan essonpaarijuttuja, vai että kannattaa tietysti käyttää mahdollisimman pitkiä kankia?
                          “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                          Comment

                          • makkis
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 5152
                            • Kouvola, Savisto

                            Originally posted by Kyytsis
                            Jep, b20 kanget (130mm) vaan.

                            Kannattaisiko tehdä suoraan b25 lohkoon joka olisi 84mm ilman porailuja? Se b20 lohko kun ei noin isoon poraukseen välttämättä suhtaudu kovin hyvin. Sitten olisi mäntävalikoimaakin...

                            t.Ville
                            Niinhän se olis aina kaikki fiksumpaa tehdä sillä helpommalla tavalla
                            Mutta kun tavoitteenani on tehdä tuo moottori siten että mun ei tarvi muutoskatsastaa 320 e30:iä 325 vastaavaksi

                            Ja eikös noita porauksia tuohon 83,5mm ole tehty vaik kuinka ja heitetty se b23 kampura sinne ja kestäny hyvin??
                            Joten jos jätän sen porauksen vaik 83mm ni luulis kestävän, periaatteessa MINUN mielestäni ongelman tässä tapauksessa aiheuttaa nuo männät

                            Kertokaa jos täysin hakoteillä olen. Ja otetaan tän koneen rakennus vaikka siltä kannalta että tehdään kerrankin hieman erilainen m20 motti, ku ei noit b20 koneit paljoa ole etan kampuroilla näkyny? (miksiköhän?)
                            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                            Comment

                            • Freak
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 2496

                              Originally posted by L.H
                              Niin mikäs se sun mielipide nyt oli? Pidempien paremmuus on vaan essonpaarijuttuja, vai että kannattaa tietysti käyttää mahdollisimman pitkiä kankia?
                              [Rautalanka=L.H]Niin, että ei ne pitkät kiertokanget tai siis suuri kampisuhde ole mikään iloisesti kiertävän koneen ehdoton edellytys. Mutta kuitenkin kannattaa valita se pidempi kk vaihtoehto vaikka sitten vähemmän kulumisen kannalta, jos se on jotenkin yksinkertaisen helppoa ja vaivatonta eikä vaadi suuria henkisiä tai taloudellisia ponnisteluja.Eli vielä kertauksena. Suuri kampisuhde (pitkät kiertokanget) ei VÄLTTÄMÄTTÄ ole mikään kierroskoneen tunnusmerkki. Esim. S50B32.[/Rautalanka]
                              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                              Vanha Uuden liiton mies...

                              Comment

                              • L.H
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2003
                                • 2481
                                • Lohja

                                Originally posted by Freak
                                [Rautalanka=L.H]Niin, että ei ne pitkät kiertokanget tai siis suuri kampisuhde ole mikään iloisesti kiertävän koneen ehdoton edellytys. Mutta kuitenkin kannattaa valita se pidempi kk vaihtoehto vaikka sitten vähemmän kulumisen kannalta, jos se on jotenkin yksinkertaisen helppoa ja vaivatonta eikä vaadi suuria henkisiä tai taloudellisia ponnisteluja.Eli vielä kertauksena. Suuri kampisuhde (pitkät kiertokanget) ei VÄLTTÄMÄTTÄ ole mikään kierroskoneen tunnusmerkki. Esim. S50B32.[/Rautalanka]
                                No noista teksteistä nyt ei oikein ottanut selvää..
                                Mikäs isku ja veivin pituus tommosessa s50 moottorissa on? Mulla kun ei ole tietoa kun noista vanhemmista moottoreista(ja niistäkin hyvin vähän ), mutta kyllähän niissä ainakin toi suhde on reilusti parempi kun esim. 87mm iskulla ja 130mm veiveillä.
                                “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎