Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 ylikoko-topic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jacek
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 552
    • Helsinki

    #31
    Originally posted by jani
    eikös tuosta 80mm porauksella olevassa lohkosta puutu kaksi vesikanavaa sylinterien välistä
    Jep. Tosin sitä kanavaa ei ole myöskään 2.0L kannessa joten se ei siinä haittaa. ETAssa ja 325i kannessa se on.

    Originally posted by jani
    en tiedä mikä legenda on tuo 83mm poraus, mutta esim. englannissa kyllä poraavat 80mm lohkoja 84mm poraukselle. edellisessä Total BMW lehdessä jopa oli ohje kuinka rakennetaan M20B27 moottori.
    Tosin samassa artikkelissä suosittiin 2.0 kankia
    Eihän se puhki mene 84mm porauksella mutta veltoksi kyllä eli sylinteri ei pysy muodossaan josta on seurauksena ohivuotoja/kiinnileikkantumista ja öljynkulutusta. Kokeiltu on. Konsepti ei ole toimiva.

    2.0 kiertarit on samat kun 2.7L eli 130mm. Jos käytät 2.7L mäntiä niin niitä on pakko käyttää eikä siitä mitään haittaa ole. Tokihan pidempi kiertari aina parantaa sivuttaiskulmaa mutta se vaatisi sitten erilaiset/uudet männät. Kustannuskysymys. 325i männillä 2,7L koneeseen ei tule järkevää puristussuhdetta.

    83mm on se mitta mihin M-Sport poraili noita lohkoja mutta kyseinen 2,5L moottori on Puukan käyttämillä männillä susi. Hän nimittäin käytti halvimpia mahdollisia eli VW kuplan mäntiä jotka on tarkoitettu alumiiniseen, ilmajäähdytteiseen sylinteriin. Sellainen laajenee lämmetessään ihan eri tavalla kuin valurautalohko jonka seurauksena olen nähnyt useammassakin moottorissa kiinnileikkaantumisia.

    Tämän välttämiseksi hän sitten käytti jopa 0,10mm välyksiä (vakio 0,02) josta jokainen voi tietty päätellä mitä se saa aikaan koneen ollessa kylmä.

    Konseptin ainoa vika on noissa männissä, muuten sellainen on ihan toimiva. Tänäpäivänä on kumminkin varsin helposti saatavilla edullisesti käytettyjä 325i lohkoja joten mielestäni ei ole kovinkaan järkevää lähteä tuohon 83mm poraukseen 80mm lohkosta, saati sitten suurempaan koska sellainen ei tunnetusti kestä pitkään.
    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

    Osia myytävänä

    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      #32
      Missä ilmajäähdytteisessä volkkarissa on alumiiniset sylinterit? Kuplan koneessa, ja kaikissa muissa vanhoissa volkkareissa, missä samaa konetta käytetään, niin on sylinterit valurautaa, kannet on alumiinia. Toki ne ilmajäähdytteisinä käy vähän eri lämpötiloissa kuin vesijäähdytteiset, oli ne sitten mitä materiaalia hyvänsä.

      Jossain toisessa topikissa oli puhetta, että ottais lyhyillä kiertokangilla männät M20-koneessa vastapainoihin kiinni, kun käytetään M52-kampuraa, mutta ei ota. On koitettu 130 mm ja 135 mm kiertokangilla, M20 ja M52 männillä, ja molempia ristiin. Ei mitään ongelmaa sen suhteen.

      Jos haluaa käyttää pidempää 135 mm kiertokankea, niin todennäköisesti joutuu männän teettämään sen takia, että tulee mäntä yläkuolokohdassa lohkosta ulos useampia millejä. Tai sitten etsii jonkun sopivan männän, mutta M20 tai M52 moottorin männillä ei toimi, eikä niissä ole niin paljoa varaa sorvata tavaraa pois.

      Mutta jos haluaa halvalla päästä, niin uudempaan M20B25 (8,8 puristukset) koneeseen vaihtaa vain M52B28 kampiakselin ja lyhyemmät 130 mm kiertokanget jostain M20 moottorista. Tilavuus kasvaa kolme desiä ja puristussuhteeksi tulee 9,3. Kone nippuun ja kovaa ajoa.

      Luulisin, että tuo puristussuhteen nouseminen auttaa laiskaan alavääntöön melkein yhtä paljon, kuin tilavuuden kasvaminen, kun tuo vakio 8,8 on todella vähän. Sehän on ihan petroolimoottorin puristussuhde. Ehkä se kone onkin alunperin tarkoitettu käymään lamppuöljyllä, joku on vaan vahingossa huomannut, että käy se bensallakin.

      Ja ettei menis ihan aiheesta ohi kaikki, niin tuosta ylikoosta sen verran, että itse en menisi M20-moottoriin mitään hulvattomia ylikokoja koittamaan. Haittoja keksii vaikka kuinka paljon, mutta todellista hyötyä ei ole kuin tilavuuden pieni kasvu, joka sekin voi jäädä lyhyeksi iloksi.


      Comment

      • Jacek
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 552
        • Helsinki

        #33
        Originally posted by Bullitt
        Missä ilmajäähdytteisessä volkkarissa on alumiiniset sylinterit? .
        Ei missään. My bad. :oops: Piti sanomani ilmajäähdytteinen bokseri kontra vesijäähdytteinen valurauta -rivimoottori. Kun sellaista kuplan mäntää katsoo voi havaita sen olevan huomattavan ohutta valua joka minun ymmärtääkseni laajenee jo materiaalivahvuuden vuoksi enemmän. Lisäksi on tullut avattua mm 6tkm ajettu tuollainen kuplan männillä oleva kone jossa oli huomattavan voimakkaita kiinnileikkaumajälkiä.

        Joku mäntien lämpolaajenemisesta tietävä voisi varmaan valottaa asiaa enemmän mutta sen tiedän minäkin ettei ilmajäähdytteisen bokserikoneen mäntiä ole tarkoitettu toimimaan vesijäähdytteisessä valurauta-rivimoottorissa.

        Originally posted by Bullitt
        ottais lyhyillä kiertokangilla männät M20-koneessa vastapainoihin kiinni, kun käytetään M52-kampuraa, mutta ei ota. On koitettu 130 mm ja 135 mm kiertokangilla, M20 ja M52 männillä, ja molempia ristiin. Ei mitään ongelmaa sen suhteen..
        2 tuollaista moottoria olen tehnyt ja molemmissa otti M20B25 mäntä kiinni kiertokankeen tietyssä kulmassa. Ottiko se vastapainoon vai ei en enään muista. Männän helmaa piti kumminkin lyhentää useampi milli, muuten siitä ei tullut toimivaa.

        Originally posted by Bullitt
        Mutta jos haluaa halvalla päästä, niin uudempaan M20B25 (8,8 puristukset) koneeseen vaihtaa vain M52B28 kampiakselin ja lyhyemmät 130 mm kiertokanget jostain M20 moottorista. Tilavuus kasvaa kolme desiä ja puristussuhteeksi tulee 9,3
        Juuri näin tehtiin aikoinaan molemmat 2.8L koneet - 5-6v sitten. Puristussuhdetta ei tosin koskaan mitattu / laskettu. Tekisin sen kyllä mielummin 9,4 puristeisilla männillä mutta silloin niitä ei ollut käytettävissä kun molemmat olivat 25 6K 1 moottoreita.

        Samaa mieltä olen siitä että kaikki yli tuon 2,8L M20 moottorissa on ei-suositeltavaa aluetta. Tehtävissä se kumminkin on ja sehän oli tämän topicin alkuperäinen aihe.
        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

        Osia myytävänä

        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

        Comment

        • f1zz
          GTi:stä tuttu
          • Sep 2003
          • 1469
          • Veikkola

          #34
          Joo kiitos vastauksista.

          Taidan jättää sen moottorin 85 poraukseen. Männistä ei tule ongelmaa koska otan ne luultavasti jostain isosta moposta eli helmat tuskin raapii kampea, kun niitä ei olekkaan. ne ovat myös hyvin matalat eli samalla saan kiertokanget mahd. pitkisi. Esim peugeotin kanget ovat 150mm pitkät. Tosin järjellä ajatellen kannattaa ostaa vaikka eaglen kanget tuon mittaisina..
          koneesta tulee kovin ahdettu joten puristuskin putoaa alle 8..

          Comment

          • BMW 325i MSPORT
            Newbiemmer
            • Sep 2004
            • 11
            • Pirkanmaa

            #35
            BMW M20 Suurennetuilla 83mm mänillä ei ole susi, Saksalaisten KS-mäntien halkaisia on 82.96mm
            ja sylinterit on porattu 83.01mm eli välystä tulee 5 sadasosaa eikä 10 sadasosaa niin kuin Jacek kirjoitti.

            M-Sport on tehnyt n.40 tällaista mootoria normaalisti vuoden takuulla. Ongelmia ei ole ilmennyt, päin vastoin.
            Huomattavasti parempi vääntö- ja tehokäyrä kuin aidossa 325:ssa.

            Omalla koneella on ajettu nyt n.150 tkm, eikä öljyä tarvitse lisätä vaihtovälillä ja muutenkin olen enemmän kuin tyytyväinen toimintaan.

            juuri oli tuoreessa GTI lehdessä s.84-89 juttu tällaisesta autosta jossa on tällainen M-Sport moottori ja tehokas vielä. Hyvin on pelannu 2vuotta ja 43000Km jo.

            Myös BMW ratapäivillä palkintoja 83.5mm männillä rohmunnut Rauniston 187Hv (2520cc) mottorilla on ajettu jo 100 000Km ja matka jatkuu...

            KOKEMUS OSOITTAA: Kyllä nää kestää!!!
            BMW M320i

            Comment

            • Jacek
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 552
              • Helsinki

              #36
              Originally posted by BMW 325i MSPORT
              BMW M20 Suurennetuilla 83mm mänillä ei ole susi, Saksalaisten KS-mäntien halkaisia on 82.96mm
              ja sylinterit on porattu 83.01mm eli välystä tulee 5 sadasosaa eikä 10 sadasosaa niin kuin Jacek kirjoitti.

              M-Sport on tehnyt n.40 tällaista mootoria normaalisti vuoden takuulla. Ongelmia ei ole ilmennyt, päin vastoin.
              Huomattavasti parempi vääntö- ja tehokäyrä kuin aidossa 325:ssa.

              Omalla koneella on ajettu nyt n.150 tkm, eikä öljyä tarvitse lisätä vaihtovälillä ja muutenkin olen enemmän kuin tyytyväinen toimintaan.

              juuri oli tuoreessa GTI lehdessä s.84-89 juttu tällaisesta autosta jossa on tällainen M-Sport moottori ja tehokas vielä. Hyvin on pelannu 2vuotta ja 43000Km jo.

              Myös BMW ratapäivillä palkintoja 83.5mm männillä rohmunnut Rauniston 187Hv (2520cc) mottorilla on ajettu jo 100 000Km ja matka jatkuu...

              KOKEMUS OSOITTAA: Kyllä nää kestää!!!
              Kun katsoo Nickiä ja kotipaikkakuntaa niin ei voi välttyä siltä ajatukselta etteikö tuossa olisi oma lehmä ojassa. Minulla ei ole mitään syytä olla subjektiivinen suuntaan tai toiseen tässä asiassa. Tästä aiheesta olen keskustellut aikasemminkin Veijon kanssa ja näkemyksemme eroavat toisistaan kyseisten mäntien suhteen. Jokaisella on mielipiteensä - tämä on minun.

              Mielestäni pitäisi kertoa avoimesti ja reilusti millaisista osista moottoreita valmistaa. Kolbenschmied kuullostaa toki paremmalta kun VW kupla mutta sellaisen männät ne kumminkin ovat.
              Kustannuksistahan tuossa on kysymys kun kuplan männät ovat huokeita eli viimekädessä ratkaisu on asiakkaan ja hänen lompakkonsa.
              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

              Osia myytävänä

              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

              Comment

              • Jonsku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 4646
                • Tuusula

                #37
                Pistetään nyt tähän vaikka menneekin offtopiciksi, elikkä olisi suunnitelmissa porata m20b25 84->85mm, pistää etan / dieselin kampura ja 325 kiertokanget (135mm). Ongelmaksi tulee männät, vähäpäästöisyyden johdosta ei voi ahtaa joten puristukset pitäisi saada lähelle (tai yli) 10:1.
                Onko kukaan sorvannu 325 mäntiä tarvittavan paljoa? Osaako kukaan suoralta kädeltä sanoa mitkä männät olisi sopivat? (huomenna pitänee mennä selailemaan alan teoksia jospa jotain löytys)..

                Pistetääs vielä sellasta kysymystä, että kuinka alas m20b25:ssa venttiilit tulevat kannen suhteen (eli monta milliä ne tulee kannen alareunan ali / jää ylös)?
                Ja kyllä, olen aikalailla nyyppä mutta piti kuitenkin sohaista kepillä ampiaispesää :lol:
                - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                ex. Alpina D10 Touring #33/94
                ... and many more

                Comment

                • Jacek
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 552
                  • Helsinki

                  #38
                  Originally posted by Jonsku
                  porata m20b25 84->85mm, pistää etan / dieselin kampura ja 325 kiertokanget (135mm). Ongelmaksi tulee männät, vähäpäästöisyyden johdosta ei voi ahtaa joten puristukset pitäisi saada lähelle (tai yli) 10:1. Onko kukaan sorvannu 325 mäntiä tarvittavan paljoa?
                  Koska sun auto on otettu käyttöön ? Jos se on ennen 1.12.88 niin saat vähäpäästöisyyden pois otteesta todistamalla 15/04 (1.9.87 ennen riittää CO< 3,5 / HC< 600). muggolla on kyseinen projekti juuri meneillään.

                  Katsastusvirheitä on tehty ton vähäpäästöisyyden kanssa paljon tuontiautoille.

                  Joskus kun lueskelin mäntäkirjaa niin silmiin osuivat Opel 1.8L OHC -koneen mukit joita on ainakin 85,3mm halkaisijalla. Olisiko STD ollut 84,8mm, en ole varma mutta ne sopi jonkun M20 hahmotelmani kanssa aika hyvin. Lataa tuolta mäntäkirja ja katso sieltä miten esim ne kävis sulle.



                  Kannattais ehkä harkita myös tota 84mm M52B28 kampuran käyttöä - jannmann kaveri rakentelee sellaista M20 koneeseen.


                  Originally posted by Jonsku
                  Pistetääs vielä sellasta kysymystä, että kuinka alas m20b25:ssa venttiilit tulevat kannen suhteen (eli monta milliä ne tulee kannen alareunan ali / jää ylös)?
                  Tuota en ole koskaan mitannut mutta sen voin sanoa että vakiokorkeudessa olevan 325i kannen venttiilit tulevat 288° Schrick -nokalla 1,1mm päähän ETAn 11.0:1 puristeisista männistä eli liian lähelle. En muista tuon nokan nostoa venttiililtä enään ulkoa mutta se löytyy varmasti googlettamalla, Schrickin kotisivuilta tai Bayermann:ille soittamalla. Tämä saattaa auttaa, tai sitten ei =)
                  (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                  Osia myytävänä

                  http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                  Comment

                  • Jonsku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 4646
                    • Tuusula

                    #39
                    Originally posted by Jacek
                    Koska sun auto on otettu käyttöön ? Jos se on ennen 1.12.88 niin saat vähäpäästöisyyden pois otteesta todistamalla 15/04 (1.9.87 ennen riittää CO< 3,5 / HC< 600). muggolla on kyseinen projekti juuri meneillään.
                    1989 - vuoden auto.. :(


                    Kannattais ehkä harkita myös tota 84mm M52B28 kampuran käyttöä - jannmann kaveri rakentelee sellaista M20 koneeseen.
                    Kiitoksia linkistä
                    Näin äkkiseltään luulisin että toi m52 kampura on turhan kallis verrattuna etan / dieselin kampuraan..


                    Juuh, tuli selailtua tuota mäntäkataloogia ja löyty 318iS ('95-'98 ) (nro. 083 08 02) männät: (on sama tappikokokin (22x54))

                    ja tarkempi tutkiskelu osoitti että näillä puristukset tulisi _alas_

                    m20b25 8,8:1..............318iS
                    Halk.-84......................85 / 85,25 / 85,5
                    KH---34,2...................30,4
                    GL---63,63..................53,9

                    Ja vielä tarvis näitä mittoja
                    -Lohkon korkeus
                    -Kampuran keskilinjan etäisyys lohkon ala- / yläreunasta
                    -Kuinka paljon alle lohkon yläreunan 8,8 männät jää? (itse laskeskelin 1,86mm 43ml kannen palotilalla)
                    -Kuinka alas venttiilit tulevat verrattuna kannen alareunaan?
                    -Paljonko kannen palotilan tilavuus? (onko 43ml kuinka lähellä)?

                    edit: jos ny sais jotain selvää noista luvuista
                    edit2: vituiksihan se meni -> väärä tieto pois
                    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                    ex. Alpina D10 Touring #33/94
                    ... and many more

                    Comment

                    • Jacek
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 552
                      • Helsinki

                      #40
                      Originally posted by Jonsku
                      1989 - vuoden auto.. :(
                      Ei mahda mitään sitten, olisi pitänyt poistaa katti ennen maahantuontia niin otteesta kun auton altakin. Tai minä en ainakaan tiedä muuta keinoa.

                      Originally posted by Jonsku
                      Näin äkkiseltään luulisin että toi m52 kampura on turhan kallis verrattuna etan / dieselin kampuraan..
                      M52B28 AT (Austausch) akseli 600€ saksassa + 85€ vaihtosakko
                      M20B27 AT akseli 640€ saksassa + 85€ vaihtosakko
                      M21D24 AT akseli 870€ saksassa + 85€ vaihtosakko

                      Vaihdossa käy mikä tahansa 6-syl BMW-akseli, ei tarvitse olla samanlainen tai samaa moottorityyppiäkään.

                      318iS männistä en osaa sanoa mitään mutta KH = Kompressionshöhe (Puristuskorkeus) ja GL = Gesamtlänge (Kokonaiskorkeus)

                      VT = Ventiltaschentiefe eli venttilintaskun syvyys
                      MH= Muldenhöhe eli ammeen syvyys

                      jne

                      Puristuskorkeus on se jota on syytä katsoa tietääkseen mille korkeudelle mäntä milläkin iskulla ja kiertarilla asettuu. Vertaamalla alkuperäiseen saa eron selville vaikka ei lohkon korkeutta tietäisikään
                      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                      Osia myytävänä

                      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                      Comment

                      • Jonsku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 4646
                        • Tuusula

                        #41
                        Originally posted by Jacek
                        M52B28 AT (Austausch) akseli 600€ saksassa + 85€ vaihtosakko
                        M20B27 AT akseli 640€ saksassa + 85€ vaihtosakko
                        M21D24 AT akseli 870€ saksassa + 85€ vaihtosakko

                        Vaihdossa käy mikä tahansa 6-syl BMW-akseli, ei tarvitse olla samanlainen tai samaa moottorityyppiäkään.
                        Jep, uutena noin mutta ajatuksena on se, että käytettynä ostaa ja kun m52 koneet on sen verran uudempia niin purkaamolta ei ihan heti saane niinkin uutta kampuraa.

                        318iS männistä en osaa sanoa mitään mutta KH = Kompressionshöhe (Puristuskorkeus) ja GL = Gesamtlänge (Kokonaiskorkeus)

                        VT = Ventiltaschentiefe eli venttilintaskun syvyys
                        MH= Muldenhöhe eli ammeen syvyys

                        Puristuskorkeus on se jota on syytä katsoa tietääkseen mille korkeudelle mäntä milläkin iskulla ja kiertarilla asettuu. Vertaamalla alkuperäiseen saa eron selville vaikka ei lohkon korkeutta tietäisikään
                        Jeps, mutta "ongelma" on se, että tarvitsisi niitä mittoja että saisi laskettua tarkasti ja oikein puristukset ja sen, että kuinka korkean männän koneeseen voi lyödä.. (kuinka lähelle mäntä ja venttiili muuten "saa" mennä? (mainitsit aikaisemmin että "jäi 1mm väliä").
                        Nyt tiedossa ainoastaan netissä parillakin foorumilla mainittu "2,7 kampura, 2,5 kanget ja männät -> männät ~3mm yli lohkon", ja noi mahlen katalogin mäntämitat.

                        edittiä:
                        jonkinlaisen likiarvon kannen palotilan tilavuudeksi (43ml) löysin toisesta topicista (320/328) ja sen perusteella pitäisi löytää männät joiden puristuskorkeus olisi 2,6mm lyhyempi kuin m20b25 8,8:1 männillä (eli 31,6mm) jolloin puristussuhde on ~9,9:1

                        Myöskin tolla 43ml kannen palotilan suuruudella seuraisi seuraavaa
                        -8,8:1 orig. koneessa männät jäävät 1,86mm kannen yläreunan alle.
                        -Eli 81mm iskulla orkkismännät tulisivat 1,14mm kannen yläreunan yli
                        -2,6mm lyhyemmillä männillä männän yläreuna jäisi 1,5mm lohkon yläreunan alle.

                        Tosin noissa laskuissa otettu ainoastaan puristuskorkeus huomioon.. esim. noissa vakiomännissä "männän kruunu" on 4,2mm yli männän "ylätason"

                        Mutta, tutkimukset jatkuu

                        edittiä: ja lisäkysymys; kuinka suuri merkitys tuolla männäntapin koolla on? halkaisija varmaan pitää olla sama, mutta entä sen pituus (eli kuinka tarkka sen pitää olla verrattuna originaaliin=?)

                        Ja lisää edittiä: Eli pitäs löytää männät joiden halkaisija kutakuinkin 85mm, puristuskorkeus (KH) ~31,6mm ja tapin halkaisija 22mm. Mahlen katalogista ei ainakaan löytynyt :( Wisecolla näytti olevan kaikki mitat tuumissa, mitäs muita männänvalmistajia on? :?

                        Tai vaihtoehtoisesti 132-133mm kiertokanget
                        - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                        ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                        ex. Alpina D10 Touring #33/94
                        ... and many more

                        Comment

                        • Jacek
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 552
                          • Helsinki

                          #42
                          Originally posted by Jonsku
                          jonkinlaisen likiarvon kannen palotilan tilavuudeksi (43ml) löysin toisesta topicista (320/328)
                          Olen itse mitannut tuon 43ml aikoinaan uudesta 325i kannesta uusilla venttiileillä (ei karstaa) asettamalla plexilevyn palotilan päälle tiivistettynä ja laskemalla sinne mittaruiskusta ATF-öljyä.

                          325i vakiomännän laki on niin hankalan muotoinen ettei siitä kovin helposti kuvista ja mitoista lasketa sen vaikutusta tilavuuteen. Jos joku tökkäisi sellaisen nurinpäin vaikka muovailuvahaan tjms ja mittaisi siitä tilavuuden nesteellä saattaisi se antaa tarkimman tuloksen.


                          Originally posted by Jonsku
                          edittiä: ja lisäkysymys; kuinka suuri merkitys tuolla männäntapin koolla on? halkaisija varmaan pitää olla sama, mutta entä sen pituus (eli kuinka tarkka sen pitää olla verrattuna originaaliin=?)
                          Männäntapin halkaisijan pitää olla sama kuin kiertokangessa. Pituudenhan määrää tietysti männän rakenne jonka johdosta se tulee aina mäntien mukana. Mitä pienempi tappi sitä kevyempi se tietysti on.

                          Kolbenschmied on toinen BMWn toimittajista, samoin Nüral. Alcan on myös männänvalmistaja.
                          (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                          Osia myytävänä

                          http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                          Comment

                          • T.L
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2004
                            • 34

                            #43
                            No sopiiko se M52b28 akseli suoraan M20 lohkoon?

                            Comment

                            • petteriu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 1164
                              • Pori

                              #44
                              Originally posted by T.L
                              No sopiiko se M52b28 akseli suoraan M20 lohkoon?


                              Petteri
                              BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                              Comment

                              • Jacek
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2004
                                • 552
                                • Helsinki

                                #45
                                Originally posted by T.L
                                No sopiiko se M52b28 akseli suoraan M20 lohkoon?
                                Lohkoon kyllä 100%. Etupäähän pitää laittaa holkki jakopään stefaa varten ja ainakin 130mm kiertari tulee sen verran lähelle lohkoa nostovaiheessa että kannattaa tehdä sille hieman tilaa lohkoon.

                                Etupää on 13mm pidempi kun M20 akselissa eli käytä M52 pulttia/aluslevyä. Samoin siinä on 2 kiilauraa eli tarvitset 2 kiilaa. M20 hihnaratas sopii mainiosti.
                                (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                                Osia myytävänä

                                http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎