Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 ylikoko-topic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2496

    Originally posted by ///JATKE View Post
    Kuinka paljon on varaa nostaa mäntää B20 koneessa ilman sorvaus tarvetta? Vai onko automaattisesti YKK:oossa jo mäntä niin korkealla, että kun vaihtaisi 135mm kanget, tarvitsisi madaltaa 2,5mm männästä?
    Originally posted by ///JATKE View Post
    Just tossa pyörittelin lukuja, vakio poraus (80mm), 130mm kanget, 81mm iskun kampura, tulis 2442cc. Ja vakio isku on tossa kampurassa varmaankin 66mm(?).

    Joten 81mm-66mm=15mm
    Vakiosta voi sylinterin tasalle tuoda 0,7mm korkeammalle, = 14.3mm
    Puolet piti vissiin madaltaa, eli 7,15mm? Eli mäntää pitäisi laskea tuon verran.

    Oonko mä nyt kuinka hakusessa tän homman kanssa... Jos näin on, kestääkö mäntä tämän madalluksen, jos kestää, niin 2.4l kone olisi kyllä maittava, ns. "pienellä vaivalla".

    Sulla on asiat jo teoriatasolla vähän hukassa. Kun vaihdat kiertokanget viisi milliä pidempiin eli tässä tapauksessa 130mm -> 135mm, niin kyllä se mäntä tulee sen kaiken viisi milliä ylemmäs. Iskunpituuden muutos sen sijaan jaetaan kahdella eli mainitsemasi 81-66=15mm/2 -> mäntä tulee 7,5 milliä alkuperäistä ylemmäs.

    Olen sellaisessa käsityksessä, että mäntä m20b20-moottorissa tulee lohkosta 0,4mm yli. Tämä täytyy ottaa huomioon myös. Riippuu aivan rakentajan rohkeudesta kuinka pieneksi mäntä-kansi -välyksen tohtii jättää. Yleensä paljon mainostettu min. välys on 0,8mm, mutta kuulemma kyllä jotkut hurjat ajavat liki 0,6mm välyksellä. Tarvittavaan välykseen vaikuttavat osien taipuma/venymä sekä sylinterin/männän kuluneisuus ja männän korkeus eli kuinka paljon mäntä pääsee keinahtamaan ykk:ssa. BMW:n vakiotiivisteen paksuus on jotain 1,7mm ja paksumpi 2,0mm. Näiden tietojen perusteella saat laskettua selville sorvattavan määrän.

    Mainitsit lukeneesi koko topikin läpi, mutta suosittelen tutustumaan varsinkin alkuun uudelleen. Siellä on jo aiemmin keskusteltu vastaavasta asiasta. jostain post. 80-90 alkaen varmaankin.

    Kuten P_hirvonen jo kertoi, löytyy uudemmista moottoreista matalampia mäntiä, jos haluaa pidempää kiertokankea käyttää. Mahlen mäntäkataloogia vain tutkimaan. Jos tyytyy vakioon 130mm kiertokankeen, niin yhtenä mäntävaihtoehtona on myös m20b23-koneen mäntä. Se on halkaisijaltaan samat 80mm, mutta matalampi ja siten siis sorvattavaakin on vähemmän. Niillä männillä "m20b24" -moottorin pitäisi saada toimimaan...
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • Bessi
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2002
      • 697
      • Kitee

      Mites ootte kiristäneet näitä M20 koneen kansia arp:n pinnapulteilla?
      Bmw E30
      Audi RS4 B7
      Vw TIGUAN
      Mb W201

      Comment

      • Jukka81
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 1176

        Originally posted by Bessi View Post
        Mites ootte kiristäneet näitä M20 koneen kansia arp:n pinnapulteilla?
        Ihan vaan ARP:in oman ohjeen mukaan, olikohan 84nm kolmessa eri vaiheessa.
        -E30 325i M-TechII Turbo
        -E39 528iA M-Sport
        -E46 330i Cabriolet M-Sport Individual

        Comment

        • ZoMbiE
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2003
          • 2583
          • Lohja, Virkkala

          Originally posted by Jukka81 View Post
          Ihan vaan ARP:in oman ohjeen mukaan, olikohan 84nm kolmessa eri vaiheessa.
          Itse kiristin omani 3 vaiheessa, 90nm lopputiukkuus.

          Comment

          • Peksu_M20
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 2120
            • Lahti

            Onko kukaan nähnyt tai kuullut lohkon korottamisesta eli dekin päälle lisätää 10-15mm koneistettu levy ja sen jälkeen putkitetaan sylinterit?

            pyörittelen kesäksi kaikenlaisia visioita.
            Mahtiala kustom - No connection
            Bmw E21 320A -81 "330i"
            Bmw e30 318is

            Comment

            • Jasu
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 2110
              • Tampere / Isojoki

              Originally posted by pekka_hirvonen View Post
              Onko kukaan nähnyt tai kuullut lohkon korottamisesta eli dekin päälle lisätää 10-15mm koneistettu levy ja sen jälkeen putkitetaan sylinterit?

              pyörittelen kesäksi kaikenlaisia visioita.
              En juuri tässä koneessa, mutta muutamassa muussa kyllä.
              Volvo S80 V8
              Mercedes C250d
              M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

              Comment

              • Peksu_M20
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 2120
                • Lahti

                Originally posted by Jasu View Post
                En juuri tässä koneessa, mutta muutamassa muussa kyllä.
                Hienoa perhana. Onko jakaa lisää tietoa, mikä väli tiivisteeksi ja mitkä materiaalit korotukseen?
                Mahtiala kustom - No connection
                Bmw E21 320A -81 "330i"
                Bmw e30 318is

                Comment

                • Peksu_M20
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 2120
                  • Lahti

                  Männät:
                  M44, 30.4mm CH, 84mm bore
                  M42, 31.65mm CH, 84mm bore
                  M43, 31.65mm CH, 84mm bore
                  M40, 31.65mm CH, 84mm bore
                  M20, 34.09mm CH, 84mm bore
                  M50B25 (VANOS), 32.55mm CH, 84mm bore
                  M50B25 (non VANOS), 38.2mm CH, 84mm bore
                  M52B28, 31.82mm CH, 84mm bore
                  M54B30, 28.32mm CH, 84mm bore
                  S50B30 (USA), 32.8mm CH, 86mm bore
                  S50B32 (USA), 31mm CH, 86.4mm bore

                  Kampurat:
                  M20B25 75mm
                  M20B27 81mm
                  M50B25, 75mm
                  M50B28, 84mm
                  M52B28, 84mm
                  M54B30, 89.6mm

                  Kiertkanget:
                  M50B25 (VANOS) 140mm
                  M50B25 (non VANOS), 135mm
                  M20B27, 130mm
                  M20B20, 130mm
                  M20B25, 135mmBlock

                  Lohkot:
                  M20B25, deck height = 206.7mm
                  M20B27, deck height = 206.2mm

                  stroukkeri miehille pikainen lista. Lainattu joskus jostain. Väärät tiedot saa toki korjata.
                  Mahtiala kustom - No connection
                  Bmw E21 320A -81 "330i"
                  Bmw e30 318is

                  Comment

                  • Poje^
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2008
                    • 451
                    • Simo

                    Itsellä okisi vm.83 lohko ja vm89 kampura m20b25 eli pasaavathan nämä toisiinsa kun kl-varaosalla oli runkolaakerisarjoja 2 mallia toinen 88ylöspäin ja toinen 88 alas päin??
                    E30 325i M-Tech 2
                    E91 320Da M-Sport

                    Comment

                    • Peksu_M20
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 2120
                      • Lahti

                      Originally posted by Poje^ View Post
                      Itsellä okisi vm.83 lohko ja vm89 kampura m20b25 eli pasaavathan nämä toisiinsa kun kl-varaosalla oli runkolaakerisarjoja 2 mallia toinen 88ylöspäin ja toinen 88 alas päin??
                      Passaa hyvin. Vain runkolaakereissa muutos
                      Mahtiala kustom - No connection
                      Bmw E21 320A -81 "330i"
                      Bmw e30 318is

                      Comment

                      • Poje^
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2008
                        • 451
                        • Simo

                        Itsellä okisi vm.83 lohko ja vm89 kampura m20b25 eli pasaavathan nämä toisiinsa kun kl-varaosalla oli runkolaakerisarjoja 2 mallia toinen 88ylöspäin ja toinen 88 alas päin??
                        E30 325i M-Tech 2
                        E91 320Da M-Sport

                        Comment

                        • Sam Hill
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2009
                          • 150
                          • Joensuu

                          Onko kellään kokemusta Febi merkkisistä keinuvivuista? Kestääkö hyvin vaparikäytössä 284/272 nokan kanssa?

                          Entäpä mitä venttiilinjousia olette käyttäneet B20 kannen kanssa kun tarkoitus olisi istuttaa B25:en venttiilit sinne? Kierroksia kone ei tule paljoa yli normi rajoittimen ottamaan. Fanssin mukaan b25:ssä on kuitenkin noin 2mm leveämmät jouset.

                          Comment

                          • Ahdinko
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2010
                            • 227
                            • Kerava

                            Originally posted by Sam Hill View Post
                            Onko kellään kokemusta Febi merkkisistä keinuvivuista? Kestääkö hyvin vaparikäytössä 284/272 nokan kanssa?
                            Taitaa olla orkkikset Febin valmistamia :think ja monihan on nimenomaan noita rempan yhteydessä laittanut.
                            Harrastepeli E30 325 "Räyhä"
                            Käyttis 535i GT F07
                            Ex: X1 E84 28i Xdrive
                            Ex: E90 325

                            Comment

                            • ///Make
                              BTCF Member
                              • May 2007
                              • 4683
                              • Lahti

                              Originally posted by Sam Hill View Post
                              Onko kellään kokemusta Febi merkkisistä keinuvivuista? Kestääkö hyvin vaparikäytössä 284/272 nokan kanssa?
                              Febi Bilstein, ihan on laatukeinut ja kestää kyllä -varsinkin jos olet uusia hankkimassa.
                              Z3 3,0 Coupe -98
                              E30 325E 4D -85
                              Originally posted by TNT
                              Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

                              Comment

                              • Ezpej
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2012
                                • 252
                                • Pilkanmaan ylipaineistaja

                                Originally posted by ///Make View Post
                                Febi Bilstein, ihan on laatukeinut ja kestää kyllä -varsinkin jos olet uusia hankkimassa.

                                Paljonko nostoa nokassa? kova nosto + korkeat kierrokset = keinupoikki.
                                Merkkiä en muista mutta laatu vaikuttaa paremmalle kun febi, hain kyseiset keinut Autopro:lta.

                                Kestäähän ne keinut jos et nosta rajotinta yli 7k rpm. Kokemuksella voin sanoa että 2 settiä jo vaihtanut. Vähän aikaa kestää veättää rajotinta vasten sitte sanoo poks.


                                Ja sparkcut ei myöskää ole tervettä noille.
                                6850rpm tuntus mulla aika maximeille vakio keinuille. Nokkana enemin z45.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎