Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 ylikoko-topic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cee.Koo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 354
    • Twilight zone

    #16
    Vuoden 86 jälkeen m20:ssä on samanlaiset runkolaakerit ku m50:ssä, itelle tuli vaan ekax tilattua väärät runkolaakerit ja paketissa oli merkintä BMW m20/m50. Oma pata on 86:n jossa on vanhanmallin runkolaakerit.
    Eipä tiedä vaikka sopiskin m50 kampura m20:iin
    With jap crap, life sucks and then you die

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      #17
      Mutta mitä hyötyä on M50 kampurasta, kun siinä on sama iskunpituus?

      Noissa strokerkiteissä käytetty poraus on 86 mm, tai pienempi.


      Comment

      • jvakeva
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2433
        • Kouvola

        #18
        Originally posted by Bullitt
        Mutta mitä hyötyä on M50 kampurasta, kun siinä on sama iskunpituus?

        Noissa strokerkiteissä käytetty poraus on 86 mm, tai pienempi.
        meinasi varmaan m52b28.. mutta onko siinäkään iskua enempää, kun 81mm?
        B10 V8 # 108
        saab r560 8X4

        Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

        Comment

        • Bullitt
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 2786
          • Turku

          #19
          M52B28 kampiakselissa on 84 mm iskunpituus, eli tulis aika tarkalleen 2,8-litrainen moottori M20B25 84 mm vakioporauksella.

          Iskunpituus kasvaisi siis 9 mm, eli männät tulisivat 4,5 mm ylemmäs. Asian voisi korjata sorvaamalla mäntiä, mutta 4,5 mm on jo aika paljon pois männän päältä.

          Toinen vaihtoehto olisi käytää M20B20 kiertokankia, jotka ovat 130 mm pitkät, eli 5 mm lyhyemmät kuin M20B25 kiertokanget. Lyhyempiä kiertokankia käytettäessä kannattaa varmistaa, että kampiakselin vastapainojen ja männänhelman väliin jää alakuolokohdassa hiukan rakoa.

          Joku ahkera vois laskeskella vaikka päissään, että miten puristusten käy. Iskutilavuuden kasvaessa puristussuhde yleensä nousee, mutta toisaalta lyhyempiä kiertokankia käytettäessä mäntä jäisi 0,5 mm alkuperäistä alemmas yläkuolokohdassa, eli puristustilavuus jää suuremmaksi.

          Mikä on siis lopullinen puritussuhde? En oo vielä ite jaksanut kaivaa laskutikkua esiin...


          Comment

          • Freak
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 2539
            • .

            #20
            Originally posted by Bullitt
            M52B28 kampiakselissa on 84 mm iskunpituus, eli tulis aika tarkalleen 2,8-litrainen moottori M20B25 84 mm vakioporauksella.

            Iskunpituus kasvaisi siis 9 mm, eli männät tulisivat 4,5 mm ylemmäs. Asian voisi korjata sorvaamalla mäntiä, mutta 4,5 mm on jo aika paljon pois männän päältä.

            Toinen vaihtoehto olisi käytää M20B20 kiertokankia, jotka ovat 130 mm pitkät, eli 5 mm lyhyemmät kuin M20B25 kiertokanget. Lyhyempiä kiertokankia käytettäessä kannattaa varmistaa, että kampiakselin vastapainojen ja männänhelman väliin jää alakuolokohdassa hiukan rakoa.

            Joku ahkera vois laskeskella vaikka päissään, että miten puristusten käy. Iskutilavuuden kasvaessa puristussuhde yleensä nousee, mutta toisaalta lyhyempiä kiertokankia käytettäessä mäntä jäisi 0,5 mm alkuperäistä alemmas yläkuolokohdassa, eli puristustilavuus jää suuremmaksi.

            Mikä on siis lopullinen puritussuhde? En oo vielä ite jaksanut kaivaa laskutikkua esiin...
            Ja menee samalla kampisuhteet päin peetä. Mutta kelatkaas tätä. Ehkä kalliimpi vaihtoehto, mutta varmasti parempi. M52B28 kampi, M20B25 kanget ja M43B18 männät. Näissä mäntiissä on pk 31,65 (vs. B25 34,2) eli ei niin pahasti enään sorvattavaa. Eri asia on mistä noita mäntiä saa. Uusia tietysti, mutta tulisko halvemmaksi teettää sopivat männät?
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • Suutari
              Bimmer Enthusiast
              • May 2003
              • 3059
              • Suomi

              #21
              Väittäisin kyllä vahvasti,että jos kampiakselin laakerit käy niin käy myös kampiakselikin..jonkun tiivisteen saatta joutua koneistamaan pesältään tai eri kokoseksi vaihtamaan. Mites M3 kompurat ...olisko noissa pitempi isku..en rupea väittämään kun en muista ja en jaksa selata netistä kun ei ole ajankohtainen, mutta noita kai käytetty isommissa stroukkereissa jos en ihan väärin muista. hintaa tulee kyllä jo ihan perkeleesti. Halvin taitaa olla nostaa 2.8/2.5 24.v kone nokalle ja ajella onnellisena pienen virityksen jälkeen . ei paljon varmasti tehoissa häviä ...ja on ainakin miljoona kertaa fiksumpi/halvempi operaatio. :roll:
              Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
              -Official BTCF-Sauna Team-
              -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
              -Team BTCF Top Alcohol-
              -Team Pimp My Bride-
              TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
              R.I.P. 1K MOTORSPORTS
              R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
              526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

              Comment

              • Bullitt
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 2786
                • Turku

                #22
                Originally posted by Freak
                Ja menee samalla kampisuhteet päin peetä. Mutta kelatkaas tätä. Ehkä kalliimpi vaihtoehto, mutta varmasti parempi. M52B28 kampi, M20B25 kanget ja M43B18 männät. Näissä mäntiissä on pk 31,65 (vs. B25 34,2) eli ei niin pahasti enään sorvattavaa. Eri asia on mistä noita mäntiä saa. Uusia tietysti, mutta tulisko halvemmaksi teettää sopivat männät?
                Ei ne nyt ihan päin peetä voi mennä, kun M54B30 moottorissa on huonompi kampisuhde, mitä tossa mun ehdottamassa kokoonpanossa.


                Comment

                • Pluto
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1860
                  • Raisio

                  #23
                  Elikkä onkos sylinterien välissä liian vähän materiaalia jos siin on ~5,5mm tavaraa? Tänään purin konetta senverran että sai laskeskeltua et joku tommonen määrä siihen jää jos porauttaa 85,5mm kokoon.
                  BMW F32 435d

                  Comment

                  • Suutari
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 3059
                    • Suomi

                    #24
                    Ei se taida olla kiinni niinkään siitä välistä vaan siitä että seinämät sylintereissä jää tarpeeks paksuiks. Sieltähän se teho oikeastaan tulee jos on statikkaa hiukka lukenut ..maks porauksista en sitten tiedä kun ei ole kokemusta. luulis tuon olevan aika rajoilla kun on 85.5 ni 1.5mm ylikoko..sen tiedän et m20 b20 lohkoja porattu "turvallisesti" 84mm...miten lie sitten nykysissä sylinteriputkissa tuo karkaisu hoidettu et onko läpi..todennäkösesti on, mutta ei voi oilla varma...joku jolla tietoa m20 vehkeistä enemmän niin voisi valaista asiaa.
                    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                    -Official BTCF-Sauna Team-
                    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                    -Team BTCF Top Alcohol-
                    -Team Pimp My Bride-
                    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                    Comment

                    • f1zz
                      GTi:stä tuttu
                      • Sep 2003
                      • 1469
                      • Veikkola

                      #25
                      M20 ylikoko-topic -yhdistetty

                      herätän taas tämän ikuisen keskustelin, kuinka suureksi m20 lohkon voi porata ja onko lohkoissa eroja?

                      Suurimmalla koolla tarkotan että se vielä kestää
                      Last edited by petrolhead; 15-01-2012, 12:02.

                      Comment

                      • vleivo
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2003
                        • 708
                        • Zürich Switzerland

                        #26
                        3.0l kittejä on mielstäni ollut joskus myynissä jenkeissä ja hyvin ne oli kestäneet. :roll: Tuskin toi on se maximi koko mutta ainaskin jotain sinnepäin. :wink:
                        1990 Chevy Corvette Convertible 5.7 TPI
                        1991 BMW ”329i” Cabrio Ierland Engineering
                        1991 Ford Mustang GT 5.0
                        1994 BMW M5 3.8
                        2011 H-D Fatboy Special
                        2017 Opel Insignia Country Tourer 4x4

                        Comment

                        • Jacek
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 552
                          • Helsinki

                          #27
                          M20 on olemassa kahta lohkoa - 80mm ja 84mm männänhalkasijalla. 80mm lohkoa ei voi porata 84mm kokoon koska se menee veltoksi. Se ei ole pituussuunnassa kiinteä vaan sylinterien välillä olevat vesitilat eivät ole kiinni viereisessä sylinterissa. 84mm lohkossa näin taas on ja lohko pysyy jäykkänä.

                          M20 moottorin osilla suurin tilavuus on 2,7L. Käyttämällä M52, S50 tai S52 moottorin osia päästään parhaimmillaan 3,2L iskutilavuuteen edellyttäen että lohko kestää 85,3mm porausta mitä en ole koskaan kokeillut. Uskoisin sen sitä kyllä kestävän.

                          Lisäksi pitäisi selvittää mahtuvatko kiertokanget pyörimään lohkossa ja riittääkö lohkon korkeus jne. Puhtaasti iskunpituus & sylinterinhalkaisijapuolelta tarkasteltuna tuo on mahdollista mutta käytännössä niin kallista ettei kannata. Perustana olisi S52 kampiakseli joka hiotaan epäkeskeisesti 49mm KK-kaulastaan M20 sopivaan 45mm mittaan . Näin 90mm iskusta saataisiin n 94mm. 85,3x 94 = n 3,25L

                          Paras hinta/laatusuhde on joko M52B28 kampiakselilla tehty 2,8L tai sitten vaan 2,7L ETAn alakerta.
                          (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                          Osia myytävänä

                          http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                          Comment

                          • f1zz
                            GTi:stä tuttu
                            • Sep 2003
                            • 1469
                            • Veikkola

                            #28
                            Originally posted by Jacek
                            M20 on olemassa kahta lohkoa - 80mm ja 84mm männänhalkasijalla. 80mm lohkoa ei voi porata 84mm kokoon koska se menee veltoksi. Se ei ole pituussuunnassa kiinteä vaan sylinterien välillä olevat vesitilat eivät ole kiinni viereisessä sylinterissa. 84mm lohkossa näin taas on ja lohko pysyy jäykkänä.

                            Lisäksi pitäisi selvittää mahtuvatko kiertokanget pyörimään lohkossa ja riittääkö lohkon korkeus jne. Puhtaasti iskunpituus & sylinterinhalkaisijapuolelta tarkasteltuna tuo on mahdollista mutta käytännössä niin kallista ettei kannata. Perustana olisi S52 kampiakseli joka hiotaan epäkeskeisesti 49mm KK-kaulastaan M20 sopivaan 45mm mittaan . Näin 90mm iskusta saataisiin n 94mm. 85,3x 94 = n 3,25L

                            Paras hinta/laatusuhde on joko M52B28 kampiakselilla tehty 2,8L tai sitten vaan 2,7L ETAn alakerta.
                            Kiikarissa onkin m52sen akseli. Tuo poraus vaan arveluttaa että paljon uskaltaisi ottaa. Männät tulevat uudet ja kokoja on 40-100mm..

                            Comment

                            • Jacek
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 552
                              • Helsinki

                              #29
                              En osaa sanoa - aika vaikea sitä on kokeilematta tietää. Itse olisin maltillinen koska 1mm sylinterinhalkaisijassa on vain n 60ksm mutta saattaa vaikuttaa kestävyyteen ratkaisevasti. En menisi yli 85mm.

                              Mielenkiintoista on miten jannman 2.8L projekti edistyy. Hän kaavailee 2.8L mäntiä ja kiertokankia M20 koneeseen ja pitkästä kiertarista ei toisaankaan olisi haittaa tolla iskunpituudella.

                              Puristussuhde vaan on se kysymysmerkki ettei sitä tule liikaa.
                              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                              Osia myytävänä

                              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5153
                                • Kuopio

                                #30
                                eikös tuosta 80mm porauksella olevassa lohkosta puutu kaksi vesikanavaa sylinterien välistä.
                                en tiedä mikä legenda on tuo 83mm poraus, mutta esim. englannissa kyllä poraavat 80mm lohkoja 84mm poraukselle. edellisessä Total BMW lehdessä jopa oli ohje kuinka rakennetaan M20B27 moottori.
                                Tosin samassa artikkelissä suosittiin 2.0 kankia :shock:
                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎