Originally posted by ///JATKE
View Post
Originally posted by ///JATKE
View Post
Sulla on asiat jo teoriatasolla vähän hukassa. Kun vaihdat kiertokanget viisi milliä pidempiin eli tässä tapauksessa 130mm -> 135mm, niin kyllä se mäntä tulee sen kaiken viisi milliä ylemmäs. Iskunpituuden muutos sen sijaan jaetaan kahdella eli mainitsemasi 81-66=15mm/2 -> mäntä tulee 7,5 milliä alkuperäistä ylemmäs.
Olen sellaisessa käsityksessä, että mäntä m20b20-moottorissa tulee lohkosta 0,4mm yli. Tämä täytyy ottaa huomioon myös. Riippuu aivan rakentajan rohkeudesta kuinka pieneksi mäntä-kansi -välyksen tohtii jättää. Yleensä paljon mainostettu min. välys on 0,8mm, mutta kuulemma kyllä jotkut hurjat ajavat liki 0,6mm välyksellä. Tarvittavaan välykseen vaikuttavat osien taipuma/venymä sekä sylinterin/männän kuluneisuus ja männän korkeus eli kuinka paljon mäntä pääsee keinahtamaan ykk:ssa. BMW:n vakiotiivisteen paksuus on jotain 1,7mm ja paksumpi 2,0mm. Näiden tietojen perusteella saat laskettua selville sorvattavan määrän.
Mainitsit lukeneesi koko topikin läpi, mutta suosittelen tutustumaan varsinkin alkuun uudelleen. Siellä on jo aiemmin keskusteltu vastaavasta asiasta. jostain post. 80-90 alkaen varmaankin.
Kuten P_hirvonen jo kertoi, löytyy uudemmista moottoreista matalampia mäntiä, jos haluaa pidempää kiertokankea käyttää. Mahlen mäntäkataloogia vain tutkimaan. Jos tyytyy vakioon 130mm kiertokankeen, niin yhtenä mäntävaihtoehtona on myös m20b23-koneen mäntä. Se on halkaisijaltaan samat 80mm, mutta matalampi ja siten siis sorvattavaakin on vähemmän. Niillä männillä "m20b24" -moottorin pitäisi saada toimimaan...
Comment