Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 ylikoko-topic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vexu524tdic
    BTCF Member
    • Jan 2004
    • 774
    • Gallia = Kinnula

    Originally posted by [pmp]
    joo kampuraa tarkoitin, lauantai-illan huumaa
    kyytsis: kerrotko lisä tosta 2.2? millasia tehoja olis odotettavissa? elikkä nyt rupeen metsästää sitä 2.5 kampuraa, paljo sitä kannattaa maksaa? mites se mäntien lyhentäminen, paljon pitäisi saada pois? eikös nyt kuitenkin puhuta muutamista milleistä ~3mm, vai? onnistuuko sorvilla, koulusta löytyy sorvi jolla jarrulevyjäkin puhdistetaan, niitä kaikille tuttuja "ruostepaska" kovettumia.. että onnistuuko sillä, vai onko olemassa joku parempi keino?
    Supra^ tottakai ku korsossa asun, niin pitää käydä tiksissä näyttämännä
    Periaatteessa joudut ottamaan pois 0,5x sen mitä iskunpituus kasvaa eli tässä tapauksessa 4,5mm. Käytännössä ei tarvii ottaa ihan niin paljoa vaan sen verran että männän ja kannen väliin jää yläkuolokohdassa 1mm "turvaväli" tiivisteen kanssa. Olis yksi kampura jouten, tee tarjous?!
    e70 X5 3.0sd -08
    f30 320i xdrive -16
    e30 325i Cabriolet -88 M52b28
    e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
    e30 316 -88 2,2TIC M10
    e21 323i -81 ruostekasa...

    Comment

    • timpa
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 257
      • Akaa

      onx kukaan koskaan koittanu putkittaa m20 lohkoa et sais mahdollisimman suuret männät?kävi vaan mieles et sen pitäs olla mahdollista.sen jälkeen ei muutu ainakaa sylinterin muoto kun karkasu ei pehmene.ite oon suunnitellu dieselin akselia ja 85.5mm mahlen mäntiä
      speed limits are for pussies

      Comment

      • Sickness
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 1923
        • Helsinki

        Originally posted by timpa
        onx kukaan koskaan koittanu putkittaa m20 lohkoa et sais mahdollisimman suuret männät?kävi vaan mieles et sen pitäs olla mahdollista.sen jälkeen ei muutu ainakaa sylinterin muoto kun karkasu ei pehmene.ite oon suunnitellu dieselin akselia ja 85.5mm mahlen mäntiä
        Mikä sulla on motiivina tuossa hommassa? Ilmeisesti ajattelit siis tuota putkitusta b20 lohkoon?

        Muistelisin, että b25:stä on porattu paljon suurempiakin kuin 84mm, joten siinä olisi paljon helpompi lähtökohta kuin helposti löysäksi menevästä b20 lohkosta rakentaminen. Eikös jenkeissä ole tehty b25 lohkoista 3 ja 3.2 litraisia muunnoksia?
        E39 520iA -02

        Comment

        • Kyytsis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 3472
          • Helsinki

          Originally posted by Sickness
          Muistelisin, että b25:stä on porattu paljon suurempiakin kuin 84mm, joten siinä olisi paljon helpompi lähtökohta kuin helposti löysäksi menevästä b20 lohkosta rakentaminen. Eikös jenkeissä ole tehty b25 lohkoista 3 ja 3.2 litraisia muunnoksia?
          Originally posted by Jacek
          M20 moottorin osilla suurin tilavuus on 2,7L. Käyttämällä M52, S50 tai S52 moottorin osia päästään parhaimmillaan 3,2L iskutilavuuteen edellyttäen että lohko kestää 85,3mm porausta mitä en ole koskaan kokeillut. Uskoisin sen sitä kyllä kestävän.
          Ihan tuolta ketjun 1. sivulta.

          t.Ville

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            85,3mm saattaa olla melko limitillä, koska sylinterien keskikohtien väli on 91mm jolloin rautaa jäisi vain 5,7mm sylinterien väliin. Toisaalta, S38B38 koneessa tuo seinämä on 5,4mm, ja nekin pysyvät nipussa melko hyvin. Lohkon suhteenhan noissa on ollut kestävyysongelmia ilmeisesti juuri suuresta porauksesta johtuen, joten...
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2496

              Originally posted by Cell
              85,3mm saattaa olla melko limitillä, koska sylinterien keskikohtien väli on 91mm jolloin rautaa jäisi vain 5,7mm sylinterien väliin. Toisaalta, S38B38 koneessa tuo seinämä on 5,4mm, ja nekin pysyvät nipussa melko hyvin. Lohkon suhteenhan noissa on ollut kestävyysongelmia ilmeisesti juuri suuresta porauksesta johtuen, joten...
              Mistä tuo 85,3mm poraus tulee? S52b32 kammella ja tuolla porauksella saadaan vain 3,1 litrainen, mutta käyttämällä samaa kampea ja 86,4mm porausta tulee koneesta 3,2.
              Toisaalta, kyllähän nämä s50 ja s52 koneet kestää vaikka niissä onkin suuret poraukset. Onhan kyseessä eri lohkot, mutta sylinterien väliset etäisyydet ovat kuitenkin samat.
              Eräs viisas ingenjööri väitti M20b25-lohkon kestävän jopa 86mm porauksen.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                Nappasin enempiä miettimättä sen suoraan tuosta jacekin vanhasta postista. Noita kestävyyksiä on aika paha arvailla, penarillakin joutuivat tekemään testikoneen aikanaan, toki menetelmät on kehittyny mutta ei kadunmies sellaisiin pääse käsiksi joilla pystyisi sanomaan edes lähes varmaksi että kestääkö vai ei. Siis kokeilematta.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Freak
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 2496

                  Originally posted by Cell
                  Nappasin enempiä miettimättä sen suoraan tuosta jacekin vanhasta postista. Noita kestävyyksiä on aika paha arvailla, penarillakin joutuivat tekemään testikoneen aikanaan, toki menetelmät on kehittyny mutta ei kadunmies sellaisiin pääse käsiksi joilla pystyisi sanomaan edes lähes varmaksi että kestääkö vai ei. Siis kokeilematta.
                  Totta. Tekisi mieli kovasti kokeilla tuota 86mm porausta. Jos autolla ajettaisiiin vain auringon paisteessa, ei se nopea kuluminenkaan niin haittaisi...
                  Onkos muuten tuo jenkkien S52b32 vielä rautalohkoinen?
                  Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                  Vanha Uuden liiton mies...

                  Comment

                  • Freak
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 2496

                    Originally posted by T3
                    Niin... Saattaahan tuo lohko toki kestää, mutta kuinkas luulette, että se kannentiiviste siinä välissä kestää pullahtamatta. 86-porauksella ei sylinterien välinen seinämä ole juuri 3mm:ä paksumpi. En ole moottori-insinööri, enkä mikään muukaan insinööri, mutta uskaltaisinpa väittää, että kannentiiviste ei tuossa välissä kestä.
                    Kestää se tiiviste noissa S-koneissakin. Arvelisin tämän ongelman olevan kuitenkin ratkaistavissa.
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • timpa
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2006
                      • 257
                      • Akaa

                      mä ajattelin putkitusta just sen takia et sylinterin muoto ei pääsis muuttuun.Mul oli joskus tehtynä m-sportin kautta 2.3 kampuralla tehty ja 83.5 männällä oleva alakerta ja siinä 2.3 kansi ja se väänsi ihan kivasti vaikka eihän sellanen kone mikää ohjus oo.Nyt itellä tekeillä 325 turbo ja alakerta stanu koossa ja vakiot männät sorvattuna ja mieli tekis tehä mahdollisimman iso alakerta.Mä oon tietonen kyl et sylinterien väli jää helvetin ohkasex 25b lohkossa jos sen poraa esim 86mm joten sitä varten kysyin putkitusta.Yx tuttu koneistaja ei pitäny ajatusta mahdottomana.Mut mistä löytäs sopivan kansipahvin vai onko se pakko tehä ite.
                      speed limits are for pussies

                      Comment

                      • Kyytsis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 3472
                        • Helsinki

                        Originally posted by timpa
                        mä ajattelin putkitusta just sen takia et sylinterin muoto ei pääsis muuttuun.Mul oli joskus tehtynä m-sportin kautta 2.3 kampuralla tehty ja 83.5 männällä oleva alakerta ja siinä 2.3 kansi ja se väänsi ihan kivasti vaikka eihän sellanen kone mikää ohjus oo.Nyt itellä tekeillä 325 turbo ja alakerta stanu koossa ja vakiot männät sorvattuna ja mieli tekis tehä mahdollisimman iso alakerta.Mä oon tietonen kyl et sylinterien väli jää helvetin ohkasex 25b lohkossa jos sen poraa esim 86mm joten sitä varten kysyin putkitusta.Yx tuttu koneistaja ei pitäny ajatusta mahdottomana.Mut mistä löytäs sopivan kansipahvin vai onko se pakko tehä ite.
                        Täällä tuskailtiin kansipahvin kestävyyttä vaparina ja sä aiot laittaa vielä ahdistimen... Tuskin vakiopahvit kestää, kai sinne vähän erikoisempaa tavaraa pitää sitten jo laittaa.

                        t.Ville

                        Comment

                        • timpa
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2006
                          • 257
                          • Akaa

                          kyl se vakio pahvi kestää noin 1.2 bar mut ei sen enempää ja esim m-sport myy cometikin kansipahvia joka on kunnon kynsitiiviste.Mut mistä löytäs sellasen pahvin mis olis liekkirenkaan läpi joku 85.5-86mm onko kukaan kuullu missään olevan sellasta myynnis?
                          speed limits are for pussies

                          Comment

                          • Sickness
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 1923
                            • Helsinki

                            Toimisiko m20b25 ilmamäärämittari (motronic) b20/b23 motronic -koneessa? Onko liittimet samanlaiset?

                            Itse ajattelin niin, että jos liittimet ovat samanlaiset niin moottori toimii mutta seos menee laihalle. Ja miksi laihalle; koska b25 mittarin halkaisija on suurempi kuin b20 ja siten samalla läpän avautumalla ilmaa menee läpi enemmän. Kuitenkin b20 motronic luulee ilmaa menevän saman verran kuin pienempirunkoisessa mittarissa ja annostelee polttoaineen sen mukaan. Onko logiikka oikea?

                            Tuota voi toki kompensoida aluksi ilmamäärämittarin jousta säätämällä ja jos/kun haluaa hyvän niin teettämällä motroniciin kokonaan uuden ohjelman. Mutta kysymys siis kuuluu, että onnistuuko tuo vaihto? (tiedän että piirilevyn voi vaihtaa, mutta omassa on niin kulunut että se jo pätkii...)
                            E39 520iA -02

                            Comment

                            • Kyytsis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 3472
                              • Helsinki

                              Originally posted by Sickness
                              Toimisiko m20b25 ilmamäärämittari (motronic) b20/b23 motronic -koneessa? Onko liittimet samanlaiset?

                              Itse ajattelin niin, että jos liittimet ovat samanlaiset niin moottori toimii mutta seos menee laihalle. Ja miksi laihalle; koska b25 mittarin halkaisija on suurempi kuin b20 ja siten samalla läpän avautumalla ilmaa menee läpi enemmän. Kuitenkin b20 motronic luulee ilmaa menevän saman verran kuin pienempirunkoisessa mittarissa ja annostelee polttoaineen sen mukaan. Onko logiikka oikea?
                              Onko se halkaisijakaan isompi?

                              ..ja vaikka olisikin, niin onko vaikutus marginaalista isompi...? Aika hyvin ovat kuulemma vastaavat toimineet ihan jousta löysäämällä.


                              t.Ville

                              Comment

                              • Sickness
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 1923
                                • Helsinki

                                Originally posted by Kyytsis
                                Onko se halkaisijakaan isompi?

                                ..ja vaikka olisikin, niin onko vaikutus marginaalista isompi...? Aika hyvin ovat kuulemma vastaavat toimineet ihan jousta löysäämällä.


                                t.Ville
                                Vanhana fysiikkanerona sä varmaan tiedät miten pinta-ala lasketaan, joten varmaan ymmärrät että eron siinä halkaisijassa ei tarvitse olla kovinkaan suuri jotta pinta-ala kasvaa kymmeniä prosentteja.

                                Tuo se sun vessa tänne niin mitataan
                                E39 520iA -02

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎